To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER
Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie

Dział dla początkujących - Gdzie naprawić GIANT TWIST

zibi2 - Pon 11 Lip, 2016
Temat postu: Gdzie naprawić GIANT TWIST
Jestem świeżym użytkownikiem roweru GIANT TWIST GO POWER HYBRID 36V (ok. 4-letni).
Akumulator jest w dobrym stanie. Niestety ujawniła się w rowerze usterka. Mianowicie wyłącza się napęd w czasie jazdy, ostatnio b. często. Wyłącza się wtedy napęd i gaśnie ekran sterownika na kierownicy. Aby włączyć ponownie napęd naciskamy włącznik na sterowniku i jest OK, ale tylko na kilka minut jazdy. Następnie to się powtarza. Zdarza się też takie wyłączenie ( bardziej dokuczliwe), że aby włączyć napęd trzeba wyjąć i włożyć z powrotem akumulator.
Stwierdziłem, że wyłączenia nie są powodowane wstrząsami; mimo uderzeń kołem (tylnym lub przednim) o podłoże usterka nie pojawia się.
B. proszę o pomoc w technicznym ogarnięciu problemu.
Będę też b. wdzięczny za wskazanie serwisu w Warszawie, który zechciałby się tym zająć.
Serwisy autoryzowane GIANT-a nie zajmują się elektrycznymi, a te które robią elektryki
nie naprawiają GIANTA.

SawArt - Pon 11 Lip, 2016

Skąd wiesz, że aku w wobrym stanie? Trzeba zrobić pomiar poj. pod obciążeniem. Lub pomiar U [V] podczas jazdy.
Spada napięcie i wyłcza się sterownik.

zibi2 - Pon 11 Lip, 2016

Wszystko wskazuje, że bateria jest dobra. Wspomaganie działa b. dobrze niezależnie czy
bateria jest naładowana w pełni , czy częściowo (nawet na jednej kresce), czy jedziemy pod górkę, czy mocno przyspieszamy. Także przy włączonych światłach.
Tylko to wyłączanie, które nosi charakter przypadkowy, choć częsty; wspomaganie wyłącza się samoczynnie i wyświetlacz gaśnie.
Osobiście przypuszczam, że jest to uszkodzenie kontrolera. Tym niemniej postaram się,
zgodnie z poradą, pomierzyć napięcie baterii.

WojtekErnest - Pon 11 Lip, 2016

zibi2 napisał/a:
Wszystko wskazuje, że bateria jest dobra. ...
Tylko to wyłączanie, które nosi charakter przypadkowy, choć częsty; wspomaganie wyłącza się samoczynnie i wyświetlacz gaśnie.
.

Tak się dzieje jesli BMS wykryje zbyt niskie napięcie którejkolwiek celi a nie tylko napięcia ogółem. Wtedy odłącza akumulator aby go chronić przed wiekszym uszkodzeniem. Sterownik również odłączy ale on reaguje tylko na napiecie sumaryczne. W Twoim przypadku stawiam jednak na BMS - czyli stan akumulatora. Zatem konieczny jest pomiar pod obciązeniem ale najlepiej gdybyś miał dostęp do napieć segmentów tej baterii a nie tylko sumy napięć . Wtedy na 99.9 % można szybko zlokalizować przyczynę.
4-ro letni akumulator ma prawo już być niesprawny.

Anonymous - Wto 12 Lip, 2016

WojtekErnest napisał/a:
...
4-ro letni akumulator ma prawo już być niesprawny.

Nie gadaj, a ja głupi myślałem, że dotyczy to tylko akumulatorów żelowych :D

zibi2 - Wto 12 Lip, 2016

Czy obciążenie: trzy żarówki samochodowe 12V/50W połaczone szeregowo będzie właściwe ?
z

Anonymous - Wto 12 Lip, 2016

Może być ;)
irrs - Wto 12 Lip, 2016

U mnie ten objaw wskazywal na zimny lut, ktory rozlaczal nie tyle od wstrzasow co od temperatury cieplego kontrolera.

To moze byc to samo, o ile po pierwszym rozlaczeniu i ponownym polaczeniu mozna zrobic spory dystans na akumulatorze.

zibi2 - Śro 13 Lip, 2016

A oto wyniki pomiarów z obciązeniem 3-a żarówkami, prąd ok 5A.
- napięcie bez obciązenia - 38,5V
- z obciążeniem ....36,0V
Konstrukcja baterii to dziesięć zespołów złożonych z czterech ogniw połączonych
równolegle. Dokonano pomiaru na każdym z dziesięciu zespołów. Na dziewięciu było
napięcie 3,66V, a na jednym (skrajnym) -3,55V. Zatem ten skrajny jest potencjalnie
podejrzany, coć rozbieżność jest niewielka - 3%.
Jednakże, w tak zwanym międzyczasie, ujawniła się inna poważna usterka ,
powstała przy niestarannym montażu w naszym serwisie po transporcie roweru.
Przy oględzinach silnika, który jest w przednim kole, stwierdziłem, że wiązka
czterech przewodów dochodzących do silnika ociera o zewnętrzną aluminiową krawędź silnika.
Trzy z czterech przewodów miały uszkodzoną izolację, tak,że aluminiowa, przewodząca
krawędź zwierała w sposób dynamiczny te przewody. Usunięcie tej usterki powinno
przywrócić sprawność welocypedu. Jeśli nie, to trzeba będzie się wziąć za baterię.

WojtekErnest - Śro 13 Lip, 2016

Napięcie początkowe 38,5 V świadczy ze bateria jest rozladowana albo nie byla ladowana przed pomiarem. Oczywiscie w pierwszej kolejnosci trzeba usunąć zwieranie przewodow fazowych silnika.
zibi2 - Pią 15 Lip, 2016

Ura, ura, ura, Czapajew gieroj, Za rodinu, Za Stalinu, na boj, na boj, na boj...
z tą pieśnią na ustach wyruszam na trasę.
Już przejechałem 15km i wszystko jest OK. Usunięcie zwarcia w przewodach pomogło.
Wiedza o akumulatorach, zdobyta dzięki szan kolegom z forum na pewno będzie
procentowałą; serdeczne dzięki.

PS. naładowany w pełni akumulator ma napięcie bez obciązenia 40,7V, a więc dobre.

lechowiec - Pią 15 Lip, 2016

Giant nie ładuje ogniw do pełnego 4.2 V. Jest ok. Wrzuć kiedyś na forum zdjęcie flaków Twojej baterii tak jak ja to zrobiłem.


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group