To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER
Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie

Dział dla początkujących - Dobór silnika i akumulatora

qaz33 - Pią 05 Lut, 2016

Wszystko fajnie ale chyba jeszcze mylisz sterownik sinusowy od wektorowego ;)
SirHans - Pią 05 Lut, 2016

qaz33 napisał/a:
Wszystko fajnie ale chyba jeszcze mylisz sterownik sinusowy od wektorowego ;)

No właśnie... Wiedziałem, że ktoś mnie o to zahaczy... Więc zacznijmy od początku... Czym jest układ elektroniczny zwanym tutaj popularnie "sterownikiem"?
Otóż układ ten, jest niczym innym, jak falownikiem <wiki tutaj>.

Rozróżniamy dwa typy falowników:
- skalarny
- wektorowy

Przy sterowaniu skalarnym zmieniając częstotliwość musimy utrzymać stałą wartość znamionowego strumienia, dlatego należy zmieniać również amplitudę napięcia zasilającego, mając na celu utrzymanie maxymalnego momentu obrotowego.
Wynikowo: zapewniamy stały stosunek <delta>U/<delta>f (prościej będzie: U/f=const), czyli proporcjonalnie do częstotliwości zmieniamy amplitudę napięcia. Dostarczamy stały strumień do silnika, pomijając spadki na uzwojeniach stojana.
Sprawa bardzo prosta - w szóstej klasie podstawówki na fizyce było o wielkościach skalarnych - są stałe i już.

Sterowanie wektorowe z kolei wpływa na wzajemne położenie wektorów przestrzennych napięć, prądów i strumieni skojarzonych, zarówno w stanach ustalonych I PRZEJŚCIOWYCH.
Przy sterowaniu wektorowym możemy ekstrapolować wartości czynne i bierne, po chwili porównać je z wartościami silnika i ewentualnie skorygować (coś jak CDI w silnikach spalinowych)...
Rozróżniamy dwa typy falowników wektorowych: FOC i DTC.
FOC - jest na rynku, DTC - hmmmm... <myśli>
Ja CHCĘ sterownik DTC <3 <marzy>
Dobra, stop! :P

...to teraz ja przedmówcę zapytam, który z tych sterowników jest sinusoidalny, czy może żaden z nich, czy może oba?
I co ma sinus do całokształtu, Kaziu? :shock:

qaz33 - Pią 05 Lut, 2016

O matko, teraz skolei to mylisz silniki asynchroniczne z synchronicznymi.
Poczytaj najpierw co to jest silnik BLDC i sposoby sterowania. O tym sa miliony informacji w necie, na tym forum zreszta tez jest sporo opisane

SirHans - Pią 05 Lut, 2016

Jejuś... BLDC jest ciężko (albo nawet niemożliwe) spalić... Chociaż na tym forum dowiedziałem się, że jednak się da..
I może zamiast się wymądrzać na forum tutaj, to pogadamy przy barze? :D
Było o falownikach a teraz mam o silnikach pisać? I tak mnie nie odpowiedziałeś na pytanie z sinusem.. :P

qaz33 - Pią 05 Lut, 2016

To moze tak, wyroznia sie 3 metody sterowania silnikami BLDC, sa to:

- sterowanie trapezowe (6-step)
- sterowanie sinusowe (6-step)
- wektorowe

Jezeli zaczniesz ogladac na oscyloskopie przebiegi to te dwa ostatnie beda wlasnie sinusoidalne i ciche. ALE. Roznica w sterowaniu jest kolosalna. w sterowniku wektorowym masz duzo lepsza sprawnosc dzieki temu ze kat miedzy strumieniem a momentem jest utrzymywany w najoptymalniejszej wartosci czyli 90 stopni (gdy nie uzywamy funkcji flux-weakening) za to w sterowaniu zwyczajnym sinusowym dzieje sie samowolka. Sterownik nic nie wylicza tylko pcha ampery ile w lezie nie wazne czy one ida w strumien czy w moment. Mozna powiedziec ze sterownik sinusowy to taki oszukany trapez ze sztucznie wygladzonymi krawedziami. tracimy na sprawnosci i na momencie ale za to mamy cichsza prace.

Co do sterowania DTC czy FOC w silnikach trojfazowych, bezszczotkowych i synchronicznych to DTC sie normalnie nie stosuje bo ma gorsza wydajnosc od FOCa. Obie metody moga sterowac bezposrednio momentem z tym ze (tak w mocnym uproszczeniu) DTC korzysta z tabelek a FOC wylicza wszystko na biezaco

Yin - Pią 05 Lut, 2016

A jak działa flux-weakening? Tzn z forum dowiedziałem się ze zwiększa prędkość obrotową silnika kosztem jego większego grzania, ale fizycznie / elektrycznie jak to działa?
MRL - Sob 20 Lut, 2016

Jak podłączyć czujniki halla do sterownika, aby ich nie uszkodzić (kolorami)?
piotrrs11 - Sob 20 Lut, 2016

MRL napisał/a:
Jak podłączyć czujniki halla do sterownika, aby ich nie uszkodzić (kolorami)?

Czarny z czarnym, czerwony z czerwonym? Reszta jakkolwiek + samonauka lub metodą prób i błędów - opisane na blogu nexun

MRL - Czw 10 Mar, 2016

Kupiłem sobie silnik przekładniowy na przód 500W 8fun. Słyszałem, że przekładniowce osiągną maksymalnie 40 km/h. Z drugiej jednak strony im wyższe napięcie podane do silnika tym większa prędkość. I teraz pytanie: czy jak mam 48V i teraz jadę 40 km/h, a podłącze 60V to zwiększy się prędkość, czy sterownik/silnik jakoś będzie wiedział, aby nie dawać więcej prądu i nie pojedzie szybciej?
SawArt - Czw 10 Mar, 2016

Pojedzie szybciej, zakładając zwykły sterownik i zwykłą manetkę a nie jakieś firmowe zestawy z pomiarem RPM.
atomek1000 - Czw 10 Mar, 2016

MRL napisał/a:
podłącze 60V to zwiększy się prędkość

Tak, zwiększy się prędkość. Moc również bo sterownik jeżeli jest na takie napięcie toda tyle samo prądu. Pamiętaj o tym, że przekładnia mocno ucierpi :neutral:

MRL - Sob 12 Mar, 2016

Mam taki oto sterownik:

http://sklepebike.pl/pl/p...00W-36V48V-/163

Na 48V daje on max. 10A. Prędkość do 25 km/h. Jest tam taki niebieski kabelek odpinany do zdejmowania blokady, ale po odpięciu nic to nie dało. Ma ktoś jakiś pomysł?

Pzdr

Anonymous - Sob 12 Mar, 2016

A próbowałeś rozpiąć zworkę na górze zdjęcia? Chyba szare kabelki.
MRL - Sob 12 Mar, 2016

Podłączyłem, ale niestety nic się nie zmieniło. Na innej stronie znalazłem taką notkę: "This kind of controllers are not as same as the other commom controllers. It is the torque simulation controller. So when you change the level of the PAS by LCD or LED panel, the speed will not change. They are in same speed. But the torque is different. In other word, the output of controller power is different." Może tu tkwi odpowiedź?
Anonymous - Nie 13 Mar, 2016

No to masz napisane, że zmienia się moment, a nie szybkość i próby zmiany szybkości nic nie dadzą. Dziwny ten kontroler ;)


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group