To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER
Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie

Silniki BLDC - Spaliłeś kiedyś silnik w rowerze?

tas - Wto 15 Wrz, 2015
Temat postu: Spaliłeś kiedyś silnik w rowerze?
Pytanie do ludków, którym przydarzyła się awaria w postaci zjarania silnika.
Pomóżcie ocenić skuteczność zabezpieczeń na wypadek takich awarii.

Wyjaśnienie:
1. Silnik się spalił, ale nie był w żaden sposób zabezpieczony lub modyfikowany
2. Silnik się spalił, ale miałem go zabezpieczonego poprzez wyłącznik termiczny lub jakąś inną formę zabezpieczenia - napisz jaką
3. Silnik się nie spalił, ale przynajmniej raz zadziałało zabezpieczenie chroniąc go przed taką awarią.

Pykacz - Śro 16 Wrz, 2015

Oooo ankieta . :mrgreen: Jak ja lubię ale niestety nie mogę wybrać znowu . :cry: Jak już jest jedna opcja dla ludków na "nie nie spaliłem ale" w temacie "spaliłem silnik" to może warto też dać jedną na nie nie spaliłem i nie miałem żadnych zabezpieczeń . :roll: Tak mi się wydaje i masz pełen przegląd .
piotrrs11 - Śro 16 Wrz, 2015

W zasadzie brakuje też opcji na nie+zabezpieczenia które nie zadziałały bo strach testować czy faktycznie działają :mrgreen:
tas - Śro 16 Wrz, 2015

No właśnie nie chciałem dawać tej opcji, bo szybko wynik ankiety wyglądałby tak: "98% - nic się nie stało", "2% - stało się".
A wtedy ktoś "w grupie ryzyka" mógłby uznać, że nie potrzebuje takich zabezpieczeń :)
No ale, jeśli jest taka potrzeba to mogę dodać. Ogólnie to korzystniej jest chyba utrzymać ankietę w lekko ostrzegawczym tonie.


piotrrs11 - testowałem na wielu rowerach zabezpieczenie i zawsze zadziałało jeśli było zamontowane wedle opisu. Ale w ankiecie znajduje się też wybór dla osób, którym nie zadziałało (choć wydaje mi się, że nie ma takich sytuacji) aby to opisały bo to pozwoli na pewno udoskonalić cały proces lub wyszukać problemy i je na przyszłość poprawić.

Dlugas - Pon 04 Kwi, 2016

Silnika nie spaliłem,
Silnik zab. termicznie oraz czujnik pt100
raz zadziałało zab. termiczne - dość dziwnie bo rezystancję na czujniku miałem 142ohm (tak, pomiar temperatury mam na mierniku), wył termiczny jest na 150 st C. Wynikałoby że zabezpieczenie na 150 st. C zadziałało przy ok. 115 st C . No chyba że tam gdzie jest zamontowany czujnik pt100 była niższa temperatura niż w miejscu gdzie jest zamontowany wył. termiczny.
Jechałem po konkretnych piachach i pod górę (choć nie długo bo może z 200m) bez wspomagania (bo nie dało sie wspomagać ;) ) - lecz jedynie balansowanie ciałem.
Co myślicie o tym ?

Dlugas - Śro 20 Kwi, 2016

Chciałbym odnieść się do swojego poprzedniego posta: Ostatni test drogowy:
Ostra jazda na max-a przez ok 5 min (najbardziej cisnąłem pod górę :) ):
Temp na zewnątrz 16st.C ;
130st.C na silniku-zabezpieczenie jeszcze nie zadziałało (dziwne, nie !? Wcześniej wyłączyło rower przy 120st.C)-(czyli piachy są niezdrowe dla termiki silnika)
Jazda z prędkością 50-65km/h - męcząca ale czego się nie robi dla testu ;)
Podsumowanie:
Zabezpieczenie term.silnika uważam za konieczność przy 45A i 60V napięcia bo nigdy nie wiadomo w którym momencie temperatura osiągnie niebezpieczny poziom.
W poprzednim moim poście napisałem że przy temp.ok.120st.C zadziałało zabezpieczenie.
Świadczyło by o tym ze pomimo jeszcze niezbyt wysokiej temp. w okolicy czujn pomiarowego - występowała wyższa temp w okolicy wył. bimetalicznego którego wyzwolenie przerwało dalszą jazdę ratując (być może) silnik przed uszkodzeniem.
Poza tym również istotną sprawą jest nagrzewanie się silnika w momentach gdy rozwija on prędkość ok 10-15km/h ze względu na ciężkie warunki pracy (jak wspomniałem wcześniej - przejazd przez piach pod górę) - ładowanie w tak ciężkich warunkach w silnik często pełnej mocy nie daje znaczącego przyrostu prędkości czy przyspieszenia a duża część prądu idzie w grzanie uzwojeń silnika.
Ps. Silnik 9c 10x6, aku 15ah 60V - 16s3p Turnigy , ster.1500W gt , jeździec 75kg

Scuda - Pią 09 Lut, 2018

Ja spaliłem silnik ale nie mialem zadnych zabezpieczeń. Prawdopodobnie bardzo nieefektywnie miałem ustawione kolejność halli bądź coś nie tak ze sterownikiem. Spaliłem na prostej drodze w chłodny dzień jadąc 40km/h (3/4 manetki) ze wspomaganiem.
Silnik 9c 7x9 sterownik 30 A sinus chinczyk no name, bateria 60v.
Koncze budowe innego roweru i zobacze teraz na drugim silniku który jest już zabezpieczony, czy miał na to wpływ sterownik.

sunman - Pią 09 Lut, 2018

Istnieje cos takiego jak wady ukryte fabryczne. Sa silniki ktore maja niewlasciwie polaczona tz. "Gwiazde" prad nie rozklada sie na wszystkie druty ale na kilka (ktorymi jest mu latwiej ) Mialem okazji takiego pacjenta reanimowac.

Inna przyczyna jest to ze chinczyk tnac koszty nie uzywa emali na druty one drgaja tra o siebie jesli izolacja sie przetrze robi sie zwarcie.

Tutaj sporo osob ma ten problem nie zdajac sobie sprawy o tym gdy "odkreca na maksa" cos Zblokuje silnik na moment. To wlasnie ta przyczyna.

Postawie hipoteze ze silniki przewiniete drutem do 200 stopni beda w stanie wytrzymac znacznie wiecej niz standardowe druty ( najtansze do 150 stopni pojedyncza emalia)

Istnieje jeszcze mozliwosc przegrzania magnesow , tutaj mam zamiar zrobic eksperyment z magnesami i piekarnikiem ile realnie wytrzymaja temp , bo zakladam ze znacznie wiecej niz 150 , uwazam ze do 180 sa w stanie wytrzymac.

tas - Pią 09 Lut, 2018

robiłem testy na siłę odrywania przegrzanego magnesu od płytki metalowej i nic mi konkretnego nie wyszło, błąd pomiaru był chyba większy niż spodziewane spadki wytrzymałości przy 180st :D
sunman - Pią 09 Lut, 2018

Wiec teiria potwierdzona zostaje sprawdzenue przy 200 stopniach;p.
Dobrze to rokuje bo sa druty uzwojenie ktore wytrzymuje do 200 stopni jesli magnesy rownierz bylby to spory krok w przyszlosc wzgledem pojemnosci cieplnej.

tas - Pią 09 Lut, 2018

To by trzeba jakiś magnetometr czy coś, bo używanie wagi + sznurka to w moim przypadku był maksymalny żal :)
henio - Pią 09 Lut, 2018

A ja na wszelki wypadek, jak będę robił zabezpieczenie termiczne silnika to dam wyłącznik termiczny nie na 150 tylko 140 st. bo chyba 125 to za mały?

Widziałem jak gościu z forum fajnie sobie porobił radiatory na silniku. Na pewno coś to daje. Nie pamiętam gdzie to było, ale silnik wygadał kosmicznie, bardzo ładnie, takie słoneczko mu wyszło z odpromienników.

Mitar - Pią 09 Lut, 2018

Pamiętaj ,że to daje dodatkowy opór powietrza podczas jazdy , i raczej powinno się to stosować tylko jak naprawdę silnik ci się często przegrzewa.
Zabezpieczenie 150 do silnika jest idealne.

Anonymous - Pią 09 Lut, 2018

A jak duży będzie ten dodatkowy opór powietrza?
Nie przesadzajmy, to nie będzie latać z szybkościami poddźwiękowymi, żeby się tak tym oporem przejmować ;)

Scuda - Pią 16 Lut, 2018

Opór powietrza znikomy bo i pomiedzy szprychami zapewne powietrze słabo płynie. Ktoś wspominał, o tych radiatorach, że to słaby pomysł, bo i tak z uzwojeń jest za daleko do zewnętrznej obudowy, chyba ze zalane ferrofluidem lub innym ustrojstwem to wtedy ma sens.


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group