To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER
Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie

Konstrukcje własne - Budowa auta elektryczno-powietrzne

Anonymous - Sob 24 Sty, 2009

Jeśli w butli będzie ciśnienie 5,6bar to rzeczywiste starczy mu na 10 minut. Ale jeśli w butli damy 56 razy większe ciśnienie (czyli 300bar) to powinien 56 razy razy dłużej pracować.
Anonymous - Sob 24 Sty, 2009

Sadzac po danych technicznych aut francuskich i chinskich przy 100 litrowej butli da sie osiagnac 300km. Mysle ze jest to jakis punkt odniesienia.
Adam Wysokiński - Sob 24 Sty, 2009

Ja widzę to tak:
Pisałeś o butlach w sumie 72 litry.
Mamy 72 l objętości i ciśnienie 300 bar, więc 72*300=21600
Uzyskamy z takiej butli 21600 litrów powietrza (21,6 m sześc.) rozprężając je do ciśnienia atmosferycznego.
Silnik potrzebuje 5,6 bara do uzyskania znamionowej mocy, więc 21,6 dzielimy przez 5,6
bo sprężone 5,6 raza zajmuje tyle samo razy mniejszą objętość.
Wychodzi, że powietrza o ciśnieniu 5,6 bara z butli 72 l o ciśnieniu 300 bar uzyskamy 3,857 m sześc.
Mi wyszło, że silnik będzie pracować mniej niż 5 minut.

Taki napęd ma rację bytu, ale nie z tym silnikiem.
Pewnie ma słabą sprawność

Anonymous - Sob 24 Sty, 2009

Cos rzeczywiście jest naknocone z tymi wyliczeniami. Zasugerowałem się danymi z firmy STAKO.
Ale na chłopski rozum (czyli mój) jeśli mamy butle np 100 litrów:
100l = 0,1m³
- czyli przy ciśnieniu atmosferycznym 1 bar zmieścimy tam 0,1m³ powietrza
- to przy ciśnieniu 5,6bar zmieścimy 0,56m³ powietrza
- a przy ciśnieniu 300bar zmieścimy 30m³ powietrza

wiec jak silnik zuzywa 48m³/h to (NL52 1,6kW):
- przy butli 100litrow i ciśnieniu w niej 5,6bar pochodzi ok 45sek
- przy butli 100litrow i ciśnieniu w niej 300bar pochodzi ok 37minut

Ale to i tak jest błędne bo ma się nijak do danych które w necie wyczytałem :(

Anonymous - Sob 24 Sty, 2009

sobolu napisał/a:
Sadzac po danych technicznych aut francuskich i chinskich przy 100 litrowej butli da sie osiagnac 300km. Mysle ze jest to jakis punkt odniesienia.


A gdzie wyczytałeś ze maja butle 100litrow? Bo ja widziałem w tych autach 2 długie butle tak na oko 2x100 lub 2x150litrow

Adam Wysokiński - Sob 24 Sty, 2009

konrad napisał/a:
Cos rzeczywiście jest naknocone z tymi wyliczeniami. Zasugerowałem się danymi z firmy STAKO.
Ale na chłopski rozum (czyli mój) jeśli mamy butle np 100 litrów:
100l = 0,1m³
- czyli przy ciśnieniu atmosferycznym 1 bar zmieścimy tam 0,1m³ powietrza
- to przy ciśnieniu 5,6bar zmieścimy 0,56m³ powietrza
- a przy ciśnieniu 300bar zmieścimy 30m³ powietrza

wiec jak silnik zuzywa 48m³/h to (NL52 1,6kW):
- przy butli 100litrow i ciśnieniu w niej 5,6bar pochodzi ok 45sek
- przy butli 100litrow i ciśnieniu w niej 300bar pochodzi ok 37minut



W butli 100 l przy 300 bar masz 30000 l czyli 30 m sześć.
ale rozprężone do 1 bar
Niestety, jeżeli ma być 5,6 bara na silniku to trzeba podzielić przez te 5,6 i jest już tylko 5,357 m sześc.
To wszystko dodatkowo bez uwzględniania sprawności.
Nie da rady inaczej nie będzie :cry:

Jeżeli kupisz np. szlifierkę pneumatyczną to ona pobiera powiedzmy 200 l powietrza na minutę, ale powietrza o ciśnieniu np. 6 bar.
A na kompresorach w markecie jest napisane sprytnie "wydatek 200 l /min."
Jest to podane na przy cisnieniu atmosferycznym w zbiorniku,czyli w uproszczeniu po stronie ssącej.
Zeby taka szlifierka pracowała ciągle potrzeba przynajmniej 6 takich kompresorów.

Anonymous - Nie 25 Sty, 2009

Adam Wysokiński napisał/a:
konrad napisał/a:
Cos rzeczywiście jest naknocone z tymi wyliczeniami. Zasugerowałem się danymi z firmy STAKO.
Ale na chłopski rozum (czyli mój) jeśli mamy butle np 100 litrów:
100l = 0,1m³
- czyli przy ciśnieniu atmosferycznym 1 bar zmieścimy tam 0,1m³ powietrza
- to przy ciśnieniu 5,6bar zmieścimy 0,56m³ powietrza
- a przy ciśnieniu 300bar zmieścimy 30m³ powietrza

wiec jak silnik zuzywa 48m³/h to (NL52 1,6kW):
- przy butli 100litrow i ciśnieniu w niej 5,6bar pochodzi ok 45sek
- przy butli 100litrow i ciśnieniu w niej 300bar pochodzi ok 37minut



W butli 100 l przy 300 bar masz 30000 l czyli 30 m sześć.
ale rozprężone do 1 bar
Niestety, jeżeli ma być 5,6 bara na silniku to trzeba podzielić przez te 5,6 i jest już tylko 5,357 m sześc.
To wszystko dodatkowo bez uwzględniania sprawności.
Nie da rady inaczej nie będzie :cry:

Jeżeli kupisz np. szlifierkę pneumatyczną to ona pobiera powiedzmy 200 l powietrza na minutę, ale powietrza o ciśnieniu np. 6 bar.
A na kompresorach w markecie jest napisane sprytnie "wydatek 200 l /min."
Jest to podane na przy cisnieniu atmosferycznym w zbiorniku,czyli w uproszczeniu po stronie ssącej.
Zeby taka szlifierka pracowała ciągle potrzeba przynajmniej 6 takich kompresorów.


Tu bym z tobą polemizował
To przy ciśnieniu 5,6bar (0,56m³) także należało by podzielić wynik przez 5,6 i otrząślibyśmy ze silnik pracuje 8 sekund!!
Z wielkiej 100litrowj butli ??

To jakiś tajfun by musiał być żeby tyle powietrza przeleciało przez takie małe dziurki w silniku :)

Skoro wynik podany jest w m³/h to nie można go dzielić jeszcze przez bary.

Adam Wysokiński - Nie 25 Sty, 2009

Nie wiem jak Ci to wyjaśnić. Myślę, że się nie mylę.
Jest na forum parę osób, które to policzą.
Może ktoś z szacownego grona pomoże ?

Natanoj - Nie 25 Sty, 2009

No to może to was zaciekawi. Kiedyś kolega z naszego forum Glowaskrzydlowa pisał na forum o silnikach pneumatycznych jako gość (Ćwok), napisał dość dużo obliczeń i poparte odpowiednimi książkami, polecam poczytać:
http://www.mojeforum.net/...?highlight=#450

Co do silników, warto by poczekać na silnik angelo'di pietro, on chyba działa przy najniższym ciśnieniu z dotychczasowych silników.
http://www.rexresearch.com/pietro/pietro.htm

Anonymous - Nie 25 Sty, 2009

konrad napisał/a:

A gdzie wyczytałeś ze maja butle 100litrow? Bo ja widziałem w tych autach 2 długie butle tak na oko 2x100 lub 2x150litrow


Masz racje, mea culpa. Wychodzi 300l czyli pali 100l na 100km ;P
http://moto.wp.pl/kat,159...ml?ticaid=1762d
"... przez dystrybutor przepływa 90 metrów sześciennych powietrza sprzężonego do ciśnienia 300 barów. Zapas paliwa wystarcza na pokonanie nawet 300 kilometrów..."

Anonymous - Nie 25 Sty, 2009

Natanoj napisał/a:
No to może to was zaciekawi. Kiedyś kolega z naszego forum Glowaskrzydlowa pisał na forum o silnikach pneumatycznych jako gość (Ćwok), napisał dość dużo obliczeń i poparte odpowiednimi książkami, polecam poczytać:
http://www.mojeforum.net/...?highlight=#450


Nie trzeba być geniuszem by stwierdzić ze te wyliczenia są błędne.
Według niego auto z silnikiem 25kW trzeba by tankować co 2-3 minuty! a ma się to nijak do aut produkowanych we Francji czy Indiach które przejeżdżają 300km (nawet jeśli są to wyniki zawyżone)

Anonymous - Nie 25 Sty, 2009

Znalazłem jeszcze jeden ciekawy pneumatyczny silnik ale jego konsumpcja powietrza jest podana w jednostkach Nl/min
Moze mi ktoś przetłumaczyć na nasze ile on pobiera powietrza jeśli w danych jest 1400 Nl/min
silnik: http://www.ober.it/manuali/motori/lkw.pdf

Anonymous - Nie 25 Sty, 2009

konrad napisał/a:
Nie wykluczone ze w moich obliczeniach sa bledy gdyz jestem tylko fizykiem amatorem a nie z wyksztalcenia :)
ale w parametrach technicznych dla silnika NL52: http://www.bibusmenos.pl/...10cc0b753dc.pdf
jest ze pobiera 48m3/h przy obrotach 2000rpm i ciśnieniu 5,6bar


48m3/h ale "free air" jak jest napisane, wiec powietrza o cisnieniu atmosferycznym

konrad napisał/a:

To jak w butli 65l mamy 10m3 to powinien biegać przez ponad 10godz.

W butle 65l pod cisnieniem 300 bar wejdzie wedlug mnie 19,5m3 powietrza wiec silnik z ta butla bedzie pracowac mniej niz pol godziny.

W samochodach z napedem powietrznym sa butle ok 300l co przy cisnieniu 300 bar daje jakies 90m3 powietrza. Przy wspomnianym wczesniej silniku daje to czas pracy okolo 2 godzin co by na oko i w zderzeniu z danymi producentow samochodow bylo wynikiem rzeczywistym.
Tak ja to widze.

Anonymous - Nie 25 Sty, 2009

sobolu napisał/a:
konrad napisał/a:
Nie wykluczone ze w moich obliczeniach sa bledy gdyz jestem tylko fizykiem amatorem a nie z wyksztalcenia :)
ale w parametrach technicznych dla silnika NL52: http://www.bibusmenos.pl/...10cc0b753dc.pdf
jest ze pobiera 48m3/h przy obrotach 2000rpm i ciśnieniu 5,6bar


48m3/h ale "free air" jak jest napisane, wiec powietrza o cisnieniu atmosferycznym

konrad napisał/a:

To jak w butli 65l mamy 10m3 to powinien biegać przez ponad 10godz.

W butle 65l pod cisnieniem 300 bar wejdzie wedlug mnie 19,5m3 powietrza wiec silnik z ta butla bedzie pracowac mniej niz pol godziny.

W samochodach z napedem powietrznym sa butle ok 300l co przy cisnieniu 300 bar daje jakies 90m3 powietrza. Przy wspomnianym wczesniej silniku daje to czas pracy okolo 2 godzin co by na oko i w zderzeniu z danymi producentow samochodow bylo wynikiem rzeczywistym.
Tak ja to widze.


Na tym forum już to korygowałem. Te 9 godzin to było tylko moje marzenie hi hi

Adam Wysokiński - Nie 25 Sty, 2009

Dziwne byłoby podanie wydatku powietrza rozprężonego.
Jeżeli tak jest rzeczywiście to przy 100 litrowej butli pracuje około 2 godziny.
W takim przypadku sprawa wygląda całkiem realnie :smile:



Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group