To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER
Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie

Konstrukcje własne - Elektryczny mountainboard

Gobe93 - Sob 04 Cze, 2016
Temat postu: Elektryczny mountainboard
Witam,
Zainspirowany waszymi konstrukcjami postanowiłem w końcu stworzyć coś swojego. Planuję przerobić deskę mountainboardową na elektryczną. Ze względu na ograniczony budżet doszedłem do wniosku, że podobne osiągi osiągnę stosując silnik szczotkowy i akumulatory żelowe. Na silniki BLDC + sterowniki + baterie LiPo + BMS'y i ładowarkę musiałbym dać 4x tyle co za komplet z silnikiem DC. Dlateog wybór był prosty :razz:

W tym temacie będę na bieżąco opisywał moje postępy :)

Założenia:
-prędkość max 30-35km/h
-silnik Magma 36V 800W
-sterownik do silnika szczotkowego Magma 36V 800W
-3 x akumulator żelowy 12 V 7Ah
-deska kheo FX z zawieszeniem
-przeniesienie napędu za pomocą łańcucha
-sterownie zdalne albo manetką

Pomysł zaczerpnięty z YouTube, deska daje radę :)
https://www.youtube.com/embed/QxA2KBRVO8k

Deska:


Zastanawia mnie kilka rzeczy (bo z elektroniki przyznam się nie jestem aż tak dobry).

1. Czy hamowanie silnika przez sterownik wystarczy? (widzę, że jest wyjście na hamulec) ?
2. Czy silnik 800W będzie wystarczający czy może lepiej od razu pokusić się o 1000W i dodać dodatkowy akumulator? (podobno mocy nigdy za wiele)
3. Jak przy takim sterowniku najlepiej rozwiązać sterownie ? Czy da radę bez problemu podpiąć kontroler np taki z HB: HK-GT2B 3CH 2.4GHz
4. Czy taki silnik albo kontroler powyżej 800W potrzebuje jakiegoś dodatkowego chłodzenia, czy nie jest to konieczne ?

bloodyopel - Sob 04 Cze, 2016

Szybko z żeli zrezygnujesz :P ale na start na próby i na złapanie bakcyla to ok ;)
Czy wystarczy 800W? Wszystko zależy od przełożenia jakie zastosujesz, Ja w swojej desce mam trochę ponad 900W i prędkość max w granicach 18-20km/h i powiem Ci że momentu jest na tyle dużo, że przy starcie z manetką trzeba obchodzić się bardzo ostrożnie (co niektórzy przekonali się o tym na zlocie :D ). Przełożeniem możesz dowolnie manewrować pomiędzy momentem a prędkością max.
Hamulec definitywnie załóż mechaniczny, będziesz miał jakiekolwiek jego dozowanie, przez sterownik będzie zero/jedynkowo a i jakby coś padło to możesz się niemiło zdziwić...
Sterowania typowo RC nie podłączysz pod ten sterownik, a przynajmniej nie łatwo. Zobacz jak to u siebie rozwiązałem - kawałek rurki aluminiowej, grip rowerowy, manetka kciukowa i klamka hamulcowa. Co prawda kablowo ale jest wygodne sterownie.

rafalbooa - Nie 05 Cze, 2016

Moj kolega ma orginalna tak deske.Silnik 800w i trzy zelowe akumulatory.Jezdzi sie na tym dobrze tylko trzeba miec wprawe.Te zelki starczaja mu na dwa sezony potem pojemnosc mu spada.Mozesz kupic silnik 800w z magmy tylko bez przekladni.Silnik napewno da rade widzialem tez deske z 600 watowym silnikiem i tez nie zle jezdzila.Fakt ze z zelkami to troche wazyla.Silnik napedza tylko jedno kolo z tylu przez pasek zebaty.
Majster - Pon 06 Cze, 2016

Ciekawy projekt :mrgreen: . Także doradzałbym Li-Pole, na przykład Turnigy 4s 5Ah - dużo lżejsze i mogą oddać więcej mocy.

Chłodzenie nie jest konieczne, o ile nie przeciążasz silnika. Sam zobaczysz jak się grzeje sterownik.

Gobe93 - Pon 06 Cze, 2016

Taki jest plan na przyszłość żeby zamiast żelów władować 3 x 4S 5Ah Lipo, ale na razie mnie fundusze ograniczają a na Lipole musiałbym wydać min 350zł + ładowarka + BMS i robi się ponad 600zł. Może po wakacjach :cool: Wagę tych żelów jakoś przetrwam na sam początek żeby złapać bakcyla :)
Jaki znacie najlepszy i najprostszy sposób na monitorowanie stanu akumulatorów ? Zwykły woltomierz podpięty do 4 żeli monitorujący całkowite napięcie wystarczy ? Czy da się to jakoś inaczej rozwiązać ?

Gobe93 - Pią 14 Kwi, 2017

Po długim czasie nieobecności i lenistwa postanowiłem dokończyć swój projekt deski.

Aktualnie cały silnik stabilnie jest przymocowany do deski. Sterownik na 800W na 36V już kupiony, manetka z rurki na kablu. Czekam teraz na akumulatory 3 x Toyama NPC 12 12V 12 Ah Deep Cycle. Liczę na zasięg ok 15km przy normalnej jeździe :)
Jak dobrze pójdzie to na początku maja pierwsze testy :mrgreen:

W załączniku kilka fotek

Gobe93 - Pią 14 Kwi, 2017

Zastanawiam się jednak nad maksymalną prędkością którą będę mógł osiągnąć. Biorąc pod uwagę, że silnik ma 2800rmp, zębatka mała ma 11 zębów duża 55 to przełożenie 1:5. Przy max obrotach na kole o średnicy 7,5cala uzyskam prędkość 20km/h.
Teraz pytanie do doświadczonych użytkowników - taka prędkość na początku wystarczy aby w miarę przyjemnie sobie pośmigać po leśnych ścieżkach ?
Czy może w przyszłości zmienić silnik na np 600W a sterownik zostawić dzięki temu będę miał większe obroty i prędkość ?

sirgregs - Sob 15 Kwi, 2017

Żeby w przyszłości zwiększyć prędkość to będziesz musiał zwiększyć napięcie aku przy okazji zmiany akumulatora z Pb na liion lub lipo.
Zmiana silnika nic nie da bo oba silniki mają takie same obroty mocy znamionowej z tego co kojarzę. Po zmianie silnika jedynie spadłaby moc odpowiednio.
Zysk ze zmiany napięcia i typu aku jest wielopłaszczyznowy. Zwiększasz prędkość i jednocześnie moc mechaniczną zestawu. Do tego pojazd staje się lżejszy przy zwiększonym zasięgu.
Sterownik, silnik i cała reszta pozostaje bez zmian. Jak praktyka pokazuje w skrajnych przypadkach taki osprzęt potrafi bez problemów funkcjonować nawet przy dwukrotnym przewoltowaniu.
Więc aku 36V Pb na początek do nauki a jak załapiesz bakcyla to np. 12s lipo/liion i śmigasz szybciej i dalej bez wymiany komponentów oprócz aku oczywiście.

Rafał - Sob 15 Kwi, 2017

20 km/h spokojnie wystarczy na początek. Wcale tak łątwo się na tym nie jeździ (lepiej kup komplet ochraniaczy) Najłatwiej prędkość zmienisz zmieniając zębatkę silnika.
Zobacz sobie na tego gościa. To guru elektrycznych mountainboardów.
https://www.youtube.com/watch?v=CRz9FzyVFkg
https://www.youtube.com/watch?v=Vob7LMkrS1M

Gobe93 - Wto 15 Sie, 2017

W końcu dzięki pomocy przyjaciela udało mi się uruchomić deskę i odbyć pierwsza jazdę testową. Koniec z końców zdecydowałem się na zasilanie li ion w ukladzie 10S 4P. Prędkość przy naładowaniu ok 40% wyniosła 20km/h. Całkowitą waga z akumulatorem to 15kg więc lekka nie jest :-) Sterowanie przez manetke działa całkiem przyjemnie gorzej przy starcie bo można zleciec.
Ogólnie jestem bardzo zadowolony z konstrukcji, cel stworzenia deski został osiagniety :-) Kolejnym krokiem będzie pewnie wymiana silnika na bezszczotkowy ale to na kolejny sezon :-)

Gobe93 - Czw 21 Wrz, 2017

Więc tak, maksymalna prędkość deski jaką udało mi się osiągnąć na prostej to 26km/h :mrgreen: Zasięg ok 23km. Jest stabilna podczas jazdy, doskonale radzi sobie w lesie, na ścieżkach z kamykami itd :) Podjazd pod górki nie jest problemem dzięki dużemu momentowi obrotowemu silnika :wink: :)

Wskaźnik poziomu naładowania baterii sprawdza się doskonale, jest podpięty pod stacyjkę i akumulator. Największym problemem dla mnie był sposób zamocowania silnika tak aby był w odpowiedniej odległości od koła. Zastanawiam się czy zamiast łańcucha nie zastosować paska.

Deska podczas jazdy prezentuje się tak:
Film 1
Film 2
Aktualnie dodany jest system hamowania MBS V5 na przednie koła, dzięki czemu bez problemu można się zatrzymać :)

W planach:
- obklejenie deski i skrzynki folią carbon
- zamontowanie osłony silnika dla celów estetycznych
- zamontowanie oświetlenia przedniego i tylnego (jakieś pomysły ) ?

Majster - Pon 25 Wrz, 2017

Jak z hamowaniem? Masz jakiś hamulec czy używasz regena?


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group