To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER
Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie

Inne pojazdy, mechanika pojazdów - Skrzynka na akumulator i sterownik.

Adam Wysokiński - Nie 25 Gru, 2016
Temat postu: Skrzynka na akumulator i sterownik.
Chciałem koledze prezentującemu swoja skrzynkę w dziale dla początkujących się trochę wprosić ale nie będę taki. :wink:
Jakby ktoś miał pomysł na budowę skrzynki do ramy to proponuję blachę alu 1,5mm.

Odrysowany trójkąt ramy przeniosłem na blachę alu.
Do tego są potrzebne paski blachy o szerokości połowy wymaganej szerokości skrzynki. Długość odpowiada obwodowi skrzynki. Spawanie wykonywałem wewnatrz skrzynki. Spawanie wewnątrz było potrzebne by po opiłowaniu krawędzi można było uzyskać zaokrąglone krawędzie. Skrzynka była później spawana z 2 połówek żeby rama roweru przykryła spaw. tak wykonana skrzynka nie jest mniej estetyczna od laminatowej. Dodatkowo w celu ułatwienia obsługi zamontowałem drzwiczki z zamkiem na kluczyk. Na ostatnim zdjęciu jest skrzynka, drzwiczki i zawias taśmowy. Zdaje sobie sprawę, że skrzynka taka nie jest do wykonania dla każdego i jest dość pracochłonna. Mam nadzieję , że może być to dla kogoś inspiracją.

Pavyan - Nie 25 Gru, 2016

Bardzo ładne krawędzie i powierzchnie, jestem zaskoczony że położenie dość przecież grubych szwów nie pokrzywiło prawie wcale blachy. Jeśli nawet coś było widać, oszlifowanie na dość duży promień i matowy lakier to idealnie maskuje. Ogólnie skrzynka bardzo ładna.
Ale jeśli mam być szczery, to wrażenie psują mi te nity zrywane i szczelina wokół drzwiczek... (bo chyba istnieje i będzie trudna do uszczelnienia?).
Chyba wolałbym zamiast otwieranych drzwiczek zrobić nakładkę z blachy o podobnym kształcie, z uszczelką płaską z cienkiej pianogumy, mocowaną np. wpuszczanymi wkrętami kwasoodpornymi do pogrubionej w miejscu otworów gwintowanych blachy. Pogrubienie można by zrealizować przymocowaną od spodu "obwódką" z blachy aluminiowej, np. 2mm.
Takie "zamknięcie" otworu zapewniłoby wodoszczelność (choć nie wygodę otwierania skrzynki), ale inną metodą mogłoby być np. mocowanie połówek skrzynki do siebie wkrętami - w jednej byłyby wspawane na stałe w narożach (i przy dłuższych ściankach) wsporniki z nagwintowanym otworem, w który wchodziłyby wpuszczane wkręty kwasoodporne mocujące drugą, "ruchomą" część.
Nie piszę "drugą połówkę", ponieważ podział mógłby (i powinien) być w okolicy 2/3 lub raczej 3/4 szerokości skrzynki - to pozwoliłoby na przykręcenie głównej części do ramy niejako na stałe.
Druga zaleta takiego rozwiązania to pełny dostęp do wnętrza, a trzecia zaleta - przy zastosowaniu uszczelki gumowej typu H między obiema częściami - również szczelność całej skrzynki.
Uszczelka H dodatkowo ustalałaby/centrowałaby spotykające się krawędzie obu części, więc byłaby w zasadzie konieczna.
Poprawiona estetyka byłaby czwartą zaletą :wink:
Mam nadzieję, że Cię nie uraziłem - w moim zamiarze krytyka miała być konstruktywną :grin:

Adam Wysokiński - Nie 25 Gru, 2016

Absolutnie nie jestem urażony. :smile:
Drzwiczki są zrobione dlatego, że rower stoi cały rok na dworzu. Akumulator jest wyciągany po każdej jeździe a przed nią wkładany. Dodatkowo zamek jest tak skonstruowany że da się drzwiczki zatrzasnąć ( bez klucza). Głównym kryterium była solidność, w miarę dobra estetyka i łatwość wkładania i wyciągania aku.
Uważam, że te kryteria zostały spełnione. Człowiek użytkujący ten rower ma ten sam problem co ja. Brak możliwości ładowania aku tam gdzie stoi rower. To jest poważny problem. Z zazdrością patrzę na konstrukcję gdzie nie jest konieczne ładowanie wyciągniętego aku.
Z pewnością skrzynka nie jest tak szczelna jakby być mogła. Nie pojawiły się jednak z tego powodu żadne problemy. W dole skrzynki są wyprowadzone kable. przez te otwory wypływa ewentualna woda z wnętrza. dodatkowo drzwiczki opierają się krawędziami o przynitowane wewnątrz listewki z poliwęglanu.
Zawias drzwiczek jak i nity mocujące są niemalowane. To efekt uboczny montażu po malowaniu. Uważam, że tak jest lepiej niż zamontować pomalowany zawias, który z czasem ulegnie otarciu z farby. To już kwestia indywidualnego poczucia estetyki. :smile:

Pavyan - Pon 26 Gru, 2016

Rozumiem, po prostu uwarunkowania eksploatacyjne wymusiły takie, a nie inne rozwiązanie.
I wszystko jasne :wink: , na usprawiedliwienie ględzenia mam tylko to, że gdybyś w opisie szepnął słówko o konieczności każdorazowego i ułatwionego wyjmowania akumulatora, to bym siedział cicho...
Bardzo dobrze wyglądają te zaokrąglone krawędzie - rzadko spotykane w amatorskiej konstrukcji; wszyscy przeważnie "kantują" :grin:

Yin - Pon 26 Gru, 2016

Wygląda naprawdę pro, zazdroszczę możliwości spawania alu :)
Adam Wysokiński - Pon 26 Gru, 2016

Takie zaokrąglone krawędzie to chciało mi się robić klientowi tylko. Sam mam skrzynki kanciate i jakoś mi to nie przeszkadza. Jakby ktoś wpadł na podobny pomysł to uprzedzam, ze jest masakryczna ilość szlifowania. Dużo gorzej się szlifuje alu niż laminat.
Elektrotonus - Pią 06 Sty, 2017
Temat postu: Re: Skrzynka na akumulator i sterownik.
Adam Wysokiński napisał/a:
Chciałem koledze prezentującemu swoja skrzynkę w dziale dla początkujących się trochę wprosić ale nie będę taki. :wink:
Jakby ktoś miał pomysł na budowę skrzynki do ramy to proponuję blachę alu 1,5mm.

..


Nie obraziłbym się ;-)

Skrzynka zacna ale ładniej było by bez tych drzwi. Rozumiem założenia. Czym pomalowana ?

Adam Wysokiński - Śro 11 Sty, 2017

Elektrotonus napisał/a:
Czym pomalowana ?

Pomalowana była lakierem w spray'u żaroodpornym albo takim do malowania silników. Niestety już nie pamiętam. Podkładu nie użyłem choć powinno się dać.



Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group