To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER
Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie

Akumulatory litowe i pochodne i ich ładowanie - Ładowanie lijonów ładowarką do kwasowo-ołowiowych ?

Anonymous - Czw 12 Sty, 2017

A nie odcinają zasilania przy zbyt niskim napięciu? Czyli działają cały czas ;)
WojtekErnest - Czw 12 Sty, 2017

zeeltom napisał/a:
A nie odcinają zasilania przy zbyt niskim napięciu? Czyli działają cały czas ;)

Rozmawiamy o części balansującej.....

DeZir - Sob 14 Sty, 2017

Ja mam właśnie ten problem z ładowaniem CC/CV akumulatora NMC 48v/60Ah w skuterze.

Skuter nowy, akumulatory nowe. Ładowarka fabryczna 58,4V 20A

Po zamontowaniu fabrycznie nowego BMS'a ładowanie wróciło. Energii wchodzi na max. proporcjonalnie do przejechanych km, ale ładowanie straciło fazę CV.

CC jest cały czas utrzymywanie na poziomie 1050W ale ładowarka wyłącza się nagle. Wcześniej było tak, że natężenie pod koniec ładowania spadało powoli przez 10 min.zanim się zakończyło.

Czy takie ładowanie jest bezpieczne dla akumulatora? Co z balansowaniem cel?
Czy ktoś z okolic W-wy pomógł by mi sprawdzić, o co tu chodzi i gdzie szukać przyczyny.

maniekrox - Sob 14 Sty, 2017

Pierwsze co to od razu po zakończeniu ładowania pomierz napięcia na celach, wtedy będzie można powiedzieć co się dzieje.
wibi - Sob 14 Sty, 2017

DeZir napisał/a:
, ale ładowanie straciło fazę CV....

Myślę sobie, że wszystko jest OK dla tak mocnej (bo ma wystarczający zapas napiecia) ładowarki.Fazę CV i balansowanie zauważył byś gdyby ładowarka miała napięcie jałowe 54.6V wówczas te dwie fazy były by wyraźnie widoczne. Twoja fabryczna ładowarka po to ma ten "nadmiar" napięcia by maksymalnie skrócić czas ładowania.Podobnie jest np.w fabrycznych ładowarkach Gazelle,tam też ładowarka ma nadmiar napięcia i po naładowaniu oraz "wyrównaniu" napięcia na ogniwach BMS ją wyłącza.

tas - Sob 14 Sty, 2017

Albo jedna z cel ma 4.3V i ładowarkę odłącza awaryjnie BMS...
Trzeba zmierzyć napięcia na celach zaraz po wyłączeniu ładowarki aby ocenić co jest grane.

DeZir - Nie 15 Sty, 2017

>tas< Problem w tym, że nie wiem jak sprawdzić napięcie każdej celi. To są 2 aku w metalowej obudowie 20V i 30V. 1 aku ma 17 pinów, 2 aku 18 pinów.

Pomierzyłem napięcia między każdym pinem wiązki i masą. Tylko jeden pin pokazuje napięcie celi (4,05V) inne są chyba szeregowo po 2, 6 lub po 6 cel np. 20,2V (20,2/6=4,05V).

Idąc tym tropem dzielenia cela wychodzi mi od 4,03 do 4,05V

Próba pomiarów między pinami też nic nie dała.

WojtekErnest - Nie 15 Sty, 2017

Rozpisz napięcie kazdej celi od pinu do pinu, bez usredniania.
DeZir - Nie 15 Sty, 2017

>WojtekErnest< dzięki za tipa...

Mam pomierzone piny we wszystkie strony ;) ale ni jak nie mogę znaleźć napięć każdej celi.
Wtyk dwurzędowy 24 piny i np. między 2 a 3 -> 18,53V, między 3 a 4 -> 7,3V ... a np. między 2 a 4 - 11,12V ?? :shock:

maniekrox - Nie 15 Sty, 2017

Bez konkretnego rozebrania baterii to będzie trochę wróżenie z fusów co tam się dzieje. Jeśli nie chcesz tego robić to przeprowadź kilkukrotnie balansowanie baterii wg. poradnika ( http://ebike.nexun.pl/bms-porady-uzytkownika/ ). Jeśli się poprawi oznaczać będzie, że wstępnie bateria była trochę rozjechana.
Elektrotonus - Pon 16 Sty, 2017

Przyszła zakupiona ładowarka dedykowana do żelowych. Potrzebuję małą, lekką , o amperażu ok 2-2.5 A jako drugą do planowanego roweru żony z silnikiem 48V 250W 13S4P 48V.
Dodatkowo jest lekka więc można awaryjnie wozić z sobą.

Produkt sprzedawany przez magmę jak na plastikowy jest nieźle spasowany, nic nie trzeszczy, nic się nie ugina. Po włączeniu nasłuchiwałem czy coś iskrzy, a tu niespodzianka - jest aktywne chłodzenie. W nóżkach skryte są 4 śrubki. Po rozpołowieniu ukazała się ładowarka w całej okazałości. Spodziewałem się transformatorka, kilku elementów jakiś kondensatorków. Okazuje się, że jest pokaźna płytka z elektroniką i nawet scalak jest. Po podłączeniu do woltmierza pojawiło się napięcie 55,9 V. Może ktoś po zdjęciach jest w stanie ocenić jakość tego produktu. Nie wiem czy ona jest tylko do żelowych, może uniwersalna, tzn pasująca do lijon.

Przy okazji pomyślałem o zainstalowaniu takiego miernika, zasilanego z 12V wentylatorka ładowarki.

http://allegro.pl/modul-w...5715282641.html

















Pavyan - Pon 16 Sty, 2017

Kiedyś w podobnej sprawie dostałem informację od MAGMY - pytałem o ładowarkę identyczną jak Twoja (czy jest do Li-Ion czy żelowych).
Moja ma napięcie 24V, ale to taki sam typ - i dostałem taką odpowiedź:

"Proszę zdjęcie tabliczki znamionowej.
Jeśli nie ma określonego maks. napięcia to będzie do żelowych akumulatorów, jeśli jest informacja max. 29,4V to do Li-Ion".

Na tabliczce tej mojej ładowarki nie ma określenia napięcia maksymalnego, a więc jest do żeli; stosując tą samą zasadę do Twojej - również tak jest.

Dodam, że na tabliczce innej ładowarki 24V kupionej od nich do Li-Ionów chyba rzeczywiście dodatkowo podano napięcie maksymalne - 29,4V (ale to musiałbym sprawdzić).

Elektrotonus - Pon 16 Sty, 2017

Jest to jakiś trop, tylko możliwe, że Chińczycy pakują te same bebechy i zmieniają tylko obudowy ;-) ? Poza tym ta ładowarka ma dosyć dużo elektroniki jak na taka zwykłą prostą ładowarkę.
Pavyan - Pon 16 Sty, 2017

Powtarzam Ci dokładnie to, co powiedziano mi w MAGMIE - i wygląda, że się zgadza.
Powinno oczywiście być napisane na tabliczce, do jakich akumulatorów jest przeznaczona każda ładowarka - wydaje się że to żaden problem; jak widać dla Chińczyków jednak trudność.

Elektrotonus - Pon 16 Sty, 2017

Przydało by się zdjęcie wnętrza ładowarki lijon z magmy.


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group