To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER
Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie

Oświetlenie, przetwornice DC/DC, manetki, panele słoneczne, itp. - Przycisk turbo

Przemek - Pon 06 Cze, 2016
Temat postu: Przycisk turbo
Witam Panów, chciałbym mieć możliwość chwilowego podnoszenia amperów, w moim sterowniku aktualnie mam 45 A ale czasami przydało by się więcej na przykład ruszając ze świateł itd., w poprzednim sterowniku miałem wlutowaną zworkę z drutu lecz nie było to zdrowe rozwiązanie dla baterii, tym razem chciałbym mieć nad tym "dozowaniem" kontrolę poprzez przycisk zwierny włączał bym sobie "turbo na 5-10 sekund, z tego co się orientowałem raczej nie da się tego zrobić na niewielkim przekaźniku bo nie przeniesie natężenia kolega doradził mi zrobienie "turba" na tranzystorze IGBT niestety elektronika to nie jest moja najmocniejsza strona a więc pytanie do was czy ktoś ma takie turbo jeśli tak to jak rozwiązał problem takiego układu, pozdrawiam
Mobil - Pon 06 Cze, 2016

Jaki dokładnie masz sterownik? Masz tam funkcie 3speed?
Tomas - Pon 06 Cze, 2016

Ale 3speed nie wyciągnie wiecej jak 45A i tak. Jest na forum temat o zwiększaniu prądu sterownika. Trzeba nadlać cyny na lut.
Mobil - Pon 06 Cze, 2016

Lol Tomas czytaj co gościu pisze, chce na chwile więc i tak musi mieć 3speed albo coś podobnie działającego bo jak podleje cyną to później musi jakoś obniżyć prąd :roll: Dlatego pytam co to za sterownik...
Przemek - Pon 06 Cze, 2016

sterownik ma funkcję 3 speed, jeżdżę w zasadzie ciągle na high ale to niema wpływu na ampery, jeśli dobrze kojarzę zmienia kąty halli, tak jak pisałem nie chce nadlewać bocznika chce mieć ta funkcję na przycisk do kontrolowanego "dotrurbiania" :twisted:
atomek1000 - Pon 06 Cze, 2016

Nie ma takiej możliwości. + i tak byś cały czas z wcisniętym turbo jeździł :lol:
Mobil - Pon 06 Cze, 2016

Ja bym na Twoim miejscu podlał bocznik i normalnie jeździł na "Normal" a chcesz turbo to przełączasz na "Hi" i ogień :roll: No chyba, że na każdym trybie mass 45A...
Przemek - Pon 06 Cze, 2016

Atomek
och własnie sobie obiecywałem ze tylko raz dziennie doturbiam :mrgreen:
jednak wydaje mi się ze możliwość jest, w nowym elektroniku jest przekaźnik na tranzystorze tylko do 30A i prąd ac

Przemek - Pon 06 Cze, 2016

Mobil
no własnie w każdym trybie mam 45A 3 speed obcina tylko prędkość

madejp - Pon 06 Cze, 2016

Przemek, jak chcesz chwilowo zwiększyć prąd, to nasuwają mi się dwa rozwiązania - albo równolegle do bocznika dolutować MOSFET'a albo zmodyfikować dzielnik napięcia lub dorobić własny w torze pomiarowym.

Rozwiązanie z modyfikacją dzielnika napięcia powinno być proste, trzeba równolegle z rezystorem zwierającym do masy wlutować odpowiednio dobrany rezystor sterowany przez jakiś tranzystor a ten przez przycisk. Robienie własnego dzielnika jest raczej gorszym rozwiązaniem, bo wymagało by przecięcia ścieżki.

Rozwiązanie z MOSFET'em wymaga dość dobrego dobrania Rds(on) do rezystancji bocznika - o ile da się znaleźć tranzystor z tak niską opornością. No i w datasheetach ta oporność jest podawana w dość szerokich widełkach, co zobaczysz, że jest dość istotne, jak zaczniesz podstawiać do wzoru na równoległą oporność. :)

P.S. Rozważania teoretyczne, nie bawiłem się w modyfikacje sterownika. :)

Anonymous - Pon 06 Cze, 2016

Ja bym spróbował z jakimś przekaźnikiem samochodowym. Trzeba tylko sprawdzić o ile wzrośnie prąd po zwarciu styków.
Przemek - Pon 06 Cze, 2016

madejp, elektronik który proponował mi mosft, własnie mówił o dokładnym wysterowaniu go przez rezystor, ale niestety chłopina jest tak zarobiony ze powiedział ze zrobi mi takie coś tylko muszę mu podać rozwiązanie bo zwyczajne niema czasu by się nad tym pochylić , znalazłem gotowe takie coś http://www.tme.eu/pl/kata...551%2C358103%3B
cena dosyć wysoka jak za chwile radości, :neutral: , ale w razie braku lepszego rozwiązania - przełknę :neutral:
zeeltom rozwiązanie z samochodowym przekaźnikiem było by najlepsze, nie dość że tanie to dodatkowo dobre i tanie :cool: ! obawiam się jednak że przepływ będzie zbyt mały lub że zestyki przy pierwszym "zwarciu" po prostu się skleją, pożądany przekaźnik mechaniczny " od taurona" to niestety zabierze sporo miejsca co przy tak sporej ilości kabelkolobi robi już jednak problem
Panowie przecież na tym zacnym forum jest niejedna tęga głowa :lol: POMOŻECIE ? :oops:

Anonymous - Wto 07 Cze, 2016

Są przekaźniki do świec żarowych na 80A. A ile ty chcesz tam pakować? Weź pod uwagę, że przez styki takiego przekaźnika nie będzie płynął cały prąd, tylko jego część, bo reszta prądu popłynie nadal starą drogą przez zworki.
jszk - Wto 07 Cze, 2016

Panowie, stawiam dobrą flaszkę temu kto to zrobi na przekaźniku i będzie to działać nieco lepiej niż losowo.
Bocznik w kontrolerze 30A ma rezystancję ok 0,5mR czyli 0,0005 ohma. Jak to zmierzyłem? Dosyć prosto. Watomierz wskazywał ok. dwukrotnie większy prąd na boczniku zewnętrznym 1mR w stosunku do bocznika w kontrolerze.
Opór styków przekaźnika to conajmniej kilka mR więc cała idea przekaźnika jest do wyrzucenia.
Jeśli znajdzie się tranzystor o rezystancji mniejszej niż 1mR to może coś z tego bedzie, ale wątpię.
Jedyna opcja to zgłębienie się w układ pomiarowy bocznika w kontrolerze i tam należy nieco go zmodyfikować.

atomek1000 - Wto 07 Cze, 2016

jszk napisał/a:
Jedyna opcja to zgłębienie się w układ pomiarowy bocznika w kontrolerze i tam należy nieco go zmodyfikować.

Najprościej będzie nadlać bocznik do żądanego "TURBO" a do ukladu pomiarowego dolutować jakiś rezystor i w momencie naciskania turbo omijać rezystor. Też pewnie będzie to trzeba zrobić na jakimś małym przekaźniku aby nie ciągnąć metr kabla pomiarowego do kierownicy.



Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group