To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER
Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie

Oświetlenie, przetwornice DC/DC, manetki, panele słoneczne, itp. - Watomierz LCD V02

jszk - Sob 15 Paź, 2016

watomierza zasadniczo nie powinno się podłaczać pod zasilanie halli bo jest ono wypuszczone ze sterownika przez rezystor (przynajmniej w tych sterownikach co rozbierałem tak było) 51R.
Większy prąd płynący przez rezystor może go upalić no i mamy niższe napiecie na watomierzu i hallach. Nie powinno to uszkodzić halli ale ogólnie i sterownik i watomierz bedzie sie zachowywał niestabilnie. Jak sie rezystor upali to tylko halle działać nie bedą.

Mechano - Sob 15 Paź, 2016

Może właśnie zwiększony prąd, przez podłączenie watomierza, uwala tylko część sekcji niskiego napięcia, przez to napięcie siada i hale przestają działać. Trzeba by zajrzeć do karty katalogowej jakiegoś czujnika hala i zobaczyć zakres napięć zasilających. Pytanie tylko, czy po uszkodzeniu sterownika, hale w silniku działały dalej czy też zostały uszkodzone?
michal214 - Sob 15 Paź, 2016

Uszkodzenie sekcji niskiego napięcia jest prawdopodobne przy podłączeniu watomierza bezpośrednio do zasilania halli. Jeżeli chodzi o same halle tutaj już kompletnie tego nie rozumiem.

Popularny czujnik halla A3144:
- maksymalne napięcie wejściowe 28V
- prąd ciągły wyjściowy z pinu pomiarowego 25mA

Niskie napięcie nie uszkodzi halla, moim zdaniem żeby go uszkodzić trzeba by podać na niego napięcie większe od 28V.

Nawet jeżeli procesor watomierza by zrobił zwarcie takie, że na każdym pinie procesora jest masa to prąd pobrany z czujnika halla:
I=5V / 1500ohm = 3,4mA jest dużo niższy niż maksymalny czujnika halla 25mA.
Nie mówiąc już o tym że watomierz też by przestał działać.

Niemniej jednak coś musi być na rzeczy.

Dlugas - Sob 15 Paź, 2016

Zastosuj separację galwaniczną pomiędzy zasilaniem watomierza a odczytem sygn. z halla.
Jeden transoptor załatwi sprawę.

michal214 - Sob 15 Paź, 2016

Tak jak mówisz separacja galwaniczna to jedno z rozwiązań dla nowych urządzeń. Chociaż dioda nadawcza również pobiera mA i stanowiła by obciążenie.
Dołożenie dodatkowego tranzystora o którym wspominał Arczi76 też rozwiąże problem.

Rozwiązaniem dla obecnych użytkowników jest podłączenie zasilania z zewnętrznej przetwornicy, żeby nie obciążać sterownika.
Dodatkowo pomiar prędkości lepiej dla pewności zrealizować na zewnętrznym kontaktronie przy kole.

jszk - Nie 16 Paź, 2016

Michał, a co bedzie z watomierzej jak na wejście od sygnału z halli podamy napięcie baterii np jakieś 48V? (może najpierw mamy zwarcie przewodu fazowego z sygnałowymi halli a potem sie dopiero robi armagedon)
tas - Nie 16 Paź, 2016

W tych przypadkach, o których wiem nie było przebicia faz-halle, zresztą nie zawsze halle się palą
michal214 - Nie 16 Paź, 2016

jszk
w takim wypadku procesor się spali i będzie robił zwarcie. Piny zasilające watomeirz czyli +5V i GND nie będą robiły zwarcia, ale tak spalony watomeirz będzie pobierał zwiększony prąd nawet do 100mA.

lydkamen - Nie 16 Paź, 2016

[quote="michal214"]Jak możesz to opisz czy to się stało od razu po podpięciu. Czy jeździłeś tak jakiś czas.
Czy mógłbyś narysować prowizoryczny schemat jak instalacja z watomierzem wygląda u Ciebie? Czy Sabvoton 72080. Po podpieciu kompa bez podpietych hali we wtyczece powinny w zakladce głównej "error list" wyświetlane błąd na czerwono 13"Hall fault"?]

michal214 - Nie 16 Paź, 2016

Nie miałem do czynienia z sabvotonami. Może ktoś kto ma taki model odpowie.
Mechano - Nie 16 Paź, 2016

Mam jeszcze jeden pomysł, może przez zbliżenie do siebie przewodów od hali i faz wpływa jakoś na indukowanie wysokiego napięcia na halach i ich uszkodzenie? To napięcie trafia również do sterownika co może trafiać na sterowanie bramek i uwalenie tranzystorów. Mało prawdopodobne, żeby tylko dołożenie tego watomierza takie cuda powodowało ale może to jakiś trop?
radasss - Czw 20 Paź, 2016

Ja co prawda mam ten watomierz , ale pomiar prędkości jest robiony z dedykowanego wyprowadzenia Sabvoton'a. Zasilanie brane z zasilania hallotronów, ok 10 mA. Jedyne zakłócenia jakie się pojawiają występują w pomiarze temperatury silnika podczas poboru/odzysku prądu. Przy poborze wskazanie temperatury się zwiększa, przy odzysku zmniejsza.
lydkamen - Sob 22 Paź, 2016

radasss napisał/a:
Ja co prawda mam ten watomierz , ale pomiar prędkości jest robiony z dedykowanego wyprowadzenia Sabvoton'a. Zasilanie brane z zasilania hallotronów, ok 10 mA. Jedyne zakłócenia jakie się pojawiają występują w pomiarze temperatury silnika podczas poboru/odzysku prądu. Przy poborze wskazanie temperatury się zwiększa, przy odzysku zmniejsza.



Mam to samo .Tylko zasilanie watomierza z osobnej przetwornicy. Pewnie coś sie indukuje.

michal214 - Nie 23 Paź, 2016

Nie wiem co może być przyczyną, ale moim zdaniem najbardziej prawdopodobne to:
-Czujnik LM35 ma 3 wyprowadzenia.
-Najlepiej gdyby wszystkie trzy przewody wyprowadzić niezależnie od innych obwodów np halli bezpośrednio do tasiemki watomierza.

Wiem, że niektórzy żeby zaoszczędzić dwa przewody brali masę i np. zasilanie z halli które i tak już były w silniku.

Podczas poboru prądu tworzą się na przewodach masowych spadki napięć co skutkuje przesunięciem poziomu wyjścia czujnika względem masy watomierza.

Jak to wygląda u Was?

Szymon645 - Nie 23 Paź, 2016

Ja mam lm35 zasilanego z halli i tylko podczas postoju dobrze pokazuje. Jak ruszam to 100-15O°C


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group