To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER
Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie

Dział dla początkujących - Ilość ogniw li-ion a prędkość i zasięg

Bujakoto - Nie 13 Mar, 2016
Temat postu: Ilość ogniw li-ion a prędkość i zasięg
Chłopaki

Zbudowałem już swojego pierwszego bajka, nie mniej jednak udzielę się w temacie "dla początkujących", ponieważ moja wiedza jest jeszcze dość skromna - takie są fakty:

Udałem się ze swoim świeżo ukończonym bajkiem daleko, daleko w Polskę do kuzyna :)
Kuzyn zapalony motocyklista pokazał mi swojego nowo zakupionego motorka, następnie zobaczył bajka, wsiadł, przejechał się, wrócił i powiedział "też takiego chce" :)

No i w ten sposób będę mu pomagał, niezarobkowo, czysto z przyjemności.

Nowy konstruktor nie jest jeszcze na forum, pewnie wkrótce się ujawni :)
Nie posiada również roweru, więc szuka czegoś już w miarę odpowiedniego, ale już jest pytanie:


Założenia konstrukcji:

Prędkość max do 80km/h
Zasięg 70-80 km
Waga kierowcy: 85 kg
Waga roweru pewnie standardowo 45 kg

Ile i w jakiej konfiguracji potrzeba li-ionów aby powyższe parametry były w zasięgu?
Silnik podejrzewam będzie Mxus - jeśli uda się złapać wkrótce w Nexun.

Obstawiam coś na oko 20s14p ?
Jest jakiś kalkulator który jest w stanie coś takiego wyliczyć?

tas - Nie 13 Mar, 2016

Może motor buduj :)
Aktualnie pomagam w studium wykonalności projektu elektrycznego moto na bazie lekkiego enduraka 125cc i poza pracą spawarą to elektrycznie nie odbiega od składania ebajka :P

Chcesz przejechać 80km z prędkością 80km/h? Chcesz wyliczyć zasięgi w warunkach jakichś, to musisz podać jakieś dane wejściowe i wstawić je do kalkulatora:
http://www.electricbikesimulator.com/index,pl.html

maniekrox - Nie 13 Mar, 2016

Pytanie jakiej mocy oczekuje;) Bo jeśli jeździ na motorze, to do mocy jest przyzwyczajony, a mocne konstrukcje na customowych ramach to wydatki rzędu 10k+, pytanie czy jest tego świadom?;)
Bujakoto - Nie 13 Mar, 2016

Hej TAS.

Sam zainteresowany na samym początku pytał się czy można motocykl przerobić na elektryczny, waga po wyrzuceniu silnika 200 kg :)

tas - Nie 13 Mar, 2016

Ja to wiem, prawie każdy motocyklista co się przejechał mocnym customem (albo mocną przeróbką) to już nie patrzy na swoje moto tak samo jak przed przejażdżką :D (samo życie)
No ale wiesz, elektryfikuje się nie dla zasady tylko po to, aby coś z tego było. Moment, cisza, lans itp
Moim zdaniem przeróbka moto 200 kilo jest możłiwa, ale to raczej powinien być tzw "projekt życiowy" i ukoronowanie wiedzy i doświadczenia w tym temacie :P
Zdecydowanie lepiej zacząć od czegoś mniejszego.

Bujakoto - Nie 13 Mar, 2016

tas napisał/a:
Ja to wiem, prawie każdy motocyklista co się przejechał mocnym customem to już nie patrzy na swoje moto tak samo jak przed przejażdżką :D (samo życie)
No ale wiesz, elektryfikuje się nie dla zasady tylko po to, aby coś z tego było. Moment, cisza, lans itp
Moim zdaniem przeróbka moto 200 kilo jest możłiwa, ale to raczej powinien być tzw "projekt życiowy" i ukoronowanie wiedzy i doświadczenia w tym temacie :P
Zdecydowanie lepiej zacząć od czegoś mniejszego.


Oczywiście TAS. Motor to na przyszłość :)

Teraz wróćmy do bajka. Dzięki za link.

Nie no nie chodzi o ciągłą jazde 80km/h. Nie przesadzajmy
Taki jest max chwilowy. Tak jak ja wiem, że chwilowo mogę 70km/h pocisnąć, ale rzadko korzystam :)

Dystans też może być mniejszy, chodzi o oszacowanie kosztu baterii i jej ewentualnej konfiguracji, tylko to.

Nowy konstruktor jest świadomy kosztów, stać go :)
Ktoś podpowie jaka to by była na oko konfiguracja?

tas - Nie 13 Mar, 2016

Pod linkiem masz narzędzie do obliczania
Wpisz wszystkie dane i powiedz co wypluło.

maniekrox - Nie 13 Mar, 2016

No to bateria około 1100-1200 Wh powinna starczyć jak na standardowe ebajkowanie. Turnigy 20s3p / 16s4p
Jeśli kolega jest motocyklistą to przy tej wielkości pakietu nie pchałbym się w li-ion ze względu na niewielką gęstość mocy w porównaniu do lipo.

Ofc podałem opcję pakietu minimalnego do uzyskania takiego zasięgu przy rozsądnych predkościach.

atomek1000 - Nie 13 Mar, 2016

Bujakoto napisał/a:
Obstawiam coś na oko 20s14p

W zupełności starczy :smile: Przy użyciu odpowiednich ogniw mocy nie zabraknie a pojemność wyjdzie ponad 3kWh.

http://www.ebikes.ca/tools/simulator.html kalkulator niezmiennie polecam ten, masz tam mxusa do wyboru i więcej parametrów
Według niego przy prędkości stałej, ciągłej 60km/h zasięg to jakieś 75-85km.

Pamiętaj też, że przy normalnym sterowniku bez 'flux weakening' zwiekszajacego obroty silnika kosztem wiekszego zuzycia energii nie osiagniesz 80km/h na mxusie 16x4. Dopiero mxus 21x3 zbliży cię do tej prędkości dość blisko :smile:

Bujakoto - Nie 13 Mar, 2016

tas napisał/a:
Pod linkiem masz narzędzie do obliczania
Wpisz wszystkie dane i powiedz co wypluło.


Teraz rozumiem :)
Im szybciej jedziemy tym szybciej kurczy się pojemność baterii i to bardzo szybko ubywa Amperów.

Widzę że 75V i 40A było by optymalnie
Czyli 18s12p da taką mniej więcej wartość zakładając zakup ogniw 3500mAh.

216 baterii.
Mniej więcej się to zgadza?

Można coś takiego uznać za punkt wyjścia i od czegoś rozpocząć planowanie kosztów?

EDIT:
Nie zauważyłem Waszych odpowiedzi......

DZIĘKOWAĆ !! :)

Bujakoto - Nie 13 Mar, 2016

OK, będzie post pod postem, bo to dosyć istotne:

Załóżmy ilość baterii 3500mAh Li-ion w konfiguracji 18s12p co da 216 sztuk.

Czy taką ilość baterii da się upchać w np: takiego fulla?



Atomek, jesteś w stanie zrobić taką baterię aby zmieściła się do tej ramy?
(sama bateria)

atomek1000 - Nie 13 Mar, 2016

Patrząc na zdjęcie jeszcze bez wymiarów już wiadomo, że będzie ciężko. Możesz sobie po swojej zobaczyć ile zajmuje 168ogniw. Takie fulle zazwyczaj nie mają dużo miejsca. A rama też na L nie wygląda ;/
Jeżeli mamy zachować odpowiednią szerokośc konstukcji czyli razem ze skrzynką standardowe 9-10cm to trzeba będzie dorobić reszte ogniw chociażby na pojemniku np na sztyce (pojemniki typu frog mieszczą 70ogniw) :smile: Wykonalne lecz mocno customowe :razz: A reszta 146 w ramę powinno wejść. Ewentualnie zrobić szerszą baterię i wszystko władować w trójkąt.
Turnigy to tu 12kostek byś ciężko miał zmieścić :lol:

Anonymous - Nie 13 Mar, 2016

na tym rowerze zrobisz sobie krzywde przy 80km/h z tyloma bateriami i silnikiem.to za delikatna konstrukcja.z mojej praktyki jadac 40km/h na przejechanie 80 km mozesz potrzebowac ok 48v 17ah dla silnika ok 1000w ale dla ok 4kw juz aku o pojemnosci 35ah. co do 80 km/h przy ponad 100v amperogodziny znikaja w oczach, wiec zasieg u nie ma co liczyc tylko uznac ze to nie jest predkosc podrozna a tylko do scigania niemilych kierowcow
Bujakoto - Nie 13 Mar, 2016

Panowie na razie to tylko taka wstępna orientacja co się nadaje, co można. Taki mega wstęp.

Atomek - to nie będzie moja konstrukcja, tylko kuzyna, więc na razie nie obiecuje, ale jak będzie to miało iść przeze mnie to się do Ciebie zgłoszę (ponownie) :)

Medykmtb - dzięki za cenne info i wskazówkę odnośnie wagi, kuzyn z pewnością nie brał tego pod uwagę.

A możecie polecić jaką ramę full do 2800zł ?
Może być na alliexpres lub tutaj w Polsce.

Taką do której weszło by te wstępne 216 ogniw, może nawet wcisnąc by się dało sterownik (mały barmala)

EDIT:
Sorry źle się wyraziłem.
Nie rame tylko gotowy rowerek w fullu do ~2800zł ?
Najważniejsza to rama, przerzutki mogą być beznadziejne

Mechano - Nie 13 Mar, 2016

Panie miły do takich osiągów to chyba tylko custom :P
Swoją drogą przy takim budżecie można by się rozejrzeć za jakąś używaną ramą i dobrać wszystko od początku.



Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group