To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER
Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie

Silniki BLDC - Dziwny problem z silnikiem DD

qaz33 - Sob 25 Cze, 2016
Temat postu: Dziwny problem z silnikiem DD
Moze mial ktos z was taki problem:

Przy normalnej jezdzie wszystko ok ale po przekroczeniu pewnej mocy 700-1000W zaczyna halasowac tak jakby cos sie w srodku obracalo. Do tego silnik szybko sie grzeje i drastycznie spada moment. Po zmniejszeniu mocy wszystko od razu wraca do normy.
Pierwszy zamysl byl taki ze wszystkie magnesy sie poodklejaly i obracaja sie wogol wlasnej osi ale po rozebraniu silnika wszystko wyglada ok.

Silnik to 9C kaseta 7x9. Uzywany od roku i calkiem mocno eksploatowany (ale zabezpieczony termicznie) no i zalany ferrofluidem, moze to ma jakis wplyw?

Jakies pomysly co to moze byc?

Eryk1000 - Sob 25 Cze, 2016

Uzwojenia są ok nie przegrzane? Na jaką temperaturę dałeś termiki? Takie grzanie może być powodem uszkodzonych uzwojeń. Może problem jest z sterownikiem ? Jak masz rozebrany silnik to wrzuć fotkę uzwojeń.
qaz33 - Sob 25 Cze, 2016

Termik jest na 150stopni ale jeszcze nigdy sie nie zalaczyl bo jest tam jeszcze LM35 i sterownik ogranicza moc do 250W przy temperaturze 130stopni. Sterownik i zwoje wygladaja na ok I to chyba jednak te magnesy sie poodklejaly bo mozna je w miare latwo wysunac. Polecacie jakis konkretny klej do nich?
I czy to prawda ze kazdy magnes musi trafic pod dokladnie to samo miejsce czy wystarczy tylko pilnowac N i S na zmiane?

Anonymous - Sob 25 Cze, 2016

N/S na zmianę, nie musi dokładnie to samo miejsce, bo przecież koło z magnesami się kręci :) . Ja kleiłem poxipolem. Ale nie pod spodem, tylko po bokach. Przejechałem paluchem z klejem po obu stronach bieżni i trzyma do tej pory.
DeeX - Sob 25 Cze, 2016

https://youtu.be/MoC55xg_YrY <-- coś takiego masz? :lol:
Anonymous - Sob 25 Cze, 2016

No nie, magnesy mi się nie kręcą ;)
Powylatywały na boki i hallotrony głupiały.
Tylko klejenie pomoże na taką bolączkę, ale to chyba wina bardziej dokładanej mocy.
Jak zauważyłem, to tych magnesów się nie klei, tylko trzymają się mocą magnetyzmu. Klejenie nie zaszkodzi ;)

qaz33 - Nie 26 Cze, 2016

DeeX chyba dokladnie to sie dzieje tylko ze przy wiekszym momencie. To zaczelo sie dziac wtedy jak testowany byl hamulec regen ustawiony na 60A. Coz chyba troche za duzo jak na tej silnik wiec przestroga dla innych. Zeeltom dzieki, sprobuje tez obkleic boki do obudowy ale moze sie okazac ze to nie wystarczy. Mozliwe tez ze ferrofluid sie dostal pod ich spod i na nim sie wszystko slizga.
qaz33 - Sob 09 Lip, 2016

Opisze troche obserwacje swojego taty co otwieral ten silnik. Ma ciekawe spostrzezenia, moze sie komus przydadza.
Okazuje sie ze klej uzywany w silnikach 9C (w innych firmach pewnie to samo) jest bardzo slabo odporny na temperatury. Do ok 100C - 120C juz puszcza a przy uzywaniu ferrofluidu ktory faktycznie baaardzo duzo daje, te magnesy bardziej obrywaja temperatura i sie bardzo latwo odklejaja.
Druga sprawa to sila magnesow jest zawsze rozna. Moj ojciec zrobil teraz proste urzadzenie do mierzenia ich sily na zwyklej wadze kuchennej i dwoch aluminiowych tulejach i okazuje se ze juz w calkowicie nowym silniku od 9C byly roznice miedzy magnesami o 40% ! :shock: Teraz wybral z dwoch silnikow (uzywany i nowy) te najmocniejsze ktore teraz juz roznia sie o max 10%. Ciekawe czy to nie ma wplywu na dzialanie samego silnika.

Mysle ze przy zalaniu olejem tkiego problemu nie bedzie bo tego bedzie normalnie wiecej i styka sie z obudowa wieksza powierzchnia wiec nie powinien ich tak mocno grzac. Chyba..

sietaz - Sob 09 Lip, 2016

40% to gigantyczna różnica. Olej tak samo większość ciepła odprowadza przez powierzchnię gdzie są magnesy. Pokrywy też się grzeją oczywiście, ale jest zauważalna różnica
qaz33 - Sob 09 Lip, 2016

No gigantyczna i to w nowym silniku.. Ale pewnie kazdy tak ma i zadnych tetnien momentu nie czuc.
Teraz magnesy po selekcji sa wklejone klejem odpornym do temperatury 300C wiec juz bedzie ok. Predzej same magnesy sie rozmagnesuja niz klej rozpusci. Tym razem zalanie calosci olejem i cienka rurka odpowietrzajaca. Temperatura to chyba najgorszy wrog dla ebika.

Yin - Sob 09 Lip, 2016

qaz33 napisał/a:

Teraz magnesy po selekcji sa wklejone klejem odpornym do temperatury 300C wiec juz bedzie ok. Predzej same magnesy sie rozmagnesuja niz klej rozpusci. Tym razem zalanie calosci olejem i cienka rurka odpowietrzajaca. Temperatura to chyba najgorszy wrog dla ebika.


Możesz podać nazwę kleju i wrzucić jakieś fotki z przeróbki silnika?

qaz33 - Nie 10 Lip, 2016

Klej jakis specjalny, moj tata zamawial gdzies ze stanow. Spytam sie o nazwe.
Tutaj zdjecia silnika i urzadzenia do pomiaru sily magnesow




tas - Nie 10 Lip, 2016

możesz wzorem QSa dać 32 magnesy, ale za to grubsze i większe :)


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group