To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ |
|
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie |
|
Akumulatory litowe i pochodne i ich ładowanie - Ładowanie lijonów ładowarką do kwasowo-ołowiowych ?
madejp - Wto 15 Sie, 2017
zeeltom, moim zdaniem masz rację. Bo przecież podłączenie ładowarki nie różni się od spięcia ogniw równolegle. Jak WojtekErnest zauważył, nie wszystkie ogniwa są identyczne, więc zawsze te wolniej się rozładowujące będą doładowywać te co się szybciej rozładowują. Różnica będzie dopiero po dłuższym okresie czasu, ale przecież rozmawiamy o kilku godzinach.
Niemniej zauważam dwa "ale".
1. Jeśli ładujesz pakiet z BMS'em, i napięcie jakie ustawiłeś powoduje załączenie się balansowania, to BMS będzie się przez cały czas grzał tymi kilkoma watami.
2. Jeśli jakieś ogniwo Ci padnie, to zaczyna się grzać. Jeśli jest w pakiecie niepodłączonym do ładowarki, to ma szanse rozładować daną sekcję, zanim padnie tak, że to rozładowanie będzie gwałtowne. Jeśli zostawisz pakiet podłączony pod ładowarkę taką szansę mu odbierasz. Na szczęście ogniwa nie padają często i nie tak od razu, i uważam, że monitorując od czasu do czasu napięcia na celach (między ładowaniami, nie w środku nocy ) , albo spoglądając na pakiet przez kamerkę termowizyjną, eliminujesz to niebezpieczeństwo.
WojtekErnest - Śro 16 Sie, 2017
madej napisał/a: | .. Bo przecież podłączenie ładowarki nie różni się od spięcia ogniw równolegle. Jak WotekErnest zauważył, nie wszystkie ogniwa są identyczne, więc zawsze te wolniej się rozładowujące będą doładowywać te co się szybciej rozładowują.
.. |
Troszkę nie zrozumiałeś.
Skąd pewność że Jego BMS ma taką funkcje ? Typowe, popularne tak nie dzialaja - czyli jeden segment NIE podladowuje drugiego obok.
Ja pisalem o czymś innym, tzn że wskutek ładowania nieprawidlowo działająca ładowarka, czyli nie mająca poprawnej fazy CV w obszarze napięć 4,15-4,17 V, to znaczy małego prądu rzedu 0,3 A dochodzi do przeladowywania niektórych sekcji przy niedoladowaniu innych. BMS tego nie jest w stanie wyrównać ale suma napięć 10S jest okolo 42 V.
Anonymous - Śro 16 Sie, 2017
Prąd przecież spada samoistnie przy dochodzeniu do pełnego napięcia. Ładowarka tego prądu sama chyba nie ustala? Tak miałem zawsze w żelach, że pod koniec ładowania prąd sam spadał, choć zasilacz był ustawiony na 5A. I to spadanie prądu wyłączało ładowarkę. To w litach jest inaczej? Prąd zapiernicza mimo wyrównania napięć ładowarki i baterii?
qaz33 - Śro 16 Sie, 2017
Jeden z tych potencjometrow reguluje wlasnie przy jakim pradzie ma sie wylaczyc ladowarka. Standartowym jest chyba 200mA ale mozesz sobie wyregulowac w zaleznosci od BMSa
tas - Śro 16 Sie, 2017
odradzam kręcenie potkami od prądu w ładowarkach, one są zamontowane we wspólnym dzielniku i regulacja jednego wpływa na drugi, a mało kto ma wiedzę i sprzęt aby wyregulować to potem tak jak było i ładowarka przestanie ładować
WojtekErnest - Śro 16 Sie, 2017
zeeltom napisał/a: | Prąd przecież spada samoistnie przy dochodzeniu do pełnego napięcia. Ładowarka tego prądu sama chyba nie ustala |
Samoistnie ale do jakiego poziomu przy 41,5 V ? Balanser rozladowuje segment pradem 40-60 mA, a w tym czasie jest ladowanie większym, jesli za dużym > 0,2-0,3 A prądem, to część ogniw się przeladowuje
i trwa podgrzewanie ogniw i balansera.
Dlatego to po prostu trzeba sprawdzić/pomierzyć, nie ma co gdybac.
madejp - Śro 16 Sie, 2017
WojtekErnest, raczej ty mnie nie zrozumiałeś:
WojtekErnest napisał/a: | madej napisał/a: | ... spięcia ogniw równolegle. .. |
|
Na tym poziomie BMS nie działa. Wykorzystałem Twoje słowa tylko do momentu, że ogniwa się różnią, nie że mają różne napięcie - specjalnie uważałem, żeby nigdzie nie użyć słowa "napięcie", żeby mnie źle nie zrozumieć. A i tak się nie udało.
WojtekErnest - Śro 16 Sie, 2017
A ja pisalem o roznym napieciu segmentów bo to jest istota problemu, polegajacego na tym ze 42 V napiecia końcowego ZASILACZA, nie gwarantuje poprawnego naladowania ani rownych napięć na segmentach.
Anonymous - Śro 16 Sie, 2017
Co oznacza zielona dioda na zasilaczu? Odcięcie napięcia z wyjścia zasilacza, czy przejście w tryb CV?
WojtekErnest - Śro 16 Sie, 2017
Niestety nie ma reguły. Zdarza się że pomimo zielonego nadal ładuje małym prądem. Są ładowarki które wtedy przechodzą w tryb probkowania i sprawdzaja delta V oraz rzeczywisty prąd.
Trzeba włączyć amperomierz a lepiej watomierz i obserwowac
Anonymous - Śro 16 Sie, 2017
No to proszę mi wytłumaczyć, jak ładować akumulatory litowe?
Ładowarkami do li-ion, czy jakimiś innymi?
Bo czytam ten temat i jestem coraz głupszy w tej tematyce. Podpinam ładowarkę do li-ion. Zapala się czerwona dioda = ładuje. Zapala się zielona = naładowany. Tak ma być? Czy trzeba jeszcze trzymać na zielonym przez kilka godzin. Wolałem żele, gdzie wszystko było jasne. Zielone oznaczało koniec ładowania i tyle. Tu każdy ma inne zdanie. Napiszcie raz a porządnie, jak ładować lity, jaką ładowarką i w jaki sposób, by było OK.
tas - Śro 16 Sie, 2017
Litowe ładujemy ładowarka do litowych
PB ładujemy ładowarką do PB
Czerwona - ładuje
Zielona - koniec ładowania
Nie ma za co
Passat_EQ - Śro 16 Sie, 2017
Gdyby nie gabaryty a przez to mobilnosc to najlepiej ładowac zasilaczami laboratoryjnymi
borsuk - Śro 16 Sie, 2017
tas napisał/a: |
...
Zielona - koniec ładowania
|
Tak, tylko nie w każdej ładowarce. Podłączenie watomierza jest bardzo pouczające
Anonymous - Czw 17 Sie, 2017
Cały czas piszecie, że ładowarka powinna się wyłączyć. Co to oznacza? Nie mam w tej chwili sprawnej ładowarki i nie jestem w stanie czegokolwiek pomierzyć prawidłowo. Jak zapala się zielona dioda, to ładowarka odcina napięcie na wyjściu, czy nie? W żelach po osiągnięciu napięcia około 14,5V na jeden akumulator przechodziła w tryb pracy buforowej i trzymała około 13,8V na jeden akumulator. To litowa w końcu się wyłącza, czy też podtrzymuje jakieś napięcie? Tego do tej pory nikt nie stwierdził, a to już 7 strona tematu
|
|
|