To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER
Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie

Hyde Park - AC czy DC ?

Zbyszek Kopeć - Wto 20 Sie, 2013

Ciężko rozmawiać, to podaj sprawność tych BLDC przy tych obrotach napędzajacych mniejszy samochód, a ważących tylko ok. 11kg; ja podałem te obroty, które są używane w aucie z silnikiem ZBYKOPTEK.
Wykonaj taki pojazd z tym lub innym bezszczotkowcem i porównujemy efekty oraz inwestycje itp..
Już wiele razy podawałem dość dobre bezszcotkowce, ale jakoś nikt z FORUM nie chce takich z lepszej półki wypróbować do samochodu ich gorszość wychodzi zaraz przy początkowych analizach, a mają i moc, i moment, i nawet wagę tylko 11kg; oczywiście
to jest silnik ENSTROJ MOTOR:
http://www.enstroj.si/
i nawet nie ma szczotek (prawie jak MONOMAGNET).

tomson - Wto 20 Sie, 2013

Bardzo dobre silniki robi firma plettenberg ich ostatnia seria silników lotniczych NOVA.

Silnik o mocy 30KW wazy 5kg, obroty 3.300 1/min, 105 Nm, 120 V, Sprawność 93%

Silnik o mocy 150KW wazy 11,5kg obroty 6.000 1/min, 250 Nm, 350 V Sprawność 95%

Zbyszek Kopeć - Wto 20 Sie, 2013

No właśnie, podobno dobre, daj linka do tych wszystkich parametrów i do cen oraz do parametrów regulatora i też jego cen.
Oczywiście jak silnik musi mieć chłodzenie wodne w samochodzie i zaraz dużo większą wagę, bo montuje sie obudowę osłonową, to sądzę, że .......
Czy zamontowałeś jednak sobie ten silnik do auta i czy możesz podzielić się efektami ?

tomson - Wto 20 Sie, 2013

Silnik chłodzony powietrzem to tak się przyjmuje do ok 10A/mm2 a silnik chłodzony cieczą nawet do 25A/mm2
Zbyszek Kopeć - Wto 20 Sie, 2013

Tego silnika (PLETTENBERG PREDATOR NOVA) nie znałem, dzięki za wiadomość, on jest ciekawy.
Szkoda, że jednak musi mieć chłodzenie wodne komplikujące całą konstrukcję i reszta. Ciekawe jak ceny, może z regulatorem kosztuje poniżej 6.000,-zł ?
I jeszcze kwestia jego charakterystyk, bo same dane z wybranych niektórych punktów pracy, to zbyt mało.

Zbyszek Kopeć - Śro 21 Sie, 2013

Jednak okazuje się, że cena za sam silnik: "NOVA 30" wynosi 5,070,-EURO plus VAT plus koszty transportu, czyli dobrze ponad dwadzieścia pięć tysięcy złotych brutto plus koszzty zaopatrzenia i gwarancji oraz zysk, do tego trzeba specjalny regulator za ładną kasę.

Jednak nadal zostaję przy swoim zdaniu, że silnik ZBYKOPTEK jest lepszy do autka EV.

Anonymous - Śro 21 Sie, 2013

Może jest tańszy, ale czy lepszy?
Zbyszek Kopeć - Śro 21 Sie, 2013

Zamontuj i potem się wypowiedz.
TIR też jest droższy od wielu aut osobowych, ale lepszości tu nie widzę, chociaż więcej kilogramów przewiezie.

Anonymous - Śro 21 Sie, 2013

No właśnie... przewiezie więcej kilogramów, a to już coś :P
Jednak jakaś przewaga jest :)
Wiesz dobrze, że ja bawię się w rowerki i inne lekkie pojazdy, a nie w samochody. Sam zrób rower na BLDC DD i na DC z łańcuchem, to sam mi powiesz, jakie są różnice.

Nostusek - Śro 21 Sie, 2013

odpowiem - BLDC nie wymaa praktycznie konserwacji ani wymiany szczotek. DC na łańcuchu jest głośniejszy, mniej estetyczny , mniej sprawny (straty w przekładni). Owszem BLDC będzie droższy niż DC ale w efekcie odpadnie masa rzeczy które będą wymagały konserwacji okresowej więc w perspektywie czasu i użytkowania - wyjdzie na to samo co konserwowany DC. Po drugie - BLDC jest BEZPIECZNIEJSZY ! Zwłaszcza jak musi pracować wśród akumulatorów. W DC otoczonym akumulatorami pierwsza solidna iskra na szczotkach może spowodować zapłon zgromadzonego w komorze silnikowej wodoru zgromadzonego po ładowaniu akumulatorów. W BLDC nawet iskierki nie będzie.
gienek333 - Śro 21 Sie, 2013

Zbyszek napisał ,,ja podałem te obroty, które są używane w aucie z silnikiem ZBYKOPTEK", to co najpierw się rozpędzasz na butach i jak jest powyżej tysiąca to wskakujesz i jedziesz dalej? No cóż silniki te to tzw. pm (z magnesami stałymi), i czy są z komutatorem szczotkowym (DC), czy też komutatorem elektronicznym (BLDC) to są bardzo podobne. Moment wytwarzany jest regulowany prądem. F=B×I×L, B- indukcja, I-prąd, L- długość przewodnika. W przypadku silnika PM możemy moment regulować tylko prądem, bo pozostałe parametry są stałe, dlatego takie silniki są dobre do łódek samolotów itp, gdzie nie jest wymagany duży wzrost momentu (duże wzniesienie, przyśpieszenie itp). W przypadku silników z wzbudzaniem elektrycznym możemy dodatkowo regulować parametr ,,B" co pozwala uzyskać większe możliwości regulacyjne silnika. Dodam iż straty w silniku (z grubsza), to I² ×R, gdzie R jest rezystancją uzwojeń silnika, a zwiększając indukcję 2× uzyskujemy ten sam moment o połowę mniejszym prądem (straty mniejsze czterokrotnie). Zwiększanie napięcia zasilania silnika zwiększa jego obroty, a prądu jego moment, ale w obu przypadkach powoduje wzrost mocy, co grozi uszkodzeniem silnika, wszystko trzeba sobie dopasować i policzyć.
Anonymous - Czw 22 Sie, 2013

Co do bezpieczeństwa dodam, że uszkodzenie tranzystora kontrolera (zwarcie tranzystora wykonawczego) spowoduje podanie pełnego napięcia na silnik DC i rozpędzanie pojazdu do maksymalnej prędkości. W silniku BLDC to nam nie grozi. Silnik po prostu się zatrzyma.
Miałem już takie przypadki i hamowanie na Flinstona obiema nogami by spalić zabezpieczenie i nie wyjechać na ruchliwe skrzyżowanie mające pierwszeństwo.

gienek333 - Czw 22 Sie, 2013

Dobry kontroler powinien wykrywać takie przypadki i odłączać stycznik główny, a oprócz tego powinien być ,,grzyb".


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group