To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER
Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie

Oświetlenie, przetwornice DC/DC, manetki, panele słoneczne, itp. - Dyskusja o ebajkowej instalacji elektrycznej

lydkamen - Pon 17 Paź, 2016

michal214 napisał/a:
Jak możesz to opisz czy to się stało od razu po podpięciu. Czy jeździłeś tak jakiś czas.
Czy mógłbyś narysować prowizoryczny schemat jak instalacja z watomierzem wygląda u Ciebie?



Po podpięciu nie kręciło kołem .W programie Sabovtona w system status wyświetlane "system error".W zakładce "Error list"wyświetlane na czerwono błąd 13-"Hall fault". Napięcie zasilania manetki i halotronów 4.98 V. Miernik Brymen BM 869 .Sprawdziłem wyjścia halotronów wszystkich ( nawet zapasowych-bo tam też podpięte było zasilanie +5V. Wykorzystałem zasianie do czujnika temp lm35). Wyjście każdego halotronu nie daje pełnych zmian napięcia. Tj. Względem +5V zasilania potencjał niski to ok 0,04V. Potencjał wysoki to ok 2,67V. Względem plusa potencjał niski 0.56V. Potencjał wysoki to 5V. W załączniku schemat układu. Pewnie wszystko wyjaśni.

michal214 - Pon 17 Paź, 2016

Witaj,
Na pierwszy rzut oka widzę że podłączyłeś zasilanie watomierza z zasilania manetki. Moim zdaniem to nie jest dobry pomysł i może powodować złe zachowanie samego sterownika.
Watomierz pobiera prąd i może niepotrzebnie obciążać zasilanie sterownika.

Widzę że pomiar prędkości podłączyłeś do osobnego wyjścia pomiaru prędkości w sterowniku. Nie znam tego sterownika. Jeżeli ktoś wie jakie sygnały z tego wyjścia wychodzą to fajnie jakby dał znać.

Uwaga: Nie podpinaj pomiaru prędkości bezpośrednio do któregoś z sygnałów halli bo inni koledzy mieli w takiej konfiguracji problem.
Jak już dojdziesz do ładu z instalacją to moim zdaniem najlepiej pomiar prędkości podłączyć z zewnętrznego kontaktronu przy kole.

Ja bym zrobił tak:
1. Sprawdził bym czy same halle są sprawne. Podłączyłbym tylko zasilanie halli (bez sterownika czyli GND i +5V) i sprawdził miernikiem wyjścia 3 hali miernikiem. W tym czasie kręcąc kołem i obserwując wskazania.

2. Na twoim miejscu odłączył bym watomierz od instalacji i sprawdził działanie instalacji jeszcze raz.

lydkamen - Pon 17 Paź, 2016

michal214 napisał/a:
Witaj,
Na pierwszy rzut oka widzę że podłączyłeś zasilanie watomierza z zasilania manetki. Moim zdaniem to nie jest dobry pomysł i może powodować złe zachowanie samego sterownika.
Watomierz pobiera prąd i może niepotrzebnie obciążać zasilanie sterownika.

Widzę że pomiar prędkości podłączyłeś do osobnego wyjścia pomiaru prędkości w sterowniku. Nie znam tego sterownika. Jeżeli ktoś wie jakie sygnały z tego wyjścia wychodzą to fajnie jakby dał znać.

Uwaga: Nie podpinaj pomiaru prędkości bezpośrednio do któregoś z sygnałów halli bo inni koledzy mieli w takiej konfiguracji problem.
Jak już dojdziesz do ładu z instalacją to moim zdaniem najlepiej pomiar prędkości podłączyć z zewnętrznego kontaktronu przy kole.

Ja bym zrobił tak:
1. Sprawdził bym czy same halle są sprawne. Podłączyłbym tylko zasilanie halli (bez sterownika czyli GND i +5V) i sprawdził miernikiem wyjścia 3 hali miernikiem. W tym czasie kręcąc kołem i obserwując wskazania.

2. Na twoim miejscu odłączył bym watomierz od instalacji i sprawdził działanie instalacji jeszcze raz.



Hale były sprawdzone z zewnętrznym stabilizowanym zasilaczem laboratoryjnym . Dlatego pisze co i jak. +5V zasilanie hali i +5V zasilanie manetki maja galwaniczne połączenie w kablu firmowo. GND to samo. Także połączenie +5V z manetki ,czy z zasilania hali to to samo. Wszysko opisane przez ciebie robiłem. Dlatego napisałem te zapytanie i zastanawiałem się jak do tego mogło dojść. Po wypięciu manetki i hali napięcie na +5V sterownika stabilne 4,98V. manetka reaguje prawidłowo. W programie mam pełny odczyt napięcia na menetce. Manetka halotronowa. Zgadza się z pomiarem zewnętrznym miernikiem.

KrzysiekEV - Pon 17 Paź, 2016

A ja tu na schemacie widzę "autodestrukcję".
Czy kiedykolwiek BMS obciął zasilanie ? . Co się stanie jak braknie MASY między bms a akku gdy odetnie i gdzie wtedy popłynie prąd , gdzie znajdzie sobie drogę.
Nawet duże spadki napięć na przewodzie masy sterownika mogą nabroić.

michal214 - Pon 17 Paź, 2016

Skoro jest stabilne napięcie na zasilaniu manetki i odczyty są prawidłowe to znaczy, że układ niskiego napięcia nie uległ uszkodzeniu.

Jeżeli możesz to napisz jeszcze czy hale były sprawdzane przy podłączeniu wyjść hali do sterownika czy nie. Dzięki temu będziemy wiedzieć czy to sterownik powoduje że wyjście hali nie zmiana się w całym zakresie (od 0 do 5V) czy same hale są uszkodzone.

Teraz dopiero zauważyłem BMS. Bocznik powinien być za BMS, czyli pomiędzy BMS a sterownikiem.
W przypadku rozłączenia przez BMS może dojść do awarii.

lydkamen - Pon 17 Paź, 2016

KrzysiekEV napisał/a:
A ja tu na schemacie widzę "autodestrukcję".
Czy kiedykolwiek BMS obciął zasilanie ? . Co się stanie jak braknie MASY między bms a akku gdy odetnie i gdzie wtedy popłynie prąd , gdzie znajdzie sobie drogę.
Nawet duże spadki napięć na przewodzie masy sterownika mogą nabroić.



Po przeanalizowaniu schematu też tak sądzę. Gdy odetnie BMS przewodem gnd watomierza popłynie duży prąd małym przekrojem z watomierza żeby wyrównać potencjał mas.

Wniosek. Zasilić watomierz z oddzielnej przetwornicy i nie łączyć z układem sterownika +5V w żaden galwaniczny sposób.

lydkamen - Pon 17 Paź, 2016

KrzysiekEV napisał/a:
A ja tu na schemacie widzę "autodestrukcję".
Czy kiedykolwiek BMS obciął zasilanie ? . Co się stanie jak braknie MASY między bms a akku gdy odetnie i gdzie wtedy popłynie prąd , gdzie znajdzie sobie drogę.
Nawet duże spadki napięć na przewodzie masy sterownika mogą nabroić.



Powinno być tak ja na tym schemacie w załączniku ? Tylko te masy przetwornicy ?

KrzysiekEV - Pon 17 Paź, 2016

Nadal po stracie Masy z BMS (B- P-) masa sterownika będzie pływać i zamknie się przez watmeter przewodem Hallmeter.
B- i minus akku musi być ciągły i bez podpinania do niego czegokolwiek , wszystko razem z bocznikiem na P- musi być , wtedy BMS odcina jedną wspólną masę sterownika i bocznika .

lydkamen - Pon 17 Paź, 2016

KrzysiekEV napisał/a:
Nadal po stracie Masy z BMS (B- P-) masa sterownika będzie pływać i zamknie się przez watmeter przewodem Hallmeter.
B- i minus akku musi być ciągły i bez podpinania do niego czegokolwiek , wszystko razem z bocznikiem na P- musi być , wtedy BMS odcina jedną wspólną masę sterownika i bocznika .




Schemat poprawiony o odcięcie zasilania z E-lock. Pomiar prędkości z halotronu zasilanago z przetwornicy. Czy masa przetwornicy wejście z wyjściem można tak zrobić, jeżeli w środku jest separacja galwaniczna mas? Jak to rozwiązać ,żeby nie uszkadzało się w trakcie sytuacji skrajnych

tas - Pon 17 Paź, 2016

Dlaczego bocznik dajesz miedzy akumulatorem a BMSem? Tam nie ma prawa być żadnego urządzenia (rezystancja bocznika watomierza i bocznika BMSa się zsumują i nie ruszysz nawet z miejsca, przewód -B jest wyłączony z użytku w instalacji). Przełóż bocznik tam, gdzie ma być, tj między sterownik, a BMSa (-P).
Masę dla osprzętu także przepnij tam, gdzie ma być, tj na przewód -P

lydkamen - Pon 17 Paź, 2016

tas napisał/a:
Dlaczego bocznik dajesz miedzy akumulatorem a BMSem? Tam nie ma prawa być żadnego urządzenia. Przełóż bocznik tam, gdzie ma być, tj między sterownik, a BMSa.
Masę dla osprzętu także przepnij tam, gdzie ma być, tj na przewód -P




Chce mieć pomiar napięcia nawet po odcięciu BMSa, żeby wiedzieć czy odciął BMS, czy z baterią coś nie tak.

tas - Pon 17 Paź, 2016

Ale nie możesz tak zrobić:
- masy nie są odseparowane na przetwornicy (teraz to nieprobem, ale ktoś wzorujac się na Twojej instalacji zrobi sobie szkody)
- rezystancja boczników się sumuje - nawet nie ruszysz
- nic nie chroni akumulatora przed rozładowaniem w instalacji, przetwornica i wszystko za nią nie jest odłączane przez BMSa i prędzej czy później ubije Ci to aku

Chcesz dobrze, a pogarszasz sobie sprawę, posłuchaj bardziej doświadczonych kolegów :)
Jeśli chcesz z jakiegoś powodu monitorować cele - powinieneś wyprowadzić sobie odnogę z gniazda balancera i przez to mieć dostęp do każdej celi, a instalację zrobić w prawidłowy sposób, oszczędzi Ci to czasu i pieniędzy.

Mechano - Pon 17 Paź, 2016

Możesz sobie wyprowadzić przewód z plusa przed bms'em ale bocznik nie ma z tym nic wspólnego. Ktoś na forum już miał problemy z odcinaniem bms'a spowodowanym przez kolejny bocznik między akumulatorem i bms'em. Po przełożeniu bocznika problem zniknął.
lydkamen - Pon 17 Paź, 2016

Jutro postaram sie zrobic poprawny schemat analizujac wasze podpowiedzi. Chce zrobic zeby pokazac w jaki sposob zrobic instalacje ,zeby inne osoby nie miały problemow z watomierzami i bmsami.
lydkamen - Pon 17 Paź, 2016

Proszę o sprawdzenie poprawności schematu watomierza .


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group