To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ |
|
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie |
|
Silniki BLDC - Silnik BLDC etechnology
sirgregs - Pon 18 Kwi, 2016 Temat postu: Silnik BLDC etechnology Ostatnio wpadł mi w ręce szwajcarski silniczek. Producent to go-swissdrive napisy na silniku i obręczy etechnology. Moc nominalna 500W. Plusy to wygląd a wady to brak halli i potrzeba dorobienia blokady obrotu osi bo oś jest okrągła bez spłaszczeń i ma średnicę 10mm. No i niestety nie jest całość za lekka.
Tutaj dwie fotki na prowizorycznym stanowisku do centrowania kółka bo było tak złożone że nie chciało się zmieścić w widelcu rowerka.
Na razie jeszcze na prądzie nie jeździłem. Poturlałem się bez prądu. W porównaniu do kółka 28" i cienkiej oponki jakie miałem poprzednio w rowerku (silnik sparty) teraz jest prawdziwy komfort.
Bez problemu dało się założyć oryginalną kasetę z 9-cioma przełożeniami jaka była w kole rowerka. Co za tym idzie spokojnie będzie można wspomagać do prędkości nawet powyżej 60 km/h. Oczywiście jeżeli silniczek będzie chciał się tak szybko kręcić.
Dzisiaj pierwsze testy z prądem.
bloodyopel - Pon 18 Kwi, 2016
Też u mnie leży i czeka na swoją kolej najbardziej dziwne jest mocowanie osi do obręczy uzwojeń - rozbieralne ewidentny minus to konieczność rozplatania jednej strony aby rozpołowić silnik...
Co do blokady obrotu, myślę że te 2 dziurki obok osi z jednej strony jakoś były do tego stworzone trzeba będzie zrobić coś na kształt klucza do szlifierki kątowej i powinno trzymać
Jakie prądy planujesz w niego pchać? Bo ja mam dylemat między 18 i 30A
Szwagier - Pon 18 Kwi, 2016
Testujcie, testujcie...Trafiają się czasem na olx, zobaczymy, czy warto...
sirgregs - Pon 18 Kwi, 2016
Sterownik jaki mam to 18A (12s Lipo max) i więcej nie zamierzam w niego wpychać.
Ma służyć jedynie jako wspomaganie. Żadnego katowania nie zamierzam.
To jest bardzo ciężka piasta. Przy ostrej jeździe musi coś szlag trafić jak to już wielu udowodniło
sirgregs - Pon 18 Kwi, 2016
Pierwsze testy na prądzie zaliczone.
Prędkość maksymalna ze wspomaganiem jaka dzisiaj miała miejsce to 53,5 km/h.
Sterownik 18A. Nastawa prędkości sterownika średnia. Zasilanie szeregowo 2xturnigy 3Ah 6s.
Nie wstawiłem żadnej blokady obrotu osi. Nakrętki osi M10 przykręcone momentem 50Nm czyli maksymalnym dla gwintu M10 i wytrzymałości 8.8
Nic się nie obróciło a oś jest całkiem okrągła.
Maksymalny moment podawany przez producenta to 40Nm ale nigdzie nie podają przy jakim prądzie.
Jedzie całkiem sprawnie.
No i wygląda elegancko.
Jutro postaram się wstawić fotki jak wygląda razem z rowerkiem.
bloodyopel - Pon 18 Kwi, 2016
A Vmax bez wspomagania nie sprawdziłeś? pewnie wyjdzie coś koło 1km/h z 1V, czy może coś więcej?
Ze swojej strony dodam trochę danych z "wnętrza":
40 magnesów 25x13mm
45 cewek 25x8mm
średnica stojana 180mm
Szwagier - Pon 18 Kwi, 2016
sirgregs napisał/a: | Prędkość maksymalna ze wspomaganiem jaka dzisiaj miała miejsce to 53,5 km/h. |
Szybki jest
Jak się jeździ takim silnikiem bez sensorów? Komfort jest dużo mniejszy, niż z czujnikami halla?
sirgregs - Pon 18 Kwi, 2016
Szwagier napisał/a: |
Jak się jeździ takim silnikiem bez sensorów? Komfort jest dużo mniejszy, niż z czujnikami halla? |
Szczerze mówiąc to ja też chciałbym o to zapytać. Jedyny silnik bldc na jakim jeździłem z czujnikami to sparta. I różnica w trybie czujnikowym i bezczujnikowym była kosmetyczna.
Bez wspomagania powiedzmy że idzie 40km/h w średnim trybie prędkości sterownika.
bloodyopel - Pon 18 Kwi, 2016
Najbardziej zauważalna różnica jest przy najniższych prędkościach, jak już się bujnie to różnicy raczej wielkiej nie poczujesz
Czyli prędkość niespełna 1/1, będzie dobrze
sirgregs - Wto 19 Kwi, 2016
Wygląda na to że w aktualnej produkcji są cztery wersje tych silników. Przy czym tylko wersja "power" kręci projektowo powyżej 40km/h. Znalazłem również prąd przy którym producent podaje moment maksymalny. Wartość prądu to 25A. Czyli 30A to dla tych silników nie powinien być żaden problem.
I fotki z wczorajszej jazdy testowej (niestety jakość kiepska bo robione kalkulatorem):
bloodyopel - Wto 19 Kwi, 2016
sirgregs napisał/a: | Wygląda na to że w aktualnej produkcji są cztery wersje tych silników. Przy czym tylko wersja "power" kręci projektowo powyżej 40km/h. |
Ale to pewnie tylko kwestia wbudowanego w nie oryginalnie sterownika; no chyba że różnie je nawijali, ale wersja nawinięta na 25km/h byłaby demonem momentu
sirgregs - Wto 19 Kwi, 2016
Dane techniczne są > tutaj <
Może znamionowe napięcie zasilania jest również różne w zależności od wersji i stąd różnice w prędkościach maksymalnych przy tych samych prądach. Napięcia zasilania łaskawie nie podali w tabelce.
Najważniejsze że silniczek ładnie się komponuje z rowerkiem
Te 30A wydaje się że silnik termicznie by przyjął natomiast przy 18A moc maksymalna teoretyczna to około 800W i moment rzędu 32Nm który raczej nie powala.
Bez zabezpieczenia obrotu osi według mnie nie ma sensu dawać mu więcej prądu bo chwila nieuwagi i kable urwane. No i rozplatanie kółka
Ja osobiście pozostanę przy 18A które i tak nie dają pewności że oś się nie obróci.
Wspomaganie jest na poziomie sparty w kółku 28 cali, no może z racji nieco mniejszej średnicy kółka jest troszkę lepsze przyspieszenie. Ale może to tylko złudzenie.
Jako budżetowe rozwiązanie powyższy silniczek ma sens choć osiągi są niewiele lepsze niż sparta za to masa zdecydowanie większa.
Jak ktoś oczekuje 2kW to raczej nie wybór dla niego.
sirgregs - Sob 30 Kwi, 2016
Pojeździłem trochę na 10s Lipo. Bez pedałowania max 35km/h. Z lekkim wspomaganiem ponad 40km/h.
Nieco wolniej i znacznie oszczędniej niż 12s. Do celów czysto transportowych bardzo optymalna konfiguracja.
sirgregs - Pią 17 Cze, 2016
Zważyłem dzisiaj goły silnik (bez szprych, obręczy i kasety). Wyszło 5,5 kg.
Do dnia dzisiejszego przejechałem na silniczku z tematu 500km. Sprawuje się bez zarzutu i oby tak dalej.
bloodyopel - Pią 17 Cze, 2016
Blokadę obrotu osi dorobiłeś?
|
|
|