To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER
Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie

Kontrolery BLDC - Nowy Kontroler FOC

Tomas - Pon 16 Paź, 2017

romus130, przecież nawet tytuł całego tematu mówi o nowej wersji i pierwszy post :)
radasss - Pon 16 Paź, 2017

Czy termistor NTC 10 kΩ montowany do wnętrza silnika może być dowolny czy np. musie mieć konkretną stałą materiałową ?
Czy ów termistor warto dokładnie zaekranować od "burzy elektromagnetycznej" występującej przy uzwojeniach ?
Czy nie trzeba ekranować bo zakłócenia nie przedostają się dalej i na wyświetlaczu zawsze jest prawdziwy odczyt temperatury niezależnie od obciążenia silnika ?
Pytam o NTC 10 kΩ bo mam na stanie mln sztuk :???:
Np. w TME są dostępne takie.

barmal - Pon 16 Paź, 2017

radasss napisał/a:
Czy termistor NTC 10 kΩ montowany do wnętrza silnika może być dowolny czy np. musie mieć konkretną stałą materiałową ?
Czy ów termistor warto dokładnie zaekranować od "burzy elektromagnetycznej" występującej przy uzwojeniach ?
Czy nie trzeba ekranować bo zakłócenia nie przedostają się dalej i na wyświetlaczu zawsze jest prawdziwy odczyt temperatury niezależnie od obciążenia silnika ?
Pytam o NTC 10 kΩ bo mam na stanie mln sztuk :???:
Np. w TME są dostępne takie.

Wziąłem średnią z kilku, które miałem tak więc powinno się zgadzać. W MXUS-ie też nie wiadomo co jest montowane...
Ekranować nie trzeba, a przynajmniej nic nie zauważyłem podejrzanego. Jest programowo zaimplementowany filtr.

romus130 - Pon 16 Paź, 2017

Nie sądziłem że tak to mam zrozumieć.
Zresztą wszystko tu trzeba szukać itp.
Powiedz mi kolego barmal . Czy sterownik jest do zrobienia czy do kosza. ?
A. Zresztą poprzedni właściciel napomniał. Mi że jeśli chcę żeby działało reg. Profile itp. To muszę zaktualizować.
Ale nie ważne teraz. Pytanie czy to śmietnik czy nie.

radasss - Pon 16 Paź, 2017

barmal napisał/a:
powinno się zgadzać

Widoczne rezystancje dwóch różnych termistorów NTC 10 kΩ w tej samej temperaturze 16°C i 95°C
Z lewej B=3950, z prawej B=3380
,

barmal - Pon 16 Paź, 2017

romus130 napisał/a:
Nie sądziłem że tak to mam zrozumieć.
Zresztą wszystko tu trzeba szukać itp.
Powiedz mi kolego barmal . Czy sterownik jest do zrobienia czy do kosza. ?
A. Zresztą poprzedni właściciel napomniał. Mi że jeśli chcę żeby działało reg. Profile itp. To muszę zaktualizować.
Ale nie ważne teraz. Pytanie czy to śmietnik czy nie.

Ano tak to niestety czasem bywa :-)
Do kosza na pewno nie. W najgorszym wypadku uwaliłeś bootloadera. Choć wątpię że zaktualizował. Wydaje mi się, że jest teraz w stanie resetu i czeka na nowa soft (po włączeniu).
Zapodaj mu odpowiedni program i spróbuj zaktualizować. Jeśli Ci się nie uda, przyślij mi go, zrobię i będzie git :-)

radasss - Pon 16 Paź, 2017

I co sądzisz o przydatności przypadkowych termistorów NTC 10 kΩ do pomiaru temperatury z jakąkolwiek dokładnością ?

barmal - Pon 16 Paź, 2017

radasss napisał/a:
barmal napisał/a:
powinno się zgadzać

Widoczne rezystancje dwóch różnych termistorów NTC 10 kΩ w tej samej temperaturze 16°C i 95°C
Z lewej B=3950, z prawej B=3380
Obrazek, Obrazek

I takich masz milion? Fjuuu :-)
No to weź taki z MXUSA ;-)
Tak na serio, orientowałem się na stałą 3950K.

radasss - Pon 16 Paź, 2017

Wyżej masz jeszcze pomiar dla 111°C.
Oczywiście, że nie mam mln, ale chciałbym je wykorzystać. Jak widzisz przypadkowa, ani średnia stała materiałowa B nie nadaje się do pomiaru temp. silnika. Nie chodzi o dokładność 0,1 °C, ale 3°C to chyba jest do osiągnięcia ?
Dla KTY81/110 masz to dokładnie skalibrowane ?

barmal - Pon 16 Paź, 2017

radasss napisał/a:
Wyżej masz jeszcze pomiar dla 111°C.
Oczywiście, że nie mam mln, ale chciałbym je wykorzystać. Jak widzisz przypadkowa, ani średnia stała materiałowa B nie nadaje się do pomiaru temp. silnika. Nie chodzi o dokładność 0,1 °C, ale 3°C to chyba jest do osiągnięcia ?
Dla KTY81/110 masz to dokładnie skalibrowane ?


No niestety tak jest. KTY jest trochę lepszy ale i tak ze wzrostem temperatury otoczenia niedokładność wzrasta.
Oba, NTC i KTY testowałem przyklejone do lutownicy od 30 do 130° z referencję na mierniku z czujnikiem dwudrutowym (a właściwie na 2 miernikach) ale jak to ma się do temperatury rzeczywistej w silniku nie potrafię powiedzieć.

radasss - Pon 16 Paź, 2017

A nie myślałeś nad zastosowaniem LM 35 ? Ja go mam w jednym z jednośladów i zasilam z zasilania czujników Hall'a i działa.
romus130 - Pon 16 Paź, 2017

barmal napisał/a:
romus130 napisał/a:
Nie sądziłem że tak to mam zrozumieć.
Zresztą wszystko tu trzeba szukać itp.
Powiedz mi kolego barmal . Czy sterownik jest do zrobienia czy do kosza. ?
A. Zresztą poprzedni właściciel napomniał. Mi że jeśli chcę żeby działało reg. Profile itp. To muszę zaktualizować.
Ale nie ważne teraz. Pytanie czy to śmietnik czy nie.

Ano tak to niestety czasem bywa :-)
Do kosza na pewno nie. W najgorszym wypadku uwaliłeś bootloadera. Choć wątpię że zaktualizował. Wydaje mi się, że jest teraz w stanie resetu i czeka na nowa soft (po włączeniu).
Zapodaj mu odpowiedni program i spróbuj zaktualizować. Jeśli Ci się nie uda, przyślij mi go, zrobię i będzie git :-)


A dostanę program i wskazówki wgrania. Itp. ? Nie wiem gdzie szukać info.

barmal - Pon 16 Paź, 2017

radasss napisał/a:
A nie myślałeś nad zastosowaniem LM 35 ? Ja go mam w jednym z jednośladów i zasilam z zasilania czujników Hall'a i działa.

Tak, mam go nawet w starym silniku z Feddza. Początkowo miałem tylko KTY bo taki był w mxusie, kupiłem drugi silnik i okazało się, że jest NTC. Tym sposobem musiałem dołożyć programowo drugi czujnik. Ale ogólnie jak już dołożyłem drugi czujnik to i mogę też i trzeci, hmmm :-) Dobry pomysł :-)

barmal - Pon 16 Paź, 2017

romus130 napisał/a:
barmal napisał/a:
romus130 napisał/a:
Nie sądziłem że tak to mam zrozumieć.
Zresztą wszystko tu trzeba szukać itp.
Powiedz mi kolego barmal . Czy sterownik jest do zrobienia czy do kosza. ?
A. Zresztą poprzedni właściciel napomniał. Mi że jeśli chcę żeby działało reg. Profile itp. To muszę zaktualizować.
Ale nie ważne teraz. Pytanie czy to śmietnik czy nie.

Ano tak to niestety czasem bywa :-)
Do kosza na pewno nie. W najgorszym wypadku uwaliłeś bootloadera. Choć wątpię że zaktualizował. Wydaje mi się, że jest teraz w stanie resetu i czeka na nowa soft (po włączeniu).
Zapodaj mu odpowiedni program i spróbuj zaktualizować. Jeśli Ci się nie uda, przyślij mi go, zrobię i będzie git :-)


A dostanę program i wskazówki wgrania. Itp. ? Nie wiem gdzie szukać info.

Dobrze by było poczytać we wątku :razz:
A co w końcu zrobiłeś?

radasss - Pon 16 Paź, 2017

LM 35 może wymagać specyficznego filtra bo zbiera "śmieci" i wskazania zależą od obciążenia silnika. Przy hamowaniu odzyskowym pokazuje niższą, w czasie przyspieszania wyższą temperaturę. Na postoju pokazuje co powinien.


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group