To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER
Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie

Akumulatory litowe i pochodne i ich ładowanie - Ładowanie lijonów ładowarką do kwasowo-ołowiowych ?

Elektrotonus - Nie 08 Sty, 2017
Temat postu: Ładowanie lijonów ładowarką do kwasowo-ołowiowych ?
Witam

Można bezpiecznie dla pakietu 13s6p ładować ładowarką z magmy sprzedawaną jako do kwasowo-ołowiowych lub żelowych ? Napięcie nominalne 48V, końcowe 54,2 V. Pasuje 13S .

Łukasz

Pavyan - Nie 08 Sty, 2017

Ładowarka do kwasowych zapewne nie ma charakterystyki dostosowanej do Li-Ion, czyli dwóch faz w funkcji czasu, CC i CV.
Tak więc raczej trudno mówić o "bezpiecznym" dla Li-Ionów ładowaniu.

Elektrotonus - Nie 08 Sty, 2017

Można je uszkodzić czy znacznie przyspieszyć zużycie aku ?
gienek333 - Nie 08 Sty, 2017

Można ładować, jeżeli prądu nie przekroczysz. Ogniwom nic nie będzie.
Elektrotonus - Pon 09 Sty, 2017

Ładowarka ma służyć do pakietu 13s4p z baterii Panasonic NCR18650PF oraz 13s6p z SANYO NCR18650GA 3500mAh. Bardziej docelowo chcę tę mniejszą ładować (13s4p), gdyż do tej większej planuję kupić ładowarkę dedykowaną o amperażu 4 -5A.
Anonymous - Pon 09 Sty, 2017

Pavyan napisał/a:
Ładowarka do kwasowych zapewne nie ma charakterystyki dostosowanej do Li-Ion, czyli dwóch faz w funkcji czasu, CC i CV.
Tak więc raczej trudno mówić o "bezpiecznym" dla Li-Ionów ładowaniu.

A gdzieś to wyczytał?
Ładowarki dedykowane dla żeli mają CC i CV.

Passat_EQ - Pon 09 Sty, 2017

zeeltom napisał/a:
Pavyan napisał/a:
Ładowarka do kwasowych zapewne nie ma charakterystyki dostosowanej do Li-Ion, czyli dwóch faz w funkcji czasu, CC i CV.
Tak więc raczej trudno mówić o "bezpiecznym" dla Li-Ionów ładowaniu.

A gdzieś to wyczytał?
Ładowarki dedykowane dla żeli mają CC i CV.


A to czasem BMS nie decyduje o tych fazach ?

Elektrotonus - Pon 09 Sty, 2017

http://magma.sklep.pl/pol...OWARKI-353.html

Taka tylko na 48V.

Mam sprzeczne opinie, część z Was mówi,że nie powinno. Inne z forum zaznajomione z tematem nie polecają. Zatem jak być powinno ?

gienek333 - Pon 09 Sty, 2017

Trzeba sprawdzić, jakie napięcie max daje ładowarka i to podzielić na ilość S i mamy wynik na ogniwo, który przeważnie nie powinien przekraczać 4,2V. Co do prądu, to minimalny prąd dla li-jon to 1/2C, czyli dla 3,5Ah to 1,75A, a dla 4p to będzie 7A. Jak jest BMS, to jak na którymś S napięcie wzrośnie ponad założoną wartość to odłączy ładowarkę. Można ładować czym popadnie, byle nie przekraczać dopuszczalnego prądu i końcowego napięcia.
Pavyan - Pon 09 Sty, 2017

zeeltom napisał/a:
A gdzieś to wyczytał?
Ładowarki dedykowane dla żeli mają CC i CV.

@Zeeltom: Hmm... to tylko mój wniosek (jak widzę - błędny).
Byłem pewny, że ładowarka do kwasowych ma tylko ograniczenie prądowe, napięcie wyjściowe zaś po prostu dostosowuje się do chwilowego napięcia ładowanego akumulatora - aż przy praktycznie zerowym prądzie osiągnie ustalone końcowe, maksymalne napięcie (czyli takie jak na luzie). O ile wiem, tak kiedyś działały wszelkie proste ładowarki do kwasów - nie wiedziałem o tym wielkim postępie :grin:
I oczywiście - dosłownie tego nigdzie nie wyczytałem, ale choćby tu nie raz czytałem o ładowaniu Li-Ionów i trybach CC i CV, to zapadło mi w pamięć; rozumiem, że dla nich tak w zasadzie musi być jeżeli chce się uzyskać każdorazowo pełne naładowanie i trwałość akumulatora, dla żeli (kwasowych) chyba nie jest to konieczne (CC i CV)?.

Ogólnie to co napisałeś znaczyłoby, że w zasadzie można zamiennie ładować ładowarką do żeli Li-Iony i na odwrót? Bez problemów, aby tylko napięcie końcowe się zgadzało?
Tak to jest rzeczywiście?
Jednak chyba nie można powiedzieć, że to będzie całkiem "bezpieczne" ładowanie Li-Ionów, tak jak dedykowaną ładowarką?

gienek333 - Pon 09 Sty, 2017

To są kryteria max szybkiego ładowania. Samochody elektryczne mogą być ładowane szybką ładowarką 50 kW, jak i "domową" 3kW, prądy zupełnie różne. Tesla buduje powerwall-e ładowane ze słońca. Jak uzyskać CC :?:
Anonymous - Wto 10 Sty, 2017

Dla żeli typowy prąd ładowania, to 1/10 pojemności.
Dla litów prądy mogą być większe, zależy od producenta. Ale też nie można przekraczać prądów maksymalnych. Stąd CC. CV to maksymalne napięcie dopuszczone dla danego typu akumulatora.
Jeśli ładowarka nie przekracza max V, to można spokojnie ładować taką ładowarką i żele i lity.

Passat_EQ - Wto 10 Sty, 2017

zeeltom napisał/a:
Dla żeli typowy prąd ładowania, to 1/10 pojemności.
Dla litów prądy mogą być większe, zależy od producenta. Ale też nie można przekraczać prądów maksymalnych. Stąd CC. CV to maksymalne napięcie dopuszczone dla danego typu akumulatora.
Jeśli ładowarka nie przekracza max V, to można spokojnie ładować taką ładowarką i żele i lity.

Nie wiem jak customowe BMSy, ale w mojej firmowej baterii producent zastosował ograniczenie prądowe w elektronice baterii. Nie jest to stabilizacja CC, ale po przekroczeniu 3,3A odpina baterie.
Bateria to 7s i nie udało mi sie jeszcze doprowadzic do odpięcia jej z powodu przekroczenia napięcia, ale zakładam ze tez tak postąpi.

Szczygiel - Wto 10 Sty, 2017

Ja ładuję swoje lity (pakiet 14S6P Sanyo 18650GA) ładowarką od żeli - MeanWell PB-230-48 już od roku (od Maja 2016). Po pokonaniu ok. 5K km nie widzę żadnego zużycia ogniw. Sprawdzam na swoim Pulsarze co jakiś czas. Równiutko się ładują i ładowarka (Pulsar) kończy bez balansowania.
Napięcie końcowe pakietu - 58,8V. MeanWell dociąga do referencyjnego swojego max-57,4V i się wyłącza. Jedyny problem to próg od jakiego zaczyna ładować. Zauważyłem, że musi być to w okolicy 53V lub mniej. Powyżej tego progu nie rozpoczyna ładowania, ale kiedy zacznie to dociąga do końca (byle by w tym czasie jej nie odłączyć bo informuje, że pakiet jest naładowany - zielony led). Jest to na tyle komfortowe, że w trasę nie zabieram Pulsara tylko MW, łatwo się podłącza i pięknie ładuje. Do pełni naładowania pakietu w ten sposób nie doładowuje ok. 90 Wh (ok. 10% pojemności pakietu).

tas - Wto 10 Sty, 2017

Nie "pięknie ładuje" tylko ładowarka do żeli nie doładowuje, skoro nie ma 10% to ładuje do 4.1V, czyli nie działa u Ciebie balansowanie (choć z opisu wynika, że nie masz BMSa) i ratujesz się okresowym serwisowaniem ładowarką modelarską. Miło, że u Ciebie działa, ale zobacz sobie na Endless temat z pożarami domów, tam się wypowiadają specjaliści po stracie dobytku co teraz twierdzą, że kombinowanie w ładowaniu bez BMSa i nie pasującymi ładowarkami się nie kalkuluje.
To nie jest prawidłowo zbudowany akumulator, a ilość czasu, którą tracisz na zajmowanie się nim przewyższa koszta doprowadzenie akumulatora do prawidłowego stanu bezobsługowego.

Pytanie o ładowanie jest zapewne powodowane tym, że ta badziewna plastikowa ładowarka z magmy jest tania i kusi, tak? Dedykowane do Liionów ładowarki mają 3x tyle elementów. Ciekawe dlaczego ;)
Ona jest tania bo jest plastikowa i badziewna, trzyma napięcie mniej więcej póki się nie wygrzeje. Jeśli się wygrzeje to bedzie dawać +-3V. Dla żeli to nie gra roli, dla liion gra rolę bo tak pracująca ładowarka uniemożliwia pracę balancerowi.
Jeśli ktoś faktycznie nastawia się i "co jakiś czas" zamierza sprawdzać i serwisować akumulator to teraz oszczędzi kilkadziesiąt zł, a zrobi sobie roboty za kilkaset złotych w ciągu sezonu, a mało kto ceni swój czas i mylnie uważa, że jest za darmo.
Nie jest za darmo ani czas ani ubezpieczenie od ryzyka awarii.



Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group