To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER
Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie

Sprzedam, oddam - [S] Nowe watomierze LCD V02

Przemek - Pią 13 Maj, 2016

michal214 napisał/a:

Na popularnym serwisie aukcyjnym można kupić bez problemu boczniki do 50A lub 100A za niewielkie pieniądze.
polecam mam tak połączony bocznik z watomierzem i niema żadnych problemów a pomiar jest dokładny
legend - Pią 13 Maj, 2016

Chodzi o te: boczniaki?

Rozważam jeszcze pręt oporowy z Allegro. Bawił się ktoś czymś takim?

Kamil

Pavyan - Pią 13 Maj, 2016

wojciech napisał/a:

[...] Wychodzi mi ze "U"bocznika=15V, R=0,3, P=750W [...]

Twórca watomierza (gratulacje, piękny i funkcjonalny sprzęt! :wink: ) w zasadzie wszystko już w swoim ostatnim poście napisał, tylko żeby Ci dodatkowo uzmysłowić co oznacza 0,3Ω rezystancji bocznika w Twoim wysokoprądowym obwodzie (oprócz 0,75kW traconej mocy, niezła grzałka) dodam, że te obliczone 15V spadku napięcia na jego rezystancji ODEJMIE SIĘ od użytecznego napięcia baterii i dopiero ta różnica będzie podana na silnik (bardzo ściśle mówiąc, w najlepszym wypadku - ponieważ wpływ będzie miał również przekrój kabli prądowych, przy dużych prądach ich miliohmy także zabiorą nieco napięcia).
Stąd warto dawać duże przekroje, zachowując oczywiście rozsądek; z podobnych powodów wyprowadzenia pomiarowe boczników prądowych należy umieszczać dokładnie na początku i końcu odcinka pomiarowego (to ważne w przypadku własnych konstrukcji boczników, fabryczne są już zaprojektowane i wykonane według tej zasady).
Można wspomnieć także o niestarannym montażu obwodów wysokoprądowych - rezystancje stykowe połączeń mechanicznych, czyli np. marne skręcone łączówki zamiast lutowania to następne miejsca, gdzie można bezsensownie stracić kolejne volty.

ED: @Legend: Ten pręt wygląda na BARDZO dobry, co ważne - wspominają o możliwości lutowania cyną tego stopu, to istotne w warunkach amatorskich.
Ponieważ towar jest dobry, a aukcja zniknie, zapiszę tu sprzedawcę - to użytkownik DW_RADIO

SP4XYD - Pią 13 Maj, 2016

Cześć Michał !
Jestem zainteresowany zakupem 1szt. watomierza . Podaj dane do wpłaty na priv.
Pozdr., Jarek

pajczer - Pią 13 Maj, 2016

Kiedy można się spodziewać liczników?

Pozdrawiam

Pavyan - Sob 14 Maj, 2016

@Michal214: Mam pytanie, ze schematów podłączeń Twojego watomierza wynika, że podłączenie bocznika jest zawsze na minusie akumulatora.
1. Czy nie można w żadnym wypadku podłączyć bocznika na plusie akumulatora, to wykluczone?
2. Czy watomierz potrafi uwzględnić KIERUNEK przepływu prądu w boczniku, czy zawsze musi być to tylko jeden - ustalony w jego konstrukcji i wymuszony w schemacie podłączeń do układu roweru - kierunek?
I dalej, jeśli watomierz tego nie potrafi - czy jest możliwość w miarę prostego zaimplementowania do jego układu takiej funkcji/możliwości?

Pytam dlatego, że przychodzi mi do głowy pomysł: 1) pomiaru energii "wpompowanej" do akumulatora podczas jego ładowania i 2) pomiaru energii "wypompowanej" podczas jazdy.
Gdyby watomierz to mierzył automatycznie uwzględniając kierunek przepływu prądu i potrafił także automatycznie dodać/odjąć te wartości, zawsze pokazywałby RZECZYWISTY zasób energii pozostałej w akumulatorze - wydaje mi się to bardzo przydatne.

Moje pytanie nr. 1 wynika z tego, że typowy BMS ma oddzielne obwody ładowania C- i obciążenia P- i ta możliwość odpada (bez użycia wysokoprądowego przełącznika), a bardzo ułatwiłaby sprawę możliwość "powieszenia" bocznika na wspólnym przewodzie "+" akumulatora.

Jeśli pytania są głupie, bardzo proszę litość i niewyśmiewanie mnie (zbyt długie :grin: ).

michal214 - Sob 14 Maj, 2016

1. Bocznik można podpiąć tylko na masie. Chodzi o to, że piny pomiarowe przetwornika nie mogą przyjąć potencjału zbyt dużo różniącego się od masy samego przetwornika który jak zauważyłeś jest wspólny z minusem akumulatora. Nie ma tam separacji galwanicznej.

2. Wersja LCD V2 nie potrafi mierzyć ujemnych prądów. Kierunek jest wymuszony konstrukcją.

Żeby dołożyć taką funkcję trzeba przebudować PCB i zmienić program.

Pomiar zużytej i wpompowanej energii tak jak wspomniałeś można by wykorzystać do obliczeń energii pozostałej w akumulatorze. Ale nawet przy precyzyjnym pomiarze, wskazania będą się rozjeżdżać po jakim czasie.

Do tego większość ludzi korzysta z bocznika w sterowniku. Przy ładowaniu musieli by się podpinać pod inny bocznik, żeby mierzyć prąd przy ładowaniu, a to komplikuje instalację.

PS. Ja akurat nie mam BMS z oddzielnymi obwodami. Jak to jest z rozdzieleniem obwodów ładowania C- i obciążenia P- w przypadku sterowników z regeneracją?

Pavyan - Sob 14 Maj, 2016

Dziękuję za odpowiedź i wyjaśnienia.
Rzeczywiście, też podejrzewam że wskazania po pewnym czasie nie byłyby prawdziwe - trzeba by co jakiś czas wprowadzać ręcznie korekcję?
Co do Twojego pytania, niestety nie potrafię odpowiedzieć - nie mam E-ROWERU, a tylko e-rowerek :wink: , bez takich zaawansowanych rozwiązań.
A tu potrzebny fachowiec-praktyk.

PS: W sumie żałuję, że nie mam BMS-a ze wspólnym C- i P-, to by mocno uprościło wymianę zespołu akumulatorów - ale od niedawna dopiero wiem o istnieniu takiej wersji.

wookie - Pon 16 Maj, 2016

Witam, jestem nie wiem jeszcze czy szczęśliwym posiadaczem watomierza V1. To jedna z pierwszych sztuk, w ubiegłym sezonie nie zdążyłem go zamontować do pojazdu i robię to właśnie teraz.
Potrzebuję tylko krótkiej instrukcji co do wyprowadzonych przewodów bo nie mam pojęcia co jest co.
Kolejna sprawa to pomiar prądu, do tego licznika powinien być bocznik? Nie widzę go w komplecie, więc muszę dokupić? Jakie on ma mieć parametry?

I jeszcze jedno pytanie, czy w międzyczasie pojawiły się jakieś poprawki w oprogramowaniu, które warto wgrać?

atomek1000 - Pon 16 Maj, 2016

wookie napisał/a:
do tego licznika powinien być bocznik?

W komplecie nie ma, można podłączyć do bocznika w sterowniku (te grube druty, które niektórzy podlewają cyną aby zwiększyć prąd)

wookie - Pon 16 Maj, 2016

Dzięki, ten sygnał z bocznika jest może wyprowadzony ze sterownika na zewnątrz, czy trzeba otwierać?
Szwagier - Wto 17 Maj, 2016

W sterownikach GT jest wyprowadzony. Generalnie szukaj złącza CA "Cycle Analyst". W google znajdziesz rozpiskę pinów.
michal214 - Wto 17 Maj, 2016

Wyprowadzenia ze złącza w wersji V1 są takie same jak w wersji V2. Instrukcja z pierwszej strony tego wątku. Nie patrz na kolory tylko nr pinu.

W załączniku opis wyprowadzeń złącza CA jaki znalazłem.

Pamiętaj że "V+" ze złacza CA to napięcie pakietu akumulatora (Wysokie napięcie).

Watomierz jest zasilany z +5V.

wookie - Wto 17 Maj, 2016

Dzięki Michał.
Mam jeszcze pytanie, ta pierwsza wersja nie była wodoszczelna, czy jeśli na wypadek deszczu przykleję na przyciski pasek taśmy izolacyjnej, albo jakiejś innej, która nie przepuści wody przez przyciski to będę mógł uznać licznik za deszczoodporny, czy może należałoby zabezpieczyć też boki chociaż jakimś lakierem?

michal214 - Wto 17 Maj, 2016

Wodoodporna jest elewacja. Sama obudowa jest normalnie skręcana bez dodatkowych uszczelnień.

Z tego co pamiętam to pierwsze wersje V1 były sklejane dlatego wydaje mi się że dodatkowy lakier nie jest potrzebny.



Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group