To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER
Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie

Konstrukcje własne - Peel 50 (minicar) elektryczny ? Pomóżcie w budowie.

Anonymous - Nie 12 Lip, 2009

Ale ja nie mieszkam w mieście tylko na wśi co prawda ostatnio nam zrobili nowiutką równiutką drogę. Ale jeżdżenie cały czas np do sklepu i z powrotem po ulicy to się kiedyś znudzi nawet minicar'em elektrycznym. Więc pomyślałem o czymś do jeżdżenia w terenie. Coś jak małe buggy 2 albo 1 osobowe. Dobre zawieszenie silnik o mocy 3-5kW. Miało by to taką małą klatkę jak wszystkie buggy i do tej klatki przymocował bym laminat żeby to chroniło przed deszczem. Czymś takim by było można jeździć i po drogach i po polach co wy o tym myślicie??
Ale chyba to się nie uda bo to będzie za duże i trudno to zrobić co prawda mam wujka mechanika ale to za dużo czasu zajmie i rama będzie za ciężka.

Anonymous - Nie 12 Lip, 2009

RysiekK napisał/a:
Witam, ja w dwu kwestiach:

po 1sze namawiam do niemarnowania wysiłku, czasu i pieniędzy na pojeżdziki będące karykaturą samochodu. Optymalnym kierunkiem są takie wielkości smarta i jednocześnie wykorzystujące części popularnych modeli. Aktualnie pojawiła się mozliwość realizacji takiego projektu ("rozkręcam" pracownię budowy prototypów w Bytomiu ) więc wszystkich zainteresowanych ta koncepcją zachęcam do współpracy.

po 2gie, w kwestii napędu: pobór mocy takiego autka miejskiego przy V=50km/h nie przekraczałby 2,5 kW i pod tą wielkość należy dobierać maszynę elektryczną, a także pod masę całkowitą ok pół tony co wymagałoby max siły na kołach ok 2kN, przy czym należy dążyć do optymalnego rozwiązania w pojazdach miejskich czyli stałego przełożenia- ewentualnie skrzyni przerobionej na 2biegową ( z dwójką przerobioną, zoptymalizowaną do ekonomicznej jazdy )

O tak skomplikowanej budowie nie myślałem, żeby przerabiać smarta i jeszcze żeby użyć 2 biegowej skrzyni biegów to by było zbyt skomplikowane jak na mnie. Ja po prostu myślę o autku ,które by miało podwozie jak gokart prosta budowa z rurek 2 siedzenia i kabina z laminatu a szyby z grubej foli . W środku ma być ciasno ale lepiej,żeby to było 2 osobowe z 2 osobą raźniej i przyjemniej się jedzie.
A co do karykaturu auta to mi nie przeszkadza może to nawet troszkę wyglądać śmiesznie bo jak już mówiłem mieszkam na wśi.

Anonymous - Nie 12 Lip, 2009

1. nie chodzi o przerabianie smarta, tylko o budowę pojazdu tej wielkości, ewentualnie w różnych wersjach długościowych

2. sądzę na podstwie doświadczenia że najprostsze jest wykonanie samonośnej konstrukcji blaszanej metodą beztłoczeniową, co udowodniłem praktycznie i na mej stronce pokazałem. Metoda umożliwia użycie aluminium i może być tańsza od budowy zestawów rama+poszycie. Jedynie na część przednią wartoby dołożyć dużą część laminowaną dla poprawy aerodynamiki (patrz atawar obok ).

3.skrzynię 1-2 biegową można względnie prosto uzyskać zastepując orginalne zazębienia. W pewnej firmie współpracującej z politechniką odpowiedziano mi, że koszt prototypowego zazebienia wraz z zaprojrktowaniem to ok 2 tys. zł.

4 inną wyjsciem uzyskania optymalnego przełożenia jest osobne napędzanie obu kół poprzez osobne przekładnie co moze sie okazać rozwiązaniem najtańszym.

p.s.jeżeli zależy Ci na terenówce, to tak sie przypadkiem składa, że na autku tej właśnie klasy ćwiczyłem metodę budowy nadwozi, projekt dopracowałem i jestem wręcz "napalony" na budowę większej wersji- byle nie na zbyt małym podwoziu.

Anonymous - Nie 12 Lip, 2009

RysiekK napisał/a:
1. nie chodzi o przerabianie smarta, tylko o budowę pojazdu tej wielkości, ewentualnie w różnych wersjach długościowych

2. sądzę na podstwie doświadczenia że najprostsze jest wykonanie samonośnej konstrukcji blaszanej metodą beztłoczeniową, co udowodniłem praktycznie i na mej stronce pokazałem. Metoda umożliwia użycie aluminium i może być tańsza od budowy zestawów rama+poszycie. Jedynie na część przednią wartoby dołożyć dużą część laminowaną dla poprawy aerodynamiki (patrz atawar obok ).

3.skrzynię 1-2 biegową można względnie prosto uzyskać zastepując orginalne zazębienia. W pewnej firmie współpracującej z politechniką odpowiedziano mi, że koszt prototypowego zazebienia wraz z zaprojrktowaniem to ok 2 tys. zł.

4 inną wyjsciem uzyskania optymalnego przełożenia jest osobne napędzanie obu kół poprzez osobne przekładnie co moze sie okazać rozwiązaniem najtańszym.

p.s.jeżeli zależy Ci na terenówce, to tak sie przypadkiem składa, że na autku tej właśnie klasy ćwiczyłem metodę budowy nadwozi, projekt dopracowałem i jestem wręcz "napalony" na budowę większej wersji- byle nie na zbyt małym podwoziu.

Odpowiadam :
1To dobrze że nie chodzi o przerabiana smarta

2.Jeżeli jest to pokazane na twojej stronce to mozesz podać jej adres?

3.2 tyś to za drogo jak na mnie.

4.No tak ale osobne napędzanie 2 kół to 2 osobne silniki (chyba)?. A czy nieobyło by się bez tej skrzyni biegów dzięki temu o wiele łatwiej było by zbudować mój pojazd.

5.A mógłbyś mi coś o tym więcej opowiedzieć albo dać jakieś rysunki plany ale małej terenówki??

Anonymous - Nie 12 Lip, 2009

Ok już mam adres strony ale z tego co to czytam i przeglądam to ty się tym interesujesz i się na tym znasz. Pełen profesjonalizm.
Ale ten Hummal wydaje mi się dość duży i na pewno wyprodukowanie takiego autka bez silnika będzie dużo kosztować??
Ale tak na prawdę to chodziło mi na początku o zrobienie takiej ramy http://www.moto.allegro.p...rta_wright.html wstawienie do niej silnik elektrycznego itp. i zrobić jeszczę do niej obudowę i przykryć to laminatem. I już by było minicar. A co do tej terenówki to troche by zajęło czasu jej zrobienie i pieniędzy troche by to kosztowało.

Zbyszek Kopeć - Nie 12 Lip, 2009

Moim zdaniem, to są 2 różne sprawy.
Jedna i druga mają rację bytu i powinny współistnieć.

Temat HUMMALA proponuję wydzielić osobno; też jest ciekawy.

Anonymous - Nie 12 Lip, 2009

co do kosztów budowy concept-caru czy to auta miejskiego, czy terenówki to zależy od tego jakimi środkami się dysponuje i waha się od 2-3 tys gdy się ma warsztat z narzędziami i co najmniej 2 pracowników do kilkunastu gdy trzeba wszystko wynajmować. Wielkość pojazdu nie ma aż tak dużego wpływu na koszty, a ułatwia prace bo wygodniej zmieścić sie we wnętrzu przy precyzyjnych pracach(a w przypadku terenówki jest istotną zaletą bo wpływa na efektowność )

Co do przykładu ramy, który wskazałeś:
Na zabawki do jeżdżenia szkoda czasu i pieniędzy. Dorobienie do takiej ramy laminatowego poszycia zajmie więcej czasu niż budowa konstrukcji blaszanej tą prostą metodą.

Jeżeli 2 tys na istotny element to za drogo, to znaczy że, póki co, powinieneś wstrzymać się z rozpoczęciem prac n.p. do momentu gdy więcej osób będzie chciało wspólnie wejść w to przedsięwzięcie.

Osobny napęd 2 kól to oczywiście 2 osobne silniki i rezygnacja z całego orginalnego układu przeniesienia napedu i na tym polega zaleta tego rozwiazania, ale również na możliwości wykorzystania słabszych silników bez "zabawy" z łączeniem ich wałów. no i można zrealizować zróżnicowanie siły napędowej ułatwiające zwłaszcza przy tylnym napędzie (wskazanym przy wersji krótkiej jak smart ) wykonywanie b.ciasnych zakrętów

Zbyszek Kopeć - Nie 12 Lip, 2009

Na tych stronach HUMMALA dale nie ma zadnych danych technicznch (wymiary, wagi ze szczegółami).
Anonymous - Nie 12 Lip, 2009

wymiary pojazdów oraz szczegółowe rozwiązania zależą od przyjęcia pojazdu-dawcy
w przypadku aut miejskich wysokość (wstępnie w projekcie 1,6m) ostatecznie będzie ustalana podczas budowy by dostosować do wygody kierowcy, a inne wymiary wersji pod zawieszenie seicento wynoszą: szerokość 140cm, rozstawy osi : 180, 220 i 255 cm

Anonymous - Nie 12 Lip, 2009

RysiekK napisał/a:
1 co do kosztów budowy concept-caru czy to auta miejskiego, czy terenówki to zależy od tego jakimi środkami się dysponuje i waha się od 2-3 tys gdy się ma warsztat z narzędziami i co najmniej 2 pracowników do kilkunastu gdy trzeba wszystko wynajmować. Wielkość pojazdu nie ma aż tak dużego wpływu na koszty, a ułatwia prace bo wygodniej zmieścić sie we wnętrzu przy precyzyjnych pracach(a w przypadku terenówki jest istotną zaletą bo wpływa na efektowność )

2. Osobny napęd 2 kól to oczywiście 2 osobne silniki i rezygnacja z całego orginalnego układu przeniesienia napedu i na tym polega zaleta tego rozwiazania, ale również na możliwości wykorzystania słabszych silników bez "zabawy" z łączeniem ich wałów. no i można zrealizować zróżnicowanie siły napędowej ułatwiające zwłaszcza przy tylnym napędzie (wskazanym przy wersji krótkiej jak smart ) wykonywanie b.ciasnych zakrętów


1."to zależy od tego jakimi środkami się dysponuje i waha się od 2-3 tys gdy się ma warsztat z narzędziami i co najmniej 2 pracowników do kilkunastu gdy trzeba wszystko wynajmować"
to znaczy, że ja sam będę składać sobie gotowe części przez was zrobione czy też może wy mi to podwozie wykonacie na zamówienie bo nie rozumiem tej kwestii?

2. No tak ale jeśli by dać 1 silnik ale do tego wstawić dyferencjał na tylną oś??

3 O co chodzi z tą prostą metodą tłoczenia blachy ja mam części sobie sam wykonać czy po prostu ja to u was zamówię do zrobienia bo nie rozumiem??

Anonymous - Nie 12 Lip, 2009

ad1. na razie mówimy nie o masowej produkcji i sprzedaży zestawów montażowych ale o wykonaniu concept-caru. Realizacja tego projektu jest możliwa w ramach pracowni którą prowadzę o ile znajdzie się grupa osób chętnych do prac na miejscu ( odbywa się to na zasadzie zajęć pozalekcyjnych ). Jeżeli chcesz prowadzić budowę we własnym zakresie to też oczywiscie jestem gotów do współpracy w sensie udostępnienia projektu i nadzoru nad pracami, ale wtedy musisz być przygotowany na koszty o jakich pisałem i nie chodzi tu bynajmniej o jakieś me wynagrodzenie.

ad 2 Oczywiscie tak można, ale utrudnia to wykorzystanie silników o mocach rzędu 2-3 kW przy zachowaniu parametrów : max siła na kołach ok 2kN i prędkość 45 km/h. Zmiana przełożenia całkowitego na optymalne, zamiast przez zakup dwu gotowych przekładni wymagałaby wtedy dorabiania kól do standardowej skrzyni, lub zastąpienia tych z przekładni głównej.

ad 3 chodzi o ELIMINACJĘ tłoczenia, czyli jedynymi operacjami na blachach byłyby cięcie ,gięcie i spawanie (sklejałeś kiedyś modele tekturowe ? )

Anonymous - Nie 12 Lip, 2009

Modele sklejałem z tektury. A jeżeli znalazły by się już te osoby do zrobienia mi concept-caru to czy nie dało by się zmieścić w sumie za nad wozie 1000-1500 zł??

A co do tego dyferencjału to już niech będzie użycie 2 silników na 2 koła. Ale wtedy po ile te silniki musiały by mieć kW??

Anonymous - Nie 12 Lip, 2009

Metoda wykonania modeli z tektury jest analogiczna do tych konstrukcji blaszanych, a prace przy blasze przebiegają niekiedy szybciej gdyż spoina tężeje szybciej niż klej.

co do kosztów budowy: wszystko co powstaje w ramach pracowni nie jest prywatnym biznesem lecz powstaje, głównie ze środków instytucji prowadzacych, ku chwale Ludowej Ojczyzny. Nie oznacza to jednak że w przypadku poważnego wsparcia kapitałowego nie można później tych efektów wykorzystać komercyjnie - kwestia do negocjacji.
Jeżeli zaś pytasz o koszty budowy w swym prywatnym warsztacie to jest duża szansa na to, by zmieścić się poniżej 2tys zł za sam materiał na nadwozie w stanie surowym, głównie stal, drut spawalniczy, żywice i szyby

Moc silników wynika z przewidywanego poboru przy v=50km/h + nadmiar czyli sumarycznie powinno to być nie mniej niz ok. 4 kW przy 50tce, przy czym istotne by sumaryczna maksymalna siła napędowa była ok 2kN (niekoniecznie przy 50tce)

Anonymous - Pon 13 Lip, 2009

No nie mi bardziej chodzi, żebyś ty to mi zrobił u siebie jakby na zamówienie bo ja w swoim warsztacie bym to zrobił ale dużo by mi to czasu zajęło.
A co do tych silników to te przez ciebie wyliczone 4kW to na jedno koło czy na 2??
A co do Vmax to myślę, że powinno wynosić około 60km/h.
Aha i kiedy byś mugł zacząc budowę concept-caru?? I ile by ci to zeszło??

Zbyszek Kopeć - Pon 13 Lip, 2009

Max. prędkość dla motoroweru wynosi 45 km/h.
Samochód "Sam" trudniej zarejestrować.



Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group