To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER
Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie

Inne pojazdy fabryczne - Sparta Batavus z systemem ION

Paps - Wto 07 Cze, 2016
Temat postu: Sparta Batavus z systemem ION
Zaczne od tego że moja dama zażyczyła sobie elektryka, po przejechaniu się 10 modelami używanymi wybór padł na Batavus Pavoda ION rower super (wystrzegać się torpeda) wspomaganie fajnie działa w trybie eco do 15km/h w trybie normal 24km/h w trybie sport 27km/h przy mojej masie 100kg system ION załącza się jak tramwaj tyle że bezszelestnie daje sporą frajde, ja robie nim 30km uważam ze sporo jak na seryjniaka. teraz o systemie ION jest to komputer, który znajduje się w baterii i który zarządza pracą silnika oraz licznikiem , który jest zarazem elektronicznym kluczem. wszystko ok, ale baterii nie da się regenerować, a możę się mylę to mnie poprawcie. nowa 1400 + programowanie jej pod rower w serwisie 150. dodam że bateria jest NiMh Plusem jest to że rower ładuje się bardzo szybko około 3,5h od zera do pełna i około 1h 10min z 60% do 100% z wad rowerka to troszke słabe chamulce a moze poprostu mam podjechane z przodu rolkowe tył bęben. Poniżej zamieszczam zdjęcie baterii z ukrytym w niej kompem.

rower 16500km i rośnie narazie jesteśmy z niego zadowoleni.

czekamy tylko na opcje regeneracji baterii;]

bloodyopel - Wto 07 Cze, 2016

Wypij kielicha i zrób zdjęcia jeszcze raz, bo wyraźnie Tobą telepie :D (oczywiście żart, bez urazy ;) )
Pavyan - Wto 07 Cze, 2016
Temat postu: Re: Sparta Batavus z systemem ION
Albo może: wypij kielicha jeszcze raz i zrób zdjęcia :grin: (też żart, bez urazy :wink: )

Czy dobrze rozumiem - nowa bateria 1400 plus programowanie 1500 = 2900? :grin:
Czy raczej nowa bateria 1400 plus programowanie 100 = 1500?

No i te 224km/h... ? W trybie normal? :grin:
Paps napisał/a:
[...] w trybie normal 224km/h [...]


Rozbierałem tą "spartańską" rurę i wyjmowałem akumulatory - nieciekawa robota.
Taka konstrukcja ramy/roweru i ukrycie baterii może i estetycznie wygląda, ale po jej padnięciu wymusza kupno nowej identycznej u producenta-monopolisty - a to mi się już barrrdzo nie podoba. I ten wbudowany w baterię, zalany silikonem sterownik... olbrzymia przeszkoda dla zastosowania własnego, tańszego zestawu akumulatorów, oczywiście Li-Ion.
Prawdę mówiąc, to wszystko byłoby dla mnie mocnym przeciwwskazaniem dla kupna tego sprzętu.
A opcji regeneracji NiMH raczej nie będzie :wink: ...

PS: Niedawno kolega kupował na ebayu oryginalną, bagażnikową, zamienną baterię Li-Ion 36V 10Ah do jakiegoś NEXUS-a, zapłacił ok. 1000zł. Stara padła po chyba 5 latach, były tam akumulatory pryzmatyczne. Bez sterownika, wyjście dwuprzewodowe, więc nawet można było wpakować tam 18650 zamiast płaskich i wtedy nawet zwiększyć pojemność.
Mam na myśli to, że dość drogi jest ten oryginalny zapasowy zestaw do Sparty, tym bardziej, że to jednak NiMH.

bloodyopel - Śro 08 Cze, 2016
Temat postu: Re: Sparta Batavus z systemem ION
Pavyan napisał/a:
ale po jej padnięciu wymusza kupno nowej identycznej u producenta-monopolisty - a to mi się już barrrdzo nie podoba.


Rzuć okiem na ofertę arek_arecki, zrobił bardzo fajny zamiennik tej baterii na LiIon 18650 pasującej idealnie w miejsce oryginalnej baterii :wink:

Pavyan - Śro 08 Cze, 2016

O, nie wiedziałem.
Ale wiem, że to powinno być możliwe.
Jakiś czas temu bowiem rozrysowałem sobie przekrój tej spartańskiej rury i z "symulacji" (duże słowo :grin: ) wynikło, że w przekrój powinno wejść spokojnie 5 szt. ogniw 18650, natomiast w długość "rynny" 8÷9 sztuk, po wywaleniu sterownika nawet chyba 10; oczywiście gdyby ktoś chciał użyć oryginalnej rury - jednak jej rozbieranie jest katorgą rycia w silikonie. Gdyby użyć np. dużego termokurcza do zasymulowania rury, byłoby dużo łatwiej.
W razie użycia ogniw 3,5Ah to mogłoby spokojnie dać baterię 24V/17,5Ah, a więc dużo pojemniejszą od oryginału (bateria którą rozbierałem miała 20x1,2V, czyli 24V/10Ah).
Cena takiego zamiennika, nawet mimo użycia b. dobrych ogniw 18650 w konfiguracji 7s5p, również powinna być bardzo konkurencyjna.
Ale to tylko moje teorie, i takimi pozostały - a jak widać Arek_Arecki coś podobnego zrealizował.
Moje uznanie.

PS: Obejrzałem to sobie na stronie Arka, bardzo fajna realizacja, choć tam napięcie zamiennej baterii (51,4V) jest dużo wyższe niż oryginału. Inny model roweru albo może zdrowo przewoltowany silnik?

bloodyopel - Śro 08 Cze, 2016

Taka niepozorna bestia wyszła :D


A tu cały wątek ;) http://forum.arbiter.pl/v...=sparta&start=0

Anonymous - Śro 08 Cze, 2016

Przeszło przeze mnie parę tego typu rowerów, z parowaną elektroniką, ale osobiście odradzam. Głównie ze względu na problemy z elektroniką w razie jakiejkolwiek awarii. To parowanie elektroniki producent tłumaczy ochroną przed kradzieżą.
W razie awarii najprostszym rozwiązaniem jest wywalenie oryginału i przeróbka na zwykły zewnętrzny kontroler.

Pavyan - Śro 08 Cze, 2016

He, he... >producent< zawsze tłumaczy "troską o dobro klienta" wszystkie zabiegi uwiązujące go do siebie i mające na celu wyłącznie maksymalizację SWOJEGO zysku.
Raczej nie spotkałem sytuacji, kiedy >producent< szczerze powiedziałby, o co mu chodzi :mrgreen:

@Bloodyopel: Ładna bestyjka, ale silnik to chyba jakiś taki ciut bolszy? :wink: Mocy z pewnością nie brakuje :grin:
Sam bym się chyba zastanowił nad podobnym potworem (bo idea ukrycia baterii w ramie przemawia do mnie jak najbardziej), jeżeli nietypowy napęd DC w moim e-zabytku odmówi posłuszeństwa.
Choć mnie ciągle podoba się bardzo idea mid-drive i dlatego te starsze Yamahy też mi pasują, tylko są trochę jamnikowate - bo bateria umieszczona za sztycą siodełka. I moc nieduża...

wesmar - Czw 16 Cze, 2016

Jeżeli chodzi o baterie NI-MH do sparty to mogę sporo powiedzieć. Mam ich 80 gałązek ściągniętych z rynku po 80-120 Euro za gałązkę, ale nie sprzedaję. W sumie jest to 1600 Ogniw. Uważam te GP za najlepsze na rynku zwłaszcza NT900DH i NT1000DH, 11-ki, są nieco gorsze żywotnościowo, ale mają faktycznie 11 Ah (Mam 3 niebieskie mierniki energii z ebaya). Nie chce mi się rozpisywać, zatem skrótowo: ogniwa te podobnie jak w Priusie przez hypercycle mogą służyć nawet 20 lat! bez widocznej oznaki zmniejszenia trwałości. Ważne by je wyładowywać do n-1v (na liczba ogniw w pakiecie) czyli powiedzmy1,1 na ogniwo i nie przegrzewać przy ładowaniu. Czasem wyrównywać po dłuższym leżakowaniu. Można ładować między 1C, a 0,5C do 40 st C. Zresztą jak z agregatu tak spięte gałęzie ładuję zimą 3 sezon 5 KW, w ciągu 2h i wszystko jest zimne. Acha to wszystko - listopad styczeń jak mi nie działają panele słoneczne. (Olej posmażalniczy mam za free, podgrzewanie toru indukcyjne). Ładuję je początkowo prądem prawie 1C, z wysoką efektywnością gdyż do 90 % naładowania sprawność ładowania wynosi zgodnie z katalogiem 92%. To nie to samo co paluszki AA i AAA. technologia tych ogniw była kupiona od panasonica. Nie trzeba doładowywać do końca, gdzie już mamy lekki wzrost temperatury. Szybko do 90-95% Wystarczy. Ja podkreślam wyłączam jak osiągną 40 st C zaś rozładowuje do 1,1/Cell, sparta oryginalnie 50 st i rozładowuje do 1V/cell.
Mam tez na tych ogniwach skuter elektryczny ebretti. W sumie 50v (1,25 katalogowo ma 1 ogniwo) i 60 Ah. Zasięg ~ 100 km, śmiga że hej. A teraz pokaz, ale ten jest słaby zrobię lepsze zdjęcia lub innym film
https://www.youtube.com/watch?v=X0l8VmzKhMg
w 2min 30 sek widać te gałązki (wybrane) bo akurat ładowałem nanofosfaty.
Jeszcze jedna ważna sprawa. Może komuś się ta wiedza przyda Testowałem ogniwa NT1000DH (10 Ah) na odpowietrzanie i przez 3h przeładowania prądem 0,5C bąka puściło 1 z 5-ciu. Potem te kolejne 4 testowałem na trwałość przez m-c i mimo temperatury ok 70 st (parzyły bardzo) nie zauważyłem ani podwyższonego rozładowania, ani utraty pojemności. Naturalnie jest to niszczące, ale dośw. robiłem celowo, ponieważ samo GP testuje je C/3 przez 6 godz i nie ma skutków ubocznych. Piszę to gdyby ktokolwiek kiedyś przegrzał je nie mając wyłącznika termicznego.
Co do sterownika sparty wbudowanego w toprun, jest to kodowane i trzeba wklepać własny firmware, wówczas nie ma żadnych limitów. Przerabiałem również minimalnie mostek tensometryczny wheatstone, wydłużając nieco kable, By rower jeździł praktycznie sam. O innych ciekawostkach z tym silnikiem rowerem mogę napisać dużo więcej. Z uwagi na jakość wykonania tegoż holendra można customizować wspaniałe maszyny
Pozdr. M.
P.S baterie można naprawiąc, jak już jest niesprawne to 1 ogniwo w 80 %, max 3 w NT1100DH. Poznac stan tez po nalotach czy puszczały bąka czy nie. pamiętajcie, że te 11-ki robione już w chinach mimo większej pojemności nie są tak dobre jak 10-ki i 9-ki!
Jeżeli ktoś jest z Warszawy zapraszam do garażu na pokaz :)

bloodyopel - Czw 16 Cze, 2016

wesmar napisał/a:

Co do sterownika sparty wbudowanego w toprun, jest to kodowane i trzeba wklepać własny firmware, wówczas nie ma żadnych limitów. Przerabiałem również minimalnie mostek tensometryczny wheatstone, wydłużając nieco kable, By rower jeździł praktycznie sam. O innych ciekawostkach z tym silnikiem rowerem mogę napisać dużo więcej. Z uwagi na jakość wykonania tegoż holendra można customizować wspaniałe maszyny


To ja bardzo poproszę (i pewnie całe forum :D ) bo jeśli dałoby się samemu programować sterownik pod siebie to już byłaby bajka :twisted:

wesmar - Czw 16 Cze, 2016

bloodyopel napisał/a:


To ja bardzo poproszę (i pewnie całe forum :D ) bo jeśli dałoby się samemu programować sterownik pod siebie to już byłaby bajka :twisted:


https://github.com/InfantEudora/sparta_ion - masz wszystko od ponad roku, możesz zmieniać pod siebie co chcesz. Sam przerabiałem kilka tych spart, dwie mam swoje własne i są bezszelestne, wysokowydajne i szybkie (oczywiście wszystko bez wspomagania, z tempomatem). Ten silnik toprun ma aż 90 % sprawności w szerokim zakresie obrotów. Ważne by go nie przewoltowywać! co wielu niepotrzebnie robi i para idzie w gwizdek. (temperatura, slabsze pole od rozgrzanych neodymów). Ja softowo mam prędkość pola max 40/h przy 26V. W praktyce 30/h leci przy zużyciu tylko 12 Wh/km! po asfalcie na marathon plus z tyłu i kendzie cieńkiej z przodu. Rower jest doprawdy genialny. Ideał na dłuższe wypady

bloodyopel - Czw 16 Cze, 2016

wesmar napisał/a:
oczywiście wszystko bez wspomagania, z tempomatem


Bez wspomagania a z tempomatem? Czyli jak nastawiałeś prędkość, manetką? Muszę zgłębić temat, bo sam bardzo lubię te silniki, a zawsze wybebeszałem je ze sterownika :mrgreen:

wesmar - Czw 16 Cze, 2016

[quote="bloodyopel"]
wesmar napisał/a:
oczywiście wszystko bez wspomagania, z tempomatem


Tempomat masz automatycznie jak wysterujesz nieco inaczej mostek tensometryczny. Wówczas odpalasz z pedała i sparta rusza oraz jedzie do wyboru z 3-ma predefiniowanymi prędkościami.. Musisz potem guzikiem poluzować :) . Już nie pamiętam, który kolor to był w mostku, jest tam zielony zółty i czerwony. Zdaje mi się, że albo zielony, albo zółty w każdym razie wystarczyło się 0,05 Ohm by kopał i jechał. Jeżeli podłączysz do nieprawidłowego to jeszcze ciężej będzie wspomagał. Ja trafiłem za drugim razem

tnowakow - Pią 15 Lip, 2016

Witam
a skąd wziąć taką płytkę sterownika do podmiany?
przeszukuję stronę https://github.com/InfantEudora/sparta_ion podaną przez wesmara ale nie mogę nic znaleźć

wesmar - Wto 11 Paź, 2016

https://github.com/InfantEudora/sparta_ion/blob/master/eagle/3phasecntrl-rev0.sch
*.sch wiesz co otwiera.. np. stary Orcad, zdaje się, że PADS i Protel też, masz wszystko zresztą i wykaz części itd...
Jak nie możesz tego otworzyć to gdzieś mam w PSD na drugim lapku, Jak odszukam to podeślę
----
Pozdr.!
tnowakow napisał/a:
Witam
a skąd wziąć taką płytkę sterownika do podmiany?
przeszukuję stronę https://github.com/InfantEudora/sparta_ion podaną przez wesmara ale nie mogę nic znaleźć



Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group