To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER
Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie

Dział dla początkujących - Jaki silnik potrzebuję? Moment? Średnica koła? Prędkość?

qaz33 - Wto 24 Lis, 2015

Fajny jest ten symulator. Bez kitu ciekawe wnioski mozna wysunac. Szkoda ze nie dorzuca takich funkcji do CA aby szacowal na bierzaco sprawnosc silnika i czas do jego przegrzania przy utrzymywaniu danej predkosci
qaz33 - Sob 06 Sie, 2016

Zrobilem takie porownanie silnikow wolnego i szybszego gdzie mamy
- ta sama baterie
- jedyna to roznica ze silnik wolny jest dwa razy wolniejszy
- bateria oczywiscie przepieta z konfiguracji 12S 40Ah do 24S 20Ah dla wolnego silnika aby takie porownanie wogole mialo sens.
- dla silnika wolnego ograniczylem dwukrotnie prad wyjsciowy aby oddawana moc i prad na kazde ogniwo bylo takie samo

I teraz wnioski:
- silnik wolniejszy ma troche lepsza sprawnosc
- silnik wolniejszy jest minimalnie szybszy
- silnik wolniejszy ma duzo wiekszy zapas momentu i mocy

Tak jakby wywraca teorie ze silnik szybki jest lepszy w teren. Dla mnie jedynym argumetnem przemawiajacym za szybkim silnikiem jest to gdy nie chcemy miec baterii powyzej 20S a chcemy sie rozpedzac powyzej 50km/h. Wtedy swiadomie trzeba zrezygnowac z zapasu momentu. Innych zalet nie widze. O to dowod:



PS. Dla sterownikow wektorowych FOC trzeba ta maksymalna predkosc pomnozyc przez liczbe 0.866
PS2. Oczywiscie dla silnikow np. 1.5 raza wolniejszych potrzeba podac 1.5 razy wyzsze napiecie itd

tas - Sob 06 Sie, 2016

W praktyce to tak nie działa i nie może działać, z dwóch powiązanych ze sobą powodów:
1: Nikt nie wybiera silnika wolnobieżnego, ponieważ: "mogę go zasilić 2x mniejszym prądem i mam to samo, więc zamiast kupować sterownik 45A kupię 30A".
tylko
"o, silnik wolnobieżny, dam mu tyle samo prądu co szybkiemu i mam wyższy moment" ;)

2. Jeśli jedziesz w terenie na silniku wolnobieżnym, który wymaga wychylenia manetki tylko o 20% aby dać wrażenia z jazdy takie same jak na szybkim wychylenie manetki o 40% to nikt normalny nie wychyla o 20% tylko daje tyle ile aktualnie uważa za optymalne. Czyli MAX co oferuje sprzęt lub co dopuszcza aktualna trasa. Za górką jest kolejna górka, za nią kolejna kolejna itd.

Dlatego szybki silnik w małym kole to po prostu taki "wolnobieżny z opcją dużego prądu", to jedyna słuszna droga wykorzystywana w większości zastosowań elektrycznych. Więcej RPM = większa moc :)

Po prostu psychologia użytkowania gra wiodącą rolę, a nie hamownia w labo.

qaz33 - Sob 06 Sie, 2016

Masz oczywiscie racje ale zakladam ze rozmiar kola ma byc taki sam dla obu silnikow.
Silnik szybki + male kolo bedzie lepszy niz silnik wolny + duze kolo przy tym samym napieciu ale duzo ludzi nie chce miec kola mniejszego niz *** bo to dla nich brzydko wyglada.
Ale przy roznym napieciu gdy napotkamy stroma gore i wolny silnik musimy odkrecic na sekunde na 100% aby wjechac to moze sie okazac ze silnik szybki juz by nie podolal. Oczywiste jest tez to ze przez ten moment wykorzystujac wieksza moc na silniku wolnym od maksymalnej mocy jaka oddalby silnik szybki bedzie sie wtedy bardziej grzal ale pod gore wjedziemy. Kupujac silnik szybki z mysla o ograniczeniu predkosci maksymalnej albo podlaczenia baterii o niskim napieciu to tak jakby zabieramy sobie potencjal silnika bo mamy mniejsza moc i moment przy tej samej predkosci co osiagnalby silnik wolny
A co do sterownikow to teraz i tak duzo ludzi kupuje taki co mozna dowolnie programowac i ustawiac wg potrzeb

tas - Sob 06 Sie, 2016

Możliwe, że potrzebujemy jakiegoś podziału w tym na bajki nizinne i górskie.
Wydaje mi się, że to co mówisz jest istotne dla ludzi "z nizin". Nie ma gdzie fizycznie jeździć, żeby szedł ciągły non stop duży prąd, wtedy faktycznie wolnobieżny jako remedium na dobre osiągi to fajny pomysł bo sprawność wyższa, mniejsze średnie prądy itp. Ale jeśli ludek żyje w górko-landii to tam prąd max = prąd ciągły i nie ma najmniejszego problemu jechać nawet kilka minut na Imax to wtedy już można kombinować z kołem i RPMem szybkiego silnika celem czegoś lepszego.
Popatrz na takiego atomka, zasuwa na mxusie przy >100A.
U nas w beskidach to jest nie do pomyślenia, kompletnie NIGDZIE u nas się tak nie da zajechać. A na równinach dasz gaz, 110A płynie 3 sek i tyle.

xxlpl - Pią 02 Wrz, 2016

Witam,
Przeczytałem porady na tym forum i mam mętlik w głowie, mianowicie zakupiłem rower Norco Charger 7.1, który jest na 27.5 " kolach i tu zrobił się problem z doborem silnika. Pomyślałem wiec, aby założyć felgi 26" ale pomiędzy pedałem a podłożem zrobiła mi się tylko 8 cm przerwa.
Postanowiłem wiec zostawić 27.5" kola i zredukować większe obciążenie silnikiem 8 × 8 czy waszym zdaniem to jest dobry pomysł ?

Moje założenia przy budowie to 60 kilometrów na jednej baterii (droga do pracy w dwie strony) czasem jakaś rekreacja z prędkością 40-50 km/h

Silniki które brałem pod uwagę to:

Nine Continent RH205C 8x8

Nine Continent RH2809 D 7x9

Tylko nie bardzo wiem, jaka jest różnica w oznaczeniach pomiędzy RH205C a RH2809 D ten drugi nowszy ?


Reszta gratów to:

Sterownik -GT 1500W, 48-84V, 45A

BMS 7-16s LiPo/LiIon - 80A/10A

Cycle Analyst V3

Ładowarka LiIon/LiPoly 16s - 67.2V 8A 540W

Baterie -Turnigy 5000mAh 4S1P x12 16s3p 60V15A

Proszę o sprawdzenie i ewentualne poprawki lub porady.

Elektrotonus - Nie 02 Kwi, 2017

Kupiłem silnik 7x9. Sterownik GT 500, bateria 13s6p. Waga roweru 30kg. Prędkość max 35 km. Liczyłem bardzo na 40. Max moc wykrzesalem ok 1200 W prąd 28A. Oczywiście testowo pod górkę nie pomagając nogami. Zastanawiam się czy dobrze wybrałem silnik do mojego ebike. Przy prędkości ok 42 km/h z górki silnik sam wyhamowuje rower :-( , taka jest jego cecha. Za to mam bardzo dobrze jak na sterownik blokowy działający regen. Ciekaw jestem jak silnik 10x6 by się spisywał w moim ebike, chodzi o przyspieszenie, kulturę pracy przy wolnej jeździe, działanie regena. Wielkość skrzynki oraz zainstalowany wewnątrz sterownik blokowy uniemożliwia aktualnie zmianę baterii na 16s. Robił ktos porównania przy 13s 7x9 vs 10.6?
atomek1000 - Nie 02 Kwi, 2017

Zmiana baterii będzie korzystniejsza. Na obecnej większy v-max ale przyspieszenie ci mocno spadnie
Elektrotonus - Pon 03 Kwi, 2017

atomek1000 napisał/a:
Zmiana baterii będzie korzystniejsza. Na obecnej większy v-max ale przyspieszenie ci mocno spadnie


Pewnie 16S6P by było odpowiednie ;-) Tylko moja skrzynka jest stalowa, nie gumowa ;-(. Chcąc zachować sterownik w środku muszę tak zostawić. Aktualnie ubiło min halla ;-(

qaz33 - Śro 05 Kwi, 2017

Przy tym silniku mi regen tez dzialal bardzo elegancko. Z tego co watomierz CAv3 pokazywal to srednio mialem 10% energii gratis.
Najprostsza wydaje sie faktycznie wymiana silnika na szybszy ale wtedy stracisz moment, jak chcesz tego uniknac to tylko przebudowa baterii. moze zamiast 13S6P na 16S5P? Jesli tylko te ogniwa dadza rade udzwignac taki prad

LCD85 - Czw 06 Kwi, 2017

Podłączam się do tematu, buduje pierwszego ebika i proszę o radę w doborze silnika. Rower ma służyć do jazdy po mieście, chodniki, ścieżki rowerowe, i ewentualnie jakiś niedzielny wypad, zaznaczam że mieszkam w małopolsce i raczej podjazdów i górek nie brakuje, nawet jak jedzie się po asfalcie. Zakupiłem już gotową baterie montowana na rame, o konfiguracji 14s4p , 52V, 14Ah, ogniwa Sanyo, prąd ciągły 30A, koła mam w rowerze 26cali, sterownik mam zamiar kupic chinola 1500W Greentime. Co sądzicie o tym sterowniku? No i najważniejsze jaki silnik dobrać? Zastanawiam się nad nc 7x9, 10x6 ? Co byście doradzali? Czy ta bateria uciągnie taki silnik? Czy różnica w przyśpieszeniu silnia 7x9 a 10x6 jest mocno zauważalna? Jak często jeździcie w mieście na ebikach przy predkościach wiekszych niż 45km/h? Co rzutuje oczywiście na to czy wybrać szybszy czy mocniejszy silnik? Dzięki za wszelkie sugestie :)
atomek1000 - Czw 06 Kwi, 2017

Bateria nie da rady do tego sterownika. Gt1500w pobiera 45A.
qaz33 - Czw 06 Kwi, 2017

Powinienes utworzyc nowy temat bo sie bedzie mieszac. Wg mnie sterownik 1500W to za duzo na ta baterie. Max 1000W chyba ze sam chcesz odcinac druciki pomiarowe do mierzenia pradu aby nie przeciazac baterii ponad 30A.
Nie napisales jeszcze jakie masz kola ale jesli 26 lub wiecej to 7x9 bylby najlepszym wyborem

Elektrotonus - Czw 06 Kwi, 2017

atomek1000 napisał/a:
Bateria nie da rady do tego sterownika. Gt1500w pobiera 45A.



.. albo da radę ale szybko zdechnie ;-) tzn umrze ;-(

Niech autor zmieni sterownik na GT500 o prądzie 30A, będzie optymalnie.

atomek1000 - Czw 06 Kwi, 2017

Prędzej by pewnie bms się zjarał bo one dopiero odcinają od 2x prądu, więc przy 45A by nie odcinał ale mosfety by się porządnie grzały. Te bmsy są na styk na 30A robione. A jeszcze w zamkniętej obudowie taki bms szybko by się poddał :D Nie wspominając o ponad 11A z 1 ogniwa :lol: .


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group