To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER
Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie

Silniki DC - Przekładniowy silnik DC od srodka

Anonymous - Wto 28 Lip, 2015
Temat postu: Przekładniowy silnik DC od srodka
Miałem okazję rozbierać, to zamieszczam fotki, może się komuś przydadzą ;)
Silnik DC 250W 36V tylne koło.







Silnik nie posiada wolnobiegu, ale nie czuje się jakiegoś mocnego oporu przy pedałowaniu pomimo kręcenia silnikiem.

lechowiec - Wto 28 Lip, 2015

Tryby raczej dobrze zachowane mimo, że to chyba staroć bo nie ma wolnobiegu. Bez wolnobiegu były starsze rowery gdzie stosowano ładowanie regeneracyjne. Później z tego zrezygnowano.
gienek333 - Wto 28 Lip, 2015

Ten silnik może mieć małe opory, ponieważ wirnik może być zrobiony z samej miedzi (tarcza z drutów miedzianych umieszczona między magnesami).
Anonymous - Wto 28 Lip, 2015

Możliwe, bo dalej nie rozbierałem. Obudowa wirnika jest dość plaska, to może i tak jest skonstruowany.
Adam Wysokiński - Wto 28 Lip, 2015

Potwierdzam słowa gienka. Wirnik to zalane uzwojenia w żywicy w kształcie dysku grubości 2-3mm. Brak żelaza na wirniku powoduje brak strat na prądy wirowe i dlatego kręci się leciutko.
Magnesy są umieszczone po jednej stronie wirnika, z drugiej jest blaszana zwora magnetyczna. Jakby ktoś chciał taki silnik rozbierać to bardzo trzeba uważać na magnesy. Przy małej szczelinie siła jest straszliwa. Silnik bez przeciążania jest wyjątkowo trwały. Po kilku latach wymieniałem w takich łożyska, do tego smarowanie i dalej chodzi pięknie.

Anonymous - Śro 29 Lip, 2015

A jak z żywotnością szczotek?
gienek333 - Śro 29 Lip, 2015

Szczotki (jak są dobre) powinny przy normalnym użytkowaniu wytrzymać z 10 lat.
Adam Wysokiński - Śro 29 Lip, 2015

Jak wymieniałem łożyska to szczotki i komutator były jak nowe. Nawet było mało pyłu ze szczotek.
Anonymous - Pon 10 Sie, 2015

Wszystkie domniemania się sprawdziły ;)
W środku jest wirnik z cewek, magnesy i zwora magnetyczna :)



I mam z tym pewien problem i nie wiem jak to ruszyć.
Otóż, po dłuższej jeździe i nagrzaniu się silnika, ów dysk ulega odkształceniu i zaczyna trzeć o magnesy. Mało tego, sam dysk z cewek jest lekko "przekoszony" i ma bicie, może to jest przyczyną tarcia. Wstawienie podkładek niewiele zmieniło i nadal tarcie po nagrzaniu występuje. Cewki są zalane twardym plastikiem. Jak to naprawić? Podgrzać opalarką i klepać?
Otarcia widać na zdjęciu na lewej dolej części wirnika. Ociera się o trzy magnesy w stojanie. Szlifować magnesy, czy jakiś inny pomysł?

Adam Wysokiński - Pon 10 Sie, 2015

Nie pamiętam dokładnie ale powinna być na wale chyba podkładka dystansowa. Jeśli jest to może spróbuj podłożyć 0,5 mm lub mniej od strony magnesów. Z wirnikiem bym bardzo uważał, jest wyjątkowo delikatny, jak pęknie to śmietnik. Na pewno nie może trzeć o magnesy bo sie zrobią zwarcia. W ostateczności możesz podłożyć podkładkę na wale od strony magnesów i dekiel ( zworę magnetyczną) też delikatnie odsunąć. Spadnie na pewno sprawność. Pytanie tylko, czy dużo.
Anonymous - Pon 10 Sie, 2015

Z podkładkami już walczyłem, nie pomaga. Robią się duże opory. Podkładki, jakie są w silniku, to jakieś plastikowe, cieniutkie, o parę setek grubości.
Jedynie, co mi do głowy przychodzi, to zeszlifowanie magnesów kątówką z papierem ściernym.

Adam Wysokiński - Pon 10 Sie, 2015

Robią się opory bo zaciskane są łożyska. Trzeba tak jak napisałem, odsunąć jeszcze ten dekiel blaszany żeby łożyska miały luz
Rakieta - Pon 10 Sie, 2015

Witam,zeeltom jak ociera tylko o trzy magnesy to morze prestawic magnesy
Anonymous - Pon 10 Sie, 2015

Magnesy są raczej na stałe przymocowane.
Wynika z tego, że trzeba spróbować zeszlifować magnesy, skoro lepiej nie dotykać dysku. Tam są cholernie małe odległości między zworą i magnesami. A może ten dysk podgrzać opalarką i go "wycentrować"?

tkoko - Pon 10 Sie, 2015

zeeltom napisał/a:
...ulega odkształceniu i zaczyna trzeć o magnesy. ...., sam dysk z cewek jest lekko "przekoszony" i ma bicie, może to jest przyczyną tarcia. Wstawienie podkładek niewiele zmieniło i nadal tarcie po nagrzaniu występuje.....Otarcia widać na zdjęciu na lewej dolej części wirnika. Ociera się o trzy magnesy w stojanie. Szlifować magnesy, czy jakiś inny pomysł?

Skoro wirnik po odkształceniu ociera tylko o 3 magnesy to moim zdaniem oś wirnika jest "nieprostopadła" do magnesów (lub magnesy "nierównoległe" do wirnika). By to poprawić spróbowałbym "podłożyć" podkładki pod śruby pokrywy przy najbardziej wyszlifowanym magnesie, lub starał się lekko przesunąć całą pokrywę w kierunku dobrych magnesów



Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group