To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER
Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie

Akumulatory litowe i pochodne i ich ładowanie - Dwa podejścia do konfiguracji baterii LiPo - wady i zalety

volkhen - Sob 02 Sty, 2016
Temat postu: Dwa podejścia do konfiguracji baterii LiPo - wady i zalety
Za namową kolegów z forum zmieniłem (prawdopodobnie) koncepcję baterii z Li-Ion na Li-Po.
Rzeczywiście prądy 100A jednego ogniwa 5Ah 20C robią wrażenie.

Na blogu jest układ 4x(4s3p). Ogniwa w małym szeregu (4s) są połączone równolegle kabelkami BMSa. Przyznam szczerze, że praca BMSa w tej konfiguracji jest dość trudna do zwizualizowania... :)


Co innego w normalnej konfiguracji 16s3p

Wadą tutaj jest konieczność składania pakietów 3p z pojedynczych cel, jednak dla kogoś kto dobrze zna techniki lutowania nie powinno to być problemem. Można łatwo zrobić płytki z laminatu aby do nich przylutować 3 równoległe blaszki (wyprowadzenia) ogniw.
Tak jak na tym filmie tylko równolegle a nie szeregowo. Trzeba tylko obliczyć grubość laminatu do szerokości ścieżki na nim (to nie powinno być problemem).
https://youtu.be/SVMuaDnsqiA
Zaletą jest cena. 175zł taniej na pakiecie gdyż hobbyking dał mi upust na pojedyncze cele.

Różnica pomiędzy tymi konfiguracjami jest chyba tylko taka, że w pierwszej opcji ogniwa wyrównują się równolegle cieńkimi kabelkami od BMSa a w drugiej opcji idzie to po równoległej szynie w pakiecie 3p.

Znacie jakieś zalety i wady tych rozwiązań?

tas - Sob 02 Sty, 2016

Hmm nie wiem jak to powiedzieć delikatnie, ale... to jest to samo tylko inaczej narysowane :)
Więc różnic jest w sumie hmm 0 bo na jednym rysunku masz schemat blokowo ideowy, a na drugim rzeczywiste połączenia.

volkhen - Sob 02 Sty, 2016

Fizycznie to różnica polega na tym, którędy są połączone cele równolegle... Czy to coś zmienia?

Tak czy siak może komuś się przydadzą rysunki.

tas - Sob 02 Sty, 2016

No właśnie nieszczególnie coś zmienia, bo ewentualne rozjazdy w praktyce w obrębie jednego 'p' z powodzeniem są wyrównywane nawet przez te małe kabelki balancera.
Po prostu niemożliwe jest, aby w obrębie jednego 'p' tylko jedna cela padła. Zawsze pada całą sekcja, więc miejsce łaczeń jest nieistotne w tym przypadku (tzn specjalnie rozwalać pakiety żeby wyjąć z nich cele). Jak ktoś ma gotowe pakiety to je łączy wedle rysunku powyżej. Jeśli ktoś ma luzem to poniżej, ale efekt jest ten sam w praktyce.
Rysunki bardzo ładne :)

Na rysunku poniżej każda z sekcji powinna mieć 15Ah, nie 5.

volkhen - Nie 03 Sty, 2016

Kolejne pytanie. Czy warto kupować hardcase'y? Zwykłe są tańsze. Sprawiają kłopoty z uwagi na wrażliwość na uszkodzenia mechaniczne?
tas - Nie 03 Sty, 2016

No to pokaż te tańsze aku :)
Yin - Nie 03 Sty, 2016

tas napisał/a:

Rysunki bardzo ładne :)


Na tyle ładne że można by gdzieś je podpiąć dla potomności - ułatwi to sprawę nowym e-bajkerom :)

Pykacz - Pon 04 Sty, 2016

Można też zrobić tak jak kolega adam4x

Pakiet ma 16s7p i do każdego bieguna pojedynczej celi zostały dolutowane blaszki z miedzi z otworkami przez które przebiega wykonana szpilka też z miedzi (wcześniej został zrobiony specjalny przyrząd ) a następnie wszystko skręcone wraz z mostkami ,złączami do balansowania mosiężnymi nakrętkami . Do tego zaciski z mosiądzu też własnej roboty . Dla mnie mega praca wykonana w bardzo kompaktowej obudowie bez tych wszystkich plastików mrowia kabelków itp .
Komu się podoba łapka w górę . :lol:

Cele z rozbiórki pakietów 4s1p (w plastikowych twardych , czarnych obudowach).
To teraz przypinajcie bo chyba warto . :grin:

volkhen - Wto 05 Sty, 2016

tas napisał/a:
No to pokaż te tańsze aku :)


Cholera, nie wiem jak to sprawdzałem, ale wychodzi, że hardcase'y są tańsze niż te niebieskie... Sorry za pomyłkę.

Możecie też mi napisać jakie oznaczenia napisać na BMSie i możnaby dalej pociągnąć linie zasilające do sterownika.

qaz33 - Śro 06 Sty, 2016

Na ogół jest tak:
B- minus od baterii
C- minus od ładowarki
P- minus do sterownika

Czasami nie ma C- i ładowarke trzeba podłączać równolegle ze steronikiem czyli do P- wtedy prąd ograniczający ładowanie będzie równy z tym pradem ograniczającym rozładowywanie

Choć bywaja wyjatki. Ostatnio trafił mi się BMS gdzie ładowarke jak i sterownik trzeba było podpiąć pod C-. Dlatego warto oglądać instrukcje. Nawet jeśli jest cała po chińsku to z tego rysunku mozna wszystko wyczaić.



Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group