To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER
Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie

Dział dla początkujących - Konwersja składaka 20"...

SirHans - Pią 29 Sty, 2016
Temat postu: Konwersja składaka 20"...
Witam! :)

No więc mam składaczka takiego, jak na fotce - korba 56z, z tyłu kaseta 3x7 (11-17z), kupę czasu (głównie na szukanie części) i piwa poświęciłem na zrobienie z 20-letniego trupa tego cacka :D
(jeśli ktoś chce foty z powstawania/montażu to wstawię :) )
Składak jest kozak - prędkość spacerowa to 30-35km/h, jeśli depnę na pedały to 50+km/h :D
Minęły trzy lata... I przyszedł czas na modernizację tylnego koła :P
Zmienić piastę na taką z tarczówką i w końcu zrobić felgę na czerwony anod... i jakoś trafiłem na film z elektrycznym bajkiem... A skoro już mod, to od razu na dużą skalę! - To lubię! :)
Rozumiem, i tego najbardziej mi szkoda, że po zelektryfikowaniu spadnie mi prędkość na pedałach, ale cóż... :P
Po spędzeniu 13h przy komputerze, przeczytaniu multum forów, poradników, blogów i video-tutoriali, mój wybór padł na:

Silnik Nine Continent RH2804 D -> http://nexun.pl/sklep/sil...tyl-kaseta.html
Sterownik GT 1500W, 60V, 45A -> http://nexun.pl/sklep/ste...1500w-48v-.html
Bateria 20s1p 5Ah albo 16s1p 5Ah (4 albo 5 akumulatorów LiPo 4s1p 5Ah 20C)
Waga roweru ze mną (wliczyłem wagę aku, silnika i wsadu do koszyka..) - jakieś 90-95kg

W teorii zasięg powinien oscylować między 20 a 40km (według kalkulatora, dla obu wersji baterii, ...przy obciążeniu 50% i tak jest 40km/h - kosmos :P ).
Rower jest typowo asfaltowy miejski. Zasięg mnie w pełni satysfakcjonuje, jeśli będę chciał więcej, to zwiększę pojemność :)

Moje pytania:
1. Czy jest sens instalowania baterii 20s przy tym sterowniku, skoro operuje na 60V?
2. Czy ten sterownik da się programować? Np. siłę hamowania? (złącze CA3?)
3. Jakiś tańszy porównywalny albo lepszy sterownik za podobną cenę?
4. Jak bardzo takie sterowniki są odporne na wilgoć/deszcz?
5. Jaka jest różnica pomiędzy ładowarkami 3A/6A(8A), tzn jak to wpływa na czas ładowania/żywotność akumulatorów? (tia, wiem, na modelarskich forach... ale może ktoś tutaj wie ;) )
6. Czy te ładowarki http://nexun.pl/sklep/lad...2v-3a-200w.html mogą współpracować z inwerterami napięcia? Tzn: Ogniwa solarne -> falownik -> ładowarka?
7. Czy ten silnik ma jakieś zauważalne opory przy odłączonym zasilaniu?
8. Jest sens zabezpieczać to termicznie?

Pozdrawiam i z góry dzięki za konstruktywne wypowiedzi :)

przenikanie - Pią 29 Sty, 2016

Pytania sugerują pogoń za mocą - czyli symptom choroby zwanej "watowicą złośliwą". Pytanie tylko, czy to najlepsze rozwiązanie konstrukcyjne? Toteż zamiast odpowiadać na konkretne problemy proponuję chwilę refleksji.
Duży silnik = duża waga silnika i duży pobór, bateria starcza na krótko albo jest duża, pojemna, zapewnia dłuższy dystans, ale jest... ciężka. Silnik bezprzekładniowy 9C = ciężko jechać na pedałach bez prądu.
Mały, lekki, sympatyczny rower (w dodatku składak, który można włożyć do bagażnika i pojechać z nim gdzie się chce) ja bym zaopatrzył w mały, lekki silnik przekładniowy bezoporowy. Spokojnie da się na nim wyciągnąć bardzo rozsądne prędkości w granicach 40-50 km/h. I może to być rower zdecydowanie szybszy niż wtedy, gdy zastosuje się silnik bezprzekładniowy. Oczywiście cała sztuka to dobrać odpowiedni zestaw bateria-silnik-sterownik. Ale zapewniam, że da się to zrobić o wiele mniejszym kosztem niż stosując watożerny osprzęt, którego moc i tak nie zostanie wykorzystana. Sam stosuję silniki przekładniowe i wiem, co potrafią :)

SirHans - Pią 29 Sty, 2016

przenikanie napisał/a:

(...) ja bym zaopatrzył w mały, lekki silnik przekładniowy bezoporowy. (...)


To zaproponuj coś :) Przykład jakiś daj - poczytam ;)

przenikanie - Pią 29 Sty, 2016

Jeżdżący przykład masz na obrazku przy nicku. Silnik przekładniowy w przednim kole 20, spory trójkołowiec niemiecki Hase, prędkość maksymalna 50 km/h - i aż za dużo, do wykorzystania tylko na szosie.
A tu masz jeżdżący przykład amerykańskiego trójkołowca Sun. Rower dwukrotnie cięższy od poprzedniego, sam rower 35 kg, a i tak prędkość 45 km/h na kole 20.

Nie będę tu wszystkich zanudzał szczegółami konstrukcyjnymi, parametrami sterownika, baterii, jak to dobierałem itd., w każdym razie efekty są zadowalające. Jak chcesz bliższe szczegóły - to na PW

tas - Pią 29 Sty, 2016

Jak można zanudzać o szczegółach konstrukcyjnych elektryka na forum o budowie elektryków? :D
SirHans - Sob 30 Sty, 2016

przenikanie napisał/a:
(...) Silnik bezprzekładniowy 9C = ciężko jechać na pedałach bez prądu. (...)


Tu mnie kolega przenikanie zrobił zagwózdkę... Macie te rowery z silnikami 9C, to jak to jest? Wypowie się ktoś?
Nie ukrywam, że jednak chciałbym móc pojechać na pedałach, bo gdyby prawa Murphy'ego nie działały, to bym wyrzucił łańcuch i zamontował podnóżki zamiast pedałów :P
Tas... Napisz coś! <ładnie prosi>

Aha... Jeszcze jedno i bardzo ważne, bo ja mam pecha do mundurowych: Czy na tym sterowniku da się zablokować (oczywiście nie na stałe) prędkość na 25km/h?

Eryk1000 - Sob 30 Sty, 2016

Przecież silnik DD bez prądu kręcony działa jak prądnica :P czyli stawia opór, nie jest tak bardzo ciężko kręcić. Po prostu czuć że coś w piaście siedzi i tyle. Do domu da się dojechać w wypadku awarii sterownika, aku. Najgorszy przypadek gdy wybuchną tranzystory lub będziesz miał zwarcie przewodów fazowych wtedy opór jest na tyle duży że lepiej wezwać lawetę :P
Adam Wysokiński - Sob 30 Sty, 2016

Jedzie się ciężej niż z takim co ma sprzęgło ale bez przesady. Da radę awaryjnie wrócić do domku ale nie będzie to przyjemność. Powiem tak. Jeśli ktoś chce czasem jechać bez napędu to lepiej przekładniowy ze sprzęgłem
ap0f1s - Sob 30 Sty, 2016

Bez problemu da się jechać, czuć bardziej ciężar roweru niż opór silnika. Na swoim zrobiłem już dużo km bez udziału napędu , gdyż na początku budowy miałem problemu z bocznikiem, który powodował odcinanie bms.
toft - Sob 30 Sty, 2016

Zrób składaka mida:) Będziesz chyba pierwszy na forum:).
Yin - Sob 30 Sty, 2016

ap0f1s napisał/a:
Bez problemu da się jechać, czuć bardziej ciężar roweru niż opór silnika.

Dokładnie tak. Imho nie zniechęcaj się do silnika - mam jedne koło 20" z zaleconym 9c 14x4 śmiga to bardzo fajnie :) Ewentualnie jak radzi Toft - mid choć do tego trzeba trochę determinacji i zacięcia technicznego.

SirHans - Sob 30 Sty, 2016

Yin napisał/a:
[Ewentualnie jak radzi Toft - mid choć do tego trzeba trochę determinacji i zacięcia technicznego.


Hah! Wyzwanie to nic wielkiego :P
...Tylko że jeśli dobrze kumam temat, to będę musiał wyrzucić mój piękny anodowany czerwony blat... :/
Ale spoko; mam jeszcze dwa stare składaki na podwórku, to pomyślę zaraz po tym, tymczasem skoncentrujmy się na zagadnieniach, które postawiłem w pierwszym poście :)

Yin - Sob 30 Sty, 2016

Niekoniecznie, pewnie dało by się wykorzystać. Tu masz mój opis budowy korby pod mida:
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=3252
Kwestia taka że jeśli blat jest z alu to w midzie się szybko zajedzie - zbyt duże obciążenia są generowane. Ja do midów daje taki silnik: http://magma.sklep.pl/pro...-350W-1016.html
Jak na chińczyka to jest bardzo solidny :)

SirHans - Nie 31 Sty, 2016

Wszystko ładnie-pięknie, ale jak napisałem -> mid to może być mój drugi projekt :)

Tymczasem po następnych kilkunastu godzinach siedzenia przy klawiaturze moje myśli się już skrystalizowały:
- Silnik: 9C 14x4 (jest coś szybszego?)
- Sterownik: Sabvoton :D - ma być cichutko i wydajnie :)
- teraz się zastanawiam nad zasilaniem 24s.. Yyyyy.... 28s?
- i kumuluję kapitał.. :P

A tak w ogóle, to zacznę od wzięcia kątówki i TIGa do ręki i dorobię tylny amor na początek... potem wezmę się za modelowanie skrzyneczek pod lipo.. :)
Reszta problemów/pytań odpadła - podszkoliłem się ;)

BTW: O co chodzi z modułem BT do Sabvotona? Co ma do tego smartfon? Nie nadążam trochę za skośnookimi mikroprocesorkami... Nie odpali bez sparowanego urządzenia, czy co?

WojtekErnest - Nie 31 Sty, 2016

A może wzorem do Twojej konstrukcji może być Dahon IKON Electric


Moja konstrukcja oparta o Kross Grand wprawdzie na kołach 24 ""



Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group