To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER
Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie

Akumulatory litowe i pochodne i ich ładowanie - pakiet hybrydowy z super kondensatorami

volkhen - Pią 01 Sty, 2016
Temat postu: pakiet hybrydowy z super kondensatorami
Co myślicie o zastosowaniu super-kondensatorów równolegle do baterii aby ochronić ją przed przed nagłymi wzrostami prądu? Kondensatory mają wielokrotnie mniejszą rezystancję wewnętrzną więc wezmą na siebie "uderzenia" prądu. Takie odciążenie może zwiększyć żywotność baterii.

Takie rozwiązania stosuje się dziś do wspomagania rozruchu silników. W przypadku rowerów z pewnością jest to mniej przydatne z uwagi na bardziej ciągły charakter obciążenia akumulatorów.

Na YouTube można znaleźć mnóstwo filmów o superkondensatorach.

maniekrox - Pią 01 Sty, 2016

Obliczałeś koszt, wielkość, wagę zbudowania takiego pakietu w przeliczeniu na watogodzinę? Żeby takie coś miało sens to musiałoby mieć choć kilka Wh, a jednocześnie ich użyteczna energia byłaby tylko w zakresie napięć sagów baterii.
Wg mnie byłoby to za duże i za kosztowne.

volkhen - Pią 01 Sty, 2016

Każda opinie jest cenna. Rzeczywiście nigdy nie wyciągniemy całego ładunku z kondensatorów bo tam napięcie spada liniowo w zależności od ładunku. Więc napięcia użyteczny ładunek będzie ograniczony do wycinka całego ładunku i zakresu napięć baterii.
Obliczeń nie robiłem. Jednak one nie mają gromadzić energii tylko oddać ją w ciągu 2-3s gdy jest bardzo szczytowe zapotrzebowanie na prąd. To jest obrazowo mówiąc bufor energii pomiędzy aku a silnikiem (kontrolerem).

maniekrox - Pią 01 Sty, 2016

Niech przez 2 sekundy oddają 1000 W mocy. Kondensator, który odda 2 kJ z napięcia przykładowo 60-55 V?

Weź kalkulator w rękę i policz jak to byłoby duże i drogie:)

Mechano - Pią 01 Sty, 2016

O tak podłącz taki akumulator z taką pojemnością do ładowarki to pewnie bardzo szybko się naładują :P
A tak serio to raczej niema to praktycznego zastosowania ze względu na wielkość i koszt takiej baterii kondensatorów, zwłaszcza, że byłaby ona wykorzystywana raczej rzadko. Moim zdaniem niema sensu.

volkhen - Pią 01 Sty, 2016

Rzeczywiście taki zestaw byłby rzadko wykorzystywany co chyba przekreśla ostatecznie ideę.

Jednak całkiem niewielki zestaw odpala bez problemu samochód:
https://www.youtube.com/watch?v=z3x_kYq3mHM

gienek333 - Pią 01 Sty, 2016

Wszystko zależy od pojemności baterii i max prądu pobieranego. Ja od dłuższego czasu kombinuję z łączeniami "hybrydowymi". Superkondensatory są raczej bez sensu. Można mieszać aku o wysokim C (20-30) z np. laptopowymi. Uzyskujemy większą gęstość energii/kg niż z kondensatorami, prądy zadowalające i zasięg. Kondensatory nie pozwolą na szybkie ładowanie aku, ponieważ ono zależy głównie od RW i jak mamy połączone równolegle aku 20C z 1C, to najpierw naładuje się ten 20C, a potem drugi, jak za szybko odłączymy ładowarkę, to po czasie napięcie spadnie (aku 20C będzie ładował 1C).
atomek1000 - Sob 02 Sty, 2016

Duże ciężkie i bardzo malo energi mają. Do tego ciężko rozwiązać jak podłączyć bo nie mozna ich tak poprostu wpiac na prądowy tor z racji ze tak samo szybko beda chcialy pobierać wtedy energię z aku.
Podobne rzeczy kombinowane są w RC i są takie mini-boostery z kondensatorami ale to dziala na zasadzie najpierw ładowanie i przyciskiem uruchomienie. Nie automatycznie.

Ja myślałem o tym ale w praktyce lepiej dać spokoj i wpakowac wiecej Wh



Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group