To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER
Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie

Dział dla początkujących - Pierwszy eBike - właściwy dobór sprzętu

h_jump - Pią 03 Cze, 2016
Temat postu: Pierwszy eBike - właściwy dobór sprzętu
Witam

Pracuję nad swoim pierwszym e-bikiem.
Posiadam silnik BLDC 500W, 48V , prąd maksymalny 25A
Chcę go zestawić ze sterownikiem 36-48V prąd maksymalny 30A
Planuję aby rower współpracował z akumulatorem li-ion 12s x 8p własnej produkcji, ogniwa będą różne ale najgorsze będzie miało max prąd rozałowania 5,2 A

Zastanawiam się czy ta różnica w maksymalnym prądzie między silnikiem a sterownikiem może doprowadzić do spalenia silnika- czy jak maksymalnie wychylę manetkę gazu - to jakimś sposobem silnik dostanie za duży prąd ? Wiem że pytanie jest z podstaw prawa Ohma - ale wolę się upewnić...

Będę wdzięczny za info

toprius1 - Pon 20 Cze, 2016
Temat postu: Re: Pierwszy eBike - właściwy dobór sprzętu
h_jump napisał/a:
Witam

Pracuję nad swoim pierwszym e-bikiem.
Posiadam silnik BLDC 500W, 48V , prąd maksymalny 25A
Chcę go zestawić ze sterownikiem 36-48V prąd maksymalny 30A
Planuję aby rower współpracował z akumulatorem li-ion 12s x 8p własnej produkcji, ogniwa będą różne ale najgorsze będzie miało max prąd rozałowania 5,2 A

Zastanawiam się czy ta różnica w maksymalnym prądzie między silnikiem a sterownikiem może doprowadzić do spalenia silnika- czy jak maksymalnie wychylę manetkę gazu - to jakimś sposobem silnik dostanie za duży prąd ? Wiem że pytanie jest z podstaw prawa Ohma - ale wolę się upewnić...

Będę wdzięczny za info


Nie spalisz silnika, ponieważ jest on przystosowany do napięcia 48V, ponadto 12s li-jon da Ci napięcie tylko 12x3,6V= 44,4V.
Może być duży problem z akumulatorami. Nie mogą być ogniwa "lepsze" i "gorsze".
Wszystkie ogniwa powinny być takie same, dlatego płytka zabezpieczająca całość tzw. BMS
posiada balanser, czyli układ który stara się wyrównać napięcie na ogniwach pod koniec lub po naładowaniu całego pakietu (poprzez rozładowanie najsilniejszych, lub oczekiwanie na naładowanie najsłabszych).

Powodzenia

wookie - Pon 20 Cze, 2016

Napięciem ja bym się na twoim miejscu nie martwił, ale raczej prądem.
Jeśli fabryka dała 25A, to 30A nie będzie większym problemem, pod warunkiem że nie będziesz katować silnika zakopany w piachu albo jadąc powoli pod górę. Silnik lubi się kręcić.
Inna sprawa to te 500 W, silnik dostaje wg. producenta 48*25A=1200 W, a nie 500.
Moce silnika BLDC są bardzo umowne, raczej mówią o tym przy jakich mocach silnik ma największą sprawność, a nie ile taki silnik zniesie.
Najlepiej jest po prostu monitorować temperaturę silnika, a jeszcze lepiej go zabezpieczyć termicznie tak, żeby się rozłączała stacyjka po osiągnięciu np 150 st. C na uzwojeniach.

Najlepiej napisz jaki to silnik, może ktoś zna jego możliwości i się wypowie.

h_jump - Sob 25 Cze, 2016

wookie napisał/a:
Napięciem ja bym się na twoim miejscu nie martwił, ale raczej prądem.
Jeśli fabryka dała 25A, to 30A nie będzie większym problemem, pod warunkiem że nie będziesz katować silnika zakopany w piachu albo jadąc powoli pod górę. [...]


Dziękuję za odpowiedź. Mój silnik to BLDC DFHBM 500W 7x8 firmy BestMotor. Mam zamiar zabezpieczyć go wyłącznikiem termicznym. Jeżeli ktoś miał taki silnik i może się podzielić wnioskami z jego użytkowania - to na pewno będzie to cenna informcja.

Pozdrawiam

h_jump - Sob 25 Cze, 2016
Temat postu: Re: Pierwszy eBike - właściwy dobór sprzętu
toprius1 napisał/a:

Może być duży problem z akumulatorami. Nie mogą być ogniwa "lepsze" i "gorsze".
Wszystkie ogniwa powinny być takie same, dlatego płytka zabezpieczająca całość tzw. BMS
posiada balanser, czyli układ który stara się wyrównać napięcie na ogniwach pod koniec lub po naładowaniu całego pakietu (poprzez rozładowanie najsilniejszych, lub oczekiwanie na naładowanie najsłabszych).

Powodzenia


Dziękuję za odpowiedź. Mam jeszcze jedno pytanie w związku z tymi różnymi akumulatorami. Faktycznie mam różne-różni producenci ale same firmowe. Wszystkie zmierzyłem ładowarką z pomiarem pojemności i rezystancji wew.(bardzo czasochłonny proces tak na marginesie) Najgorsze mają 2200 mAh pojeności zmierzonej a naljepsze około 2500. Rezystancja się waha od 40 do 60 mOhm. Chcę je ułożyć tak że w jednej celi będą jak najbardziej zbliżone do siebie rezystancją i pojemnością .Czyli wyjdzie tak że cele będą się różniły między sobą. Czy ktoś robił takie eksperymenty ? Czy mimo wszystko uważacie że zniszczę te ogniwa ?

Przemek - Sob 25 Cze, 2016

ja też mam "żeniony" akumulator z rożnych ogniw o różnych pojemnościach i rezystancji ale składałem je tak żeby wszystkie sekcje były równe, tzn utworzyłem sobie w ekselu 16 kolumn 16s i wpisywałem po kolei do każdej sekcji wartość ah ogniwa a pod spodem miałem wpisaną formulę zliczając pojemność i tak po przejechaniu pierwszej i drugiej "lini" eksel zliczył mi rozjazdy wiec w 3 rzędzie lawirowałem pojemnościami dokładając do mocniejszej sekcji słabsze ogniwo a do słabszej mocniejsze i tak 13 p sekcji, trochę sie nakombinowałem ale efekt końcowy jest taki ze mam wszystko prawie równe a to prawie to około 50mah rozjazdu pomiędzy najmocniejszą a najsłabszą sekcją, aku ładowany ze 50 razy przejechałem ze 1500km dobrze trzyma jak na złom jestem zadowolony
h_jump - Sob 25 Cze, 2016

Przemek napisał/a:
ja też mam "żeniony" akumulator z rożnych ogniw o różnych pojemnościach i rezystancji ale składałem je tak żeby wszystkie sekcje były równe,[...]


Czyli, jak zrozumiałem, trzeba robić odwrotnie niż napisałem. Tak dobierać ogniwa żeby poszczególne sekcje były równe ( a nie ogniwa w jednej sekcji równe). Dzięki za podpowiedź.

Przemek - Sob 25 Cze, 2016

tak aku musisz mieć równy żeby rozładowywał się równo bo inaczej lepsza sekcja będzie pracować na słabsze i wszystko ci szybko padnie ta dobra tez
WojtekErnest - Nie 26 Cze, 2016

h_jump napisał/a:
Tak dobierać ogniwa żeby poszczególne sekcje były równe ( a nie ogniwa w jednej sekcji równe).

Tak to jest właściwe aby z róznych ale podobnych ogniw zrobić względnie stabilny i wyrównany pakiet.
Pamiętać nalezy aby każde ogniwo było sprawdzone pod kątem upływnosci, tzn nie wykazywało spadku napięcia (po naładowaniu) np po 24 godz. To trwa ale potem się opłaci mniejszą awaryjnością. Warto przy takiej konstrukcji robić sobie rezerwowe pakieciki 1S czy 2S aby w razie problemów, szybko zmienić bez kilkudniowych przerw w jeżdzie, szczególnie w lecie :-)

h_jump - Pon 27 Cze, 2016

Dziękuję wszystkim za informacje. Mam jeszcze jedno pytanie w sprawie doboru ogniw. Trafiło mi się kilkanaście szt ogniw o zbliżonych parametrach nominalnych jak reszta czyli max prąd rozładowania 5,6 A i pojemność 2800mAh. Ale napięcie ładowania to 4,35V.( większość ogniw mam 4,2V, 2600mAh poj nominalnej i 5,2A prąd max) Testowałem je ładowarką z testem pojemności przy rozładowywaniu , ładując je uprzednio do 4.2 V i wychodzi że mają ,nawet przy tym zaniżonym ładowaniu ,pojemność 2300, czyli bardzo dobrą jak na moje pozosłatłe ogniwa. Rezystanja wew też wg mnie bardzo dobra - nie przekracza 60 mOhm.
Pytanie czy mogę połączyć ogniwa 4,2 i 4.35 V w jednym pakiecie mieszając je w sekacjach między sobą ( łącząc równolegle ogniwa o różnym napięciu nominalnym). Czy ktoś zrobił już taki pakiet ?

Będę ładował je napięciem 13 x 4,2V = 54,6 V ( zmieniłem koncepcję i chcę zrobić 13 cel a nie 12).

Tak informacyjnie te ogniwa 4,2 V to Samsungi ICR18650-26 F lub H (różowe) oraz Panasonic NCR18650(szare)
A te 4,35V to LGABC21865 i Sanyo UR18650ZT

Eryk1000 - Pon 27 Cze, 2016

Jasne że możesz łączyć 4.2 z 4.35V tylko w takim przypadku nie możesz przekraczać 4,2V cela ;)
qaz33 - Wto 28 Cze, 2016

rezystancja wewnetrzna moze byc rozna. Ja bym rownolegle laczyl wszystkie tej samej firmy a mieszal rozne typy dopiero w szeregu i wtedy ladowal calosc na 4.2V. Przy polaczeniu rownoleglym ogniw o roznych oporach jedne beda dawac wiekszy prad, szybciej sie nagrzewac i to spowoduje ze tez beda sie szybciej zuzywac powodujac coraz to wieksze rozjazdy
WojtekErnest - Wto 28 Cze, 2016

Też proponuję tak robić jak napisal @qaz33.
h_jump - Nie 03 Lip, 2016

qaz33 napisał/a:
rezystancja wewnetrzna moze byc rozna. Ja bym rownolegle laczyl wszystkie tej samej firmy a mieszal rozne typy dopiero w szeregu i wtedy ladowal calosc na 4.2V. Przy polaczeniu rownoleglym ogniw o roznych oporach jedne beda dawac wiekszy prad, szybciej sie nagrzewac i to spowoduje ze tez beda sie szybciej zuzywac powodujac coraz to wieksze rozjazdy


Chcę się upewnić że dobrze zrozumiałem : lepiej wg Ciebie połączyć w jednej celi(równolegle) ogniwa jednej firmy o zbliżonej pojemności- nawet jeżeli oznacza to że poszczególne cele będą się różniły pojemnością ? Np w jednej celi połączę rónolegle ogniwa Samsunga wszystkie mniej-więcej po 2100mAh a w drugiej celi same Panasonic , każde o pojemności 2500mAh ?

Eryk1000 - Nie 03 Lip, 2016

Ja bym pomieszał ogniwa tak aby każdy segment równoległy ogniw miał taka samą pojemność lub bardzo zbliżona do sąsiedniego. Mając rożne pojemności segmentów BMS sobie z tym nie poradzi, zrobią się rozjazdy, przedwczesne odcięcia zasilania i inne cuda na kiju.


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group