To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER
Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie

Hyde Park - Pomiar przyśpieszenia.

radasss - Czw 01 Paź, 2015
Temat postu: Pomiar przyśpieszenia.
Tas: wydzielone z innego tematu

Przyspieszenie od 0 - 90 km/h w sekundach można z dużą dokładnością wyznaczyć ze wzoru: t = 0,625m/P
Masa w kg, moc w kW.
Dla e-bika z tego tematu łącznie z kierowcą m=165 kg, P=6,5 kW to czas t=15,8 s
Czyli prawie tyle co podaje autor +10 s :wink:

tas - Czw 01 Paź, 2015

Coś jest nie tak z tym wzorem, mam na kilka dni pożyczonego bajka z napędem o mocy około 6kW i rozpędza się do prędkości max kilka sek. Jutro z ciekawości zmierzę, ale wydaje mi się subiektywnie że to jest max 6sek.
Znając czas, masę i prędkość max to chyba niutona da się z tego wyciągnąć... ciekawe.
Do tego trzeba jakąś matematyczną głowę chyba.

WojtekErnest - Pią 02 Paź, 2015

radasss napisał/a:
Przyspieszenie od 0 - 90 km/h w sekundach można z dużą dokładnością wyznaczyć ze wzoru: t = 0,625m/P
Masa w kg, moc w kW.
nk:

A nieliniowo wzrastajace opory powietrza nie 'zakłócają' tego prostego wzoru ?
Coś chyba nie tak..

MixhaL - Pią 02 Paź, 2015

Niech nakręci filmik będzie wiadomo.
Yin - Sob 03 Paź, 2015

Jest apka do mierzenia przyśpieszenia: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.unnull.apps.carperformancefree

Niestety zapisuje z tego co pamiętam dwa zapisy - w chwili osiągnięcia 30 i 60km/h więc przy rowerach gdzie v max jest 58-59 km/h drugiego czasu nie zapisze. W sumie na forum mamy zdolnych ludzi - może ktoś napisze wersję dedykowaną pod e bike ;) .

MixhaL - Sob 03 Paź, 2015

wystarczy jak zmierzy do 60km bo przy 90 ze względu na prędkość max silnik będzie tracił sprawność podczas przyśpieszania
czekamy na pomiary

tas - Sob 03 Paź, 2015

Są na sali jakieś matematyczne geniusze? :D
Czy da się wyprowadzić wartość momentu obrotowego z takich przykładowych danych?:

Prędkość początkowa: 5km/h
Prędkość końcowa: 50km/h
Czas przyśpieszenia: 5sek

Edycja:
Ha, znalazłem :D
http://www.obliczenia.pl/...id=71&Itemid=97
Wybornie, banalny sposób w obliczaniu Nm :)

wookie - Sob 03 Paź, 2015

Z tych danych policzysz przyspieszenie.
Do policzenia momentu to trochę za mało danych, potrzeba jeszcze co najmniej średnicę koła i masę pojazdu.
Do tego należałoby uwzględnić moc zużywaną na pokonanie oporów powietrza, oporów i toczenia, które jak wiemy wcale nie są łatwe do zmierzenia, ani nie rosną liniowo. Do tego dochodzi energia kumulowana jako moment pędu samego silnika.
Pewne kwestie z ww. można pominąć, ale masa pojazdu i rozmiar koła to minimum, żeby przejść do wyliczenia Nm.
Moim zdaniem oczywiście ;)

tas - Sob 03 Paź, 2015

Najbardziej interesuje nie teoretyczna moc matematyczna, bo do tego trzeba więcej danych, tylko praktyczna moc "na kole" bo to ona przekłada się na konkretne parametry.
A w tym świetle nawet obwód koła jest bez znaczenia, bo nie gra roli jak bardzo zmieniamy stosunek RPM<->Nm skoro wyjściowo to i tak daje nam to jakieś tam przyśpieszenie, które chcemy zmierzyć.

wookie - Sob 03 Paź, 2015

Moc, a moment obrotowy to nie są tak bardzo pokrewne pojęcia.
Moc (W) można utożsamiać bardziej z prędkością maksymalną, ale nie w przypadku gdy kończy się szybkość obrotowa silnika, ale gdy silnik pracuje z maksymalną mocą, którą równoważą opory powietrza i inne.
Moment obrotowy (Nm) ma większe przełożenie na przyspieszenie.

Żeby policzyć moc z Twoich danych to trzeba w łatwy sposób obliczyć przyrost energii kinetycznej pojazdu (mV*V/2) i podzielić przez czas rozpędzania. Chociaż moim zdaniem bliższy prawdzie wynik byśmy osiągnęli gdybyśmy liczyli przyrost energii potencjalnej w określonym czasie.
Czyli jedziesz pod stromą górę na pełnym gazie i mierzysz w jakim czasie uzyskałeś np np 100m wysokości npm. Energia potencjalna ciężkości to m*g*h, czyli masa * 9.81 N/kg * 100m.
Jak się poskraca jednostki to powinien wyjść wynik w dżulach.
Na waty to już łatwo zamienić, 1J = 1W*1s

Posumowujący, przy rowerze z kierowcą o masie 100kg wyszłoby:
98100 J przyrostu energii
Jeśli hipotetycznie nabrałbyś te 100m wysokości w 100 sekund to moc wyszłaby:

981W

Gdzieś się pewnie pomyliłem, bo to trzeba liczyć na kartce, a nie w takim okienku i w głowie.

radasss - Nie 11 Paź, 2015

Proszę o wyjaśnienie co przedstawia ten wykres: http://i534.photobucket.c...zpsa8b38f6c.jpg
W szczególności co oznacza jednostka na osi poziomej i na co można ją przeliczyć ?

Mechano - Nie 11 Paź, 2015

Z lewej strony jest prąd fazy [A], z prawej jest wartość progowa prądu przed przegrzaniem, na osi poziomej jest przyspieszenie, ale nie wiem jaka to jednostka (lbs to chyba funty albo coś takiego).
tas - Nie 11 Paź, 2015

to jest ciąg, czyli z jaką siłą silnik pcha do przodu.
Można przeliczyć na kg
1lbs = 0.45kg

radasss - Pon 12 Paź, 2015

Ciąg to rewelacyjna jednostka obrazująca przyspieszenie jednoślada. Należy sądzić, że w niedalekiej przyszłości nasze sprzęty będą latać. Krótko mówiąc parametr do niczego nie przydatny :cry:
Mechano - Pon 12 Paź, 2015

Moim zdaniem nie można używać pojęcia ciągu tylko w przypadku statków powietrznych. Na tym wykresie pokazuje to jednak, że przy danym silniku, prądzie i wielkości koła otrzymujemy taką siłę "pchającą" na funta masy.


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group