To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ |
|
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie |
|
Hyde Park - Termowizja
tas - Pią 17 Mar, 2017
Obraz termograficzny silnika ujawnia kilka interesujących szczegółów:
1. Oś to najcieplejsza część zewnętrzna silnika choć różnica jest tylko kilku stopni. Jej mała średnica sprawia jednak, że ilość ciepła odprowadzana tą drogą jest bardzo mała.
2. Dekle z alu i pierścień stalowy z magnesami mają taką samą temperaturę wiec dystrybucja ciepła poprzez powietrze wewnątrz silnika jest dość dobra (choć mało sprawna)
3. Zastanawia fakt nierównomiernego nagrzewania się pierścienia z magnesami, nie jest to błąd pomiaru, zresztą po nagrzaniu szprych widać która strona obudowy silnika nagrzewała się bardziej. Skoro pierścień ma wyższą temp od aluminiowych boczków i jest to nagrzanie nierównomierne, to oznacza, że istotnym grzejnym elementem są chyba same magnesy.
4. Średnio to własnie pierścień jest najcieplejszą częścią silnika, nie boczki (osi nie liczę).
JerzyZ - Pią 17 Mar, 2017
tas napisał/a: | to oznacza, że istotnym grzejnym elementem są chyba same magnesy. | Czy ktoś potrafi to wytłumaczyć?
Anonymous - Pią 17 Mar, 2017
Ja nie potrafię, ale umieszczenie przeze mnie termometru w osi silnika wydaje się dobrym i prostym rozwiązaniem
DeeX - Pią 17 Mar, 2017
Aluminium jest zdecydowanie lepszym przewodnikiem cieplnym niż stal. Dużo szybciej oddaję ciepło do otoczenia. Kolejna sprawa jest to że pierścień ma sporą masę a co za tym idzie pojemność cieplną.
Załóżmy że zrobiłeś parę startów zimnym silnikiem pod górę. Najpierw nagrzeja się aluminiowe pokrywy.
Kolejne założenie. Jeździłaś długo i zarówno pokrywy jak i pierścień nagrzaly się równomiernie. Wróciłeś, otworzyłeś drzwi, postawiłeś rower, włączyłeś cieplowizjer... czas leci... Co ma najmniejszą pojemność cieplną i najlepiej oddaje ciepło do otoczenia? Pokrywy.
A co do nierownomiernego nagrzania pierścienia. Rower długo stał w takiej pozycji przed zrobieniem zdjęcia czy może jednak ruszyles go przed samym zdjęciem? Co mam na myśli... ciepło zawsze idzie do góry i jeżeli go ruszyles to może ta cieplejsza cześć wcześniej była właśnie "u góry"?
tas - Pią 17 Mar, 2017
2 min po powrocie z wypadu
DeeX - Pią 17 Mar, 2017
Edytowalem poprzedni post
Przemek - Pią 17 Mar, 2017
tas napisał/a: | 3. Zastanawia fakt nierównomiernego nagrzewania się pierścienia z magnesami, nie jest to błąd pomiaru,... to oznacza, że istotnym grzejnym elementem są chyba same magnesy. |
te dwie minuty mogą być kluczowe, dla tego ze ciepło rozchodzi sie wyłącznie laminarnie, do tego rower stal oparty pewnie o, hmm dom, wiał wiatr z kierunku x, a to może dać nierównomierne stygnięcie aluminiowej obudowy szczególnie że mamy 5-7C ,
najlepszy jest kawałek ośki po której kolorze widać że w środku panuje piekło
zostaje nic jak tylko szybki przelot i nowe fotki last second
tas napisał/a: | 4. Średnio to własnie pierścień jest najcieplejszą częścią silnika, nie boczki (osi nie liczę). |
magnesy mocno przywiera do blach i ma sporą gęstość chyba przez to go widać ,
środek gdyby dao sie go zobaczyć pewnie świeci na biało w skali
ciekawe jak wygląda silnik zalany olejem albo ferro? masz taki pod ręką żeby na niego "spojrzeć"??
barmal - Pią 17 Mar, 2017
Nie wiem, czy dobrze ale patrząc na oś przyszło mi do głowy, że ciepło spowodowane jest/może być w tym miejscu zwykłą pracą pod obciążeniem. Czyli sam materiał. Tas z pewnością nie kruzował sobie ot te 25km/h...
Dodatkowo widać też zamocowanie osi w ramie, też ciepłe.
Yin - Pią 17 Mar, 2017
Przemek napisał/a: |
ciekawe jak wygląda silnik zalany olejem albo ferro? masz taki pod ręką żeby na niego "spojrzeć"?? |
O tym samym pomyślałem - ferro albo jakaś mikro ilość oleju np. 10 mil - ciągnie mnie idea tak małej ilości oleju by pominąć problematyczne odpowietrzanie..
tas - Pią 17 Mar, 2017
Mocowanie silnika ciepłe, ale to tylko kilka stopni różnicy, to, że coś na zdjęciu aż świeci od biało-zółtego nie znaczy, że ma 100 stopni
barmal - Sob 18 Mar, 2017
tas napisał/a: | ObrazekObrazek
Mocowanie silnika ciepłe, ale to tylko kilka stopni różnicy, to, że coś na zdjęciu aż świeci od biało-zółtego nie znaczy, że ma 100 stopni |
No tak, właśnie mi o te kilka stopni chodzi
Ale nie zam się
Yin - Wto 21 Mar, 2017
Na Endless widziałem patent z uszczelnianiem pokrywy silnika pastą termo przewodzącą:
https://endless-sphere.com/forums/viewtopic.php?f=31&t=65972&start=725
To tak w ramach inspiracji do przyszłych testów z termowizją Choć sam przypuszczam że różnice między pastą termo a silikonem będą max na 5 stopni C. Ale protestować warto - może się mylę
qaz33 - Pon 27 Mar, 2017
Technologia idzie do przodu. Moj ojciec ma teraz taka kamere wbudowana w swoj telefon komorkowy. Jeszcze pare lat i kto wie czy nie bedzie to standard
gienek333 - Pon 27 Mar, 2017
Kamery widzą podczerwień i można nimi sprawdzić choćby pilota, czy nadajniki w barierach optycznych.
tas - Pon 27 Mar, 2017
Kamery termowizyjne mają różne rozdzielczości. Moim zdaniem dopiero 320x240 umożliwia jakiekolwiek prace z takim narzędziem. Wszelakie wynalazki pokroju 80x60 czy inne są dobre do badania okien i drzwi, ale nie dla elektronika. Zresztą sami zobaczcie jak wygląda obraz z kamerki fabrycznej, a jak po odblokowaniu wysokiej rozdzielczości.
|
|
|