To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ |
|
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie |
|
Akumulatory żelowe i pochodne i ich ładowanie - Spadająca moc z baterii żelowych.
tkoko - Pią 17 Mar, 2017
Na swoim akumulatorze powinieneś mieć podobny opis jak na zdjęciu niżej;
W twoim przypadku patrzysz na wyższe napięcie (tu "Cycle use" 14.4 - 15V).
To jest maksymalne napięcie na baterii przy minimalnym prądzie. Aby sprawdzić czy ładowarka prawidłowo ładuje baterię, włącz w szereg "amperomierz" i łąduj akumulatory min 10godz. Do ~41 - 42V prąd powinien być stały (2A). Po osiągnięciu wspomnianego napięcia prąd powinien zacząć wyraźnie spadać. Napięcie powinno dalej rosnąć, lecz już minimalnie (maksymalnie do ~43.5), po czym ładowarka (jeżeli jest dedykowana do żeli) powinna przejść do trybu "Standby" (13.5 - 13.8V). Ta faza jest Tobie niepotrzebna.
W pełni sprawny 15Ah akumulator powinien przy ~4.5A/0.3C świecić 2.5godz (testowa żarówka 55W), do minimalnego napięcia 10.5V.
Kaemus - Pon 20 Mar, 2017
Sprawdziłem ładowanie, odcina przy osiągnięciu 43V.
Na mojej baterii:
cycle use: 13.5-15V
Piszą też, że "initial current" max 4.5A, co mnie trochę martwi, bo
pewnie bywa na początku większy. Ile trwa ten czas "initial", czyli kiedy
zaczyna się "normalne" użytkowanie?
Ogólnie, to widzę, że chyba źle pojmowałem proces zużycia się baterii.
Myślałem, że w miarę postępującego zużycia będzie spadała ich pojemność,
ale zakładałem, że przez jakiś rozsądny czas (powiedzmy 2 lata) ich funkcjonalność
na krótkim dystansie będzie taka sama.
KM.
Anonymous - Pon 20 Mar, 2017
Jeżdżę na starych żelach już 4 rok i ich pojemność jest na poziome 60 % od nowości. Zazwyczaj robię 15 - 25 km po lesie na jednym ładowaniu i jakoś trzymają się do dziś.
Miałem kiedyś gościa, który narzekał, że po 5 latach przejeżdża już tylko niecałe 10 km Na jakichś chińskich żelach 12V 12Ah.
Kaemus - Pon 20 Mar, 2017
zeeltom napisał/a: | Jeżdżę na starych żelach już 4 rok i ich pojemność jest na poziome 60 % od nowości. Zazwyczaj robię 15 - 25 km po lesie na jednym ładowaniu i jakoś trzymają się do dziś.
Miałem kiedyś gościa, który narzekał, że po 5 latach przejeżdża już tylko niecałe 10 km Na jakichś chińskich żelach 12V 12Ah. |
Tak, ale zasięg to jedna sprawa.
Druga to ta, na której w moim górzystym terenie bardziej mi zależy - moc na podjazdach.
A ta ewidentnie spadła w porównaniu z początkiem użytkowania baterii (3 miesiące!).
Na sterowniku mam prąd ograniczony do 18A, mógłbym go zwiększyć, ale z tego co wiem,
to żele nie będą w stanie długo podawać większego prądu.
KM.
Anonymous - Pon 20 Mar, 2017
Teraz żele trzeba kupować od sprawdzonego sprzedawcy, bo jest wiele badziewia na rynku.
tkoko - Pon 20 Mar, 2017
Kaemus napisał/a: | Sprawdziłem ładowanie, odcina przy osiągnięciu 43V.
Na mojej baterii:
cycle use: 13.5-15V
Piszą też, że "initial current" max 4.5A, co mnie trochę martwi, bo
pewnie bywa na początku większy. Ile trwa ten czas "initial", czyli kiedy
zaczyna się "normalne" użytkowanie?
Ogólnie, to widzę, że chyba źle pojmowałem proces zużycia się baterii.
Myślałem, że w miarę postępującego zużycia będzie spadała ich pojemność,
ale zakładałem, że przez jakiś rozsądny czas (powiedzmy 2 lata) ich funkcjonalność
na krótkim dystansie będzie taka sama.
KM. |
Czyli napięcie ładowania na pojedynczym akumulatorze masz 14.3V - OK.
"initial current" max 4.5A - to jest maksymalny prąd ładowania. Ładowarka daje 2A - OK, tyle że musisz dłużej ładować. Zaleta 2A, większa trwałość akumulatora.
Zwykłe żele przy dużych prądach mają dosyć duży spadek napięcia (mocy). Dodatkowo masz aktualnie niskie temperatury które dodatkowo zmniejszają moc. Ratunek Li-xxx
Kaemus - Wto 21 Mar, 2017
zeeltom napisał/a: | Teraz żele trzeba kupować od sprawdzonego sprzedawcy, bo jest wiele badziewia na rynku. |
Wiem. Znam wątek o żelach na pamięć, ale niestety ostatni wniosek był tak, że
nie wiadomo gdzie kupować.
Coś się zmieniło, jest jakiś pewniak?
Kaemus - Wto 21 Mar, 2017
Cytat: | Zwykłe żele przy dużych prądach mają dosyć duży spadek napięcia (mocy). Dodatkowo masz aktualnie niskie temperatury które dodatkowo zmniejszają moc. Ratunek Li-xxx :grin |
Założenie jest takie, że żele są formą przejściową, tak na początek przygody z e-bike.
Dodatkowo silnik kosztował niemało (2 500PLN), nie chciałem na starcie podwajać kosztów : )
KM.
Anonymous - Wto 21 Mar, 2017
Na razie nie mam pewnego źródła. Coś sprowadzili do Grodziska, ale jeszcze nie testowałem.
Kaemus - Wto 21 Mar, 2017
Ja kupiłem coś takiego:
photo
Kierowałem się pozytywną opinią ze wspomnianego wątku.
Na razie testuję.
Mam nadzieję, że się wyświetli, jeszcze niczego tu nie linkowałem.
pepelito - Wto 21 Mar, 2017
Musisz dać link do bezpośredniego zdjęcia czyli:
o tak (trzeba usunąc gwiazdkę )
[*img]https://docs.zoho.com/docs/prv/1vl7ifdfb0714408744d892b3531e85e36661?_t=1490104668652[/img]
tkoko - Wto 21 Mar, 2017
Tu masz parametry swojego akumulatora.
Katalogowe parametry są przyzwoite. Być może któryś akumulator jest "rąbnięty". Spróbuj rozładowania większym prądem (2 - 3 żarówki równolegle) i porównaj czas z tabeli.
Kaemus - Wto 21 Mar, 2017
tkoko napisał/a: |
Katalogowe parametry są przyzwoite. Być może któryś akumulator jest "rąbnięty". Spróbuj rozładowania większym prądem (2 - 3 żarówki równolegle) i porównaj czas z tabeli. |
Dzięki za pomysł, przetestuję.
Czy to różnica, czy użyję jednej mocniejszej żarówki, czy kilku równolegle?
tkoko - Wto 21 Mar, 2017
Nie ma znaczenia byle prąd był wyższy ~15A (1C). Chodzi o to by sprawdzić czy wszystkie akumulatory pod takim prądem mają jednakowy czas rozładowania. Wg tabeli czas powinien wynieść ~30min, przy minimalnym napięciu 9-10V pod obciążeniem.
Kaemus - Śro 22 Mar, 2017
9-10 V?
Myślałem, że nie powinienem rozładowywać poniżej ok. 10,5V...
|
|
|