To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ |
|
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie |
|
Dział dla początkujących - Nowy Projekt - Elektryczny Motocykl
wwojciech - Pią 23 Gru, 2016
Osobiscie przeanalizowalbym drogi ktorymi bede jezdzil, jesli niema takich ktore wymagaja szybszej jazdy to robilbym przy obecnym budzecie na najwolniejsza komfortowa predkosc, np 55km/h motor szybciej zbierze sie do tej predkosci a prad szybciej sie zmniejszy oszczedzajac aku. Niema nic bardziej zniechecajacego niz wolno startujaca zawalidroga z ktorej przeciez powinnismy byc dumni!:) teoretycznie szybki ale za slaby silnik bedzie zmulony = mala satysfakcja:).
deckardmst - Pią 23 Gru, 2016
Tas, piszesz :" Chodzi o to, że jeśli aku będzie mieć 80-90% swojej fabrycznej pojemnosci to żaden BMS (klasyczny) już takiego akumulatora nie wyrówna bo rozjazdy podczas 1 cyklu przekroczą fizyczne możłiwości balansowania (to jest główny powód zużywania się akumulatorów litowych) i dla nas mobili jest to już do kosza aku " . Czemu więc po takiej utracie pojemności rzędu kilkunastu % nie da się używać akumulatora skoro zakładając, że składamy go z nowych i identycznych ogniw to każda sekcja powinna się równomiernie zużywać.
gienek333 - Pią 23 Gru, 2016
"Zużywanie" ogniw ma (moim zdaniem) związek z uzyskiwanymi temperaturami. Tutaj raczej mówimy o dużych prądach, lecz krótkotrwałych. Jak ktoś pisał jak pojedzie z max mocą, to przejedzie 20 km. Jednak związek jest im większa pojemność aku, tym więcej cykli http://www.houseofbatteri...SheetV1.0LC.pdf ostatnia charakterystyka
tas - Pią 23 Gru, 2016
deckardmst napisał/a: | Tas, piszesz :" Chodzi o to, że jeśli aku będzie mieć 80-90% swojej fabrycznej pojemnosci to żaden BMS (klasyczny) już takiego akumulatora nie wyrówna bo rozjazdy podczas 1 cyklu przekroczą fizyczne możłiwości balansowania (to jest główny powód zużywania się akumulatorów litowych) i dla nas mobili jest to już do kosza aku " . Czemu więc po takiej utracie pojemności rzędu kilkunastu % nie da się używać akumulatora skoro zakładając, że składamy go z nowych i identycznych ogniw to każda sekcja powinna się równomiernie zużywać. |
Ponieważ po takim czasie jedne ogniwa będa mieć 80%, inne 90%, inne 85% inne 81% i do tego każde inen Rw. Ogniwa są nowe na początku ale im bardziej używane tym subtelne różnice się powięszają. Jedną z przyczyn są np nierówne warunki pracy. Ogniwa wewnątrz bryły akumulatora mają wyższą temperaturę pracy niż te zewnętrzne itp itd Bardzo dobrze to widać w bateriach do laptopa, zawsze w takiej baterii pada jedna sekcja, a pozostałe mają rózne pojemności (dlatego ogniwa wymagają selekcji). To własnie te różne warunki pracy i różne początkowe parametry ogniw (niezauważalne na początku) powodują to.
pabblo_pl - Sob 24 Gru, 2016
Dobrze wszystko ok, a jeśli zastosuje mniejszy silnik 3-5 kw nominalnej?
Powinien brać mniej amper?
Czy jeśli sterownik pozwoli to i ten mniejszy silnik weźmie max 275A?
Czy do takiego poboru A mogę robić standard z zgrzewaniem blaszek czy lepiej zrobić szyny prądowe z? No właśnie jaką miedź, jakiej grubości zastosować na szyny?
A morze lepiej zrobić kilka mniejszych p np 4 x 10p zgrzać ogniwa i potem przewodami złączyć w jeden aku 40p?
Tas co o tym myślisz?
tas - Sob 24 Gru, 2016
Sterownik determinuje moc zestawu, skoro sterownik ma wydajność maksymalną 275A to tyle poda na silnik. A od wielkości (mocy znamionowej) silnika będzie wynikać jak długo taką moc będziesz w stanie użytkować aż do przegrzania. Oczywiście jaki amperaż popłynie to zaleczy od rezystancji uzwojeń i przykładanego obciążenia, ale na to nie masz wpływu bo kto buduje konstrukcje, aby się ledwo kulać...
Jeśli nie masz pewności i wiedzy odnośnie dobory silnik-sterownik to patrz na moce znamionowe, bo one w tym pomagają.
Sterownik 9kw - silnik 9kw
Sterownik 3kw - silnik 3kw
Innej drogi nie ma
pabblo_pl - Sob 24 Gru, 2016
Prawda taka, że na tym sterowniku to by małe auto zrobił..
Ale nie miałem alternatywy i cenowo i dostępności żeby coś innego zastosować.
BLDC na tą chwilę jest mocno za drogie, cene sterownika by jeszcze przełknął ale silnik odpowiedniej mocy to kosmos.
Dzięki za podpowiedzi.
sirgregs - Sob 24 Gru, 2016
Nie skupiaj się na aku bo nie ma sensu na początek.
Podłączysz dwa aku z auta kwasowe rozruchowe na testy i po sprawie.
Tyle prądu popłynie ile dadzą rady ale sprzęt ruszy z miejsca. Oczywiście kwasówki używane za pół darmo albo za darmo. Ewentualnie aku z dużych upsów (500kVA np) by się nadały (kieszeniowe AGM). Wyglądają jak z auta tylko mają przykęcane złącza prądowe (płaskie równo z obudową z gwintem wewnętrznym w środku).
Szukaj silnika i odpalaj układ. Znaczy zakręć silnikiem
pabblo_pl - Sob 24 Gru, 2016
Dzięki za radę tak zerknąłem z ciekawości i http://www.sklep.orvaldi....-Life-12l-.html koszt 800 zł 100ah potrzebne dwa to 1600 zł.
W 1600 zł nie zrobie aku lion bo sam bms 600, plus ogniwa nawet od kolegi z Aleksandrowa to da z 1200 zł razem 1800 jak będę sam robił i czy zrobię dobrze?
Nic na tą chwilę nie kupuje, tylko rozważam bo tak jak powiedziałeś jak będzie silnik to odpalę nawet na używanych kwasówkach do testu.
atomek1000 - Sob 24 Gru, 2016
Z tych 100Ah to co najwyżej realnie 40-50ah wyciągniesz w takim bajku. Jak nie mniej..
sirgregs - Sob 24 Gru, 2016
Przy 250A do napięcia 10V to będzie według tabel jakieś 30Ah z tych teoretycznych 100Ah.
Taka uroda kwasówek
Pykacz - Sob 24 Gru, 2016
No i niestety przy takich prądach to one nie zrobią cykli za dużo. Mieć aku o realnej pojemności 30-35Ah w obudowie i wadze 100Ah ołowiu . Tylko lit i to jeśli chcesz jakiś rozsądny zasięg mieć lit raczej pojemny i w miarę "prądowy" Sanyo NCR18650GA np albo jakieś Samsung Q-30 lub jeśli zaakceptujesz mniejszy zasięg to jakieś Samsung R25 lub Sony z serii VTC i może się uda złożyć coś co Cię zadowoli .
sirgregs - Sob 24 Gru, 2016
Ale te kwasówki to miały być tylko na pierwszy rozruch a potem już tylko drożej ...
Na motocykl elektryczny trzeba przeznaczyć sporo pieniążków.
Z drugiej strony po co motocykl o masie 200kg i osiągach słabszych niż rower.
A do tego trzeba co roku płacić za przegląd i ubezpieczenie.
W moim przypadku i tak jak najczęściej jadę do roboty e-rowerem a sprawny i opłacony motocykl z silnikiem 50 KM stoi w garażu. W tym roku rowerem ponad 2000km zrobione a motocyklem 200km.
Wolę towarzystwo ludzi na rowerach na ścieżce niż blachosmrodów na ulicy
A swoje i tak w korkach wystoję samochodem jak muszę coś wozić.
pabblo_pl - Sob 24 Gru, 2016
Pytanie:
1. zakładam że buduję baterię 6s40p pod obciążenie 275A jaki bms do tego?
Czy podzielenie baterii na 4 czyli 6s10p plus bms do każdej na 50A ciągłego rozwiązał by problem? Potem podłączenie równoległe i mamy 40p z bms na 200A ciągłe chwilowe pewnie więcej.
Tylko to znów podraża koszty, czy robić bez bms?
JerzyZ - Nie 25 Gru, 2016
Wydaje mi się że przy 40p pożytek z BMS-a jest wątpliwy - raczej decyduje przypadek (lub lepiej - metodyka) przy dobieraniu ogniw w grupy. Wystarczy sygnalizacja napięć przy ładowaniu/rozładowaniu.
|
|
|