To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER
Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie

Przeróbki, naprawy - Diagnoza silnika ,kontrolera,manetki.

monterl - Pon 27 Lut, 2017
Temat postu: Diagnoza silnika ,kontrolera,manetki.
czesc.
Mam uszkodzony zestaw silnik ,kontroler + bateria musze zdiagnozowac usterkę ,myslalem ze kontroler ale pożyczyłem kontroler i dalej nie dziala.
koło z silnikiem noname 36V 500W z czujnikami hala.
Wychodzi z niego 3 przewody głowne i 5 przewodow do halla czujnikow.(w 1 rzędzie czerwony i czarny i 3 w 2 rzędzie zolty zielony i niebieski w jednej wtyczce standardowej .
Kontroler z magmy 500W 36 V ps 36V500wbl
I baterie 36 V w skrzynce + ladowarka
Do tego manetka najtansza w rączce .3 przewodowa czerwony ,czarny i niebieski.

Po podłaczeniu koło tylko drgnie raz i tyle. Tak samo po podłaczeniu 36 v do 2 przewodow z silnika tez kolo drgnie i minimalnie sie ruszy.

Sprawdziłem manetke tzn podłaczyłem 5 V do czerwonego + do czarnego - i z niebieskiego wychodzi 0,9V przy manetce na 0 i 4,27V przy manetce na full. ( nie wiem czy dobrze ale tak wyczytalem gdzies.

Jak sprawdzić silnik bo mam podejrzenie ze czujniki sa uszkodzone.(rower się zepsuł urwal sie kabel od silnika i od tej pory nie jezdzi mimo rozebrania silnika i wymiany kabla urwanego i wymiany sterownika który też się uszkodził .)
A moze jest sposob na sprawdzenie sterownika .
Dysponuje oscyloskopem zaslaczem serwisowym i miernikami.

ps czy jest ktos w krakowie kto mi moze to sprawdzic.

madejp - Pon 27 Lut, 2017

Sprawdź czujniki Hall. Podłącz jak manetkę i zakręć kołem. Oscyloskopem sprawdzaj po kolei te 3 kable od hali - powinieneś widzieć skoki napięcia od min do max. Jeśli chcesz badać to miernikiem, to kręć bardzo powoli, bo to się zmienia kilkanaście+ razy na obrót.
buckowina - Pon 27 Lut, 2017

Proponuję zasilić hallotrony w silniku z zasilacza 5v ( czerwony plus, czarny masa) i na oscyloskopie oglądać przebiegi każdego czujnika (pozostale 3 przewody). Czujniki Halla w silnikach zazwyczaj są cyfrowe, wiec powinien tam występować stan niski lub wysoki.

Ps. Kolega mnie uprzedził :razz:

monterl - Pon 27 Lut, 2017

Jak narazie sprawdzilem multimetrem i tak .
Przy 5V pobór prądu 230 mA
Na kablach od halotronow napiecia
1 kabel 1,9 zmiana do 2,7V podczas krecenia wolnego.(Pomiar - z zasilacza do miernika na stałe + miernika do wyjsc halotronow we wtyczce)
2 kabel 1,9V zmiana do 2,7 podczas krecenia wolnego
3 kabel caly czas 0,89 V bez zmian podczas krecenia.
Dziwna sprawa ale bez halotronów podłaczonych silnik wogole nie drga ani nie buczy a przy podlaczonych silnik buczy i delikatnie rusza się.A wg opisu sterownika bez halotronow powinien dzialac silnik.

Zastanawiam się jak sprawdzic baterie bo niby ma 39 V ale moze nie miec wydajnosci pradowej bo stara jest i nie swieci wskaznik naladowania.
Tak samo chcialem sterownik sprawdzic ale nie mam testera sterownikow a nie wiem czy da sie multimetrem.
Mysle ze halotrony do wymiany wszystkie 3 bo nie wiem jaki to model silnika ani halotronow.
Dziękuje za fachowa i szybką poradę.

buckowina - Pon 27 Lut, 2017

W sterowniku powinny być dwa białe kable z wtyczkami do siebie pasującymi. Zwarcie ich przy podlaczonym zasilaniu uruchomi tryb samonauki i silnik powinien ruszyć w trybie bezczujnikowym. Dając gazu manetką zmieniamy kierunek obrotów silnika w razie jak by były odwrotne. Po rozpięciu przewodów ustawienia samonauki powinny się zapisać jako domyślne.

Co ciekawe, sprawdziłem z ciekawości swój sterownik i automatycznie po odpięciu wtyczki halli przełącza się na tryb bezczujnikowy, możliwe, ze wiele zalezy od sterownika.

monterl - Pon 27 Lut, 2017

Hm moze zle instrukcje rozumiem ale mam te 2 przewody z czarnymi wtyczkami na 1 pin ( kolor niebieski z bialym paskiem i na instrukcji pisze zeby je zlaczyc wiec je mam zlaczone.

Zeby wlaczyc sterownik w trybie bezczujnikowym mam
1.Podlaczyc manetke ,zasilanie i silnik .nastepnie na chwile zewrzec te 2 przewody a potem odkrecic manetke tak ?

ps mam tez dziwna mala wtyczke czarna podo0bna do tej z pojedynczym przewodem tylko na 3 kable (czarny zielony czerwony ) nie ma na instrukcji napisane co to jest? moze pas ? a jesli tak to musze to obejsc czy powinno dzialac bez tego podlaczonego....

ps.czy wynik 0,6 oma pomiedzy uzwojeniami silnika 1-2,2-3,1-3 jest akceptowalny bo bardzo maly opór to jest.

buckowina - Pon 27 Lut, 2017

To najprawdopodobniej są właśnie kable samonauki, działa to tak:

1. podłączamy zasilanie sterownika
2. Łączymy te kable (silnik powinien zacząć się powoli obracać)
3. Jeśli silnik obraca się w złym kierunku do dajemy gazu na manetce i silnik zmienia kierunek
4. rozpinamy kable (silnik powinien stanąć)
5. odpinamy zasilanie i podpinamy z powrotem
6. od tego momentu po dodaniu gazu, silnik powinien ruszyć w trybie bezczujnikowym

Ważne, aby silnik był w górze, najlepiej postawić rower do góry kołami.

Ta wtyczka jest zapewne od czujnika pas, który nie jest wymagany do działania.

monterl - Pon 27 Lut, 2017

Znalazlem kolejna usterke .
Wyglada ze problem jest tez mechaniczny bo po otwarciu silnika jak probuje pokrecic srodkiem silnika z cewkami to cos trze bardzo mocno i trzeba duza sile przyłożyć żeby obrócić pół obrotu.
Po skreceniu goła ręką nie da się przekręcić ośki.

buckowina - Pon 27 Lut, 2017

To normalne, ze po zdjęciu pokrywy stojan trze o wirnik, gdyż pozbawiamy silnik łożyska z jednej strony.

Przydaly by się jakieś zdjęcia, żeby było wiadomo, co to za silnik i jak dalej z tym postępować.

monterl - Wto 28 Lut, 2017

Mowisz masz .W srodku tak wyglada.od strony bez trybów.
Czy ten sterownik od magmy mozna podpiac do zasilacza 31 V 5 A testowo czy ma zabezpieczenie jakies.

wibi - Śro 01 Mar, 2017

monterl napisał/a:
..Czy ten sterownik od magmy mozna podpiac do zasilacza 31 V 5 A testowo czy ma zabezpieczenie jakies.


Podpiąć można ale sterownik też odcina prąd przy spadku napięcia (powinno być w opisie przy jakim napięciu odcina) i może się nie udać ruszyć silnika tym zasilaczem gdyż pewnie o to chyba chodzi?

monterl - Śro 01 Mar, 2017

Dokladnie szukam przyczyny nie dzialania i chcialem sterownik zasilic z zasilacza serwisowego niestety ma max 31 V
Na zasilaczu bym mial diagnoze jaki pobór prądu oraz zabezpieczenie zwarciowe.

Zastanawiam sie jak sterownik sprawdzic czy dziala jeszcze bo stary sie spalil tak ze az sciezki przepalilo.

buckowina - Śro 01 Mar, 2017

A uruchomienie trybu samonauki nie ruszyło silnikiem? To jest chyba najprostszy mi znany sposób sprawdzenia silnika, sterownika i połączenia pomiędzy.

Jeśli nie zadziała to stawiałbym na sterownik, bo mało prawdopodobne, żeby silnik się uszkodził, zwłaszcza, że staramy się go uruchomić w trybie bezczujnikowym.

monterl - Pią 03 Mar, 2017

W trybie samonauki silnik nie reaguje na manetke ani sam nie kręci.
Reakcja jest jedynie przy podlaczonej wtyczce od halotronow po przekreceniu manetki ale to tez tylko kawalek obrotu .(1 halotron uszkodzony)
Otwarlem silnik z drugiej strony zeby obczaic czy kable cale i wyszlo ze nozka halotrona luzna byla i trzymala ja jedynie koszulka.
Do tego jedno uzwojenie bylo kiedys lutowane .
Tak ze szukam halotronow zeby wymienic ale nie wiem jakie użyć i jaki to jest kąt mocowania bo są 3 obok siebie.
Zrobiłem zdjęcia ale na forum nie wchodza to linki daje

hale.jpg
haleall.jpg




Anonymous - Pią 03 Mar, 2017

Poszukaj na forum. Wielokrotnie było to opisywane. Hallotron może być dowolny, ale musi pracować przy 5V i musi być przełączający, nie analogowy.
Ilość stopni można sprawdzić testerami do silników. Z samego zdjęcia trudno określić ile to stopni. W większości silników jest kąt 120 stopni.



Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group