To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER
Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie

Sprzedam, oddam - [S] Nowe watomierze LCD V02

Dlugas - Wto 05 Kwi, 2016

Mam pytanie/a:
Czy watomierz może pokazywać odzyskaną energię podczas hamowania silnikiem?
Czy watomierz może pracować przy napieciu 20S?
Jaki rodzaj czujnika do pomiaru temperatury? (czy jest możliwość zaprogramowania dla czujnika PT100?)

michal214 - Śro 06 Kwi, 2016

Dlugas napisał/a:
Mam pytanie/a:
Czy watomierz może pokazywać odzyskaną energię podczas hamowania silnikiem?
Czy watomierz może pracować przy napieciu 20S?
Jaki rodzaj czujnika do pomiaru temperatury? (czy jest możliwość zaprogramowania dla czujnika PT100?)


1. Nie, obecna wersja nie ma takiej możliwości.
2. Tak. Trzeba pamiętać, że watomierz nie jest zasilany z napięcia całego pakietu. Trzeba mu podpiąć zasilanie +5V np ze sterownika albo zewnętrznej przetwornicy.
3. LM35. Nie ma możliwości podpięcia PT100.

Przemek - Czw 21 Kwi, 2016

Witaj Michał, od jakiegoś czasu użytkuję Twój watomierz, jestem zadowolony bardzo fajne urządzenie, dręczy mnie jednak jeden problem / niedogodność, a więc po naładowaniu akumulatora potrzeba zresetować pamięć watomierza by procent naładowania akumulatora oraz AH pokazywały 100%, czy dało by się tak przeprogramować watomierz by po naładowaniu sam "nadpisywał" te dane, na przykład, przy kalibrowaniu podaje mu się AH WG i V dodać pole w które wpisuje się maksymalne napięcie akumulatora, wtedy po naładowaniu sam odświeżał by procent naładowania i zużyte amperogodziny, chodzi oto że czasami aż żal mi kasować zacne osiągi na wyświetlaczu a jest to konieczne by być " na bieżąco" z procentem naładowania i pozostałymi amperogodzinami, pozdrawiam
Szwagier - Czw 21 Kwi, 2016

Popieram
rafalm307 - Czw 21 Kwi, 2016

Ja rownież popieram
michal214 - Czw 21 Kwi, 2016

Oczywiście wszystko do zrobienia. Ale nie do końca rozumiem jak ma działać.
Przypuśćmy że mamy baterię 10Ah 10S po naładowaniu na 100% ma 41,5V

1. zużyliśmy 5Ah, bateria pokazuje 50%
2. ładujemy baterię i napięcie osiąga próg powiedzymy 41,4V
3. watomierz automatycznie kasuje dane watomierza i ustawia zużyte Ahna 0Ah baterię na 100%

Czy o to chodzi?

Dlugas - Czw 21 Kwi, 2016

michal214 napisał/a:
Przypuśćmy że mamy baterię 10Ah 10S po naładowaniu na 100% ma 41,5V

Czy Twoje watomierze wyświetlają Ah ? Jeśli tak - powinieneś to zmienić na Wh.
Aku 10S10P mające 10Ah ma 370Wh . Pomiar zużytych Wh jest czytelniejszy choćby ze wzgl. na rozdzielczość wskazania. Poza tym ktos kto używa watomierza w swoim wozidle wie czy jechał ekonomicznie tj w okolicach ( 12Wh na km ) czy nie.
No chyba że tak jest w Twoich watomierzach ;)

Szwagier - Czw 21 Kwi, 2016

michal214 napisał/a:
Oczywiście wszystko do zrobienia. Ale nie do końca rozumiem jak ma działać.
Przypuśćmy że mamy baterię 10Ah 10S po naładowaniu na 100% ma 41,5V

1. zużyliśmy 5Ah, bateria pokazuje 50%
2. ładujemy baterię i napięcie osiąga próg powiedzymy 41,4V
3. watomierz automatycznie kasuje dane watomierza i ustawia zużyte Ahna 0Ah baterię na 100%

Czy o to chodzi?


Wg mnie tak właśnie miałoby to działać. Ten próg, o którym piszesz, musi być edytowalny.

atomek1000 - Czw 21 Kwi, 2016

Dlugas napisał/a:
michal214 napisał/a:
Przypuśćmy że mamy baterię 10Ah 10S po naładowaniu na 100% ma 41,5V

Czy Twoje watomierze wyświetlają Ah ? Jeśli tak - powinieneś to zmienić na Wh.
Aku 10S10P mające 10Ah ma 370Wh . Pomiar zużytych Wh jest czytelniejszy choćby ze wzgl. na rozdzielczość wskazania. Poza tym ktos kto używa watomierza w swoim wozidle wie czy jechał ekonomicznie tj w okolicach ( 12Wh na km ) czy nie.
No chyba że tak jest w Twoich watomierzach ;)


Zmienić to na pewno nie najlepszy pomysł bo Wh jest bardzo zmienne, Ah trochę mniej, wszystko w zależności od prądu rozładowania.

Te watomierze maja pomiar wh/km więc tego ruszać nie trzeba raczej.

Jeżeli dorobić auto-reset po przekroczeniu progu naładowania to nie będzie to duże zadanie, dobrze jednak byłoby w ustawieniach zostawić opcje do włączenia/wyłączenia tego.

Przemek - Pią 22 Kwi, 2016

michal214 napisał/a:
Oczywiście wszystko do zrobienia. Ale nie do końca rozumiem jak ma działać.
Przypuśćmy że mamy baterię 10Ah 10S po naładowaniu na 100% ma 41,5V

1. zużyliśmy 5Ah, bateria pokazuje 50%
2. ładujemy baterię i napięcie osiąga próg powiedzymy 41,4V
3. watomierz automatycznie kasuje dane watomierza i ustawia zużyte Ahna 0Ah baterię na 100%

Czy o to chodzi?


Witam, chodzi o dwa wskazania dotyczące wyłączne stanu akumulatora, napięcie akumulatora wyrażane w Twoim watometrze w % jak i jego ah są nierozerwalne i maleją liniowo wraz ze spadkiem napięcia, a więc tak jak piszesz - bateria 10ah 10s 41,5v rozładowuje ja do 50 % czyli watomierz pokazuje 50% aku czyli +-36v i 5ah i teraz się zaczyna :wink: , podładowuje baterie np do 38v czyli +-75% naładowania aku i +- 7,5ah więc watometr powinien w oparciu o napięcie baterii "nadpisać" procent naładowania i pozostałe amperogodziny, lub ładuje maksymalnie wiec watomert w oparciu o napięcie akumulatora "nadpisuje" procent naładowania do 100% i ah do 10, aby to uzyskać potrzebne jest wprowadzenie w momencie kalibracji watometru maksymalnego i minimalnego napięcia akumulatora tak by "wiedział" ile to max % naładowania i minimum % naładowania i ah dzięki wprowadzeniu tej funkcji nie bedzie potrzeby po naładowaniu aku kasować danych watometru by mieć znów 100% gdyż sam będzie wiedział ile ma procent, uff mam nadzieję że to logicznie opisałem :oops: , pozdro

Szwagier - Pią 22 Kwi, 2016

W sumie, gdyby to mogło działać tak, jak napisał Przemek, to by było jeszcze lepiej. Z tym, że zależność "napełnienia" akumulatora Ah od napięcia nie jest chyba liniowa? I teraz różne rodzaje akumulatorów mają różne charakterystyki, co chyba jest problematyczne.
Ale automatyczny reset do 100% po osiągnięciu zadanej wartości napięcia jest raczej prosty i możliwy do zrobienia...

Szczygiel - Pią 22 Kwi, 2016

Mi tam w tym watomierzu wszystko pasuje. Brak mi jest zegarka. Muszę sięgać do telefonu, a kiedy się spieszę to widzę gdzie jestem, ale nie wiem ile mam czasu na dojazd w określone miejsce.
Obserwuję rozbieżność w zliczaniu watogodzin, w stosunku do tego co władowuję do baterii i nie bardzo mogę precyzyjnie wyregulować kalibracją. Ponieważ niedokładność jest na poziomie ok. 10% raz w jedną, innym razem, w drugą stronę, to uznaję to za wadę mało istotną.
Oczywiście ten watomierz pokazuje i watogodziny i amperogodziny. Bardzo fajnie zrobione urządzenie, za naprawdę przyzwoitą kwotę. Bardzo dobrze widzialny wyświetlacz w słońcu, dwa razy lepiej niż na watomierzu Turnigy.

legend - Pią 22 Kwi, 2016

Ja już się przyzwyczaiłem do zerowania, ale funkcja automatycznego wykrywania pełnej baterii (połączona z zerowaniem Ah, Wh i km) by się przydała.
Wykrywanie "częściowego naładowania" to wg mnie przesada.

Przemek - Pią 22 Kwi, 2016

dodanie zegarka to faktycznie przydatna opcja, co do kasowania % naładowania ah itd to nie do końca będzie dobrym by "działo się to" tylko przy 100% naładowaniu dlatego ze jak sam rzadko ląduje do 4,2 na cele w zasadzie przeważnie ląduje do 4,1V tak że takie rozwiązanie z 100% naładowaniem nie załatwi problemu kasowania do końca
michal214 - Pią 22 Kwi, 2016

Przemek
Teraz rozumiem. Moim zdaniem takie doładowywanie i zmiana procenta baterii i Ah na podstawie napięcia było by zbyt niemiarodajne i za dużo z tym problemów. Tak jak Szwagier pisze różne baterie różnie się rozładowują do tego niektórzy mają S10 inni S20. Z mojego punktu widzenia to same problemy.

Problem ten będzie rozwiązany w nowej wersji watomierza BT. Zmieni się trochę koncepcja i każdy watomierz będzie współpracował z bocznikiem na stałe wpiętym do baterii. Dzięki temu nawet w trakcie ładowania będą zliczane Ah i na tej podstawie będzie zmieniać się wskazanie procentowe baterii i Ah.

Szczygieł
Zegarek mógłby być, ale gdyby odłączyć watomierz od baterii to wskazanie by się resetowało. Nie ma miejsca w obudowie na baterię podtrzymującą zegarek.

Opowiedz coś więcej o tej rozbieżności. Na czym polega. Jak mierzysz ilość Ah "wpompowanych" do baterii, przecież watomierz LCD nie ma możliwości pomiaru przy ładowaniu? Ja obecnie testuje w prototypie watomierza BT taką opcję, wzór obliczeń Ah jest taki sam jak w LCD V02 i nie obserwuję tak dużych rozbieżności między Ah zużytymi i "wpompowanymi" do akumulatora.



Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group