To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER
Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie

Kontrolery DC - Sprawdzony sterownik silnika DC

Anonymous - Czw 25 Wrz, 2008
Temat postu: Sprawdzony sterownik silnika DC
Witam wszystkich konstruktorów pojazdów EV.
Każdy kto próbował sam zrobić sterownik silnika wie że nie jest to prosta sprawa.
Sam spaliłem garść tranzystorów więc wiem jak to wali po kieszeni.
Moje kłopoty skończyły się kiedy zrobiłem sterownik na bazie układu scalonego MC33035.
Jest to specjalizowany scalak do sterowania silnikami bezszczotkowymi DC ale równie dobrze steruje też silnikami szczotkowymi.
Właśnie taki silnik szczotkowy 36V 1000W siedzi w mojej "elektrynce" i odkąd steruje go tym układem nie wydaje już kasy na kolejne spalone MOSFETy.
Sterownik na bazie MC33035 jest prosty i ma bardzo szybkie zabezpieczenie prądowe, zapewnia wypełnienie 0-100% i może bezpośrednio sterować MOSFETami.
Jeżeli ktoś ma już dość smrodu spalonych tranzystorów to polecam.
Układ można kupić w TME chyba za 12zł.
Na razie załączam schemat aplikacyjny z serwisówki tego scalaka a jak będę miał chwile to zrysuję schemat z mojego sterownika.

Arbiter - Czw 25 Wrz, 2008

Witam kolegę
Czyżby kolega był autorem tego cudka?


Anonymous - Czw 25 Wrz, 2008

Zgadza się
Anonymous - Czw 25 Wrz, 2008

Świetnie, że kolega się ujawnił na forum, bardzo liczę na schemat tego kontrolera :wink:
Kolejny raz gratuluję ślicznego pojazdu :smile:

Anonymous - Czw 25 Wrz, 2008

Udało mi się zrysować schemat więc zamieszczam. Układ pracuje poprawnie od 0 do 100% wypełnienia z popularną chińską manetką od skutera.
W przypadku zastosowania MOSFETów o małej pojemności bramki można pominąć driver i sterować prosto ze scalaka.
Tranzystory do drivera mogą być mniejsze (BC639, BC640) ja zastosowałem BD135 i 136 bo takie były pod ręką.
Rezystorem z gwiazdką ustawiamy wartość zabezpieczenia prądowego. Najlepiej wstawić w to miejsce potencjometr 1k i wyregulować.
Ilość MOSFETów pewnie można by było ograniczyć ale po doświadczeniach z poprzednim sterownikiem wolę dać zapas. Ustawiałem prąd silnika do 80A i nic się nie dzieje.
Ja sam sterownik zasilam z 12V z oddzielnego akumulatorka ale można dorobić stabilizator np. na diodzie zenera i zasilać wszystko z akumulatorów silnika.

Arbiter - Czw 25 Wrz, 2008

Bardzo fajnie wykonana e-motorynka, gratulacje. Cieszę się że kolega zawitał na forum.

Myślisz, że taki kontroler pociągnąłby silnik 500W 24V zasilany z 36V? W/g moich obliczeń "na oko" taki silnik miałby wówczas 1000W.

A silnik chciałbym zastosowac do skutera (z którego wyjałbym silnik spalinowy. Masa skutera to około 60kg+30kg akumulatorów.
Jak z mocą w twojej motorynce przy mocy 1000W?

Anonymous - Czw 25 Wrz, 2008

Dziękuję za słowa uznania i mam nadzieję że pojawią się kolejne "elektrynki" bo jest to fajny pojazd do przeróbki.
Arbiter - Czw 25 Wrz, 2008

a co myslisz o moich przemysleniach?
Anonymous - Czw 25 Wrz, 2008

Bez problemu da radę ja w tej chwili mam ustawiony prąd 60A więc to jest moc przełączana ok. 2kW.
Silnik ma prąd znamionowy 36,5A ale przy tym prądzie to rozpędza się słabo, szczególnie od 0 do 10-15km/h potem przyspiesza już lepiej.
Wygląda na to że jego moment obrotowy jest zależny nie tylko od prądu ale i od obrotów. Wydaje mi się że do skutera te 500W nawet podwojone to może
być za mało jeżeli ma się to jakoś rozpędzać no chyba że byłby to np. dobry silnik bezszczotkowy.

Arbiter - Czw 25 Wrz, 2008

PLanuję pozostawić skrzynię biegów właśnie ze względu na przyspieszenie. Zauważyłem w rowerze z silnikiem 300W 24V podpiętym pod 36V bez biegów - ruszanie było ciezkie i przyspieszenie od zera wyraźnie meczyło silnik, natomiast od predkosci 20 do 40kmh rower rozpedzał sie bardzo żwawo
Anonymous - Pią 26 Wrz, 2008

No niestety te chińskie silniki nie mają najlepszych charakterystyk więc trzeba przewidzieć że będzie potrzebny większy silnik.
Sterownik tak jak mówiłem na pewno da radę a można go jeszcze rozbudować o kolejne MOSFETy i sterować kilka kW chociaż
w tej chwili myślę że może bezpiecznie przełączać ponad 100A.

Arbiter - Pią 26 Wrz, 2008

a skad masz projekt tego sterownika?
7h7 - Pią 26 Wrz, 2008

Bardzo fajna E-motorynka, super wykonanie, żałuje, że nie zdążyłem się przejechać :cry:
Scalak jest fajny chociaż A3932 ma więcej funkcji, obszerny opis aplikacji jest wielkim plusem i warto zwrócić uwagę na ten układ no i cena :smile: Ja za A3932 w TME zapłaciłem 80pln.

Anonymous - Pią 26 Wrz, 2008

Kolega polecił mi ten scalak. Zrobił na nim kilka sterowników do silników bezszczotkowych i szczotkowych na różne napięcia i moce.
Pozostała kwestia uproszczenia układu ponieważ nie jest potrzebna zmiana kierunku obrotów.
Zgłosiłem się do niego o pomoc jak już nie mogłem znieść smrodu kolejnych spalonych tranzystorów. Była to można powiedzieć ostatnia deska ratunku no i się udało.

Arbiter - Pią 26 Wrz, 2008

Hehe



Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group