To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ |
|
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie |
|
Konstrukcje własne - MTB Damka Wheeler 250W
Elektrotonus - Nie 09 Kwi, 2017 Temat postu: MTB Damka Wheeler 250W Witam Forumowiczów
Po półrocznych zmaganiach z e-Meridą przyszła kolej na e-Wheelera. Zanim zdecydowałem się na budowę troszkę mocniejszego niż 250W e-bika zakupiłem podjarany elektryfikacją roweru silnik 250W 48V, sterownik 250W oraz manetkę 48V
Elementy te postanowiłem wykorzystać budując dla żony zestaw do elektryfikacji jej roweru. Co Ciekawe, robię to bez Jej aprobaty, wręcz nawet na przekór. Otóż przez te zmagania z jednym e-bike, zawalenie pokoju dzieci mini warsztatem elektryczny oraz czasem , który na to poświęcam ma ona serdecznie dość takich eksperymentów. Ja się uparłem, zbuduje tego ebike. Jak się jej faktycznie nie spodoba to odsprzedam zestaw do elektryfikacji lub cały rower i oddam jej pieniądze na kosmetyki
Bazą jest srebrna damka mtb 26 cali.
Aktualnie czekam na przełączniki na kierownicę zza oceanu. Baterie 13s3p buduje. Zakupiłem dedykowany do ebike bagażnik w którym znajdzie swoje miejsce bateria i sterownik. Resztę mam.
Na początek poproszę o pomoc w kabelkologii małego sterowiczka.
https://pl.aliexpress.com/item/Free-shipping-High-quality-36V-48V-250W-DC-motor-brushless-speed-controller-for-lithlum-battery/1966269914.html?spm=2114.13010608.0.0.4ehSic
Nie znalazłem tampomatu, pewnie nie ma wcale. Zastanawiam się, które przewody to stacyjka - te cieńsze czerwone z zielonymi izolacjami na końcu wtyczek ?
Elektrotonus - Pon 19 Cze, 2017
Leniwie się ten projekt rozwija.. jak się rozpędzie to znów jakiś peszek ;-(
Zbudowałem skrzynkę z aluminium, będzie osnuta koszulkami termokurczliwymi czarnymi, wyklejona plastikiem. Pomieści baterię , sterownik, stacyjkę oraz gniazdo ładowania.
Okazało się, że zbyt wysoka mi wyszła i nie mieści się do końca w zakupionym dedykowanym do ebike bagażniku. Mogę troszkę spiłować jego profil w miejscu konfliktu by go wcisnąć lub nie niszczyć, sprzedać na forum. Wtedy skrzynkę z elektroniką o wadzę max 3.5 kg umieszczę na bagażniku na sztycę o deklarowanej nośności 10 kg Minus rozwiązania, potencjalny złodziej z nożyczkami od razu ciach i zabiera całość, Wmontowaną w bagażnik klasyczny ciężej wyjąć. Plusem rozwiązania jest uniwersalny demontowalny zestaw.
Syn mnie męczy o elektryczny rower dla niego. Jednak mam już zaplecione koło 26 cali, nie będę przerabiał na 20 czy 24 cale dla 9 latka. Jednak za jakiś czas taki uniwersalny zestawik się przyda. Może jakaś e-hulajnoga ?
Koniec gdybania - ciąć piłować bagażnik czy na sztycę go ?
Łukasz
WojtekErnest - Pon 19 Cze, 2017
Bagażnika bym nie niszczył. Dojezdzic sezon na sztycy a w zimowe wieczory nowa, przemyslana skrzynka, pasująca do bagaznika. To bardziej uniwersalne rozwiazanie i nie przeszkodzi w dodaniu malych sakw zaslaniajacych aku a z drugiej strony miejsce na drobne sprawunki czy laptop.
pabblo_pl - Pon 19 Cze, 2017
Ostrożnie z bagażnikami na sztycy, mój się złamał przy 6-7 kg, choć miał deklarowany udźwig 12kg.
Przemek - Pon 19 Cze, 2017
a czemu nie kupiłeś dedykowanego pojemnika?, chodziły takie z koszykami na forum po 40-50zł, za tą cenę to sie nie opłaca robić
Elektrotonus - Pon 19 Cze, 2017
Nie wiem czy w dedykowany bym zmieścić zdołał 13s3p. W tej sytuacji chyba dokupić muszę płaskownik aluminiowy i wygiac na nowo by zewn boki miały wysokość 8cn a nie 8,5. Tyle gięcia wiercenia psu w pysk. Muszę dokładnie jeszcze raz zmierzyć ten otwór w bagażniku. Sprawa nie jest beznadziejna gdyż skrzynka ma wymiary szer 10 cm wysokość 8 cm. Po prostu muszę tak ja spasowac by boki zachodziły na górna i dolna powierzchnie.
WojtekErnest - Pon 19 Cze, 2017
13S3P mieści się w wiele 'typowych' firmowych pojemników.
Warto trzymać się firmowych typorozmiarów, bo wtedy łatwiej o skorzystanie z wymiennych rozwiązań, budowę aku zapasowego itp.
Przemek - Pon 19 Cze, 2017
do puszki gazeli wchodzą 54 ogniwa w koszykach
Elektrotonus - Pon 19 Cze, 2017
... wraz ze sterownikiem, stacyjka bms, gniazdem ładowania ? Poza tym koszt takiej samoróbki jest niższy niż dedykowanej.
Elektrotonus - Nie 13 Sie, 2017
Projekt ruszył dalej. W zasadzie zostało już poskładanie całości. Niestety , nie wyrobiłem się przed urlopem, więc kończę teraz tę maszynkę. Tymczasem ładuję nowo zbudowaną baterię Wygląda troszkę na coś nie do roweru, gdybym ją tak sobie zostawił w miejscu publicznym na bank zjawili by się saperzy
WojtekErnest - Nie 13 Sie, 2017
Nadal 1,1 A ładowania a Umax. Balanser w takich warunkach nie jest w stanie wyrownywac ogniw. Sprawdź napięcie każdego segmentu, no i warto miec takie gniazdo serwisowe aby mozliwy byl pomiar bez wypinania BMS.
Elektrotonus - Nie 13 Sie, 2017
Zakończył na ok 0.5 A ale z rana miała 53,9 V. Były te mierniczki podpięte tylko. Podłączyłem na 15 min doładowało do 54,4. Sprawdziłem ręcznie cele. większość ma 4,18 V ; dwie 4,17 V; jedna 4,19V. Zostawić czy bawić się w wyrównanie/doładowanie ręczne cel ładowarką modelarską do 4.2 V ?
WojtekErnest - Nie 13 Sie, 2017
Zostawić bez łądowania i sprawdzic czy BMS samodzielnie wyrówna wszystkie kanały.
Elektrotonus - Nie 13 Sie, 2017
Cele naładował do 4.15 V , kilka do 4.14 V. Co ciekawe po powtórnym wpięciu wtyczki balansera nie było napięcia na kocówkach baterii. Dopiero jak podłączyłem na sek kolejny miernik, mimo , że jeden na stałe monitorował napięcie BMS się "aktywował" i pojawiło się 54.4 V. Tak ma być ?
Zostawiam do rana tę baterię sam an sam z BMS< beż jakichkolwiek mierników , by nic nie zakłócało procesu balansowania. Nie wiem tylko czy uda mi się w kiedykolwiek doładować tę baterię do 54.6V ( 4.20 V na cele ) ładowarką 4A czy tylko pojedynczo modelarska?
WojtekErnest - Pon 14 Sie, 2017
Nie wypinaj złącza balansera. Takie próby czasem kończą się uszkodzeniem BMS podczas ponownego wpinania. W Twoim przypadku sądzę, że ładowarka ma za duży prąd w fazie CV i w czasie ładowania aku osiągają 4,20 V ale poniewaz jest nadal zbyt wysoki prąd to po odłączeniu, napiecie dość szybko spada. To oznacza że de facto BMS prawie nie dziala/nie balansuje.
Ładowarka modelarska jednorazowo doladuje do napięć bliskich 4,20 ale to niweluje skutek a nie przyczynę. Czyli kolejne normalne rozladowanie i ladowanie spowoduje taki sam stan.
|
|
|