To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER
Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie

Dział dla początkujących - Projekt e-Merida

Elektrotonus - Wto 09 Sie, 2016

Chyba namierzyłem ten silnik. Pochodzi z roweru FISHER PRO LINE 250W/48V

https://www.youtube.com/watch?v=FISeKVLGvmA

Łatwo taki silnik pod klasyczny sterownik przerobić czy trzeba wywalać sterownik ze środka ?

Elektrotonus - Pon 15 Sie, 2016

Decyzja podjęta, silnik został oddany do otwarcia i modernizacji celem wyprowadzenie przewodów fazowych i hali. W tym sezonie będzie powoli, dostojnie, ekonomicznie. Za rok zmodernizuje rower i wtedy czas na lepszy silnik. Spróbuję się samodzielnie, na wzór kultowego poradnika z blogu Tasa wykonania baterii litowo-jonowej z paluszków 18650. Już nawet zakupiłem stację lutowniczą ;-) Do silnika przekładniowego który ma zasilanie nominalnie 48V myślę o baterii 13s3p 48V lub 12s4p 44V. Odpowiednio będzie ok 10 lub 14 ah. Poszukam nowych ogniw. Teraz nasuwa mi się pytanie - którą bateria będzie lepsza do tego silniczka. Lepiej wykorzysta możliwości przekladniowca. Jakiego zasięgu mogę się spodziewać bez pedałowania ? Z racji niewielkiej mocy pewnie będę musiał cały czas wspomagać by utrzymać 35-45 km/h. Lepiej zbudować baterię 48V o niższej pojemności czy 44 V o większej ? Słyszałem opinie, że do silników o mocy nominalnej 500 W i więcej takie małe akumulatory rzędu 10-15 Ah się nie nadają, że lepiej zastosować przy wymianie silnika pakiety turnigy z LiPoli ? Nie chciałbym bezsensownie budować zbyt "wypasionej" baterii do nie docelowego napędu.
Szwagier - Pią 19 Sie, 2016

A jaką prędkość osiąga "nominalnie" ten silnik "nominalnie" 48V? Bo podejrzewam, że do nie więcej, jak 30 km/h. A jeśli tak, to wydaje mi się, że będziesz się musiał bardzo napedałować, żeby nogami dociągnąć do 35-40 km/h...

Odpowiedź co do baterii masz np. na blogu tasa - interesuje Cię zagadnienie, jakiej wydajności prądowej ogniwa potrzebujesz do zamierzonego poboru prądu z akumulatora.

Elektrotonus - Pią 19 Sie, 2016

Zobaczymy, mam nadzieję, że nie jest to ślimak ;-) . Koledze udało się go rozebrać, nie ma halli, ale są miejsca. Trzeba dołożyć. Taka nietypowa konstrukcja. Zamówiłem mały sterownik 250W 48V by nie zjarać silnika. Przy okazji który system wyłączania silnika podczas hamowania polecacie ?

http://pl.aliexpress.com/...9999.271.L9bIKF

http://pl.aliexpress.com/...9999.277.L9bIKF

Łukasz

Tomas - Pią 19 Sie, 2016

Ten drugi to chyba tylko na linke. Do hydraulikow się nie nada.
Elektrotonus - Pią 19 Sie, 2016

Akurat mam klasyczne hamulce V-break. Zasilanie tego drugiego czujnika można pociągnąć z zasilania trybu PAS ze sterownika ? Przy okazji, spodobał mi się taki sposób organizacji baterii w rowerze z linku poniżej. Tylko skąd wykombinować taka torebkę - "jamnik" ?
Szwagier - Pią 19 Sie, 2016

Nie wiem, gdzie kupić, ale można po prostu uszyć :wink: A jak nie ma kto uszyć, to zlecić uszycie krawcowej...
Elektrotonus - Pią 19 Sie, 2016

Też tak myślę, z cordury wodoodpornej. Zapięcia na klamry by można ew łatwo szybko zdemontować baterie celem ładowania w domu.

Przy okazji, próba dopasowania półmanetki obrotowej z prawej strony kierownicy zakończyła się porażką. Jest konflikt z klamkomanetkami shimano alivio. Nie wiem czy klasyczna kciukowa też by się zmieściła, więc spróbowałem założyć ją na stronę lewą. Tam też jest konflikt z dolną łopatką do zrzucania biegu na niższy ale wystarczy troszkę podpiłować plastik i powinno być ok. Tylko kwestia przyzwyczajenia się do odkręcania jej w górę celem przyspieszenia. Za to nic nie blokuje pracy tylnej, częściej używanej przerzutki.

Aktualizacja 25.08:


Zdecydowałem się na dokupienie klasycznej manetki kciukowej bez diod informujących o pojemności akumulatorka. Podczas montażu całości zapadnie decyzja, którą manetkę zastosuje. Dokupiłem też przełącznik na kierownicę i czujnik PAS. Założę go by mieć wygodę bezobsługowej pracy silnika + ekstra manetkę ;-) Ładowarka 13S 48V 4A, ogniwa 13S4P LiJon ( będę lutował ) Silnik jest w końcowej fazie przeróbki, czeka na zaplot. Oczywiście podszedłem do sprawy ambitnie i kupiłem nowe, lepsze, cichsze opony schwalbe sam smart i dętki continental. Całości wizerunku roweru dopełni mostek z regulacją wysokości oraz kierownica Bontrager Race 650 mm oversize mniej wygięta niż ta co mam obecnie. Od dawna planowałem modyfikację pozycji za kierownicą, więc okazja przy budowie e-bika była ku temu idealna. Części używane ale w stanie niemalże idealnym ;-)

cdn ....

Elektrotonus - Sob 03 Wrz, 2016

Pierwotne założenia zostają zmienione. Dotarł silnik 7x9 : biały kruk : ;-) oraz paczka "czystej energii ;-) Mały silniczek 250W dostanie żona. Ja zaryzykowałem i kupiłem używany NC kaseciak. Wymusiło to pośrednio to kolejne inwestycje - wzmocnione obręcze oraz nowa piasta przednia. Oczywiście dla bezpiecznego czerpania mocy i przyjemności z pakietu zasugerowano mi, bym złożył 13s6p, co przy pojemności ok 3300 mAH da bezpieczny pobór prądu na poziomie zbliżonym do max możliwości sterownika - 30A.

https://zapodaj.net/b9ea5706a3a14.jpg.html

cdn ...

Elektrotonus - Nie 18 Gru, 2016

cd.. 18.12.2016

Postanowiłem w głównym wątku opisywać przebieg prac nad elektryfikacją meridy. Aktualnie z pierwotnego roweru została rama i elementy napędu mechanicznego oraz klamkomanetki. Są nowe koła, opony, mostek, kierownica, sztyca, amortyzator olejowo-powietrzny, kierownica. Do dokupienia jeszcze hamulce AVID BB5 lub BB7 wraz z tarczami 180 lub 200 mm.

Aktualnie rower nabiera powoli formy finalnej. Nowy amor czeka na montaż. Mam już skrzynkę. Zastanawiam się nad kolorystyką. Opcje:

- satyna - jakąś pastą polerską
- malowanie proszkowe - zlecić
- folia typu carbon

Co do kolorów - zieleń może ciut ciemniejsza niż rama, bliżej kolorowi obręczy albo czarna.

Z praktycznych pomysłów - wnętrze wyłożę preszepanem 0.5 mm lub 0.7 mm celem izolacji lub gumą.

Skrzynką waży 3 kg, z zawartością 8 kg. Cały rower pewnie będzie ok 30 kg razem z amortyzowaną sztycą i amortyzatorem raidon. Nie wiem czy to dużo jak na ebike.

Mam aktualnie pewien kłopot z mocowaniem skrzynki. Trzyma się na górnej poziomej belce ramy za pomocą metalowej obejmy U o średnicy 8 mm. Ponadto na 4 śrubkach 5 mm od mocowań koszyczków na bidony. Sama skrzynka wydaje się siedzieć mocno ale nie opiera się bezpośrednio o dolną skośną belkę ramy. Niejako wisi. Przestrzeń pomiędzy skrzynką a ramą a dole to ok 4-5 mm. Zastanawiam się jaki dystans zastosować na śrubki od bidonów. Same 4 śruby 5 mm wydają się delikatne dla 8 kg żelaza w ramie. Nawet mimo obejmy na gorze. Może się martwię na zapas ? Kwestia dystansu - zastosować podkladki, samą nakrętkę, czy podkładkę/nakrętkę/podkładkę ? Na końcu myślę o zastosowaniu niejako gumowej nóżki - stopki którą podeprę skrzynkę na dole o ramę, bliżej dolnej części główki, tam gdzie nie mam ani jednej śrubki.

Będę wdzięczny za Waszą pomoc w tych kwestiach ;-)












Elektrotonus - Pią 23 Gru, 2016

.. skrzynka pomalowana:








.. następny krok wyklejanie preszapanem.

Zastanawiam się nad jakimiś napisami lub wzorami na skrzynce. Idealnie by było na bokach jakiś napis MERIDA zaś spód i góra może pasek zielonego by nie była cala biała ?

Przy okazji, jak mocujecie baterie lijon w Waszych skrzynkach ?

Elektrotonus - Sob 24 Gru, 2016

Po wyklejeniu preszpanem 0,7 mm.

Zastanawiam się, czy może czymś w środku polakierować preszpan ?






Elektrotonus - Wto 27 Gru, 2016

Już po Świętach więc wracam do budowy ebike.

Pierwsza sprawa

Możecie zweryfikować czy poprawnie odszyfrowałem okablowanie mojego sterownika ?

Fazy, halle, zasilanie, samonaukę, stacyjkę odszyfrowalem bezbłędnie ;-)

Reszta już nie jest taka oczywista.


Za wzór był schemat z sieci.




Mój ma tak:




Do ebike będę używać:

Zasilanie
Fazy
Halle
Selektror prędkości ( 3 speed ) - przełącznik na kierownicy
Samonauka - jeśli będzie wymagane
Tempomat - przycisk krótkozwierny na kierownicy
Low Level Brake - hamulce ( kontrakton+ magnes lub mikro switch )
Manetka - kciukowa

Regen jest automatycznie czy trzeba coś zwierać by aktywować ?

Będę wdzięczny za pomoc, gdyż mój sterownik ma więcej kabli. Te niejasne oznaczyłem "?"

Druga sprawa

Sposób podłączenia zasilania sterownika, watomierza, woltomierza, bezpieczników termicznych.

Watomierz mierzy moc na ujemnym biegunie, więc chcę go tylko zasilić plusem cienkim przewodem"po stacyjce", zaś gruby minus będzie wędrował od baterii przez watomierz do sterownika. Chciałbym uniknąć przeciągania 4 szt grubych przewodów do watomierza i powrót do skrzynki. By ograniczyć iskrzenie użyje wtyczki antispark.

Plan jest taki. Przełączam stacyjkę na "zapłon" pojawia się napięcie na watomierzu. Następnie wciskam przycisk ON/OFF na kierownicy - pojawia się napięcie na woltomierzu/mierniku pojemności akumulatora. Dopiero wtedy inicjuje się działanie sterownika i można ruszać. Dodatkowo na przewodzie od stacyjki do plusa sterownika będą szeregowo dwa bezpieczniki termiczne 80 st na sterowniku i 120 st wewnątrz silnika 7x9 ( nie pamiętam na 100% tych wartości temperatur ).


Schemat który rozrysowałem będzie odpowiedni czy coś skopałem ?






Łukasz

pabblo_pl - Wto 27 Gru, 2016

Elektrotonus napisał/a:
Pierwotne założenia zostają zmienione. Dotarł silnik 7x9 : biały kruk : ;-) oraz paczka "czystej energii ;-) Mały silniczek 250W dostanie żona. Ja zaryzykowałem i kupiłem używany NC kaseciak. Wymusiło to pośrednio to kolejne inwestycje - wzmocnione obręcze oraz nowa piasta przednia. Oczywiście dla bezpiecznego czerpania mocy i przyjemności z pakietu zasugerowano mi, bym złożył 13s6p, co przy pojemności ok 3300 mAH da bezpieczny pobór prądu na poziomie zbliżonym do max możliwości sterownika - 30A.

https://zapodaj.net/b9ea5706a3a14.jpg.html

cdn ...

Jeśli nic nie zmieniłeś to ta bateria jest za mała.
30A:6=5A na jedno ogniwo to dużo chyba że stosujesz ogniwa wysokoprądowe sony vtc4/5/6
Osobiście sugerował bym min. 9p pod taki Amperaż.

Carcik - Wto 27 Gru, 2016

pabblo_pl napisał/a:
Osobiście sugerował bym min. 9p pod taki Amperaż.


Osobiście sugerował bym przestać wróżyć z fusów. Kolega nie podał jakich ogniw używa a mówisz że ma je zmienić. Może to są konserwy z Leafa i 6p może oddawać 250A ?



Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group