To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ |
|
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie |
|
Dział dla początkujących - Gdzie naprawić GIANT TWIST
zibi2 - Pon 11 Lip, 2016 Temat postu: Gdzie naprawić GIANT TWIST Jestem świeżym użytkownikiem roweru GIANT TWIST GO POWER HYBRID 36V (ok. 4-letni).
Akumulator jest w dobrym stanie. Niestety ujawniła się w rowerze usterka. Mianowicie wyłącza się napęd w czasie jazdy, ostatnio b. często. Wyłącza się wtedy napęd i gaśnie ekran sterownika na kierownicy. Aby włączyć ponownie napęd naciskamy włącznik na sterowniku i jest OK, ale tylko na kilka minut jazdy. Następnie to się powtarza. Zdarza się też takie wyłączenie ( bardziej dokuczliwe), że aby włączyć napęd trzeba wyjąć i włożyć z powrotem akumulator.
Stwierdziłem, że wyłączenia nie są powodowane wstrząsami; mimo uderzeń kołem (tylnym lub przednim) o podłoże usterka nie pojawia się.
B. proszę o pomoc w technicznym ogarnięciu problemu.
Będę też b. wdzięczny za wskazanie serwisu w Warszawie, który zechciałby się tym zająć.
Serwisy autoryzowane GIANT-a nie zajmują się elektrycznymi, a te które robią elektryki
nie naprawiają GIANTA.
SawArt - Pon 11 Lip, 2016
Skąd wiesz, że aku w wobrym stanie? Trzeba zrobić pomiar poj. pod obciążeniem. Lub pomiar U [V] podczas jazdy.
Spada napięcie i wyłcza się sterownik.
zibi2 - Pon 11 Lip, 2016
Wszystko wskazuje, że bateria jest dobra. Wspomaganie działa b. dobrze niezależnie czy
bateria jest naładowana w pełni , czy częściowo (nawet na jednej kresce), czy jedziemy pod górkę, czy mocno przyspieszamy. Także przy włączonych światłach.
Tylko to wyłączanie, które nosi charakter przypadkowy, choć częsty; wspomaganie wyłącza się samoczynnie i wyświetlacz gaśnie.
Osobiście przypuszczam, że jest to uszkodzenie kontrolera. Tym niemniej postaram się,
zgodnie z poradą, pomierzyć napięcie baterii.
WojtekErnest - Pon 11 Lip, 2016
zibi2 napisał/a: | Wszystko wskazuje, że bateria jest dobra. ...
Tylko to wyłączanie, które nosi charakter przypadkowy, choć częsty; wspomaganie wyłącza się samoczynnie i wyświetlacz gaśnie.
. |
Tak się dzieje jesli BMS wykryje zbyt niskie napięcie którejkolwiek celi a nie tylko napięcia ogółem. Wtedy odłącza akumulator aby go chronić przed wiekszym uszkodzeniem. Sterownik również odłączy ale on reaguje tylko na napiecie sumaryczne. W Twoim przypadku stawiam jednak na BMS - czyli stan akumulatora. Zatem konieczny jest pomiar pod obciązeniem ale najlepiej gdybyś miał dostęp do napieć segmentów tej baterii a nie tylko sumy napięć . Wtedy na 99.9 % można szybko zlokalizować przyczynę.
4-ro letni akumulator ma prawo już być niesprawny.
Anonymous - Wto 12 Lip, 2016
WojtekErnest napisał/a: | ...
4-ro letni akumulator ma prawo już być niesprawny. |
Nie gadaj, a ja głupi myślałem, że dotyczy to tylko akumulatorów żelowych
zibi2 - Wto 12 Lip, 2016
Czy obciążenie: trzy żarówki samochodowe 12V/50W połaczone szeregowo będzie właściwe ?
z
Anonymous - Wto 12 Lip, 2016
Może być
irrs - Wto 12 Lip, 2016
U mnie ten objaw wskazywal na zimny lut, ktory rozlaczal nie tyle od wstrzasow co od temperatury cieplego kontrolera.
To moze byc to samo, o ile po pierwszym rozlaczeniu i ponownym polaczeniu mozna zrobic spory dystans na akumulatorze.
zibi2 - Śro 13 Lip, 2016
A oto wyniki pomiarów z obciązeniem 3-a żarówkami, prąd ok 5A.
- napięcie bez obciązenia - 38,5V
- z obciążeniem ....36,0V
Konstrukcja baterii to dziesięć zespołów złożonych z czterech ogniw połączonych
równolegle. Dokonano pomiaru na każdym z dziesięciu zespołów. Na dziewięciu było
napięcie 3,66V, a na jednym (skrajnym) -3,55V. Zatem ten skrajny jest potencjalnie
podejrzany, coć rozbieżność jest niewielka - 3%.
Jednakże, w tak zwanym międzyczasie, ujawniła się inna poważna usterka ,
powstała przy niestarannym montażu w naszym serwisie po transporcie roweru.
Przy oględzinach silnika, który jest w przednim kole, stwierdziłem, że wiązka
czterech przewodów dochodzących do silnika ociera o zewnętrzną aluminiową krawędź silnika.
Trzy z czterech przewodów miały uszkodzoną izolację, tak,że aluminiowa, przewodząca
krawędź zwierała w sposób dynamiczny te przewody. Usunięcie tej usterki powinno
przywrócić sprawność welocypedu. Jeśli nie, to trzeba będzie się wziąć za baterię.
WojtekErnest - Śro 13 Lip, 2016
Napięcie początkowe 38,5 V świadczy ze bateria jest rozladowana albo nie byla ladowana przed pomiarem. Oczywiscie w pierwszej kolejnosci trzeba usunąć zwieranie przewodow fazowych silnika.
zibi2 - Pią 15 Lip, 2016
Ura, ura, ura, Czapajew gieroj, Za rodinu, Za Stalinu, na boj, na boj, na boj...
z tą pieśnią na ustach wyruszam na trasę.
Już przejechałem 15km i wszystko jest OK. Usunięcie zwarcia w przewodach pomogło.
Wiedza o akumulatorach, zdobyta dzięki szan kolegom z forum na pewno będzie
procentowałą; serdeczne dzięki.
PS. naładowany w pełni akumulator ma napięcie bez obciązenia 40,7V, a więc dobre.
lechowiec - Pią 15 Lip, 2016
Giant nie ładuje ogniw do pełnego 4.2 V. Jest ok. Wrzuć kiedyś na forum zdjęcie flaków Twojej baterii tak jak ja to zrobiłem.
|
|
|