To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER
Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie

Przeróbki, naprawy - Polepszenie osiągów skutera elektrycznego; jak i czy sens?

Matiss - Śro 16 Lis, 2016
Temat postu: Polepszenie osiągów skutera elektrycznego; jak i czy sens?
Witam serdecznie!

Jestem nowym użytkownikiem tego forum i chciałbym zasięgnąć porady u Was forumowiczów w sprawie modyfikacji. Otóż dostałem ostatnio hulajnogę/skuter elektryczny i chciałbym polepszyć jego osiągi gdyż wydaje mi się, że jazda pojazdem o mocy 250W nie będzie efektywna bez żadnego wspomagania. Aktualnie pojazd jest rozkręcony do samej ramy i kół celem sprawdzenia możliwości konstrukcyjnych.

Przebudową chciałbym osiągnąć:
- prędkość max ~50 km/h (bez zbytniego męczenia podzespołów)
- zasięg ~20-30 km
- całkiem przyzwoite startowanie
[Jazda w 99% po płaskim terenie i delikatnych wzniesieniach)

Po przejrzeniu forum i własnych wyszukiwaniach zrodził mi się w głowie plan by zrobić nową konstrukcję na tych częściach:

- Slinik BLDC 1020 1000W 48V (sklep magma)
- Sterownik 1500W 48V (sklep magma)
- Manetka 48V na hallotronie ze stacyjką (sklep magma)
- Zasilanie: 4x Toyama NPM12-12 12V 12Ah bądź pakiet li-ion
- Układ hamulcowy pozostaje fabryczny

W kwestii zasilania nie jestem do końca pewien czy brać te Toyamy czy zastosować pakiet li-ion?
Stąd moje pytanie czy ta konstrukcja spełniałaby swoje zadanie czy trzeba coś w niej zmienić, dodać? Czy takie "coś" miałoby w ogóle rację bytu? Z góry dziękuję! :wink:

Edit: w załączniku zdjęcia skutera.

sirgregs - Śro 16 Lis, 2016

Daj fotki tego co masz. Znaczy skutera.
Sam silnik i sterownik który podałeś to wydatek rzędu 550 złotych.
Musimy zobaczyć czy warto tyle wkładać w konstrukcję którą posiadasz ;-)

Matiss - Śro 16 Lis, 2016

Już wstawione, zapomniałem ich dołączyć ponownie przy pisaniu na nowo tematu w dobrym dziale :wink:
sirgregs - Śro 16 Lis, 2016

Napiszę tak.
Za 100 złotych wyślę Ci silnik 1020 (24V 500W)
Do tego dokładasz sterownik 48V 1000W DC za 100 złotych z magmy.
Taki zestaw da Ci możliwość jazdy z prędkością około 60km/h - teoretycznie.
Jeżeli będziesz na tyle odważny i odpowiednio ubrany w ciuchy motocyklowe to po takiej przejażdżce już będziesz wiedział że to nie jest sprzęt do jazdy z takimi prędkościami :-)
Piszę całkiem poważnie. Szkoda inwestować 550 złotych w silnik i sterownik + koszt aku żeby raz spróbować i stwierdzić że nie tędy droga.

Matiss - Śro 16 Lis, 2016

Racja, racja może przesadziłem z prędkościami, po prostu chodzi o to żeby sam układ nie pracował w górnej granicy możliwości a dawał radość z jazdy ;) czyli mam rozumieć że połączenie silnika 500W 24V ze sterownikiem 48V 1000W jest możliwe? tzn czy taka konfiguracja nie załatwi silnika w krótkim czasie?

(zapomniałem dodać ze dostałem go z połamaną manetką więc potrzebna nowa) widziałem też całkiem przyzwoity zestaw na stronce magmy (silnik 1020 24V + manetka + sterownik 24V 500W za cene poniżej 300zł) i czy to również byłoby bliższe docelowej konstrukcji? wtedy moznaby sie skupić na lepszym zasilaniu i zwiększeniu zasięgu.

Nie ukrywam też, że zmiana projektu z 48V na 24V oszczędziłaby wiele problemów (cena i montaż zasilania) i dodatkowo jestem w stanie ponownie zamontować poprzednią instalację elektryczną.

sirgregs - Śro 16 Lis, 2016

Przewoltowanie silnika dwukrotnie to powszechna praktyka na tym forum. Silniki załatwia prąd a nie napięcie. Prąd znamionowy silnika 500W 24V to około 24A. Sterownik do takiego silnika zazwyczaj daje maksymalnie 30A i to jest norma.
Sterownik 48V 1000W to de facto sterownik z prądem maksymalnym 30A.
Prąd się zgadza. Silnik będzie się kręcił dwa razy szybciej ale nie da się go za szybko zabić co zostało wielokrotnie udowodnione. Zerknij chociażby na mój temat o e-bmx w którym to w silnik 450W ładuje w szczycie prawie 1,5kW i nic się nie dzieje poza prędkością maksymalną około 60 km/h ;-)

Pamiętaj, że silnik klasy 1020 jest przynajmniej dwa razy dłuższy niż ten co masz. W ramę się nie zmieści i do tego waży coś koło 5kg.

Szkoda że nie spróbowałeś pojeździć w oryginale. Miałbyś jakieś wartości początkowe.
A 250W w nominale i jakieś 400W w szczycie to wcale nie jest tak super mało.

Matiss - Śro 16 Lis, 2016

okej, już staje się to dla mnie jasne :grin: tak tak, do 1020 bym musiał przesunąć wszystko tak by minimalnie wyszedł poza ramę by o nią nie wadził (mam jeszcze kilka cm regulacji pozycji osi). A czy byłaby znaczna różnica przy zastosowaniu sterownika 24V 500W? tzn. czy jest jakieś sensowne rozwiązanie przy zachowaniu napięcia 24V?

czyli wstępnie zestaw to byłby:

-silnik 24V 500W DC
-sterownik 1000W 48V
-manetka
Ew. któryś z zestawów gotowych z magmy tylko, że w nich zawarte są silniki 1000W albo sterowniki 24V więc nieco inna mniej pasująca konfiguracja :wink: tak więc jaki optymalny zestaw podejdzie pod ten projekt? :grin:

Tektronic - Czw 17 Lis, 2016

Tutaj lepiej by było pójść w BLDC i li on w miejscu gdzie akumulatory, więcej by tego weszło i miałbyś lepsze osiągi

Same są dość ciężkie co przekłada się na zasięg i osiagi

sirgregs - Czw 17 Lis, 2016

1000W w taką ramkę i do tego jeden hamulec taśmowy na tylne koło to naprawdę nie jest najlepszy pomysł.
Uruchom to co masz. A jeżeli już musisz na coś wydać kasę to kup 2 x lipo HC 4s 5Ah.
I już będzie szybciej jechało.
A akumulatory pójdą do następnej konstrukcji co oznacza 0 złotych strat.

Matiss - Czw 17 Lis, 2016

Zastanawiam się czy mając te pakiety lipo 2x14.8V nie spaliłbym swojej oryginalnej instalacji?
Po prostu się zastanawiam czy to by wszystko wtedy działało.
Chodzi mi też po głowie by jednak spróbować z silnikiem 24V 500W i sterownikiem 24V 500W i nową manetką gdyż oryginalnej nie posiadam. I czy w tej konfiguracji te pakiety też dałyby radę?

sirgregs - Czw 17 Lis, 2016

A jaką masz tam "instalację" poza kilkoma przewodami?
Przy zastosowaniu 8s lipo maksymalne napięcie to będzie 33,6V
Nic się nie powinno złego wydarzyć.
A nim coś zrobisz to znajdź największą górkę w okolicy, może jakiś wiadukt i spróbuj rozpędzić wehikuł np do 40km/h ;-) Może Ci przejdzie aktualny pomysł.
Według mnie odpal to co masz najmniejszym kosztem.
Nawet nie potrzebujesz manetki. Wystarczy potencjometr 10kOhm.

Matiss - Czw 17 Lis, 2016

Chodzi mi o światła do jazdy, hamowania i kierunkowskazy, mam tam też wskaźnik naładowania i prędkości dlatego zależy mi by uruchomić to najlepiej na 24V także chyba faktycznie postaram się odpalić z rzeczy które mam tylko dokupić niezbędne rzeczy i powinno być w porządku.
A jakby to wyglądało jeśli chodzi o zasięg na tych pakietach? (tyko płaski teren) Podejrzewam, że przy takich poborach prądu powinien być całkiem okej. Bo skoro zostanie trochę zaoszczędzone to można dołożyć do efektywniejszego zasialania.

sirgregs - Czw 17 Lis, 2016

Na 5Ah czy to będzie 6s czy 8s jakieś skromne 10km powinieneś przejechać.
Matiss - Czw 17 Lis, 2016

Okej okej, to będę jeszcze musiał pomyśleć, ale dziękuję za porady! :smile:
Przemek - Czw 17 Lis, 2016

powiem Ci tak ,jeździłem na tym cudzie (obecnie stoi w piwnicy), wierz mi ze oryginalnie pruje to to że strach, ja dołożył bym na twoim miejscu dodatkowy akumulator w ramach tuningu ale musisz wtedy odpiąć światła titki itp bo przy pierwszym użyciu je "wy jarasz" po przejechaniu paru kilometrów nie daj boże po nierównościach natychmiast musisz udać sie do kręglarza bo kręgosłup będziesz miał krótszy o parę centymetrów, pakowanie tam 1000w to igranie z losem, szczerze zrób tak jak piszą koledzy dokup sobie manetkę za 20zł i spróbuj tak jak jest wyciskać z tego więcej to kuszenie losu


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group