To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER
Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie

Akumulatory litowe i pochodne i ich ładowanie - ZIMA - JAK PRZECHOWYWAĆ BATERIE LI-ION I POCHODNE ?

4x4Offroad - Pon 10 Paź, 2016
Temat postu: ZIMA - JAK PRZECHOWYWAĆ BATERIE LI-ION I POCHODNE ?
Witam wszystkich.

Jestem nowy ale tylko na forum. W rowerkach elektrycznych siedzę już od ponad roku a od marca 2016 jestem szczęśliwym posiadaczem A2B Hybride 26 i tej samej marki modelu Metro. Oprócz tego mam customowego Crossa fulla z silniczkiem Bionx350 więc zwracam się z zapytaniem do fachowców odnośnie bateryjek które z racji nadchodzącej pory roku nie będą już tak często używane jak to było dotychczas. Wszystkie baterie jakie posiadam w rowerkach to ogniwa Li-Ion o napięciu 36V lecz różnych pojemności zbudowane rzecz jasna na bazie 18650

Na rowerkach jeździ cała rodzina bo sam bym nie objechał 3 maszyn jednocześnie. Rowerkiem metro trzeba zrobić 75km na jedno wyjście żeby baterie zeszły do 10% pojemności :razz: tak więc jest to całkiem konkretna wycieczka którą trzeba jakoś zaplanować. Na dzień dzisiejszy z racji aury wszystkie rowerki stoją z rozładowanymi do 10% pojemności bateriami :roll: Po zmierzeniu miernikiem mają 32-34V

W jakim stanie należy pozostawiać baterie Li-Ion i pochodne jeśli zakładam że nie będę z nich korzystał przez okres dłuższy niż 1 miesiąc ???

[center]

Anonymous - Pon 10 Paź, 2016

Do dłuższego przechowywania zaleca się rozładowanie do 60% pojemności.
WojtekErnest - Pon 10 Paź, 2016

Zalecane napięcie do dłuższego przechowania li-ion to ok 3,7 V
kaneclan - Pon 10 Paź, 2016

I zalecane jest przechowywanie w chłodnym miejscu.
tas - Pon 10 Paź, 2016

Zalecane jest użytkowanie ebajka cały rok :)
Szczygiel - Pon 10 Paź, 2016

A co z braniem prądu przez podłączony BMS (podczas zimowego snu - oczywiście)?
Eryk1000 - Pon 10 Paź, 2016

BMS pobiera go tak mało że można powiedzieć że nic ;) przy 50% baterii może stać latami z wpiętym BMSem
4x4Offroad - Pon 10 Paź, 2016

Dzięki za zainteresowanie tematem, sądzę że z tym problemem spotyka się każdy posiadacz elektrycznego wehikułu nie tylko rowerka. Jako ciekawostka dodam tylko iż w nowoczesnych dronach typu DJ Phantom IV bateria Li-Po ma wbudowany taki układ z odczytem w postaci diod który jeśli ona długo leży samoczynnie rozładowuje chyba do połowy ale nie jestem pewien. Latam trochę z kolegą i on ma właśnie Phantoma więc o tym mi mówił. Pewnie za jakiś czas takie układy znajdą się i w bateriach rowerowych :roll: żeby nie trzeba było pamiętać o tym. Zostawiasz naładowaną do pełna , przychodzisz za dwa tygodnie a po naciśnięciu przycisku nie palą się już wszystkie diody tylko połowa na pasku. Ciekawe rozwiązanie :wink:
LAZY - Pon 10 Paź, 2016

W moim Fischerku, po roku nieładowania w sumie niewiele się musiał rozładować bo wskaźnik na akumulatorze pokazywał cały czas full. Czytając temat teraz nie wiem czy mam go nieco wyjeździć czy się tym nie przejmować i na zimę chować go tylko w domu.
mario78 - Śro 12 Paź, 2016

kaneclan napisał/a:
I zalecane jest przechowywanie w chłodnym miejscu.
Czyli przechowywanie zima w nieogrzewanym garażu byłoby lepsze niż przechowywanie w domu ?!
Anonymous - Czw 13 Paź, 2016

Eryk1000 napisał/a:
BMS pobiera go tak mało że można powiedzieć że nic ;) przy 50% baterii może stać latami z wpiętym BMSem

Pewny jesteś? Miałem kilka akumulatorów, gdzie sekcje były w części rozładowane przez BMS a nie stały latami.

tas - Czw 13 Paź, 2016

Tak, BMSy zużywają jakieś tam nano ampery.
Rozjazdy na celach są spowodowane tym, że ludziom się wydaje, że rower elektryczny się ładuje raz na 2 tyg jak już się wyczerpie do 0, a na zimowe leżakowanie koniecznie dobić do pełna.
Ja mam nagminnie taki przypadki "bo mnie się wydawało, że tak trzeba" no to mają i trzeba naprawiać po pół roku albo roku.

Adam Wysokiński - Nie 16 Paź, 2016

Ja bym zalecił tak:
Ładowanie do pełna ( odpowiednio długie żeby bms miał jak wyrównać cele)
Odczekać kilka godzin ( bms może jeszcze wyrównywać w tym czasie )
Rozładowanie do poziomu 3,8V na celę.
Aku do " piwnicy" ( tam gdzie jest obniżona temp, nie 20 st. ale i nie na minusie)
Na wiosnę ładowanie do pełna ( odpowiednio długie żeby bms miał jak wyrównać cele)
W zimie sprawdzać co jakiś czas czy nie spada napięcie

ap0f1s - Nie 16 Paź, 2016

Rowerem jade cały rok, a jak juz zdarza mi sie przerwa to robie tak jak napisal Adam.
Przy instalacji 16s staram sie po prostu naładować akus(sprawdzam czy cele są równe) i rozładować akus kolo 60-61v i niech sobie stoi. Wiadomo coś sterownik bierze prądu, ale nie jest to dużo. Zresztą można go odłączyć.

bartek24m - Śro 28 Gru, 2016

tas napisał/a:
Tak, BMSy zużywają jakieś tam nano ampery.
Rozjazdy na celach są spowodowane tym, że ludziom się wydaje, że rower elektryczny się ładuje raz na 2 tyg jak już się wyczerpie do 0, a na zimowe leżakowanie koniecznie dobić do pełna.
Ja mam nagminnie taki przypadki "bo mnie się wydawało, że tak trzeba" no to mają i trzeba naprawiać po pół roku albo roku.



mi się wydaje że li-ion lepiej ładować rzadziej niż częściej

jeżeli po każdej jeździe aku będzie ładowany do pełna to większość czasu on przejedzie ze swoim napięciem 4,2 na cele (zakładam że jeździmy co drugi dzień) i połowe czasu będzie stał naładowany.

Jak się to ma do tej zasady że najlepiej przechowywać baterie naładowane do 3,7 V

nawet w laptopach jest opcja wydłuż żywotność baterii i nie ładuj do pełna tylko do 80%



Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group