To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER
Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie

Tematy elektryczne - Podłączenie termistora w silniku

mleczny - Wto 20 Paź, 2015
Temat postu: Podłączenie termistora w silniku
Cześć,
jest wersja silników, które mają w standardzie jeden kabel na potrzebę montażu czujnika temperatury. Postanowiłem go wykorzystać i podłączyć doń arduino. Pojawił się jednak jeden problem. Sygnał analogowy wysyłany jest na uziemieniu... Zatem chyba ten wolny kabel użyć trzeba własnie na potrzebę uziemienia oraz analogu nie?
Proszę o radę jak to podłączyć.

PS.
Mechano napisał
"Samego termistora nie podłączysz do arduino. Podcoiągnij go do plusa zasilania dużym rezystorem." Czyli mam podpiąć do zasilania silnika 60V? A może mogę użyć zasilania z czujnika halla?

Tutaj mam 2 pomysły podłączenia oraz to jak przy arduino to wyglądać powinno:
https://dysk.citycore.pro/index.php/s/uVAeBlS2hEJNAFj

Ta kropka w silniku to termistor ;)

Mechano - Wto 20 Paź, 2015

Zrób tak jak na pierwszym rysunku, z tym że drugi koniec, nie ten połączony z termistorem, podłącz do +5V ze sterownika. Dzięki temu będziesz miał pełen przedział napięcia zależnego od temperatury.
Anonymous - Wto 20 Paź, 2015

Nie prościej dać bimetal w silniku i wykorzystać go do redukcji zasilania manetki?
Wystarczy wtedy jeden przewód plus masa, lub +5V do zasilania manetki.

Mechano - Wto 20 Paź, 2015

Jesteś w stanie przewidzieć kiedy to się stanie? Mając termistor możesz stale obserwować wyniki.
Anonymous - Wto 20 Paź, 2015

Stanie się wtedy, gdy silnik przekroczy konkretną temperaturę. Ja mam w ośce silnika termometr cyfrowy i widzę kiedy się zaczyna gotować ;)
mleczny - Wto 20 Paź, 2015

Mechano czyli ten czerwony przewód zamiast do Arduino ma iść do sterownika (na dowolny przewód 5v) tak? W takim przypadku w ogóle nie potrzebuję tego wolnego kabla tak? Bo mogę podpiąć się do 5v od Halla oraz GND też od czujnika Halla nie?
Wydaje mi się, że coś mieszam...
Zeeltom tego totalnie nie rozumiem. :mrgreen:

Panowie przypuszczam, że to jest dla Was oczywiste ale ja dopiero zaczynam raczkować w temacie a bardzo chcę mieć jakiś pomiar. Trochę nie do końca jest to dla mnie jasne co napisaliście. Wytłumaczcie jak dla nooba ;) . Będę baaardzo wdzięczny.
PS.
Na obu rysunkach ten wolny/nieużywany kabel idzie z termistora bezpośrednio do arduino.

Anonymous - Śro 21 Paź, 2015

Nie mam pojęcia o arduino :)
Jestem zwolennikiem prostych rozwiązań. Jak ktoś chce mieć ciągły pomiar rzeczywistej temperatury, to musi tam wsadzić termistor. Jak komuś wystarczy zmniejszenie mocy po przekroczeniu konkretnej temperatury, to wsadzi wyłącznik termiczny.

Mechano - Śro 21 Paź, 2015

Wieczorem ci to narysuje.
tas - Śro 21 Paź, 2015

zeeltom, a możesz narysować schemat bazujący na wyłączniku termicznym oraz potencjometrze ustawiającym ograniczenie po przekroczeniu danej temperatury?
bloodyopel - Śro 21 Paź, 2015

tas, nie wiem jak zeeltom to widzi, ale ja w dużym uproszczeniu zrobiłbym to tak:


tas - Śro 21 Paź, 2015

Nieczytelny ten schemat, trzeba pokolorować kabelki i zmienić to na potka albo odgórnie konkretny rezystor. To ma być pomoc dla ludków, co się nie znają. Ci co się znają sami sobie zrobią bez pomocy.
bloodyopel - Śro 21 Paź, 2015

No to ja nie dam rady teraz tego zrobić...

Swoją drogą, ja i tak jestem za totalnym odcięciem silnika (termistor na złącze stacyjki) zamiast ograniczania... No ale co kto woli ;)

mleczny - Śro 21 Paź, 2015

Bloodyopel dzięki za schemat. Zawsze to coś :)

Mechano bardzo czekam na ten Twój schemacik.
Silnik posiada:
3 kable zasilające
5 kabli od halla
1 kabel do niczego

Fajnie gdyby dało radę ten termistor podłączyć bez tego wolnego kabla (tylko przy użyciu kabli od halla). Wtedy można użyć ten wolny przewód dodatkowo do odcięcia stacyjki z użyciem bezpiecznika termicznego. I dzięki temu mamy 2 zabezpieczenia bez wymiany przewodów :) .

PS.
Znalazłem fajny program do schematów:
http://dia-installer.de/download/index.html.en

hudy147 - Śro 21 Paź, 2015

Masz termometr w ośce silnika? Jak go tam wsadziles i jak realne są odczyty temperatur?
bloodyopel - Śro 21 Paź, 2015

hudy147, jeśli chodzi Ci o post zeeltoma, to tu masz opisane co i jak ;)
http://forum.arbiter.pl/v...r=asc&start=390



Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group