To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ |
|
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie |
|
Konstrukcje własne - Pierwszy ebike: Kross Level B2
bioly - Wto 31 Sty, 2017 Temat postu: Pierwszy ebike: Kross Level B2 Witam!
Zaczynam budowę swojego pierwszego ebike.
Jako baza posłuży Kross Level B2
http://www.kross.pl/pl/mtb-xc-29/level-b2
Cel: duże prędkości na długich trasach po płaskim terenie (głównie asfalt).
Jestem amatorem, więc będę potrzebował waszych porad.
Rama jest dosyć wdzięczna, z moich wyliczeń wynika, że powinno się w niej zmieścić ok. 200szt 18650
Jako, że zależy mi na dużej Vmax myślałem o konfiguracji 24s8p z silnikiem NC 10x6.
Z moich szacunków wynika, że silnik może być w takiej konfiguracji chwilowo obciążany mocą ok. 6kW (100V * 60A). I teraz pytanie do Was: czy taka konfiguracja (24s + NC 10x6) jest ok i silnik to wytrzyma?
Obecnie jeżdżę na 20s + NC 14x4, chwilowo pobór mocy wynosi ponad 4kW i wszystko jest ok.
Wiem, że ogólnie nie zaleca się budowy ebike na kołach 28", ale z racji, że zależy mi na dużych prędkościach po płaskim i dużych zasięgach to zdecydowałem się na taką konfigurację.
Ale wiem też, że wymaga to wytrzymałej obręczy oraz mocnych szprych. I tu kolejne pytanie do Was: gdzie mogę to tanio i dobrze zapleść na dobrych materiałach?
Jak już pisałem wyżej jestem raczej początkujący i prosiłbym ponadto o porady w zakresie wyboru:
sterownik 24s, BMS oraz ładowarka.
Liczę na to, że z Waszą pomocą uda mi się zrealizować projekt i zdać relację z budowy na forum.
Pozdrawiam!
atomek1000 - Śro 01 Lut, 2017
bioly napisał/a: | Z moich szacunków wynika, że silnik może być w takiej konfiguracji chwilowo obciążany mocą ok. 6kW (100V * 60A). I teraz pytanie do Was: czy taka konfiguracja (24s + NC 10x6) jest ok i silnik to wytrzyma? |
Dlaczego 24s?
Albo spalisz silnik albo będziesz używał na granicy wytrzymałości. Weź pod uwagę, że 10x6 będzie się bardziej grzał niż 14x4 więc to tylko spotęguje efekt.
Wyjściem z tej sytuacji może być lepsze chłodzenie silnika typu olej lub ferrofluid + radiatory na zewnątrz. Ja bym jednak przy takich mocach nie kombinował i wymienił silnik na mxusa 3000w.
W fazie planowania konstrukcji polecam zawsze niezastąpiony symulator http://www.ebikes.ca/tools/simulator.html
Zapleść możesz u bartka z max-ev. Dobrze zaplata
bioly - Śro 01 Lut, 2017
A mxus nie powygina szprych przy 24s? Wszędzie są opinie, że jak mxus to tylko 24", max 26". A tu mam 28" a tak naprawdę to 29" bo opona.
I w jakiej wersji tego mxusa byś polecał? Może być 21x3? (główny cel projektu: duża prędkość przelotowa)
maniekrox - Śro 01 Lut, 2017
Nie powygina szprych;) Moc to moc, jak dasz 6 kW w 9c i tyle samo w Mxusa to w przybliżeniu będą zrywały asfalt z taką samą siłą (o ile prędkościowo będą takie same).
Ale wiesz...
Liczyłeś moc jaką będziesz potrzebował do jazdy np 80 km/h?
Przy baterii 24s8p pojedziesz 75-80 przy naładowanej ciągnąc z niej 60A cały czas.
Ogniwa wysokiej pojemności jak sanyo GA, nie zdzierżą takiego ciągłego prądu (7.5A / ogniwo)
A na wysokoprądowych zajedziesz jakieś... 20 km:D
bioly - Śro 01 Lut, 2017
No ale to chyba jest tak, że mxus przy takim samym napięciu może pobierać większy prąd niż 9c (mniejsza impedancja uzwojenia czy coś tam). Większy prąd = większa moc = ukręcone szprychy?
Z tymi ogniwami to faktycznie, przeszacowałem. Być może lepszym rozwiązaniem będzie 20s10p?
tas - Śro 01 Lut, 2017
MXUSY, kilowaty, a potem ratunku, wahacz mi połamało
bioly - Śro 01 Lut, 2017
No czytałem o takich przypadkach ;D Dlatego grzecznie pytam o poradę To może 20s10p + NC 10x6? Wtedy wyjdzie ok. 80V * 50A = 4kW, i na jedno ogniwo 5A. Co Wy na to?
atomek1000 - Śro 01 Lut, 2017
Cytat: | No ale to chyba jest tak, że mxus przy takim samym napięciu może pobierać większy prąd niż 9c (mniejsza impedancja uzwojenia czy coś tam). Większy prąd = większa moc = ukręcone szprychy |
Nie, prąd w obu będzie ten sam bo sterownik go podaje zawsze tyle samo. W mxusie będziesz mieć pewnie większy moment niż w 9c przy takim samym prądzie z racji szerokości magnesów ale nie jest to gigantyczna różnica.
Tak 20s10p i 50a juz ma większy sens. Prędkość maks będzie ok 70kmh ale przynajmniej tak szybko nie spalisz silnika i nie zagrzejesz baterii
A szprychy daj 4mm i zapomnij o nich.
Tas co to jest nie mów ze przy ~6kw coś takiego
tas - Śro 01 Lut, 2017
To nie jest pojedynczy przypadek
bloodyopel - Śro 01 Lut, 2017
bioly, jak widać głównym Twoim założeniem jest prędkość, ok. Lecz podaj też minimalny zadowalający zasięg; gdyż opory mogą Cię niemiło zdziwić i sprowadzić na ziemię
Przemek - Śro 01 Lut, 2017
tas napisał/a: | MXUSY, kilowaty, a potem ratunku, wahacz mi połamało
Obrazek |
sorry za offtop
tas ten wahacz był aluminiowy?
tas - Śro 01 Lut, 2017
Tak, zostały dospawane dodatkowe wzmocnienia w postaci tych 2 płaskowników już po połamaniu.
bioly - Śro 01 Lut, 2017
No w zależności od tego jakie ogniwa uda mi się tanio znaleźć bateria będzie miała gdzieś 20 - 35Ah (1,5 - 2,6 kWh)
przy 70km/h i "spalaniu" 50W/km powinienem zrobić na niej 30 - 50km
a przy 40km/h i spalaniu 20W/km między 75 - 130km (w zależności od typu ogniw)
Tak to sobie wymarzyłem. Że będę mógł przejechać bez ładowania ok. 100 km spokojną jazdą, a w razie potrzeby będę się mógł rozpędzić do tych 70 - 80 km/h
sirgregs - Śro 01 Lut, 2017
bioly napisał/a: | ... będę się mógł rozpędzić do tych 70 - 80 km/h |
Koniecznie zmień siodełko przynajmniej na takie
bo sztywniak przy 80 km/h i niewielka dziura ...
Jednym słowem może mocno zaboleć albo jeszcze gorzej.
Twarde założenia konstrukcji
bioly - Śro 01 Lut, 2017
Siodełko też jest w planach. Może nie takie, ale jest Ale na razie skupiam się na "elektryfikacji" Na bajery przyjdzie czas później
|
|
|