To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER
Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie

Nowości EV - BMS Aktywny

qaz33 - Pią 13 Lis, 2015
Temat postu: BMS Aktywny
Slyszal z was ktos o tym? Mam juz jeden taki od roku ale dopiero teraz zaglebilem sie w temat jak to wogole dziala, wg mnie to rewelacja.
Chodzi o to ze wszystkie BMS jakie do tej pory mamy w polsce w sprzedazy to tzw. balancery pasywne czyli nadmiar energii oddaja w cieplo poprzez rezystory, proste i tanie rozwiazanie ale ma duze wady. Cala bateria dziala tak jak jej naslabsze ogniwo czyli bms odcina baterie wtedy gdy na jednym z ogniw napiecie spadnie ponizej minimum podczas gdy w pozostalych ogniwach moze byc jeszcze sporo pradu. Co wiecej podczas gdy zawsze to tylko jedno to samo ogniwo spada do minimalnego napiecia jego pojemnosc z czasem jeszcze bardziej spada wzgledem tych pozostalych i cala bateria szybciej z czasem traci na pojemnosci.
W balanserach aktywnych chodzi glownie o to ze ladunek z najmocniejszego ogniwa zawsze przekazywany jest do tego najslabszego dzieki czemu przy rozladowaniu zawsze wszystkie ogniwa sa puste i przejedziemy dluzszy dystans a podczas ladowania zadna energia nie jest tracona w cieplo. Dzieki temu juz nie trzeba dbac o to aby szeregowo laczyc ogniwa o wzglednie podobnej pojemnosci, mozna nawet poprostu podlaczac stare ogniwa z duzymi rozbierznosciami a pojemnosc baterii bedzie suma pojemnosci wszystkich ogniw a nie pojemnoscia tego najslabszego. Brzmi wspaniale tylko trzeba poczekac az to troche stanieje bo narazie ceny sa jeszcze dosc wysokie.

tomeczekokok - Pią 13 Lis, 2015

Gdzie można kupić aktywne BMSy?.
qaz33 - Pią 13 Lis, 2015

W takim duzym kraju na wchodzie za rosja :P Ewentualnie mozna samemu zbudowac bo juz sa scalaki na to wiec trudne to nie jest tylko ta cena..
Najprosciej odroznic balancer aktywny (jak sie nie widzi PCB) po tym ze zaraz po podlaczeniu ladowarki BMS najpierw balansuje baterie (ladowarka sie wlacza i wylacza) a potem dopiero laduje do konca, przynajmniej tak jest u mnie chociaz nie wiem czy to regula

tomeczekokok - Pią 13 Lis, 2015

Na Nexun pewnie już jest.:p
tomeczekokok - Pią 13 Lis, 2015

A skąd masz swój activ BMS?.
tas - Pią 13 Lis, 2015

tomeczekokok napisał/a:
Na Nexun pewnie już jest.:p

Jeszcze nie :P

Tomas - Pią 13 Lis, 2015

A przydało by się :mrgreen: Im szybciej tym lepiej :cool:
tomeczekokok - Pią 13 Lis, 2015

Ze zniżką dla forumowiczów. :mrgreen:
qaz33 - Pią 13 Lis, 2015

Ale ten producent od ktorego to kupilem robi te balancery tylko na LiFePO4, przynajmniej jak narazie. Nastawiaja sie na male samochody elektryczne a w chinach 99% elektrykow jezdzi na life lub na zelowkach.
Jakby ktos chcial wiecej poczytac o temacie to niech wygoogluje active balancing, niestety wszystkie ciekawe materialy po angielsku bo my jak zwykle jestesmy 20 lat za murzynami :neutral:

Mobil - Pią 13 Lis, 2015

Ciekawe ile zostaje energii w takim pakiecie jak np. 20s2p li-po... :grin: Może się okazać, że tonsą jakieś znikome ilości i nie ma sensu się paprać :mrgreen:
WojtekErnest - Pią 13 Lis, 2015

Mobil napisał/a:
.. i nie ma sensu się paprać :mrgreen:

Wartością dodaną jest fakt, że są to układy precyzyjnej pilnujące wyrównanych napięć, najczęsciej programowalne oraz wyposażone w diodowe wskażniki stanu każdego segmentu.
Natomiast jak się naprawdę w praktyce sprawują przy dużych różnicach do zbalansowania, wtedy gdy jest sens energetyczny czyli mocne ogniwo ładuje słabe, tego nie wiem.
Koszt, wymiary są znacznie większe i przy względnie małych pakietach rowerowych
pewnie się szybko nie upowszechni.

Tomas - Pią 13 Lis, 2015

Ale jaki rząd wielkości dla ceny takiego bmsa - 800, 1200, 1800, 2300, czy 3000 tys. zł ?
Eryk1000 - Pią 13 Lis, 2015

Kwestia ile S :) coś kiedyś mi się o wzrok obiło że taki 16s kosztował około 1500zł. Nie pamiętam już jakie miał parametry bo to też na cenę wpływa.
tkoko - Pią 13 Lis, 2015

[quote="WojtekErnest"]
Mobil napisał/a:
.. ...jak się naprawdę w praktyce sprawują przy dużych różnicach do zbalansowania, wtedy gdy jest sens energetyczny czyli mocne ogniwo ładuje słabe, tego nie wiem....

Te balansery pracują stale w całym zakresie napięć więc nie powinno być problemu rozjechanych baterii gdyż są one balansowane na bieżąco. Pisałem już o tym na forum.

qaz33 - Pią 13 Lis, 2015

Tak, to balansowanie bylo tylko przy pierwszym podlaczeniu, teraz zawsze sa rowne mimo ze rozbieznosc miedzy najslabszym a najmocniejszym ogniwem to jakies 5Ah. Kiedys byla rowna ale tatko zostawil rower na miesiac z wlaczonym sterownikiem i pare segmentow troche napuchlo. Prad balanswania to 3A stale a w piku 6A. Koszt tego to okolo 500zl przy 16S. Niestety firma wszystko pozaklejala i zamknela w metalowym boxie wiec bez niszczenia nie da sie obejrzec jak to w srodku wyglada.
Jednak zasada dzialania nie jest jakas kosmiczna, ladujemy najmocniejsze ogniwo kondensatorem lub cewka a potem podlaczamy to pod najslabsze ogniwo przekazujac mu ten ladunek. I tak ze 100 000 razy na sekunde.



Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group