To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER
Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie

Akumulatory litowe i pochodne i ich ładowanie - Kompletne systemy zasilania LIFEPO4

Anonymous - Wto 06 Sty, 2009

lifepo4 to obiecująca technologia, moim zdaniem niższe napięcie nie jest argumentem... natomiast większa ilość cykli, odporność na niskie temperatury czy bezpieczeństwo są.

a jak sami zaznaczyli dopiero rusza produkcja tego typu ogniw, człowiek z BTO z którym rozmawiałem mówił że chętnie podzieli się wynikami testów przeprowadzonych w ich laboratorium. kto wie może rzeczywiście ta technologia jest lepsza? a z czasem i tańsza?


za lipo $200 = 3,7 100Ah, czyli jakieś 32 tyś zł (liczone cło,wat) + transport za 84V200Ah :/

za tyle można mieć nowy samochód :/

za te lifepo4 też sobie liczą - $1,9 za 3,2V 1Ah, czyli 37 tyś zł + transport. a ma być taniej, bo to cena za próbki

Zbyszek Kopeć - Wto 06 Sty, 2009

Właśnie na niskie temperatury LiFePO4 są bardzo wrażliwe.
Anonymous - Wto 06 Sty, 2009

za lipo $200 = 3,7 100Ah, czyli jakieś 32 tyś zł (liczone cło,wat) + transport za 84V200Ah :/

za tyle można mieć nowy samochód :/

za te lifepo4 też sobie liczą - $1,9 za 3,2V 1Ah, czyli 37 tyś zł + transport. a ma być taniej, bo to cena za próbki

czyli różnica nie jest astronomiczna, a możliwe że technologia lepsza - z pewnością bezpieczniejsza!

Zbyszek Kopeć - Wto 06 Sty, 2009

Komplet GBP (21 szt x 2 zestawy po 100Ah) wynosi u nas minimum brutto 38 kzł z transportem do Polski i opłatami oraz transport w Polsce i z BMS (bez narzutów i do tego musi być odpowiednie przygotowanie do eksploatacji - ładowania).

Podejrzewm, że LiFePO4 wyjdzie prawie identyko (25 szt lub minimum 24 szt. x 2 zestawy po 100Ah).
Bezpieczeństwo identyczne, LiFe gorsze parametry napięciowe na długi koniec jazdy i słabsza obciążalność, większa wrażliwość na temperaturę (mały zasięg zimą).

Mówimy tu o ogniwach o pojemności dziesiątków amperogodzin, zaś ogniwa o setkach miliamperogodzin inaczej się trochę zachowują i mają inne mostki wyjściowe z ogniwa.

A jeszcze nigdzie nie znalazłem jak one szybko się rozbiegają (różnice napięć poszczególnych egzemplarzy) między sobą.

W GBP Li-Pol:
http://www.gbp-battery.com/poOverview.asp
piszą, że jednak mają nawet 1000 cykli.
I na rysunku charakterystyka ilości cykli jest szerokim klinem.

Do tego trzeba uwzględnić dużą różnicę wagi (wielka kasa, więc powinny różnić się mocno też wagą od kwasowych).

Anonymous - Wto 06 Sty, 2009

Tu charakterystyka pojemnosciowa LIFEPO4 A123 dla prawie 4 tys. cykli. Ogniwa z przeznaczeniem do EV
http://www.a123systems.co.../plug-in-hybrid
( trza kliknac "Longer Electric Operation" mniej wiecej w srodku strony)

Natomiast w tym pdf
http://a123systems.textdr...AUGUST_2008.pdf
widze tylko piekna charaktyrystyke rozladowania. Przy pradzie 1C jest praktycznie plaska linia az do calkowitego rozladowania, nie to co przy polimerowych

Anonymous - Wto 06 Sty, 2009

http://www.electricmotors...thunder_sky.php

http://www.everything-ev....dbf7fdfd7c6b342

LiFePo4 wytrzymują 10 lat w 20’C, to też zaleta.

Można je obciążyć większym prądem (mniejszy opór wewnętrzny),więc
pomimo mniejszej pojemności 20h, pojemność 0,5h mogą mieć lepszą od Li-Pol.

Anonymous - Wto 06 Sty, 2009

Sobolu ten PDF mi nie działa.
Zbyszek Kopeć - Wto 06 Sty, 2009

Przypominam:
A123 to są całkiem inne akumulatory i do tego ogniwa mają małą pojemność jako ogniwo w sztuce, a kosztują majątek.
Do rowerów EV najlepiej używać po ok. 10 Ah, a do samochodów EV najlepiej używać po ok. 100Ah.

Zbyszek Kopeć - Wto 06 Sty, 2009

A ja jednak (tymczasem, bo technika idzie do przodu) wolę moje akumulatory GBP i dotychczas się mi dobrze sprawują (już ponad 12 tyś.km przejechałem i jeżdżę ciągle nawet w tych siarczystych mrozach).
Anonymous - Wto 06 Sty, 2009

http://a123systems.textdr...AUGUST_2008.pdf

Poprawiony, to ten sam co z pierwszej strony

Anonymous - Wto 06 Sty, 2009

Zbyszek Kopeć napisał/a:
Przypominam:
A123 to są całkiem inne akumulatory i do tego ogniwa mają małą pojemność jako ogniwo w sztuce, a kosztują majątek.
Do rowerów EV najlepiej używać po ok. 10 Ah, a do samochodów EV najlepiej używać po ok. 100Ah.


Mylisz sie Zbyszku
Gdybys kliknal ten pierwszy link ktory podalem to zobaczyl byc ze A123 System opracowal ogniwa specjalnie dla EV. Model ogniw nazywa sie 32 series.

These two cells, designed for HEV and PHEV applications offer very low cost per Watt and Watt-hour, respectively.

PHEV Plug-in Hybrid Electric Vehicles
HEV Hybrid Electric Vehicles
http://www.a123systems.co...hybrid-electric

A tutaj sklep z ich PHEV
https://www.a123systems.c..._range_extender

10k $ za 5kWh to zgadzam sie tanio nie jest. Z drugiej strony nie kazdy jest w stanie opracowac bezpieczny system zasilania w swoim garazu.
Z jeszcze innej strony wykres obrazujacy 85% pojemnosci po prawie 4000 cyklach powinien wniesc swieze spojrzenie na rzeczywista cene tych ogniw.

Zbyszek Kopeć - Wto 06 Sty, 2009

Tak jak mówiłem:
Na animacji widać, że to są malutkie ogniwka (na zestaw do PRIUSA wchodzi na oko ok. 600 szt.).
Ma ten zestaw i zalety, ale główna wada to cena i rozdrobnienie.
Ten zestaw do tego ma bardzo wysokie napięcie (2,5 raza większe od mojego).

Podobno wszystkie akumulatory w PRIUSIE w Polsce mają dożywotnią gwarancję,m czyli póki auto jeździ, oczywiście w salonie w którym go kupiono.

W hybrydowym oni inaczej liczą cykle.
Tych aku nie ma nigdzie w ofercie do EV, a hybrydowy PRIUS to nie EV, tylko spalinowy.

Auta spalinowe mają koło zamachowe, ale nie nazywamy ich "napęd na koło zamachowe".

Kiedyś po LOndynie jeździły autobusy miejskie na "koło zamachowe", co któryś przystanek obsługa podłączała przedłużacz do sieci elektrycznej i silnikiem elektrycznym napędzała to koło zamachowe, a potem autobus już napędzał się tym kołem zamachowym.

No właśnie: Czy to były autobusy elektryczne, czy mechaniczne - koło zamachowe, jak je zaliczyć ?

Anonymous - Wto 06 Sty, 2009

Zbyszek Kopeć napisał/a:

W hybrydowym oni inaczej liczą cykle.

Ale te 4 tys cykli nie sa wcale liczone dla hybrydy tylko dla ogniwa.
Masz opisany wykres : 1C, 25stC, 3,6V, 100%DOD

Zbyszek Kopeć napisał/a:

Kiedyś po LOndynie jeździły autobusy miejskie na "koło zamachowe", co któryś przystanek obsługa podłączała przedłużacz do sieci elektrycznej i silnikiem elektrycznym napędzała to koło zamachowe, a potem autobus już napędzał się tym kołem zamachowym.

No właśnie: Czy to były autobusy elektryczne, czy mechaniczne - koło zamachowe, jak je zaliczyć ?

A Ty swoj samochod co jakis czas podlaczasz do gniazdka ktore "zasilane" jest przez elektrownie spalinowa. Jesli twierdzisz ze hybryda to spalinowiec to jak nazwiesz swoj?

Zbyszek Kopeć - Wto 06 Sty, 2009

Co innego spalać paliwa ekologicznie (pod pełną kontrolą z filtrami) w elektrownii i mieć z tego energię elektryczną i energię cieplną, a co innego puścić te spaliny i smrody między ludzi prosto z rury wydechowej (w większości rozregulowanych okropnych spalinowców).
Do tego EV zużywa ze stratami ok. 10 kWh / 100km, a mniejsze i lżejsze EV jeszcze mniej i zostawiam za sobą ciszę oraz czyste powietrze.
Tak ja myślę.

Ale przy rejestrowaniu pierwszego mojego EV panowie zatwierdzający powiedzieli mi (ludzie będą zdrowsi), że jestem szkodliwy społecznie, bo przezemnie lekarze stracą pracę, stacje benzynowe upadną, malarze nie będą musieli odnawiać tynków, aptekarze nie będą musieli sprzedawać leków na uczulenia itp..
Chyba przesadzili ?

Anonymous - Wto 06 Sty, 2009

Rozumując w ten sposób to lepszy od elektrycznego jest napęd na sprężone powietrze.
Energia pozyskiwana jest także z węgle, ale nie ma problemu z zużytymi akumulatorami,
produkcja akumulatorów jest także obciążeniem dla środowiska.
A butla ma nieskończoną liczbę cykli.

Wszystkich aku. nie uda się nigdy ponownie przerobić:
Odzysk recykling aku. w 2007:
Pb wszystkie zgłoszone (te co nie poszły na śmietnik)
Cd-Ni wielkogabarytowe 70%
Cd-Ni małogabarytowe 50%
Ogniwa pierwotne 50%

Jak widać Pb opłaca się przerabiać, ale toksycznego kadmu już nie tak bardzo.

Tu znowu odzywa się ekonomia, skoro aku. Pb można sprzedać na złomie, to ktoś go tam zaniesie, tak samo jak puszkę aluminiową z piwa, ale butelkę już wyrzuci na śmietnik.

To jest tylko odzysk metali, a co z toksycznym elektrolitem?
Jedna mała bateryjka rtęciowa z zegarka jest w stanie trwale skazić 1m3 gleby.
(Dlatego są wycofywane)

Pogadajcie na ten temat na zebraniu.



Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group