To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER
Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie

Konstrukcje własne - Peel 50 (minicar) elektryczny ? Pomóżcie w budowie.

Anonymous - Nie 05 Lip, 2009
Temat postu: Peel 50 (minicar) elektryczny ? Pomóżcie w budowie.
Ostatnio zastanawiałem się nad budową elektrycznego Crossa albo Motoroweru.
Fajnie by było tym pojeździć ale motorower już mam tylko, że spalinowy więc po co mi 2 elektryczny.

Nie dawno kuzyn wysłał mi linka takiego autka o nazwie Peel 50 :
http://images.google.pl/i...-8&sa=N&tab=wi.
Miał on silnik o pojemności 50ccm i był jedno osobowy.

Ja pomyślałem nad zbudowaniem czegoś takiego ale z napędem elektrycznym.
Lekkie podwozie przypominające trochę gokarta, które by miało 4 lub 3 koła troszkę większe niż w Peel. Nadwozie było by zrobione z włókna szklanego. Ja bym chciał to zrobić na 2 osoby.

Największy problem mam z doborem silnika (akumulatorami itp zajmę się później). Myślałem nad Bułgarem, który ma około 6kW nie wiem ile on waży ale jest mocny.
A jeśli nie to może 2 silniki po 2kW każdy od wózka widłowego?

Nie wiem jaki silnik wybrać więc proszę was o pomoc.

Anonymous - Nie 05 Lip, 2009

pomysł fajny ale
policz najpierw jakie będą koszty budowy takiej maszyny łącznie ze sterownikiem całym osprzętem i koniecznie akumulatorami!
potem policz ile to wszystko będzie ważyć jak ten silnik sam będzie miał z 40kg do tego akumulatory w zależności od zasięgu do rowerów stosuje się często akumulatory o masie kilkunastu kg (ja jak miałem żelowe to było to ok 18kg) dla mocy ok 400W 6kW to 15 razy więcej więc poniżej 100kg nie zejdziesz raczej chyba że lit ale to będzie kosztowało fortunę
przy takiej masie trzeba już porządną ramę raczej z jakimiś amortyzatorami no chyba że będziesz jeździć po jakiś idealnych asfaltach (nie mylić z polskimi drogami)
nadwoziem zajmiesz się później najpierw wszystko dobrze sobie oszacuj i nie zostawiaj kluczowych kwestii na później a akumulatory do takich należą

Anonymous - Nie 05 Lip, 2009

A gdyby użyć 2 silników o mocy 2kW każdy co razem da 4kW myślę, że tyle wystarczy.
Ale jeden taki silnik kosztuje 300 zł więc 2 razem 600zł. A co gdybym jednak kupił tego bułgara : http://www.allegro.pl/ite...ka_bulgar.html. Ale mam kilka pytań:

1. Ile ma on kW ??
2. Na ile on jest volt??
3. Jaki do tego sterownik?? Ile on kosztuje??

A co do akumulatorów to myślałem o żelowych?? Ze zrobieniem porządnej ramy z amortyzatorami nie ma problemu.

Anonymous - Pon 06 Lip, 2009

tylko przy mocy 6kW żeby pojeździć godzinkę trzeba by akumulatory o łącznej pojemności z 650Ah (dla 12V) najpierw zobacz ile takie akumulatory kosztują i ważą tu masz przykład:
http://allegro.pl/item671..._12v_120ah.html
5 sztuk to jest 175kg i 4200zł do tego sterownik można dostać używany tak za 1000zł może trochę mniej

Anonymous - Wto 07 Lip, 2009

A czy jeden silnik 2kW wystarczy do jazdy np z prędkością 50km/h??
Albo czy nie ma jakiegoś bułgara o mocy 4kW a nie 6kW to wtedy akumulatory mogły by mieć mniejszą pojemność??
Aha i jeszcze pytanie czy można dostać gdzieś używany silnik od widlaka na złomowisku za grosze??

Anonymous - Wto 07 Lip, 2009

Na moim dowodzie rejestracyjnym motoroweru Ogar 900 pisze moc:
49,5 ccm i obok 2,10kW. Więc może silnik 2,2 kW wystarczy do mojego Peel. Moim zdaniem Peel będzie nawet trochę lżejszy od Ogara 900. Jak myślicie czy taki silnik wystarczy??

Anonymous - Wto 07 Lip, 2009

ogar 900 waży 95kg nie ma szans żeby zrobić elektryka lżejszego jak sam silnik będzie miał z 40kg, jest duża różnica między jednośladem a 2 śladem w oparach toczenia i powietrza, po pierwsze szersze opony i mniejsza średnica kół zwiększają opory, dla mikrosamochodzików opory powietrza są większe przez większą powierzchnie czołową będzie to jeszcze bardziej znaczące bo pojazd ma być 2 osobowy - idziesz w kierunku meleksa silnik około 2kW prędkość maksymalna 25km/h przy przemyślanej konstrukcji da się uzyskać trochę więcej ale te 50km/h to jest trochę jest
Anonymous - Śro 08 Lip, 2009

Ale gdyby użyć 2 silników każdy po 2kW czyli razem 4kW dać jakąś dobrą przekładnie to wtedy myślę, że tyle wystarczy do rozpędzenia się 50km/h??
Anonymous - Śro 08 Lip, 2009

Baterie cię zjedzą ;)
Anonymous - Śro 08 Lip, 2009

Ale gdyby dać żelowe o pojemności 140Ah to na pół godziny jazdy by to nie wystarczyło??
Anonymous - Śro 08 Lip, 2009

Wiesz, ile to będzie ważyło?
Udźwigniesz taki pojazd, jak się wywróci?
Proponuję zacząć od czegoś lżejszego.
Nauczysz się trochę, popełnisz parę błędów i wystartujesz z czymś większym ;)

Anonymous - Śro 08 Lip, 2009

No tak ale żeby zacząć z czymś mniejszym to trzeba w to wpakować pieniądze a pieniędzy mi szkoda. Ja tam wolę się rzucić na głęboką wodę.
Zacznijmy od początku jeśli dałbym jeden silnik o mocy 2kw albo 4kW na 36-48v. To jakie akumulatory o jakiej pojemności bym potrzebował do jazdy jak na początek 30 minut??
Albo może użyć innych akumulatorów niż żelowych może litowe albo NiMH albo LifePo4??

r2d2 - Czw 09 Lip, 2009

Sam policz :)
U*I=P

I-prąd(A)
U-napięcie(V)
P-moc(W);

P/U=I j.w.

I*t=I(t)

t-czas(h)
I(t)-pojemność (Ah)

masz Ah, teraz uwzględniasz charakterystykę żródła z którego chcesz korzystać (Pb, Li-Ion, NiMH, LifePo4) i gotowe, jeśli za głeboka woda to lepiej wrzuć na luz z tym projektem.

Anonymous - Czw 09 Lip, 2009

4kW przy 48V to coś koło 80A x 30 minut to daje około 40 Ah
Teraz policz ciężar 4 szt akku 40 Ah.
Wydaje mi się, że będzie za ciężkie, a nie policzyliśmy jeszcze pozostałych mas, sprawności i innych oporów toczenia.
Ja przy 30A poboru, na lekkim skuterku, jadąc z szybkością około 40 km/h przejeżdżam do 12 km. Czyli jadę około 20 minut. A mam tylko 3 szt. 12V 12Ah, żelowych.
Jadąc wolno, około 20 km/h przejeżdżam około 25 km. Ale prąd pobierany wynosi wtedy około 5-7A.
Na innym rowerze przejeżdżam nieco ponad 30 km jadąc z szybkością 23 km/h. Przy takich samych akumulatorach, tylko silnik jest BLDC, a nie zwykły DC.
Na pewno na akumulatorach litowych zasięgi będą większe, ale różnica w cenie akumalatorów mnie powala.

Anonymous - Czw 09 Lip, 2009

r2d2 napisał/a:
Sam policz :)
U*I=P

I-prąd(A)
U-napięcie(V)
P-moc(W);

P/U=I j.w.

I*t=I(t)

t-czas(h)
I(t)-pojemność (Ah)

masz Ah, teraz uwzględniasz charakterystykę żródła z którego chcesz korzystać (Pb, Li-Ion, NiMH, LifePo4) i gotowe, jeśli za głeboka woda to lepiej wrzuć na luz z tym projektem.

Wyszło mi , że jeżeli chcę jeździć godzinę to potrzebne mi akumulatory o pojemności 80Ah a jeśli chcę jeździć pół godziny to pojemność wynosić musi 40Ah.
znalazłem taki akumulator tani i waży 11kg: http://allegro.pl/item671...zobslugowy.html
11*4= 44kg + waga 2 silników (albo jednego) 20 kg + waga sterowników itp około 20kg
SUMA=90kg do tego waga pojazdu postarałbym się, żeby była jak najmniejsza myślę, że z wagą pojazdu zmieścił bym się w 140 kg.
Biorąc pod uwagę, że ogar waży około 100kg i ma silnik mocy 2,10kW i może jeździć 70-80 km/h, mniejszy opór i mniejsze tarcie i opór toczenia to jeśli ja bym miał silnik o mocy 4kW i ważący bez kierowców około 150kg i większy opór toczenie tarcie itp. To może jednak bym otrzymał moje wymarzone 50km/h i około 30 minut jazdy?? O ilę dobrze to przeliczyłem i rozumiem??



Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group