To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER
Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie

Hyde Park - Konsorcjum GREEN STREAM

Anonymous - Pią 21 Lis, 2008

przeciętny samochód spalinowy ma wyższą sprawność rzędu 25-40% źródło np http://autowiedza.republi..._sprawnosc.html
i jak słusznie zostało zauważone duża część tej mocy idzie w spaliny i układ wydechowy który jest nagrzany do wielkich temperatur

przeciętny samochód ma tez mniejszą moc, poza tym tą maksymalną wykorzystuje tylko w ekstremalnych przypadkach żeby wykorzystać te kilkadziesiąt kilowatów w sposób ciągły musi jechać blisko swojej prędkości maksymalnej dzięki czemu chłodnica przy tej prędkości powietrza może oddać ogromna moc...

w samochodach spalinowych jest cały złożony system odprowadzania ciepła a mimo to bardzo wiele elementów silnika maja bardzo wysoką temperaturę

nie uważam za nic dziwnego to że potężna chłodnica przy prędkości np 160km/h operująca kilkoma litrami płynu chłodniczego którego temperatura oscyluje blisko 100°C może oddać kilkanaście jak nie kilkadziesiąt kW ciepła, jak wiadomo skuteczność wymiany ciepła zależy od różnicy temperatur więc nie można porównywać chłodnicy o wysokiej temperaturze do akumulatora który nie powinien robić się ciepły bo drastycznie skraca się jego długość życia

spójrzmy teraz na typowy samochód elektryczny akumulatory obok siebie brak wymiany ciepła z otoczeniem nie wyobrażam sobie żeby na takich akumulatorach odłożyła się moc rzędu kilowatów dla porównania wystarczy wziąć suszarkę do włosów i dmuchać przed siebie w pokoju a później schować się pod kołdrą i zrobić to samo...

więc uważam że akumulatory które byłyby np w bagażniku samochodu przy mocy strat obliczonej wyżej poszłyby do kosza po kilku cyklach w optymistycznym założeniu a jakoś się tak nie dzieje i żaden konstruktor nie planuje pojazdu elektrycznego ze względu na chłodzenie akumulatorów

napisano też że nikt się nie ugotował a ja byłem świadkiem wielu "gotowań" płynu w chłodnicy wystarczył tylko cieplejszy dzień i jazda w korkach gdzie wykorzystuje się praktycznie żadną moc silnika a jednak czasami ten cały skomplikowany system chłodniczy z wentylatorem nie daje rady mimo właśnie tych pojedynczych kW w tym przypadku!

żeby nie być gołosłownym pokusiłem się o obliczenie mocy traconej na ciepło samochody stojącego w korku zużycie benzyny 1,5l/h wartość opałowa benzyny 3860kJ/m3 więc 5,79kJ/h czyli "tylko" 1,6kW!!! z czego duża część odprowadzana jest przez spaliny i ta właśnie moc wystarczy żeby "zagotować" spalinowy samochód w gorący dzień

wniosek jest jeden jeśli Wasze powyższe obliczenia są prawdziwe idźcie powiedzieć wszystkim posiadaczom samochodów elektrycznych że to niemożliwe że one działają

pomiary Zbyszka potwierdzają moje obliczenia rezystancji wewnętrznej ogniw bo jego mają z tego co podał 0,2mΩ i jeśli dobrze pamiętam to były 100Ah wiec wszystko by się zgadzało gdyby podstawić pod moje kalkulacje 13mΩ dla ogniwa 1,5Ah a przecież nie mamy precyzyjnych danych producenta, gdzieś wyczytałem że te cylindryczne czyli te dla których podano wcześniej 5-10mΩ na małe ogniwo mają lepszą sprawność od prostopadłościennych wiec tym bardziej wszystko jest ok, rząd wielkości się zgadza...

pozdrawiam

Anonymous - Sob 22 Lis, 2008

Nie wiem skąd autor tego artykułu pozyskał te dane o sprawności.
Sprawność samochodu może osiągnąć nawet 20-25%, ale tylko na trasie przy pewnej dużej mocy oddawanej przez silnik, normalnie urzynasz mniejszej mocy z mniejszą sprawności, czyli można powiedzieć że sprawność wynosi 10%.

Przykładowo mój mały potwór pali 6l/100km (przy oszczędnej jeździe) w cyklu mieszanym, szacuje że pobieram średni z silnika 10kW – średnio.
6l paliwa to około 60kW/h energii.
Średnia prędkość to 60km/h
10kW/66kW = 17% sprawności.

Są samochody o sprawności 35% za kosmiczne pieniądze.
35% sprawności ma duży diesel – lokomotywa.

PS.
1 litr paliwa (benzyny) to około 10kW (z pamięci, nie pamiętam dokładnie)
Czyli 1,5 litra to 15kW czyli 10 razy więcej.

W jednym litrze paliwa jest tyle energii co 250kg aku. ołowiowego.
Uwzględniają sprawności: 1litr paliwa to 100kg Pb.

Anonymous - Sob 22 Lis, 2008

Nadchodzą ciężkie czasy dla EV i (Konsorcjum GREEN STREAM)
Dolar 3zł i ciągle do góry (analitycy i specjaliści szacowali na 2zł)
(Na razie możemy zapomnieć o czystej energii)
Węgiel ciągle do góry, już trzeba sprawdzać z zagranicy.
(Dobrze że zima ma być łagodna)
Linie przesyłowe przeciążone.
Benzyna dziś rano 3,58zł i ciągle w dół, jest nadprodukcja (analitycy i specjaliści szacowali na 5zł na koniec roku)
Eksporterzy się cieszą że wszystkie waluty idą w górę.

Zobaczymy co będzie w nowym roku, ja się nie wypowiadam w tej kwestii bo skoro analitycy się tak mylą….

Anonymous - Sob 22 Lis, 2008

ok przyznaje się do błędu wczoraj było późno ale w błąd wprowadziła mnie ta strona z wartością opałową benzyny http://www.majer-tech.com.pl/ramki/benzyna1.htm
na tej stronie jest jakaś bzdurna wartość opałowa benzyny a do mnie dzisiaj na świeżo doszło że to jest jakaś bzdura trzeba bardziej selektywnie szukać informacji...

nie można pisać o mocy z litra paliwa, wszystko zależy w jakim czasie zostaje ono spalone, ten sam litr spalony prze 1s da 1000 razy większą moc niż spalony przez 1000s a praca będzie ta sama

oczywiści wszystko co napisałem odnosi się do benzyny jako paliwa opałowego gdzie cała energia idzie na ciepło, przy silniku sprawa jest już dużo bardziej skomplikowana

pozdrawiam

Anonymous - Wto 25 Lis, 2008

Piszę o spalaniu w ciągu godziny, bo o takiej jednostce czasu pisałeś.
Z tego co sobie przypominam to na wyświetlaczu komputer pokazywał 2,5l/h stojąc w korku.
To już jest do odprowadzenia ciągle 25kW ciepła.

Silnik spalinowy to maszyna cieplna która zamienia energię cieplną w mechaniczną, więc sprawa jest prosta.

Zbyszek Kopeć - Pią 05 Gru, 2008

Niemcy musieli podsłuchiwać nasze myśli i nas wyprzedzają w realizacji infrastruktury do EV:
http://e-przemysl.dashofe...7&adr_em=569861

Zbyszek Kopeć - Pią 03 Kwi, 2009

Zaczyna się już ruch wokół EV w RP:
http://www.nowa-energia.c...rotce-w-polsce/
Będą robić słupki do ładowania itp..

Zbyszek Kopeć - Śro 22 Kwi, 2009

Powtarzam wpis z innego wątku:

Inne rządy Unii dopłacają do EV i sponsorują różne imprezy:
http://www.tvp.info/wiado...-do-ekopojazdow

Ciekawe co Green Stream nam załatwi - w końcu Unijna kasa.

Zbyszek Kopeć - Sob 09 Maj, 2009

W Izraelu tak zrealizowali infrastrukturę:
http://www.youtube.com/watch?v=wgbQLvtDVJA
Ładnie to wygląda.

Zbyszek Kopeć - Nie 24 Maj, 2009

"Zielona inicjatywa" od "Green Cars":
http://www.kobiety.pl/?mo...=zobacz&id=2092

Zbyszek Kopeć - Pon 13 Lip, 2009

Jednak "Klaster Green Stream" działa skutecznie.
Już będzie projekt i prototyp polskiego samochodu ektrycznego (też wymagania sportowe), kupują elektryczne samochody użytkowe, stawiają słupki do ładowania akumulatorów w samochodach EV:
http://www.marr.com.pl/poig/index-6.html
Maszyna poszła w ruch.

Anonymous - Wto 14 Lip, 2009

Tak sie zastanawim czy nie warto sie zebrac i przystapic do przetargu, co Panowie na taki pomysl powiecie?

Analizowalem wymagania przystapienia do projketu nie widze zeby byl jakis problem.

Lisciasty - Wto 28 Lip, 2009

A czytałeś opis techniczny samochodu?
Trochę poszaleli według mnie, boję się że koszt takiego prototypu
wyniesie ze 100 tysięcy albo lepiej...

Anonymous - Śro 29 Lip, 2009

Nie tylko czytalem ale analizowalem i przygotowalem juz wstepny projekt, same materjały przekraczaja kwote 136tys. PLN do tego nalezy doliczyc koszt godzin spedzonych nad projektem i jego walidacja wraz z przygotowaniem ostatecznej dokumentacji DTR.

Jest jeszcze mozliwosc zeby sie zalapac wiec jak ktos ma czas i troche srodków finansowych to serdecznie zapraszam.

rarek - Śro 29 Lip, 2009

czas to można znaleść ale gdyby te 13 odciąć to się pisze


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group