To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER
Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie

Oświetlenie, przetwornice DC/DC, manetki, panele słoneczne, itp. - Watomierz z pomiarem cel V03

michal214 - Śro 06 Sty, 2016

Czy ktoś z was wie, jak jest rozwiązane ograniczenie napięcia manetki np. w Cycle Analyst?
Jeszcze nie testowałem, ale najprawdopodobniej użyję potencjometru cyfrowego. Ciekawi minie jak to jest u konkurencji. Może ma ktoś schemat albo chociaż zdjęcie płytki głównej CA?

Mechano - Śro 06 Sty, 2016

W jakim sensie ograniczenie napięcia? Regulator? Czy część odpowiedzialna za zadawanie napięcia na wejście sterujące sterownika?
michal214 - Śro 06 Sty, 2016

Chodzi mi o element odpowiedzialny za zadawanie/zmienianie sygnału z manetki do sterownika.
Rozumiem to tak, że sygnał ze złącza CA to ten sam sygnał który pochodzi z manetki.

Tak to sobie wyobrażam, że zrobili jakiś układ który ogranicza sygnał z manetki.

Sygnał z manetki zmienia się np. od 0.5V do 4.5V i oczywiście kręcąc manetką zmieniamy tę wartość.
Włączamy ograniczenie prędkości do wartości 20km/h. Nadal kręcąc manetką zmieniamy wartość napięcia na wyjściu sygnałowym, ale gdy prędkość przekracza wartość 20km/h, jakiś układ musi ograniczyć sygnał z manetki. W skutek tego rower zacznie zwalniać. Dodatkowo układ musi cały czas pozwalać na sterowanie manetką od 0.5 do np 2V.

A może to działa zupełnie inaczej?

Adam Wysokiński - Śro 06 Sty, 2016

Może odczytuje sygnał z manetki i generuje inny ( emuluje manetkę ).
Potencjometr cyfrowy jest uważam dobrym rozwiązaniem. Można by też dać przywieranie tranzystorem do masy.
edyta

tu coś jest
https://www.electricbike.com/cycle-analyst-v3/

michal214 - Śro 06 Sty, 2016

Emulowanie manetki dawało by nieograniczone możliwości, ale zwróć uwagę, że sygnał manetki nie jest nigdzie odłączony (przerwany) od sterownika.
Złącze CA tylko podaje go do watomierza. Dodatkowo emulowanie manetki mogło by być niebezpieczne w przypadku błędu programowego. Watomierz przez pomyłkę mógłby podać pełny sygnał na koło w najmniej odpowiedniej chwili.
Układ obcinający napięcie np. sterowana dioda zenera byłby bezpieczniejszy.

Dzięki za link.

Mechano - Śro 06 Sty, 2016

CA tylko podszywa się pod manetkę a do CA jest podpięta właściwa manetka. Ja bym to zrobił na bazie PWM i filtru dolnoprzepustowego. Muszę to przetestować.
qaz33 - Czw 07 Sty, 2016

Wejscie do CA na manetke i wyjscie emulowanego sygnalu manetki z CA do sterownika to dwie osobne rzeczy dlatego wlasnie CA jest taki fajny. U mnie od dawna juz jest taka konfiguracja:

Manetka (zwykla) do regulacji momentu silnika
potencjometr 1 do regulacji maksymalnego momentu sterowanego menetka
potencjometr 2 do regulacji maksymalnego momentu dla wspomagania PAS
(do tego wszystkiego sterownik wektorowy)

I takie rozwiazanie uwazam za idealne. Kazdy kto tym jechal od razu chcial miec taki sam uklad (dopoki nie uslyszal ceny za to wszystko :P )

michal214 - Sob 30 Sty, 2016

Testuję opcję obliczania zasięgu. W tej chwili wygląda to u mnie tak, że obliczam ze wzoru:
Zasięg = ((Pojemność aku w Wh)-(Zużyte Wh w trakcie jazdy)) / (Wh/km obliczone w czasie jazdy)

Niby wszystko działa dobrze, ale zasięg jest obliczany na postawie Wh/km z całego przejechanego dystansu od ostatniego zerowania. Gdy np. 40km jedziemy spokojnie, a potem 2km na maksa, średnie zużycie Wh/km tylko lekko wzrośnie. Jeżeli będziemy kontynuować jazdę w takim stylu obliczenia zasięgu wg powyższego wzoru będą niemiarodajne.

A może zasięg powinien być obliczany na podstawie zużycia Wh/km np. z ostatniej minuty?

-Jak to jest w innych miernikach np. CA?
-Czy prognozowany zasięg jest widoczny od razu po włączeniu urządzenia czy po przejechaniu np. 2km jak urządzenie zbierze dane?

maniekrox - Sob 30 Sty, 2016

Ja słyszałem o takim, który z ostatnich kilkuset metrów (czy tam kilometra) robił średnią.
Mechano - Sob 30 Sty, 2016

W pikaczu to jest chyba średnia z ostatnich 50m.
tas - Sob 30 Sty, 2016

Testowałem wszystkie opcje i jednak najlepiej wychodziła średnia z 50-200m, nie więcej i nie mniej
Adam Wysokiński - Sob 30 Sty, 2016

Wg mnie jak jest liczona średnia z dużego lub pełnego dystansu to wynik jest mocno przekłamany.
Jak średnio da się przejechać około 100 km a na początku przyciśniemy to pokaże np. 20km. Podczas dalszej jazdy pokazywany dystans wzrasta albo i nie. Czasem wynik nie wzrasta tak szybko jakby się chciało. Efekt jest taki, że jadący jest przekonany o słabym zasięgu.
Dużo lepszy jest pomiar taki jaki dał tas w pikaczu. Słyszałem opinię, że cyferki migają co chwilę przed oczami. Wystarczy jednak przez chwilę przytrzymać manetkę w określonym położeniu i po paru sekundach mamy miarodajny winik.

michal214 - Nie 31 Sty, 2016

Dzięki za podpowiedzi. Tak jak Tas napisał zrobię średnią z ostatnich 200m.
Jeszcze pytanie czy jak uruchamiamy licznik to od razu wskazuje zasięg czy dopiero po przejechaniu tych paru metrów?

Szaczek - Nie 31 Sty, 2016

Pikacz pokazuje po przejechaniu paru metrów, po włączeniu wskazuje 0.
michal214 - Śro 10 Lut, 2016

Kolejna sprawa. Podłączenie watomierza i sterownika Sabvoton.
W jednym z wątków o Sabvoton jest napisane, że sterownik wysyła dane o parametrach jazdy. Jaki to interfejs RS232 RS485?
Czy ktoś z Was wie jak wygląda ramka z parametrami? Czy ramka zmienia się w zależności od wersji softu w sterowniku?

Można by podłączać watomierz do sterownika za pomocą rs 232 i użyć danych do wszystkich obliczeń bez potrzeby podłączania bocznika itd.

Myślę, że zrobiłbym to w ciągu tygodnia i mógłbym wysłać komuś kto ma Sabvotona do testów.



Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group