To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER
Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie

Kontrolery BLDC - Bafang BBS01 i BBS02 - programowanie

borsuk - Nie 11 Gru, 2016
Temat postu: Bafang BBS01 i BBS02 - programowanie
1. Wykonanie kabla.
Do programowania będzie potrzebny kabel, który można samemu wykonać. Kabel ten podłączamy do gniazda kontrolera zamiast displaya, a z drugiej strony do portu USB komputera. Kabel musi zawierać konweter USB-UART RS232 najlepiej na układzie PL2303HX (koszt ok.5 zł) do nabycia np. tu.
Widok konwertera:


Jeżeli kabel robimy sami to radzę wykorzystać gotowy wtyk, gdyż samodzielne wykonanie jest dość trudne. Ja wykorzystałem wtyk kabelka-przedłużki, zakupionego tutaj.
Wtyk i kolory przewodów (identyczne z kolorem przewodów kontrolera) pokazuje obrazek:

Czarny kołnierz wokół wtyku został obcięty, bo uszczelnienie nie jest potrzebne, a po co się szarpać? :)
Aby wykonać nasz kabel programujący przecinamy ten zakupiony i łączymy ze sobą przewody brązowy i pomarańczowy (P+, PL), trzeba je dobrze zaizolować, ponieważ jest na nich pełne napięcie z baterii, a następnie podłączamy zielony do RXD konwertera, biały do TXD, a czarny do GND. Wyprowadzenia 5V i 3,3V pozostawiamy wolne.
Jeżeli ktoś posiada BBS01 wyprodukowany w latach 2013/14 to wtyk displaya i kolory przewodów są inne:



2. Program.
Fabryczny program Bafanga poprawiony przez amatora Stefana Penova można pobrać stąd (logowanie nie jest konieczne):
https://www.dropbox.com/s...igTool.zip?dl=0
Program ma nadal drobne niedoróbki, ale wszystkie można obejść.
Na przykład autor nie przewidział zmiany napięcia cut-off, czyli „Low Battery Protection [V]” w większym zakresie, ale można to obejść zapisując ustawienia w pliku tekstowym z rozszerzeniem .el, a następnie edytując ten plik i wczytując ponownie.
Inna wada polega na tym, że okno nie jest skalowalne i program może wymagać zmiany wielkości czcionek w Windows.

3. Podłączanie kabla.
Kabel podłączamy do kontrolera przy odłączonej baterii i manetce, oraz do portu USB na płycie głównej (z tyłu komputera). Dla Windows 7 konwerter jesy wykrywany automatycznie i nie wymaga instalacji sterowników. Otwieramy Menedżer urządzeń (Device Manager) i patrzymy jaki nowy port COM się pojawił. Teraz podłączamy baterię i odpalamy program BafangConfigTool.

4. Obsługa programu.
W okienku wybieramy numer naszego portu COM i wciskamy przycisk „Connect”. Następnie przyciskiem „READ” pobieramy ustawienia dla jednej z trzech zakładek „Basic”, „Pedal Assit”, „Throttle Handle”. Po zmianie ustawień zapisujemy je do kontrolera przyciskiem „WRITE”. Ustawienia można też zapisać do pliku tekstowego z rozszerzeniem .el korzystając z menu „File”.
Przyciski z prawej strony „Read Flash” i „Write Flash” odczytują i zapisują ustawienia wszystkich trzech zakładek jednocześnie.

5. Programowane parametry.
Wiedzę co i jak zaprogramować możemy znaleźć tutaj:
https://electricbike-blog.com/2015/06/26/a-hackers-guide-to-programming-the-bbs02/
Okazuje się, że Chińczycy studiują na bieżąco ten i inne przewodniki :) i nowe BBSy (w odróżnieniu od starszych) nie wymagają w zasadzie zmian.
Ustawienia w ostatnio zakupionym BBS02 B 36V 500W wyglądają następująco:




Ja w pierwszym podejściu ograniczyłem tylko trochę prąd maksymalny oraz zmieniłem ograniczenie szybkości manetki z 40 km/h do ustawianego przez display.

UZUPEŁNIENIE 5.10.2019

1. Na obrazkach przedstawiono opis złącza displaya. Opis ten jest zgodny z złączem kontrolera (sterownika) z dwoma wyjątkami: RXD displaya łączymy z TXD kontrolera, a TXD displaya z RXD kontrolera, kolory kabli pozostają te same. Konwerter USB podłączamy zamiast displaya, więc RXD i TXD konwertera tak samo jak RXD i TXD displaya. W licznych opisach w sieci przedstawiony jest opis złącza kontrolera i stąd pomyłki.
2. Poprawiony przez Penoffa program BafangConfigTool wersja V2 można znaleźć tutaj.
https://wiseinnovationtechnologies.com/programming-your-bafang-motor/
3. Dla opisanego układu PL2303HX system Windows 7 sam wykrywał sterownik i nie było problemów. Windows 10 wymaga ściągnięcia i zainstalowania sterownika, natomiast popularny klon PL2303HXA nie jest przez system obsługiwany, szczegóły pod linkiem.
http://www.prolific.com.t..._id=225&pcid=41
Zalecane jest zastosowanie konwerterów nowszej konstrukcji np. na CH341.
4. Klony Bafanga BBS w fabrycznych rowerach z rynku niemieckiego mają zablokowaną możliwość programowania sterownika przez program BafangConfigTool.

Eryk1000 - Nie 11 Gru, 2016

Fajnie, super opis ;) możesz zmierzyć średnicę wtyku? może gdzieś w kraju idzie kupić odpowiednik
borsuk - Nie 11 Gru, 2016

Eryk1000 napisał/a:
Fajnie, super opis ;) możesz zmierzyć średnicę wtyku? może gdzieś w kraju idzie kupić odpowiednik

Średnica to 6 mm, raczej tego nie znajdziesz. Można spróbować zrobić wtyk samemu dobierając odpowiednie pojedyncze złączki, podlutować do kabelków, podłączyć do gniazda kontrolera i całość pokryć gumą silikonową SUGRU. Czytałem o tym na Endless.

Anonymous - Nie 11 Gru, 2016

A nie prościej obciąć i założyć coś innego, typowego?
borsuk - Nie 11 Gru, 2016

zeeltom napisał/a:
A nie prościej obciąć i założyć coś innego, typowego?

Jasne, że można, powinno być tylko nieduże i wodoszczelne, no i trzeba wymienić jedno gniazdo do kontrolera i dwie wtyczki - do displaya i do programowania.

Tom.O - Śro 21 Gru, 2016

Czy w rowerze z poniższego linku też zadziała przedstawione rozwiązanie ?
Podobno to też sterownik Bafang...
http://www.rowery-elektry...ktryczny-speedm

borsuk - Czw 22 Gru, 2016

Tom.O napisał/a:
Czy w rowerze z poniższego linku też zadziała przedstawione rozwiązanie ?
Podobno to też sterownik Bafang...
http://www.rowery-elektry...ktryczny-speedm

Norton Security zablokował mi tę stronę, zawiera podobno HTTP Fake AV Redirect Request. Możesz podać jakiś inny link, albo opis.

pepelito - Czw 22 Gru, 2016

Mi tam nic nie zablokowało.

rower to: EcoBike SPEED M

borsuk - Czw 22 Gru, 2016

pepelito napisał/a:
Mi tam nic nie zablokowało.

rower to: EcoBike SPEED M

Ten rower ma silnik w tylnym kole (hub) i nie ma nic wspólnego z napędem korbowym BBS (poza producentem :smile: )

YesS - Pią 23 Lut, 2018

Na ali jest duża obniżka na gotowy kabel do programowania bafangów. Obniżyli cenę do 9,5$
http://tiny.pl/gnnrr

leszcz - Czw 08 Mar, 2018

YesS napisał/a:
Na ali jest duża obniżka na gotowy kabel do programowania bafangów. Obniżyli cenę do 9,5$
http://tiny.pl/gnnrr


Udało mi się kupić za 32zł, już podnieśli cenę. Tak przyszedł:

YesS - Czw 08 Mar, 2018

Fajnie, że już otrzymałeś :-)
Ja jeszcze czekam na przesyłkę.
Podłączałeś już, działa ?

cobra75 - Pią 04 Maj, 2018

Witam wszystkich (chociaż zapewne ie tu się witamy :) )

Kupiłem ten sam co na zdjęciu:

Obrazek

Program ściągnąłem gdzieś z netu bo linki tu podane odnoszą się do dropboxa na którym pliki nie istnieją.

Już w zeszłym tygodniu próbowałem skomunikować bafanga z laptopem i szlak mnie trafiał, bo się nie dawało :)
Z racji, że dziś praca nie ingeruje w moje życie ;) postanowiłem popróbować ponownie.
Po przeczesaniu inernetu udało mi się ogarnąć metodologię i nawiązać połączenie - brawo ja :mrgreen:

Ogólnie, jak zauważyłem, bardzo łatwo spieprzyć wszystkie ustawienia (na całe szczęście zawczasu wpadłem na pomysł zgrania ustawień do kompa). Jednak, jak mi się wydaję, osiągnąłem cel o który mi chodziło.

Mianowicie chodzi o ograniczenie maksymalnej mocy.
Kupiłem bafanga 750w który generował na podjazdach 1100W :) , a w czasie zwykłej jazdy 800W nie było żadnym wyczynem. Efekt....... Po 2000 km wymieniłem kasetę z tyłu (zęby na większości przełożeń tak się wytarły, że przepuszczały łańcuch) ale mało tego......500 km po wymianie znowu mam kasetę do wymiany :sad:

Mam w związku z tym jakiś tam pomysł ale tu nie o tym.

Obniżając max prąd z 18 do 12 amper udało mi się osiągnąć moc max 520W pod stromą górkę przy niewielkiej różnicy w moim wydatku energetycznym :) Mam również nadzieję na znaczące zwiększenie zasięgu roweru co jest ważne przy naprawdę długich wycieczkach :)


I tyle.
Pozdrawiam.

z1oma1 - Śro 12 Gru, 2018

Siemanko wszystkim :)

Kupilem Bafanga 750w i baterie 48v 13s7p panasonic :)
Piekna sprawa, pieknie to chodzi :) Mam nastawione na 3 asysty, bo tak mi najlepiej pasuje :) Wyswietlacz 850c ktory pokazuje mi moc jaka jest podawana w watach. Zauwazylem ze wspomagania wygladaja nastepujaco:

1 Asysta - 750w do 11km/h
2 Asysta - 750w do 19km/h
3 Asysta - 750w do 25km/h

Hmmm myslalem ze wspomagania beda wygladaly inaczej, np.

1 Asysta - 250w do 25km/h
2 Asysta - 500w do 25km/h
3 Asysta - 750w do 25km/h

Dlatego mysle nad kupieniem kabla do programowania i przeprogramowac go wlasnie na takie asysty. Uwazam ze jesli silnik na 1 asyscie bedzie dawal tylko te 250w to bateria starczy mi na dluzej i dystans sie zwiekszy, mam racje? Jest w ogole mozliwosc, zeby to tak przeprogramowac? jakie moga byc tego skutki? Zaszkodzi to w jakis sposob silnikowi lub baterii?

Pozdrawiam :)

Lipski - Czw 13 Gru, 2018

Jasne że jest możliwość to tak przeprogramować. Ograniczasz prąd na każdym poziomie asysty i już jest ogranicznik mocy.


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group