To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER
Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie

Konstrukcje własne - Pierwszy ebike: Kross Level B2

bioly - Wto 31 Sty, 2017
Temat postu: Pierwszy ebike: Kross Level B2
Witam!

Zaczynam budowę swojego pierwszego ebike.

Jako baza posłuży Kross Level B2

http://www.kross.pl/pl/mtb-xc-29/level-b2

Cel: duże prędkości na długich trasach po płaskim terenie (głównie asfalt).

Jestem amatorem, więc będę potrzebował waszych porad.

Rama jest dosyć wdzięczna, z moich wyliczeń wynika, że powinno się w niej zmieścić ok. 200szt 18650

Jako, że zależy mi na dużej Vmax myślałem o konfiguracji 24s8p z silnikiem NC 10x6.

Z moich szacunków wynika, że silnik może być w takiej konfiguracji chwilowo obciążany mocą ok. 6kW (100V * 60A). I teraz pytanie do Was: czy taka konfiguracja (24s + NC 10x6) jest ok i silnik to wytrzyma?

Obecnie jeżdżę na 20s + NC 14x4, chwilowo pobór mocy wynosi ponad 4kW i wszystko jest ok.

Wiem, że ogólnie nie zaleca się budowy ebike na kołach 28", ale z racji, że zależy mi na dużych prędkościach po płaskim i dużych zasięgach to zdecydowałem się na taką konfigurację.

Ale wiem też, że wymaga to wytrzymałej obręczy oraz mocnych szprych. I tu kolejne pytanie do Was: gdzie mogę to tanio :D i dobrze zapleść na dobrych materiałach?

Jak już pisałem wyżej jestem raczej początkujący i prosiłbym ponadto o porady w zakresie wyboru:

sterownik 24s, BMS oraz ładowarka.

Liczę na to, że z Waszą pomocą uda mi się zrealizować projekt i zdać relację z budowy na forum.

Pozdrawiam!

atomek1000 - Śro 01 Lut, 2017

bioly napisał/a:
Z moich szacunków wynika, że silnik może być w takiej konfiguracji chwilowo obciążany mocą ok. 6kW (100V * 60A). I teraz pytanie do Was: czy taka konfiguracja (24s + NC 10x6) jest ok i silnik to wytrzyma?


Dlaczego 24s?

Albo spalisz silnik albo będziesz używał na granicy wytrzymałości. Weź pod uwagę, że 10x6 będzie się bardziej grzał niż 14x4 więc to tylko spotęguje efekt.

Wyjściem z tej sytuacji może być lepsze chłodzenie silnika typu olej lub ferrofluid + radiatory na zewnątrz. Ja bym jednak przy takich mocach nie kombinował i wymienił silnik na mxusa 3000w.

W fazie planowania konstrukcji polecam zawsze niezastąpiony symulator :wink: http://www.ebikes.ca/tools/simulator.html

Zapleść możesz u bartka z max-ev. Dobrze zaplata :smile:

bioly - Śro 01 Lut, 2017

A mxus nie powygina szprych przy 24s? :D Wszędzie są opinie, że jak mxus to tylko 24", max 26". A tu mam 28" a tak naprawdę to 29" bo opona.

I w jakiej wersji tego mxusa byś polecał? Może być 21x3? (główny cel projektu: duża prędkość przelotowa)

maniekrox - Śro 01 Lut, 2017

Nie powygina szprych;) Moc to moc, jak dasz 6 kW w 9c i tyle samo w Mxusa to w przybliżeniu będą zrywały asfalt z taką samą siłą (o ile prędkościowo będą takie same).

Ale wiesz...

Liczyłeś moc jaką będziesz potrzebował do jazdy np 80 km/h?
Przy baterii 24s8p pojedziesz 75-80 przy naładowanej ciągnąc z niej 60A cały czas.
Ogniwa wysokiej pojemności jak sanyo GA, nie zdzierżą takiego ciągłego prądu (7.5A / ogniwo)
A na wysokoprądowych zajedziesz jakieś... 20 km:D

bioly - Śro 01 Lut, 2017

No ale to chyba jest tak, że mxus przy takim samym napięciu może pobierać większy prąd niż 9c (mniejsza impedancja uzwojenia czy coś tam). Większy prąd = większa moc = ukręcone szprychy? :D

Z tymi ogniwami to faktycznie, przeszacowałem. Być może lepszym rozwiązaniem będzie 20s10p?

tas - Śro 01 Lut, 2017

MXUSY, kilowaty, a potem ratunku, wahacz mi połamało ;)


bioly - Śro 01 Lut, 2017

No czytałem o takich przypadkach ;D Dlatego grzecznie pytam o poradę :) To może 20s10p + NC 10x6? Wtedy wyjdzie ok. 80V * 50A = 4kW, i na jedno ogniwo 5A. Co Wy na to?
atomek1000 - Śro 01 Lut, 2017

Cytat:
No ale to chyba jest tak, że mxus przy takim samym napięciu może pobierać większy prąd niż 9c (mniejsza impedancja uzwojenia czy coś tam). Większy prąd = większa moc = ukręcone szprychy


Nie, prąd w obu będzie ten sam bo sterownik go podaje zawsze tyle samo. W mxusie będziesz mieć pewnie większy moment niż w 9c przy takim samym prądzie z racji szerokości magnesów ale nie jest to gigantyczna różnica.

Tak 20s10p i 50a juz ma większy sens. Prędkość maks będzie ok 70kmh ale przynajmniej tak szybko nie spalisz silnika i nie zagrzejesz baterii :wink:

A szprychy daj 4mm i zapomnij o nich.

Tas co to jest :D nie mów ze przy ~6kw coś takiego :smile:

tas - Śro 01 Lut, 2017

To nie jest pojedynczy przypadek :)
bloodyopel - Śro 01 Lut, 2017

bioly, jak widać głównym Twoim założeniem jest prędkość, ok. Lecz podaj też minimalny zadowalający zasięg; gdyż opory mogą Cię niemiło zdziwić i sprowadzić na ziemię ;)
Przemek - Śro 01 Lut, 2017

tas napisał/a:
MXUSY, kilowaty, a potem ratunku, wahacz mi połamało ;)

Obrazek


sorry za offtop
tas ten wahacz był aluminiowy?

tas - Śro 01 Lut, 2017

Tak, zostały dospawane dodatkowe wzmocnienia w postaci tych 2 płaskowników już po połamaniu.
bioly - Śro 01 Lut, 2017

No w zależności od tego jakie ogniwa uda mi się tanio znaleźć bateria będzie miała gdzieś 20 - 35Ah (1,5 - 2,6 kWh)

przy 70km/h i "spalaniu" 50W/km powinienem zrobić na niej 30 - 50km

a przy 40km/h i spalaniu 20W/km między 75 - 130km (w zależności od typu ogniw)

Tak to sobie wymarzyłem. Że będę mógł przejechać bez ładowania ok. 100 km spokojną jazdą, a w razie potrzeby będę się mógł rozpędzić do tych 70 - 80 km/h

sirgregs - Śro 01 Lut, 2017

bioly napisał/a:
... będę się mógł rozpędzić do tych 70 - 80 km/h

Koniecznie zmień siodełko przynajmniej na takie

bo sztywniak przy 80 km/h i niewielka dziura ...
Jednym słowem może mocno zaboleć albo jeszcze gorzej.
Twarde założenia konstrukcji ;-)

bioly - Śro 01 Lut, 2017

Siodełko też jest w planach. Może nie takie, ale jest :) Ale na razie skupiam się na "elektryfikacji" :) Na bajery przyjdzie czas później :)


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group