To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER
Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie

Silniki BLDC - Ferrofluid, chłodzenie silnika.

Freerider - Nie 29 Lis, 2015
Temat postu: Ferrofluid, chłodzenie silnika.
Witam, co o tym myślicie?

atomek1000 napisał/a:
Opócz chłodzenia olejowego ostatnio nowością jest ferrofluid (do kupienia w ebikes.ca jako statorgate). Jego zadaniem jest polepszenie przewodnosci cieplnej do obudowy


atomek1000 napisał/a:
Zaletą jest to, że jest magnetyczny więc w teorii powinien się trzymać magnesów i nie będzie wypluwany przez ośke jak olej - odpada problem z uszczelnieniem silnika



Gdzie kupić?
http://www.ebikes.ca/statorade.html

Kilka stron gdzie poruszany jest temat Ferrofluidu.
https://endless-sphere.com/forums/viewtopic.php?f=30&t=71355
https://endless-sphere.com/forums/viewtopic.php?p=1106508#p1106508
https://endless-sphere.com/forums/viewtopic.php?p=1095860#p1095860

Dobrze że jeszcze tokarz nie przerobił mi obudowy od silnika pod większe łożyska.
Czyżby było to lepsze od oleju?

tas - Nie 29 Lis, 2015

Jakaś mądra głowa wyjaśni zasadę działania?
Freerider - Nie 29 Lis, 2015

"Ferrofluidy uzyskiwane są przez utworzenie zawiesiny mikroskopijnych cząsteczek substancji ferromagnetycznej, takiej jak magnetyt, w cieczy nośnej. Typowe wymiary drobinek ferromagnetyku nie przekraczają 10 nm, co pozwala na zachowanie większości charakterystyk nośnika. Jako nośniki drobin używane są zwykle rozpuszczalniki organiczne lub WODA, a dodatek surfaktanta (KWASU OLEINOWEGO lub cytrynowego, lecytyny, TMAH) zapobiega łączeniu się i sedymentacji drobin.

Ferrofluid można wytworzyć w stosunkowo prosty sposób, wytwarzając zawiesinę opłaszczonych surfaktantem drobin magnetytu i zawieszając je w nafcie."

Zawsze sprawdzam co jest w środku, drobinki są tak małe że nie mają jak ścierać lakieru na drucie, kwasy te które wymienili też są nie groźne.

Kwas oleinowy (łac. Acidum oleicum; od łac. oleum – olej) – organiczny związek chemiczny z grupy jednonienasyconych kwasów tłuszczowych typu omega-9. Jest cis-izomerem kwasu elaidynowego.

Tylko ta cena, w naszym raju na znanym portalu aukcyjnym jest 10ml za 40zł. Ale czy to aby to samo co sprzedają na ebikes.ca?

Oby to działało bo już mnie **** strzela z tymi tokarzami itp.

tas - Nie 29 Lis, 2015

Chodzi mi o wyjaśnienie jak zalepienie magnesów tym fluidem ma wpływać na na lepsze chłodzenie uzwojeń.
Wydaje się to trochę... dziwne :)

Freerider - Nie 29 Lis, 2015

Z tego co tak czytam to ma on wypełnić szczelinę między magnesami a statorem. Niby fajnie spoko ale przecież uzwojenia od statora są dość mocno odizolowane. :razz: Eh czytam dalej, jeszcze sporo zostało. :mrgreen:
gienek333 - Nie 29 Lis, 2015

Zadaniem ferrofluidu jest zwiększenie strumienia magnetycznego. Może to mieć taki wpływ na temperaturę, że dany moment uzyskujemy niższym prądem.
Freerider - Nie 29 Lis, 2015

Może to być lepsze od oleju? Patrząc także od strony kosztów...
Np: Przeróbka na olej:
-zrobienie rowka w osi pod rurkę kapilarną
-nałożenie na to rurki 20x1,5 (dla 9c)
-łożysko 20x37x9 zamiast oryginalnego 17x35x10
-oddanie bocznej pokrywy do tokarza żeby zrobił gniazdo pod 37mm
-rurka kapilarna na środku silnika osłonięta ze wszystkich stron
-na końcu osi od strony tarczy hamulcowej złącza pod przewód do odpowietrzenia

Ferroflid:
-wlanie Ferrofluidu

Cezar38 - Pon 30 Lis, 2015

Koledzy, miło, że dajecie linki do zagranicznych for, ale ja nie znam aż tak angielskiego, żeby rozumieć te 400 stron i 50 wykresów :)

Czy ktoś mógłby podsumować, czy to jest opłacalna inwestycja 21$ na ten specyfik?
http://www.ebay.com/itm/2...QYAAOSwNSxVBLnL

To w końcu jaka wykona korzyść pokazana na wykresach odnoście aplikacji w silniku?
Niebawem zima, okres konserwacji i otwierania silników.

Freerider - Pon 30 Lis, 2015

Wczoraj siedziałem do 1 w nocy specjalnie żeby wszystko przeczytać. Ogólnie fajna rzecz, nieznacznie wzrastają opory toczenia, leje się tylko 5ml, trzeba uszczelnic pokrywy ale nie os. Ferrofluidy dostępne w naszym kraju są na bazie wody czyli odpada bo nie będziemy mogli przekroczyć 100"C. Testowali różne FF bo przy ciągłej pracy w wysokiej temperaturze zaczynało się osadzać żelazo. Ogólnie temat raczkuje, jak sami podają kupując Ferrofluid na ebike.ca stajemy się częścią eksperymentu. Trzeba uważać na temp magnesów. Te w Nc9 mają wyższą temp cure (nie wiem jak się to pisze a w szkole jestem) niż te w mxusie. Jeśli w naszym silniku ją szczeliny między magnesami to warto je czymś wypełnić bo tam zbiera się FF. Ogólnie spadek temp jest duży, FF oddziałuje też na sam silnik, wzrasta efektywności i moment obrotowy. Jest tez symulator w którym możemy porównać silnik z FF i bez. (Trip symulator chyba). Ogólnie na razie zrezygnowałem z chłodzenia olejem, tokarz już poinformowany że ma nie niszczyć mi obudowy silnika. :D Interesuje mnie tylko co się dzieje z tym Ferrofluidem podczas dłuższej eksploatacji. Ktoś musiał by testować! :D

Cezar nie wiem czy Ferrofluid który podałeś i ten testowany przez nich jest taki sam. Oni tam mieli mase tych FF więc z jakiegoś powodu wybrali te dwa dostępne na stronie którą podałem w pierwszym poście. Pozdrawiam

atomek1000 - Pon 30 Lis, 2015

Z tego co pamiętam przedstawiciel ebikes.ca pisał ze nie jest to zwykły ferrofluid bo są różne( np do głośników wysokotonowych) tylko jakis specjalny wybrany z wielu rodzajów. Pewnie jest to jakis typ dostepny do kupienia lecz konkretnego modelu raczej nie ujawnią bo chcą zarobić.
Są dostepne tam testy i również w symulatorze dodali silniki bez i z fluidem wiec mozna zobaczyc różnice. Na żywo raczej nie pomaga w chłodzeniu ale duzo przyśpiesza ochłodzenie na postoju

//edit
Heh freerider uprzedziles mnie i jeszcze fajniej to wyjaśniłes ;)

Adam Wysokiński - Pon 30 Lis, 2015

Takie specyfiki są od dawna stosowane do chłodzenia cewek głośników wysokotonowych. Pole magnetyczne utrzymuje je w szczelinie i przekazują ciepło z cewek na magnesy.
Jak się nad tym zastanawiam to następuje częściowe "zwieranie" strumieni magnetycznych, zarówno elektromagnesów jak i magnesów. W zasadzie powinna spaść sprawność silnika.

maniekrox - Pon 30 Lis, 2015

Dalej porównując olej - ferrofluid

Jeśli ferrofluid przekazuje ciepło głównie z uzwojenia na magnesy to chyba wolę olej, który oprócz ogrzewania magnesów, ogromną część ciepła przekazuje na pokrywy boczne. Przegrzanie magnesów może być kiepskie w skutkach.
Dobrze rozumuję?

tas - Pon 30 Lis, 2015

Przecież te marne 20mm ferrofluidu nawet nie dotyka miedzi :shock:
Jakim cudem to zdalnie przekazuje ciepło?
Czorno magyja dla mnie to jest.

Freerider - Pon 30 Lis, 2015

tas napisał/a:
Czorno magyja dla mnie to jest.


Dlatego właśnie moim zdaniem to trzeba przetestować. Głownie tu nie chodzi o odprowadzenie ciepła tylko zmianę właściwości danego silnika. Ten ferrofluid w jakiś sposób wpływa na strumień magnetyczny w silniku. Dodatkowe odprowadzenie ciepła na obudowę to taki plusik, dodatek do tego co na prawdę robi. Obejrzyjcie te wykresy w linkach. ;)

DeeX - Pon 30 Lis, 2015

Do Tas'a:
Uzwojenie delikatnie bo delikatnie styka się ze stojanem dodatkowo ciepło "promieniuje" przekazując swoją temperaturę na ten że stojan.
Najbardziej wysuniętym elementem stojana jest właśnie sam stojan.
Ferrofluid wypełnia szczelinę powietrzną między stojanem a magnesami.

Gdyby więc poprawić w jakiś sposób odprowadzanie ciepła uzwojenia na stojan (klej termoprzewodzacy o którym już kiedyś na forum pisaliśmy) to w połączeniu z ferrofluidem mogło by to poprawić oddawanie ciepła na zewnątrz silnika.

Silnik nie byłby wtedy odporny na przegrzanie " udarowe" ale wydluzyla by się pracą przed osiągnięciem temperatury niebezpiecznej dla emalii uzwojenia.



Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group