To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER
Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie

Akumulatory litowe i pochodne i ich ładowanie - bateria gazelle -opis pinów w gnieździe ładowania?

wit - Czw 21 Sty, 2016
Temat postu: bateria gazelle -opis pinów w gnieździe ładowania?
.
przenikanie - Pią 22 Sty, 2016

Baterii od Gazeli miałem trochę, ale pierwsze co robiłem, to wywalanie oryginalnych gniazdek (pasują tylko do oryginalnych ładowarek, a wyjścia tylko do styku roweru), więc oczywiście nie uczę się na pamięć rozkładu styków w oryginalnych gniazdach, które i tak likwiduję. Wystarczy odkręcić 4 śrubki mocujące pokrywę baterii od strony lampki i ukaże się obsmarowane białym glutem gniazdo zasilania i doprowadzone do niego przewody. Czerwony +, czarny -, biały (czasem niebieski) to właśnie przewód "line", ktorego do niczego nie podłączamy.
Zanim zaczniesz ładować jako całość, rozłącz kostkę do BMS i zmierz miernikiem napięcia poszczególnych pakietów. Jak napięcia spadły poniżej bezpiecznej dla li-ionów granicy to taką baterią się nie pocieszysz. Dwa ostatnie przewody w kostce są od czujnika temperatury, na nich napięcia nie ma.

wit - Pią 22 Sty, 2016

.
przenikanie - Pią 22 Sty, 2016

I tak będziesz musiał rozebrać, chyba, że chcesz używać w oryginalnej Gazelle i masz oryginalną ładowarkę.
Pamiętaj także, że BMS w tej baterii (nawet całkowicie naładowanej) po jakimś czasie odłącza prąd na wyjściu. Nie każdy to lubi. Poza tym te BMSy odcinają ładowanie przy 40V, co niby ma powodować dłuższe życie baterii. A czasami zwyczajnie bywają uszkodzone. Ja wolę je zastępować normalnymi, chińskimi BMSami za 50 zł.
Jeśli mimo wszystko uważasz, że rozbierać nie chcesz, to zawsze można uruchomić baterię wciskając lampkę i przytykając miernik do gniazda zasilania. Póki bateria działa, na wejściu i na wyjściu powinno być napięcie i wtedy łatwo określisz biegunowość :)

wit - Pią 22 Sty, 2016

wciskając lampkę napięcie pojawia się na wyjściu te 30V -ale na wejściu tylko około 6v przez ułamek sekundy -i praktycznie 2 bolce mają miedzy sobą 0v a obydwa do trzeciego to 6v -wiec nic rozsądnego nie wynika.

bms gazelle maja w necie i na tym forum też opinię dużo lepszych i dużo dokładniejszych niż wszelkie chińskie...

i podobno te bms współpracują i z niefirmowymi ładowarkami. byle nie podać napięcia na kabelek sterujący -bo to spali procesor... czytałem, że podać napięcie na gniazdo ładowania + -- i bms powinien balansować i pozwolić ładować cele.

co do wyłączania po godzinie znalazłem w necie , że bms wyłącza po godzinie w nieużywanej baterii.... więc rozumiem, że w czasie jazdy rowerem/pobierania prądu to wyłączanie powinno się odsuwać w czasie ... może źle zrozumiałem -ale chyba bateria ma się wyłączyć jeśli się roweru nie używa -żeby nie rozładować jej zbyt mocno choćby małym prądem zasilającym elektronikę roweru...
a jak jest pobór prądu to się nie wyłącza aż do rozładowania ?

nie wiesz przypadkiem jakie ogniwa (producent? typ? ) siedzą w gazelle platinum 36V 15,5Ah 10s5p ?

przenikanie - Pią 22 Sty, 2016

U mnie jeden BMS wyłączał po 15 minutach, drugi po minucie, trzeci włączał baterię tylko po przyłożeniu napięcia do gniazda ładowania, czwarty działał niby poprawnie, ale odłączał baterię, gdy pobór przekraczał 10A. Ja po prostu ich nie lubię, bo mam z nimi złe doświadczenia. Z każdym coś nie tak.
Generalnie jeśli ten BMS uruchamia wyjście baterii, to tak samo powinno pojawić się napięcie na wejściu i zniknąć dopiero wtedy, gdy cała bateria się wyłączy. Coś mi się widzi, że bez odkręcenia tych 4 śrubek nie da rady. Fakt, pomylisz biegunowość i pozamiatane. A z tego co pamiętam, to są śruby z dość paskudnym łebkiem. Musiałem do nich wyszlifować specjalnie stary śrubokręt, bo nawet w dość rozbudowanych zestawach bitów takiego patentu nie miałem.

Ogniwa w środku baterii Gazelle Gold i Platinum to były najczęściej panasonic CGR i NCR.

wit - Pią 22 Sty, 2016

.
wibi - Sob 23 Sty, 2016

O baterii "Gazelle" wiele pisano na tym forum m/n przeze mnie,wystarczy poszukać. Na pewno jest też rysunek pinów Ładowania. BMSy w tych bateriach raczej nie padają tylko bywają źle obsługiwane.Gdy bateria jest nieużywana BMS odłącza napięcie na wyjściu przy czym czas wyłączenia zależy od stanu ogniw.Gdy ogniwa są sprawne i nie mają wewnętrznej "upływności" czas ten wynosi ok.3-4 godzin natomiast gdy jakaś upływność istnieje to BMS traktuje to jako pracę i nie wyłącza (nie przełącza w stan uśpienia) wyjścia baterii tak, że na wyjściu cały czas jest napięcie.
wit - Sob 23 Sty, 2016

Wiem, że wiele pisano -czytałem i Twoje posty -dziękuje za sporo wiedzy -niestety nigdzie nie ma rys ani opisu pinów gniazda ładowania.
Jest opis tylko dla gniazda zasilającego.

Kolory kabelków w gnieździe ładowania -niestety nie widać kabelków po zdjęciu tylnego wieczka baterii -cały bms wraz z gniazdem ładowania jest zalany czarną twarda masą -wygląda podobnie jak plastik tylnej części lub jak jakaś żywica...
Nie da się tego wydłubać bez uszkodzenia bms.

wibi - Sob 23 Sty, 2016

Jeśli zdejmiesz górną pokrywę baterii zobaczysz zalaną powierzchnię BMSa i patrząc z góry na nią,przy krawędzi płytki od strony gniazda ładowania są przylutowane 3 kable właśnie z gniazda ładowania.Środkowy z tych 3 kabli to "minus" a "plus" jest bardziej oddalony od tego środkowego.Tak jest na płytce BMSa a piny w gnieździe ładowania jak poniżej.
Jeśli chodzi o wyjście to jest to okrągłe z 4-ma otworami.Licząc od lewego-górnego (patrząc z tyłu baterii) to masz "minus", prawy górny to "plus", prawy dolny nieczynny i lewy dolny "data"

wit - Sob 23 Sty, 2016

dzięki. podłączyłem wg opisu -niestety nie ładuje się.
w momencie podłączenia przeskakuje iskierka -lampka na baterii miga -po czym znika przepływ prądu -ładowarka "rowerowa" po 3 sekundach wyłącza się sygnalizując koniec ładowania.

ładowarka modelarska -odpalenie programu ładowania -podaje napięcie -lampka bateri mignie a ładowarka wyłącza ładowanie sygnalizując błąd wyjścia.



wciśniecie przycisku na lampce -kolejno po 1 raz migają wszystkie diody -na wyjściu zasilania pojawia się impuls napięcia -i bms wyłącza baterię.
kolejne wciśniecie przycisku -kilka razy szybko migają wszystkie diody razem -napięcie już się nie pojawia.
przez kilka minut bateria nie reaguje na kolejne naciśnięcia -potem znowu podobnie pierwsze naciśniecie -na około sekundę podaje zasilanie i świecenie przechodzi z diody na diodę -kolejne migniecia itd.


uszkodzony bms ? wypruwać ogniwa i ładować ładowarką modelarską z pominięciem fabrycznego bms baterii? czy najpierw jeszcze czegoś spróbować?

wibi - Sob 23 Sty, 2016

Wydaje mi się,że uszkodzeniu mógł ulec jakiś kabelek balansera (głównie wtyczka na którąś cele) i BMS wyłącza. Jestem prawie na 100% pewien, że BMS jest dobry o czym świadczy opisane działanie (załącza,pojawia się napięcie i wyłącza). Konieczne rozebranie baterii,wizualny "ogląd" i usuniecie niesprawności,na pewno się uda. BMS Gazelli jest zdecydowanie technicznie lepszy niż jakakolwiek ładowarka modelarska tyle, że nie jest uniwersalny a jedynie do określonego rodzaju ogniw ( LiJon) i napięcia 10s
wit - Sob 23 Sty, 2016

.
WojtekErnest - Sob 23 Sty, 2016

wit napisał/a:

Jutro demontuję baterię -podejrzewam, że może któraś sekcja jest nadmiernie rozładowana -i bms gazelle po prostu nie puszcza..

Zanim całość zdemontujesz wyjmij wtyk balansera i sprawdz napięcia na segmentach, wyrównaj je i wtedy sprawdz czy BMS startuje.
Zakładam że poczytałeś http://forum.arbiter.pl/v...ghlight=gazelle

wit - Sob 23 Sty, 2016

.


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group