To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER
Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie

Dział dla początkujących - Wysokie napięcie, niskie prądy, cienkie uzwojenia

Marcin B - Czw 16 Cze, 2016
Temat postu: Wysokie napięcie, niskie prądy, cienkie uzwojenia
Zachęcony odzewem na mój ostatni dość ogólny temat, zadam pytanie które cały czas mnie nurtuje:

Czemu większość konstrukcji które tu przedstawiacie ma niższe niż maksymalne napięcie?
Z tego co się zorientowałem to im wyższe napięcie tym mniejsze natężenie dla tej samej mocy i niższe straty na przesyle energii.

Również można zastosować silniki o drobniejszym uzwojeniu, ich sprawność jest wyższa.

Więc czemu częściej są akumulatory 16s3p, a nie 24s2p lub kosmiczne 48s1p? (ta sama ilość energii)

Chodzi o dostępne sterowniki i bms?
Albo o wyższą cenę podzespołów pod większe napięcia?

Są jakieś sterowniki, silniki np. 120V 25A lub 240V 12A + wysokonapięciowy odpowiednik nine continent? 3000W max

Przy odpowiedziach proszę weźcie pod uwagę że nie jestem obeznany w tym temacie, a założenia mogą być błędne.

Anonymous - Czw 16 Cze, 2016

A moment silnika się bierze z napięcia, czy z prądu? ;)
maniekrox - Czw 16 Cze, 2016

zeeltom napisał/a:
A moment silnika się bierze z napięcia, czy z prądu? ;)


Tu akurat nie jest tak lekko. Moment bierze się z prądu w fazach, a ten też jakoś musi powstać. Sterownik działa jak przetwornica step down i jak jest napięcie np 60 V i prąd 10A to w fazy leci np 60A przy napięciu 10 V na fazach. Także moment bierze się i z napięcia baterii i z prądu baterii czyli mocy. Ale, żeby tak było potrzebny jest sterownik z możliwym ustawieniem prądu fazowego, bo jak ten będzie przyblokowany do jakiejś wartości to odczujemy mniejszy moment w szczególności przy starcie.

Co do pytań z wątku. Mało jest dostępnych sterowników wysokonapięciowych (a jak już to za xx tysięcy), ponieważ przy wysokich napięciach są bardzo bardzo drogie tranzystory - i to wydaje się, że jest kluczowe - pierwszy powód dla którego nie ma popularnych instalacji np. 200-300 V.
Kolejną sprawą jest bezpieczeństwo - napięcie tego rzędu może sprawić lekki kłopot.

Skoro silnik działa jak przetwornica to im większą różnicę napięć na wejściu i wyjściu będzie transformował to sprawność będzie niższa. Dlatego w szczególności przy niższych prędkościach, gdzie napięcie na fazach jest małe układ z baterią o niższym napięciu będzie trochę sprawniejszy od układu przy wyższym napięciu.

atomek1000 - Czw 16 Cze, 2016

Marcin B napisał/a:
Chodzi o dostępne sterowniki i bms?

Też, ale głównie dlatego są dostępne takie sterowniki bo nie ma sensu robienia na wyższe napięcia.
Mosfety na wyzsze napiecia są nie dość, że droższe to mniej wydajne (większy opór w stosunku do mocy).
Straty w przesyle na metru przewodu w ebajku jakieś są ale niewielkie. Można dać 8awg i się nie martwić bo będą znikome.
Gorzej w silniku jest z napięciem ponieważ laminacja uzwojeń nie jest przystosowana do takich napięć. Max dla hub'a to około 150V-200V.

Marcin B - Pią 17 Cze, 2016

Dzięki wielkie za odpowiedzi, teraz już wiem wystarczająco dużo żeby nie kombinować z napięciami przy projekcie :)

zeeltom napisał/a:
A moment silnika się bierze z napięcia, czy z prądu? ;)

Pozostałe odpowiedzi w tym wątku przeczytałem dopiero dziś więc całą noc głowa mi dymiła żeby wymyślić odpowiedź na to pytanie. Na szczęście z pomocą przyszli maniekrox i atomek1000 :wink:


Wasze odpowiedzi przeczytałem z 10 razy :grin: i chyba zrozumiałem:

maniekrox napisał/a:
Ale, żeby tak było potrzebny jest sterownik z możliwym ustawieniem prądu fazowego


taki sterownik nazywany jest też FOC? na przykład Sabvoton albo adapto?


maniekrox napisał/a:
Skoro silnik działa jak przetwornica to im większą różnicę napięć na wejściu i wyjściu będzie transformował to sprawność będzie niższa


czyli to co napisałem "Również można zastosować silniki o drobniejszym uzwojeniu, ich sprawność jest wyższa" to nieprawda dla tych samych oddawanych mocach?

atomek1000 napisał/a:
Mosfety na wyzsze napiecia są nie dość, że droższe to mniej wydajne (większy opór w stosunku do mocy).


Staraty ma mosfetach byłyby wyższe niż przy przesyle -> lepiej niższe napięcie?


Rozumiem, że napięcia 60-72V to taki złoty środek i nie ma co szukać nic wyżej lub niżej.
Teraz przynajmniej wiem dlaczego. Dzięki.

maniekrox - Pią 17 Cze, 2016

FOC - field oriented control, czyli na nasze - sterowanie wektorowe. Chodzi o to, że sterownik puszcza prąd w takim momencie by silnik najlepiej pracował (w dużym uproszczeniu).
A regulacja prądu fazowego to.. po prostu regulacja prądu fazowego. W chińczykach tego nie ma, ale np w Adaptto, Sabvotonie czy sterowniku barmala jest.

20s jest wystarczające do większości aplikacji. Da się wyżej, ale jest sens jak masz 20k+ na konstrukcję.

Tak, silnik "wolniejszy" czyli z cieńszym drutem i większą ilością zwojów jest trochę sprawniejszy, z tym że wolniejszy.

Ogólnie nie ma co kminić za bardzo tylko brać takiego sabvotona czy adaptto, dobrać baterię z napięciem przy górnej granicy sterownika i się cieszyć jazdą.

qaz33 - Pią 17 Cze, 2016

No tez nie do konca. Silniki hub naogol maja izolacje do 600V. Np wszystkie od 9C sa testowane takim napieciem. Mosfety na wyzsze napiecia maja faktycznie wiekszy opor ale zawsze sa jeszcze igbt. Sterowniki na 220v to sa chyba najpopularniejsze jakie moga byc. Wszystkie prawie serwomotory sa na takie napiecia i dzieki temu sa tanie nawet te z FOC. Jedynym chyba powodem nie wykorzystania wyzszego napiecia jest strata przy przetwarzaniu go przez kontroler no i oczywiscie bezpieczenstwo.
Anonymous - Pią 17 Cze, 2016

[quote="maniekrox"]
"A regulacja prądu fazowego to.. po prostu regulacja prądu fazowego. W chińczykach tego nie ma, ale np w Adaptto, Sabvotonie czy sterowniku barmala jest."


tak z ciekawosci zapytam... a sabvoton z irlandii jest? ja pisalem z chinskim przedstawicielem, wiec chyba nie eksportuja go do chin...

maniekrox - Pią 17 Cze, 2016

Ty to zawsze musisz się czegoś przyczepić. Popularne tanie sterowniki blokowe 45A są na forum potocznie zwane "chińczykami". To oczywiste, że sabvoton jest z chin, ale to sterownik z wysokiej półki. Natomiast adaptto jest od rusków czy tam ukraińców.
Marcin B - Pią 17 Cze, 2016

qaz33 napisał/a:
Sterowniki na 220v to sa chyba najpopularniejsze jakie moga byc. Wszystkie prawie serwomotory sa na takie napiecia i dzieki temu sa tanie nawet te z FOC. Jedynym chyba powodem nie wykorzystania wyzszego napiecia jest strata przy przetwarzaniu go przez kontroler no i oczywiscie bezpieczenstwo.


qaz33 w Twoim poście sterownik i kontroler to to samo?

Anonymous - Pią 17 Cze, 2016

oj tam, moze sie i czepiam sie ale chodzi o kwestie formalna, by ktos swierzy nie wpadal w panike typu chinczyk=badziew. sam mam polski sterownik i jestem zadowolony ale i nie martwie sie pozostalymi 99% chinskimi komponentami.tylko to sugeruje.co do napiec to prawda ze budzetowe wersje to raczej cos do 72v max. 100v to fajna zabawa ale lej w portfelu sie robi.po drugie jesli niski budzet to chyba nie foc...czasem kompromis jest konieczny,ja wolalem zainwestowac w aku zamiast w sterownik foc i wcale mnie to nie martwi bo na 100v 100-200a fazowego wolalem wydac tysiaka z hakiem zamiast blisko cztery.wg mnie mozna robic ferrari ale jak sie kupuje budzetowe aku to jakby spojlery z carbonu do poloneza.dziwi mnie ze niektorzy jaraja sie adaptto i sabvotonami a aku kupuja w najtansze w hobbykingu, nie stac ich na bmsy a silnik kupuja za kilka stow.nie kumam tego.

cieszy mnie to jednak ze sa zapalency jak kol. barmal ktory odwalaja kawal dobrej roboty, moze kiedys sie skusze na test jego sterownika, przy zalozeniu ze obsluzy 16 i 32s lifepo i 200A fazowego.a najlepiej 24-120 albo i do 160v bo mam wiele opcji polaczen u siebie.ile taki by kosztowal?

maniekrox - Pią 17 Cze, 2016

Nie wiem czy wiesz, ale sterownik Barmala jest FOC:)
Ogólnie to ja odwrotnie bardzo polecam kontrolery FOC, bo silnik wtedy lepiej pracuje, mniej się grzeje i przy niższych prędkościach jest efektywniejszy. I wtedy też te sterowniki są sinusoidalne więc też duuużo cichsze.

irrs - Pią 17 Cze, 2016

Apropos sabvotonow i tanich silnikow: Jak ustawic prady fazowe dla silnika nc 7x9?
maniekrox - Pią 17 Cze, 2016

Zależność jest prosta - im większy dasz prąd w fazy tym lepiej będzie przyspieszał i ciągnął. Ale jak dasz 70-80A to będzie ok. Najlepiej kontrolować temperaturę pikaczem i ustawić prąd fazowy tak, żeby się mocno nie przegrzewał, ale miał odejście.
atomek1000 - Pią 17 Cze, 2016

Spokojnie możesz w fazy dać dwukrotność prądu z baterii.


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group