To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ |
|
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie |
|
Hyde Park - Obliczenia energetyczne
Zbyszek Kopeć - Śro 07 Sty, 2009 Temat postu: Obliczenia energetyczne EDIT: Kontynuacja dyskusji rozpocztej w wątku Stowarzyszenie
Uniezależnienie się od dostaw gazu z innych państw.
Na 10 litrach gazu (ok. 0,8 kg) średnio okropny spalinowiec przejedzie 100 km.
Spalając tę ilość gazu pod centralną kontrolą w ekologiczny sposób (z filtrami) w elektrociepłownii i wykorzystując uzyskaną energię elektryczną do napędu samochodu EV przejedziemy 300 km do 400 km (lżejszym autem EV o wiele więcej) i uzyskamy ogrzewanie do wielu mieszkań, a i w kotłowni pracownicy mają cieplej.
Do tego istnieją elektrownie wiatrowe, słoneczne i inne ekologiczne.
Anonymous - Śro 07 Sty, 2009
Na podstawie czego sa te obliczenia gaz/energia elektryczna, kalorycznosci spalania ?, moge jakies zrodlo prosic?
Anonymous - Czw 08 Sty, 2009
I ja bym chetnie zobaczyl te wyliczenia. Moze lepszy bylby do tego juz inny watek? Np :Czy wystarczy nam pradu
Anonymous - Czw 08 Sty, 2009
Przyłączam się do prośmy o wyliczenia, z mojej wiedzy wynika że EV przejedzie najwyżej kilka procent więcej na tej samej energii, ale na pewno nie 300-400% więcej.
Z tego co pamiętam to litr gazu LPG to około 0,55kg i zależy od pory roku, benzyna 0,8kg.
Zbyszek Kopeć - Pią 09 Sty, 2009
Rzeczywiście zrobiłem błąd pomyliłem ciężar właściwy gazu i benzyny (pisanie i jednoczesne rozmowy telefoniczne).
1 litr gazu (paliwa gazowego sprężonego do cieczy) waży ok. 1 kg (nie 0,8 kg, ani 0,55 kg, tylko ma być ok. 1 kg) i ma w sobie energię spalania równą ok. 10 kWh.
(Winno być: "Na 10 litrach gazu (ok. 10 kg) średnio okropny spalinowiec przejedzie 100 km. )
Pozostałe wyliczenia się zgadzają z pomiarami energi średniej w czasie jazdy na długich odcinkach drogi w cyklu zamkniętym.
Arbiter - Pią 09 Sty, 2009
Zbyszek Kopeć napisał/a: |
1 litr gazu (paliwa gazowego sprężonego do cieczy) waży ok. 1 kg (nie 0,8 kg, ani 0,55 kg, tylko ma być ok. 1 kg) i ma w sobie energię spalania równą ok. 10 kWh.
|
Chyba jeszcze jest gdzieś błąd, bo 1l LPG waży około 0,52kg
1 l mieszanki LPG ma energię 25,02MJ=6,95kwh
1 kg LPG = 13,3kWh
Ciekawe dane są tutaj
http://www.e-petrol.pl/in...energialpg.html
PS. dzielę wątek stowarzyszenie i przeniosę to w ine miejsce
Zbyszek Kopeć - Pią 09 Sty, 2009
Przecież te tabelki mają daleko do precyzji; przykład:
"gaz płynny butle (propan) 30 kg 47 MJ/kg
gaz płynny butle (propan) 11 kg 46 MJ/kg"
Wniosek z tabelki 3 razy większa ilość gazu ma tyle samo energii spalania.
Inna sprawa, że może teraz LPG nie jest cieczą, żeby klienci nie wiedzieli jak pali ich auto i za co płacą.
Podstawą wszelkich obliczeń jest czysty gaz w kg i dane z tablic fizycznych i podręczników fizyki (księgarnie, bo w internecie różni piszą, głównie marketing swojego towaru).
Anonymous - Pią 09 Sty, 2009
Ciężar gazu jak pisałem to około 0,55kg.
Już wyjaśniam czemu pisze około:
Idealnym gazem jest czysty propan, ale drogim.
Butan jest tanim gazem, ale zamarza w okolicach 0’C.
Kaloryczność gazów jest podobna.
LPG jest droższy zimą ponieważ trzeba więcej propanu, aby butan nie zamarzał.
Skład gazu wpływa na ciężar.
LPG w śladowych ilościach zawiera także inne gazy.
Nie ważne ile waży ten gaz, czkamy na obliczenia EV <-> LPG dotyczące zasięgu !
Zbyszek Kopeć - Pią 09 Sty, 2009
Zmieszanie dwu gazów (już ciecczy) o podobnym (stosunkowo ciężarze właściwym - tablice fizyczne) musi dać podobny ciężar właściwy roztworu, chyba że objętość rośnie jak w piance, albo dystrybutory kiwają, ewentualnie substancja jest prawie cieczą.
Waga gazu jest ważna, bo właściwe ciepło spalania substancji jest podawane zawsze w jednostkach na kg masy.
W elektrociepłowni przy zamianie energii spalania gazu na ciepło uzyskamy ok. 60% w sumie energii cieplnej (przy dobrej wymianie energii w kominie), z tego większość można wysłać na CO i CW oraz ok. 40% energii, którą można poprzez ruch zamienić na energię elektryczną.
Auto EV o wadze ok. 1300 kg z pasażerami przy prawidłowej eksploatacji i dobrych elementach elektrycznych zużywa średnio 10 kWh na 100 km w/g pomiarów (a czasem jeszcze mniej, chyba że się szaleje). Pomiar wykonany z uwzględnieniem sprawności wszystkich urządzeń elektrycznych (z prostownikiem), czyli energia naładowania akumulatorów, więc odczyt z licznika energii (w/g zużycia energii; najlepiej w taryfie nocnej) po przejechaniu ponad 100 km.
Reszta (w stosunku do gazu) wychodzi sama, trzeba tylko podstawić prawidłowe dane tech gazu.
Anonymous - Pią 09 Sty, 2009
Czyli 10 litrów LPG to 69,5kWh
Sprawności:
Przemiana LPG prąd 35%
Przesył 85%
Aku. 80% (sprawność cyklu ładowania, rozładowania, ładowarki itp.)
Silnika elektrycznego 85% (uwzględnia sprawność sterownika itp.)
Wychodzi 14kWh, czyli EV przejedzie o 40km więcej.
Zbyszek Kopeć - Pią 09 Sty, 2009
Toż piszę wyraźnie.
Cytat: "W elektrociepłowni przy zamianie energii spalania gazu na ciepło uzyskamy ok. 60% w sumie energii cieplnej (przy dobrej wymianie energii w kominie), z tego większość można wysłać na CO i CW oraz ok. 40% energii, którą można poprzez ruch zamienić na energię elektryczną.
Auto EV o wadze ok. 1300 kg z pasażerami przy prawidłowej eksploatacji i dobrych elementach elektrycznych zużywa średnio 10 kWh na 100 km w/g pomiarów (a czasem jeszcze mniej, chyba że się szaleje). Pomiar wykonany z uwzględnieniem sprawności wszystkich urządzeń elektrycznych (z prostownikiem), czyli energia naładowania akumulatorów, więc odczyt z licznika energii (w/g zużycia energii; najlepiej w taryfie nocnej) po przejechaniu ponad 100 km."
Zbyszek Kopeć - Pią 09 Sty, 2009
Sławek:
Nawet w/g Twoich wyliczeń:
69 kWh razy 0,35% razy 0,85% = 21 kWh
Czyli z 10 litrów gazu autem EV przejedziemy 210 km + ogrom ciepłej wody do polskich pryszniców i do mycia naczyń ewentualnie ogrzejemy wiele mieszkań.
Natanoj - Pią 09 Sty, 2009
Zbyszek Kopeć napisał/a: |
Auto EV (...) zużywa średnio 10 kWh na 100 km w/g pomiarów (a czasem jeszcze mniej, chyba że się szaleje). Pomiar wykonany z uwzględnieniem sprawności wszystkich urządzeń elektrycznych (z prostownikiem), czyli energia naładowania akumulatorów, więc odczyt z licznika energii (w/g zużycia energii; najlepiej w taryfie nocnej) po przejechaniu ponad 100 km. |
Czyli chyba 2 razy zostały policzone straty na akumach i silniku, więc chyba jednak będzie te 210 km.
Zbyszek Kopeć - Pią 09 Sty, 2009
Ale plus ogomna ilość ciepłej wody do mieszkań.
Anonymous - Pią 09 Sty, 2009
Czyli mozna przyjac ze oba wyliczenia sa prawidlowe w zaleznosci czy przyjmiemy za zuzycie przez EV 10kWh/100km pobranej z gniazdka czy z akumulatora samochodu.
Ja bym byl sklonny do przyjecia 10kWh z aku samochodu.
Dane Zbyszka:
szosa - 200 km (V = 60 km/h)
miasto - 130 km (Gdańsk - góry i korki, praktycznie)
Przy zestawie aku litowych(!!!) ok 15,5kWh
Jednak wciaz daleko do tych 400km z 10l gazu
|
|
|