To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER
Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie

Konstrukcje własne - Rower elektryczny Brzęszczot

Anonymous - Wto 15 Lip, 2008
Temat postu: Rower elektryczny Brzęszczot
Witam wszystkich, a szczególnie Pana Zbyszka Kopcia, z którym osobiście poznałem się na Pikniku Naukowym w Gdyni. Pan Zbyszek prezentował elektryczną Toyotę, my - skromnie - elektryczną "damkę". W międzyczasie damka została zdemontowana, a w jej miejsce powstał srebrny "Brzęszczot": rama MTB, 21 biegów, silnik Xtralyte 4012 0,55kW, aku 4*12V 7,5 Ah kwasowe. Szczegóły i zdjęcia wkrótce (po otrzymaniu hasła dostępu) w Galerii.
Pozdrawiam
Grzegorz "Gzylu" Cioch

Lisciasty - Wto 15 Lip, 2008

A jakie opony? Jak szybko buja się w trasie przy pomaganiu sobie nogami? :>
Anonymous - Wto 15 Lip, 2008

slick 26" 2,0 z przodu i 2,1 tył. Silnik ciągnie do ok. 25 km/h; szybciej pedałować nawet nie warto bo czuć narastający opór.
Lisciasty - Wto 15 Lip, 2008

Opór? :P
Ja do 32 km/h pocinam w trasie "na mięśniach", jak sobie doczepię silnik
to zamierzam przynajmniej do 50 km/h dociągnąć i gonić chińskie pierdzidła :]

Anonymous - Śro 16 Lip, 2008

A, przepraszam, do "pocinania na mięśniach" to mam lekkiego crossa na 28", ABSOLUTNIE bez silnika ;-) . Kiedy Brzęszczot był jeszcze (w poprzednim wcieleniu, albo raczej "wramieniu") damką, wracałem sobie z Gdańska - Zaspy do domu w Sopocie po całkowitym rozładowaniu akumulatorów - średnia wyszła mi 12 km/h, bardziej mi jednak wychodziły oczy z orbit. Wtedy, z tego buntu, sprzeciwu, braku zgody narodzil się (mentalnie) Brzęszczot.
Anonymous - Śro 16 Lip, 2008

Na zdjęciach poniżej damka - dosyć nieudana konstrukcja, poprzedniczka Brzęszczota. Na jednym ze zdjęć widać skutki użycia fabrycznej "blokady" koła (cienka blaszka z wygięciem stabilizującym, wchodzącym z założenia w wycięcie w widelcu). Zbyt słabe dokręcenie nakrętek spowodowało obrót osi silnika w widelcu i "wyjęcie mięcha". W rezultacie wraz z kolegą dorobiliśmy nowe, mocne końcówki widelca wycięte dokładnie pod wymiar osi (bez luzu osiowego), na jedną z nich została nałożona b. twarda nakładka blokująca z otworem wykonanym na elektrodrążarce - to rozwiązanie zagwarantowało pełną nieruchomość osi.

Obecnie nakładka po przeróbce jest zamontowana w Brzęszczocie.
BTW, silnik to nie Xtralyte jak omyłkowo napisałem lecz Crystalyte z f-my Venakon.

Anonymous - Śro 16 Lip, 2008

ś.p. damka - c.d.
Zbyszek Kopeć - Czw 17 Lip, 2008

Pamiętam i witam.
Ładne maszyny.

Anonymous - Pon 21 Lip, 2008

Brzęszczot przechodzi obecnie testy w terenie. Zdjęcia zostały zrobione na trasie Sopot - Nadleśnictwo Gołębiewo. Przejechany dystans (ani razu nie dokręcałem pedałami) to 18,25 km, z czego ok. 40% trasy to dość jednostajnie nastromiona leśna droga asfaltowa. Rower na czas testu został wyposażony w "dziadomat" (tm). Jest to opaska zaciskowa założona na mocowanie klamki hamulca, pod którą to opaskę wchodzi rączka przyśpiesznika. Elastyczność całego układu pozwala na ustawienie w stabilnej pozycji przyspiesznika na mały prąd. Jak mały - nie wiem, wiem natomiast, że ciągnął pod górę moje 100kg z V oscylującą między 7 a 15km/h w zależności od nachylenia drogi, bez wspomagania. Regulator był trochę ciepły, takoż rura dolna ramy, służąca jako dodatkowy radiator. Silnik grzał się niezbyt mocno (ciepły w dotyku). Po przerwaniu testu (telefon że przyjeżdża mój serdeczny kumpel) akumulatory były nadal dość świeże, tj. żwawo rozpędzały Brzęszczota do 24 km/h na płaskim. Pełny, nieprzerwany test przeprowadzę w najbliższym czasie.

Ze spraw do poprawienia/dobudowania:

akumulatory (kupione w Venakonie) "tłuką" się na nierównościach wewnątrz metalowych zasobników w sakwach. Myślę nad włożeniem do zasobników worków foliowych, a następnie wypełnieniem ich niewielką ilością pianki montażowej. Powinno to ustabilizować zawartość i wyeliminować nieprzyjemne hałasy.

fabryczny wskaźnik stanu naładowania aku jest obecnie mało użyteczny - praktycznie bez przerwy i z takim samym natężeniem świecą się obie diody (zielona i żółta) sygnalizujące odpowiednio stany HI i LOW. Planuję doposażyć B. w miniatiurowe: woltomierz i (przede wszystkim) amperomierz jako ekonomizer na kierownicy.

Akumulatory żelowe to rozwiązanie budżetowe i w sumie nie takie złe. Jeśli ktoś z Was ma jakieś doświadczenia z użyciem Ni-MH lub Li-Ion albo polimerów w rowerze, będę zobowiązany za wszelkie podpowiedzi.

A oto foty:

Anonymous - Pon 21 Lip, 2008

a oto "dziadomat" (tm)
Zbyszek Kopeć - Pon 21 Lip, 2008

Zgrabnie to wygląda.
Akumulatory litowe (wyglądają w środku na litowo-polimerowe) radzę kupić 2 komplety w INTERBIKU (link na mojej którejś stronie), ładnie obudowane po 10 Ah i szeregowo dadzą 48V. Do ładowania trzeba je rozłączyć i użyć oryginalnej ładowarki.
Najlepiej kupić też 2 bagażniki przystosowane do montażu tych akumulatorów do roweru.

Anonymous - Śro 30 Lip, 2008
Temat postu: Brzęszczot - po teście zasięgu
zasięg praktyczny ~25 km. Warunki:
pogoda bezwietrzna
temp. średnia ~23 st. C
trasa raczej płaska: ścieżki rowerowe Trójmiasta
waga kierowcy: 100kg (netto ;-) )
ruszanie i jazda wyłącznie przy użyciu napędu elektrycznego. Podczas testu ani razu nie wsparto się pedałami. Średnia prędkość jazdy bardzo niska - ok. 13 km/h.
Test został przerwany w momencie, kiedy Brzęszczot nie był w stanie utrzymywać stałej V = 6,5 km/h w jeździe pod lekką górkę (~6 stopni nachylenia). Dopedałowałem do domu i bezzwłocznie włączyłem akumulatory do ładowania aby uniknąć ich zasiarczenia. Dokładnego czasu ładowania nie sprawdziłem.

Pomimo użycia wypełniacza (pianka montażowa wtryśnięta do folii) do zasobników na aku, zasilanie dalej tłucze na nierównościach. Mocowanie aku w sakwach ma także tę wadę, że uniemożliwia użycie standardowych sakw tylnych bocznych na bagaż. Opcją jest użycie przyczepy typu Extrawheel albo przeniesienie aku pod ramę.

Tyle na razie

pozdrawiam wszystkich
Gzylu

Zbyszek Kopeć - Śro 30 Lip, 2008

Odstąpię 2 torby pod ramę po 1,-zł. Do jednej torby wchodzą 2 akumulatory po 12V (AGM).
Ja z takimi jakiś czas jeździłemna silniku z EKONAPĘDÓW.

Anonymous - Czw 31 Lip, 2008

Serdecznie dziękuję, w sprawie toreb skontaktuję się na priv-a.

Pozdrawiam

Grzegorz

Anonymous - Śro 06 Sie, 2008

Witam wszystkich,

dodałem do Galerii opis Brzęszczota. Na razie bez zdjęć.
Adres to http://ev.arbiter.pl/gale...czny.Brzeszczot

Pozdrawiam

Gzylu



Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group